Zoektocht

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Plaats reactie
LeonH
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 nov 2019 15:24

Zoektocht

Bericht door LeonH »

Beste forumleden,

Ik zou graag jullie hulp willen inroepen met een zoektocht die ik al een tijdje aan het doen ben.
Het gaat om het volgende:
Sinds vorig jaar ben ik bezig met de stambomen van mijn beide ouders.
Nu ben ik er sinds een paar maanden achter dat een familielid van moeders kant is omgekomen tijdens de slag om de Javazee.
Het schip waar hij op voer, de Hr.Ms. Java, werd door een Japans marineschip getorpedeerd.
491 van de 512 bemanningsleden kwamen daarbij om.
De naam van dit familielid is Willem Daalhuizen. En ik ben nu op zoek naar foto's en andere informatie over hem. Eventueel zelfs familie van hem, dat zou ook prachtig zijn.
Willem is geboren op 12 april 1919 te Amsterdam.
Helaas zijn zijn ouders al op jonge leeftijd overleden, waardoor hij al erg jong wees is geworden.
Zijn moeder was na het overlijden van zijn vader hertrouwt, en deze meneer heeft hem onder zijn hoede genomen, althans dat denk ik toch vanwege het feit dat diens naam wordt genoemd als voogd.
Ik weet dat Willem in 1925 naar Vlissingen is verhuisd, op 6 jarige leeftijd.
Een jaar later zou zijn moeder overlijden. Vader was al in 1921 overleden.
In 1935 is hij gaan varen op het opleidingsschip "de Nederlander", en in 1939 is hij aan boord gegaan van het opleidingsschip "de Noord-Brabant".
Op 17 mei 1940 heeft de toenmalige bemanning dit schip laten zinken, omdat de Duitsers steeds verder oprukten.
In mijn zoektocht naar informatie kwam ik terecht bij de Koninklijke Marine, in de hoop dat zij eventueel informatie of foto's hadden, maar helaas.
Mijn vraag is nu: is er hier iemand die mij kan helpen met informatie over Willem, of misschien wel met een foto van hem ?
Alvast mijn hartelijke dank.

Leon.

Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Zoektocht

Bericht door Geep »

Leon, goedendag, beste kerel, laat de moed niet zakken.
Helpen kan ik je niet, wel met ideeën; de mogelijkheden, en raad. Ga niet zoeken naar oude bekenden, voor hulp, de meesten zijn na die vele jaren al elders! Begin je zoektocht, met de laatste feiten - datum gegevens - steeds verder terug, dieper het verleden in. Begin bij Z; zoek dan terug naar A! Het zou een toeval als je iemand treft. Ik begon ooit in het Westland. Zonder resultaat! 't Klink gek, door mijn eigen beide voornamen Ferdinand Dom kwam ik uit in Friesland.
Een klein stil antiek eenzaam Kerkhofje (Oldeholtwolde), nog van ver voor de tijd, dat die Franse Hitler, die hier toen de scepter zwaaide. Ook hier te lande de burgerlijke stand instelde.
Toen was men eerste stap naar de Burgerlijke Stand. Daar vandaan kwam ik steeds verder 'n stap terug via stoffige kerkzolders, met vergeten papieren archief puinhopen.
Als je met oude bestofte archief-beheerders te maken krijgt, zorg wel, dat je wat knappe sigaren bij je hebt.
Je komt soms in archieven, waar de muizen en ratten, beter de weg weten, dan de archivaris.
Op kerkzolders tref je ook weleens vleermuizen aan! Vleerpoesen heb ik nooit aangetroffen! Kerkuilen spaarzaam!
Maak zelf een Kwartierstaat; te beginnen bij je eigen ouders >> grootouders >> overgrootouders + oude verwanten!
Gebruik bij je onderzoek potloden voor het schrijfwerk. Balpennen en vulpennen, zijn nergens welkom.
Neem wel een volle rugzak mee, met veel geduld! Het belangrijkste gereedschap ,, katoenen handschoenen’’
Via de Kwartierstaat; kwam ik tot de ontdekking dat ik mijn eigen achterneef ben???
Je trakteert jezelf zelf op ’n moeilijke, toch leuke klus.

Misschien, zeg je over 5, 10 jaar, of nog later; toch was het mij wel wat waard!
Ik kan je alleen helpen met ,,Succes''.
Vrgr. Geep
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4858
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24
Locatie: Tukkerlaand

Re: Zoektocht

Bericht door Allen »

@Leon, vergeet ook de Australische oorlog-sites niet.


Daalhuizen001.JPG
Daalhuizen001.JPG (24.58 KiB) 1066 keer bekeken
Grtn @Allen
LeonH
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 nov 2019 15:24

Re: Zoektocht

Bericht door LeonH »

@Allen,


Allereerst @Geep en @Allen, bedankt voor het reageren.
@Allen, heb je misschien een (of meerdere) linkjes van zulke sites ?
Wist niet dat ze zelfs in Australië dit soort gegevens bijhouden van bemanningen en schepen van Nederlandse afkomst.
Maar kan het altijd eens proberen, kijken of er iets uit komt.
Vindt het trouwens wel apart dat de Koninklijke Marine niets heeft wat foto's betreft. Heb het daar ook al gevraagd, maar helaas, ze hadden helemaal niks.

groeten,
Leon


Plaats reactie