Lenzen voor kleurenblind

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: Lenzen voor kleurenblind

Bericht door warbout »

In de praktijk komen en kwamen zulke vragen nogal regelmatig voor.
Het advies is al eerder gegeven: "Voorkom teleurstelling en weggegooide studie jaren en
kies een alternatief als hij toch wil varen."

grt, Willem.W.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Lenzen voor kleurenblind

Bericht door K.Brouwer »

Wellicht kan hij dat eens navragen waar hij zijn opleiding tot M.O. wil volgen. Die zal wel een naam van een keuringsarts noemen. Weet het niet zeker docht dacht dat hij zijn keuringspapieren moest hebben voor de
opleiding begint. Zou eerst die school eens bellen, die kan je beter informeren.

M'n leukste ervaring was mijn 1e lich. keuring in Amsterdam op mijn 15e. Bij binnenkomst vroeg de arts...
den je de laatste tijd nog ziek geweest?...Nee meneer...Voel je je nu gezond?...Ja meneer.. Mooi,dan ben je nu goedgekeurd :-D . De slechtste was door een Arbo arts, nogal een jonge knul die ook nog mijn ogen wilde testten terwijl dit pas het volgend jaar aan de beurt was. Daar ging ik tegenin en het eind van het liedje was dat ik afgekeurd werd. Moest toen een nieuwe 5-jaarlijkse ogenkeuring doen terwijl die van mij nog een jaar geldig was.Keuring gedaan en laten zien aan die Arbo arts waarop ik mijn keuringsbewijs kreeg.Heb hem toen ook uitgelegt hoe hij wel volgens de regels behoorde te keuren en niet zomaar zijn eigenwijze gang moest gaan. Kreeg ook m'n monsterboekje terug en toen ik erin keek was dat van iemand anders :twisted: . Het heeft daar toen wel even gerookt!

Groeten. K.Brouwer
setske
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 mei 2017 13:00

Re: Lenzen voor kleurenblind

Bericht door setske »

De conclusie die ik kan trekken is dat dit al tig jaar
speelt. Je mag wel lenzen om je ogen te corrigeren qua sterkte maar een kleurcorrectie mag niet terwijl het in dezelfde lens kan worden aangebracht. Daarnaast vraag ik me af of dat er niet eens gekeken moet worden naar de
eisen. Er is zoveel veranderd in de scheepvaart dat ik me afvraag of het niet eens tijd wordt om de regels te evalueren. Mijn zoon zit nu midden in zijn VWO examens.
Na zijn examens gaan we verder kijken maar een droom
zo maar opgeven is niet onze insteek. Met zijn profiel
kan hij gelukkig alle richtingen op.


Plaats reactie