Achter de Mast

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Achter de Mast

Bericht door Breeze »

Toen ik 11 jaar geleden mijn loopbaan als pensionado begon, dacht ik (en MdV) dat ik wellicht wat afleiding nodig zou hebben. Het digitaliseren van een oud boek leek mij wel een aardig tijdverdrijf. Veel hersengymnastiek zonder heel diep te hoeven nadenken. OCR (Optical Character Recognition) scant en digitaliseert elke letterbrij. En daar ligt gelijk het probleem bij een oud boek, want er zitten onvermijdelijk onvolkomenheden in zoals vouwen en vlekken en die geven storingen bij het vertalen. Dus je moet zeer nauwkeurig de hele tekst nalopen en bij elke keer opnieuw beginnen, ontdek je weer nieuwe fouten en onvolkomenheden. In dat opzicht lijkt het wel een beetje op Theo z'n vertaalwerk, hoewel ik dat niveau absoluut niet wil vergelijken met het toch wel domme nalopen van tekstfouten. Maar het resultaat, compleet met de foto's, is aardig gelukt, al zeg ik het zelf.

Het bij de hoorns gevatte boek was een vooroorlogs verhaal van journalist/schrijver Piet Bakker, auteur van de Ciske de Rat boeken. Het verhaal is uit 1936 en heet Achter de Mast. Het is (semi?)autobiografisch en beschrijft de aankoop door een Amsterdamse journalist van een Pampus, gevolgd door een zeilreis van Amsterdam naar Friesland en terug. Het had ook nostalgische waarde, want het boek was van mijn goede vader geweest en één van zijn favoriete boeken.
Achter de Mast titelblad.jpg
Achter de Mast titelblad.jpg (53.47 KiB) 2208 keer bekeken
Met een taalkundige heb ik de kwestie van auteursrechten besproken, maar daar zijn we niet uitgekomen, dus heb ik het daar maar bij gelaten.

Als er belangstelling is voor het boek kan ik dat toezenden per e-mail, na toezending van een e-mailadres per Pb.

Adri

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Achter de Mast

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Met een taalkundige heb ik de kwestie van auteursrechten besproken, maar daar zijn we niet uitgekomen,
Ja, maar dat is natuurlijk hetzelfde als met een werktuigkundige de brontekst van Karel ende Elegast bespreken of met een rechtskundige over de Doxford Opposed Piston Oil Engine praten. :-D
Ieder zijn vak, dus over auteursrechten kun je beter met een rechtskundige praten. Maar zo moeilijk is het niet, hoor. Een ieder die zelf publiceert, weet dat het auteursrecht geldt tot zeventig jaar na de dood van de auteur. Piet Bakker overleed in 1960, dus de rechten op zijn werken zijn nog tot 2030 beschermd en berusten nu bij de erven. Piet Bakker had uit zijn tweede huwelijk twee dochters en een zoon die, als ze nog leven, nu allemaal tussen de tachtig en de negentig zijn, maar als ze niet meer leven, vangen Piet zijn kleinkinderen nog steeds een paar leuke centen van opa's werken en dat zijn er nogal wat. Ciske de Rat zal best nog vaak worden uitgeleend en van de musical die nog altijd loopt zullen de erven ook nog wel iets krijgen. En door zo'n musical verkoopt de trilogie Ciske de rat dan weer, dus dat zit ook de komende dertien jaar nog wel goed.

Op Achter de mast rusten dus nog steeds de volledige auteursrechten. Wees er maar zuinig op, want ik zie het nergens meer te koop.
....
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Achter de Mast

Bericht door Geep »

Weet precies wat het is. elk stippie, strepie en vlekkies worden vertaald naar letters!
dan op de juiste manier de 100den blz. zetten! Controleren, en nog eens controleren,
dat blijf je wel het hele boek doen. 3 delen lang, In mijn geval de geel verkleurde pentekeningen op halen. Fanatiek zelf het boekbindersgereedschap,
in elkaar knutselen. Ook de lesboeken hier voor aanschaffen. Was gelijk een goede klant van Vlieger Papierwaren aan de Amstel; Amsterdam, Daamen Papier Den Haag werd ook vaak bezocht.
Nu ga ik over naar het printen van de 3 Keizerlijke boeken, in katernen; 120 stuks.
Heb zelf 'n 4e deel toegevoegd, afbeeldingen van alle bekende personen, waar Napoleon, ooit mee in aanrakingen,
is geweest.
Het bovenstaande geeft aan, dat ik zelf nog, effe, geen tijd heb om de oven in te gaan.
Vrgr. Geep
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Achter de Mast

Bericht door Breeze »

Bedankt Theo, zal er rekening mee houden.
Als iemand de "Doxford Opposed Piston Oil Engine" noemt, moet ik altijd onveranderlijk denken aan het college verbrandingsmotoren dat werd gegeven door een prof uit Engeland, die natuurlijk geen woord buiten zijn eiland sprak. Bij het onderwerp Doxford en opposed piston werd hij gelijk zo enthousiast dat hij ging praten met consumptie, zodat de voorste collegebankrijen werden besproeit.

Adri
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Achter de Mast

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

------
Ja, zo hebben we hier ene meneer Harry H., een massinist die ook wild enthousiast wordt als het over de Doxford gaat! :-D
Die begint er ook van te spuwen! Het was dan ook niet toevallig dat ik de Doxford even noemde. :-D
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Achter de Mast

Bericht door Breeze »

Maar ik weet zeker dat Harry H. niet lijkt op prof Stuart Mitchell, want die was altijd gekleed in 3-delig blauw met een witte pochet. Bij het neussnuiten werd die pochet gepromoveerd tot zakdoek en na afloop werd hij weer zorgvuldig opgevouwen en teruggestopt.

Adri
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Achter de Mast

Bericht door Breeze »

Je kan ook echt alles terugvinden op het wereldwijde web:
Prof. Stuart Mitchell.jpg
Prof. Stuart Mitchell.jpg (82.9 KiB) 2208 keer bekeken
Als dat niet Utterly English is ...

Adri
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Achter de Mast

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Het was dan ook niet toevallig dat ik de Doxford even noemde
DIT wordt dus even een zig zag :-D :roll:
DAT........ZeerWeledele en Hooggeachte Theodorus daar op de bodem van dat droge zoutmeer in het Griekse Plattelaaaand in de buurt van Macedonia..........DAT was mij dus ook ONMIDDELIJK duidelijk :lol: :lol: :roll: :mrgreen:
Ik kon jou bekant hier " horen denken"........." Verrek da's een mooie kans om die lange Hogeboom z'n bloeddruk eens wat op te krikken" :lol:
Die spuwende Engelse Prof. kon het zich "in zijn drie delige sterke pak kompleet met pijp en lefdoekie achter het buro" best wel veroorloven om enthousiast te worden over zo'n Doxford, hij hoefde er slechts "over te spreken en te spuwen" en dus vooral niet aan te werken........DAN ga je vanzelf wel anders lullen.Puuuur " Technisch gezien" IS het ook een prachtige machine. Het " toeval wil".....nou ja " wat is toeval" :roll: dat ik nog geen 2 weken geleden - onder het genot van wonderful "English Tea" bereidt door zijn zeer charmante egaa- met een " Engelse Massinist" ouwe maat en collega van mijn zelfde gepokte en gemazelde leeftijd en ervaring over deze facinerende machines heb gesproken.Met dien verstande dat hij er dus WEL mee heeft gevaarn en ik dus " de Here zij geloofd EN geprezen" dus nait.In zijn vroegere varende dagen zat ie bij een Limey kluppie die op en neer voer naar Nieuw-Zeeland en je raad het al......d'r stonden Doxfords in die bootjes.Hij is typisch Engels flegmatiek, maar zijn bloedruk gaat NU nog omhoog als ie sleutelende en zwetende en buffelende herinneringen ophaalt van die zgn. " prachtige machines". Ik dacht altijd dat ik " van de hoed en de rand" wist wat betreft buffelen aan die ouwe Verolme MAN karren, maar sinds ik hem ken is het mij duidelijk geworden dat ik gewoon " stinkende mazzel" heb gehad. Als personen enthousiast worden over Doxfords dan weet je OOK gelijk dat ze ZE nooit ZELF "aan de praat hoefden te houden" :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Achter de Mast

Bericht door Breeze »

Wat kan je dat weer mooi en beeldend inzichtelijk maken Harry. Mocht ik onverhoopt mijn ouwe prof ooit nog eens ontmoeten, dan zal ik hem op de hoogte brengen van de laatste technische Doxford stand van zaken. Maar die kans is niet zo groot, want hij zou toevallig vorige week 100 zijn geworden.

Adri
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Achter de Mast

Bericht door jdbvos »

Ik heb er (uiteraard!) ook nooit mee gevaren, en toch vind ik het een zeer interessant procédé...
Ik denk dat Doxford ook de uitvinder was (niet helemaal zeker van, overigens) van de nu nog steeds gebruikte, en bejubelde, "common-rail inspuit-system"
Mijn ervaringen waren vooral Stork's (SW en Hotlo), 1 MAN, en een stuk-of-wat B&W's.
Op die Stork's wordt ook door menigeen gespuugd...
Als men die Doxford's, die Stork's en al die andere motoren, netjes had laten draaien op gasolie of een lichte HFO (hoe tegensprekend kan men zich uitdrukken), was iedereen vol lof geweest....
De pest voor dergelijke motorenbouwers was, dat hun produkten op de tekentafel al ingehaald werden door steeds zwaardere brandstoffen...
Pas sinds kort weet men motoren te bouwen waarin je opgebroken asfaltwegen kunt verbranden (mits je het grind eruit filtert)
Dergelijke "opposed piston engines" werden niet alleen door Doxford, maar óók gebouwd door B&W...
Deze hier was een nood- cq piekscheer- E-centraletje in Kopenhagen....
Kijkt, hoe mooi dat draait, en hoe lustig gassen lekken langs de onderzuiger....
Als je 'm maar op gasolie laat draaien: dan houdt hij het 3/4 eeuw vol, zonder een centje pijn...Wellicht haalt hij het antiquariaatsniveau nog !
Want ik ben er bijna van overtuigd dat die Doxford dat dan óók had gekund
Oost, west...ook best


Plaats reactie