Vraag aan de machinisten

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Leo Starrenburg

Bericht door Leo Starrenburg »

Even wat corrigeren, het was geen 65 maar 55 mph op de klok (einde van de schaal). Er zaten twee snelheidsmeters in die elk 'aangestuurd' werden door een Pitot buisje gemonteerd onder op de spiegel van het bootje. Hoe nauwkeurig die meters zijn weet ik niet, wel dat het verrekkes hard ging.

Ik moest de kop er wel bij houwen want er dreven hier en daar wat stukken boomstam in het water, net alsof er alligators aan het zwemmen waren. Gelukkig wel goed te zien, anders had ik zo hard niet kunnen varen. Na een uur of drie was de tank ook zo goed als leeg, maar met zo'n $0,60 per liter voor de benzine was tanken niet zo bezwaarlijk.

Afbeelding

Wat ook mooi was waren de gesprekken met Anouk, ze maakte een mooi mengelmoesje van Nederlands en Amerikaans. Als we zaten te kletsen zei ze wel alles in het Nederlands, maar regelmatig met Amerikaanse uitdrukkingen en woorden rechtstreeks in het Nederlands 'vertaald'.

Afbeelding

m vr groet, Leo.

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Hallo Leo,

Fijn om positieve berichten te horen!

Die "moonshine" zou ik ook wel eens willen testen. :)

Die Alligators verbazen me toch ; verwacht je eigenlijk niet in die buurt.

Tja, een tankje vol benzine krijg je niet zo makkelijk mee in een vliegtuig maar anders ..

Groetjes,
Bert de Boer
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Bosmaaier

Bericht door Eric »

Zoals beloofd het resultaat van ee halfuurtje klussen:
Ik heb de adviezen opgevolgd, maar het krabben was niet echt nodig, er kwam vrijwel niets uit. Alles was keurig schoon.
De ronding van de koolborstels heb ik afgevlakt, geen idee of dat een oorzaak kon zijn, maar het leek me niet de bedoeling dat ze twee koperbanen van de commutator raken.
Kogellager kon ik niet controleren, zonder de bevestiging van de schijf waaraan het maaiblad zit grondig te vernielen.
Na het in elkaar zetten geprobeerd, maar geen resultaat geboekt.
Wel zie ik (het schemerde al) in de behuizing dat de motor flink vonkt tijdens het draaien. Ook rook ik een vage geur, maar alleen als ik mijn neus bij de ventilatieopening hield. Kon niet echt bepalen of het nou een brandgeur was, of gewoon de warmte van de motor.
Heet was hij ook niet, niet anders als je mag verwachten van een motor die een paar minuten draait.
RPM blijft te laag.

Vermoed toch dat er wat wikkelingen niet meedoen, en dat ik het apparaat maar moet afschrijven.
Tenzij er nog tips zijn gaat mijn Ferrari rode "Sebring 50" in het grofvuil.

Groeten, en nogmaals bedankt voor de tips!

Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Gerard

ferrari

Bericht door Gerard »

Beste Eric: Een goeienavond. Ik lees dit nu pas, dus de reactie kan te laat zijn. Je zei dat je die rondingen van die koolborstels hebt afgevlakt, maar dat mag precies NIET.(in de fabriek wordt die ronding er ingeslepen). Ze moeten de zelfde radius hebben als de collector, en zo twee of drie lamellen tegelijk pakken. De lucht die jij rook is ozon, NIET inademen. En heb je al met de hand geprobeerd om die motor rond te draaien? En ook dat maaigevalletje? Dat moet natuurlijk soepel gaan. Heb je daar een universeelmeter? Vriendelijke groet van Gerard.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Bericht door Eric »

Ha die Gerard, wel, mijn antwoord is dus ook laat.
En de bosmaaier ligt nog ergens in een hoek.
Dus ik moet die koolborstels maar gewoon vervangen?
Ja, ik heb een multimeter.
Mvg,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Gerard

.

Bericht door Gerard »

Goeienavond Eric. Die koolborstels, als ze nog een 8 tot 10 m.m. lang zijn is het goed. En die radius kan je er ook zelf inslijpen, je zoekt iets met de doorsnee van die collector, een fijn polijstpapiertje er op, en voorzichtig weer die ronding er in slijpen. Is een geduldwerkje, maar het loont. Dan voel je of alle delen van dat machien soepel draaien, de motor, dat maaigevalletje, alles. Wel motor effe loshalen. Als dat soepel loopt: RUIKEN aan die motor. Ruik je bijna niks? Of een roestige muffe lucht? Als het laatste dan is die doorgefikt. En nou die multimeter. Dat is een heel verhaal. Gaat er maar eens voor zitten haha. Je haalt die rotor uit de electromotor en legt hem op tafel. Je zet de multimeter op Ohm (de eerste schaal, dus gewoon één Ohm en geen mili-ohm of zo!), één meetpen op een lamel van de collector, de andere beurtelings op de as en op het staal van de rotor. Bij geen ENKELE lamel mag de meter uitlaan. Slaat `ie uit heb je kortsluiting en is `ie kaduuk. Je gaat zo lamel voor lamel af, de collector rond. Dan: Eén meetpen op een lamel, en met de andere ga je weer alle andere lamellen af. Navenant de manier van wikkelen moet de meter of regelmatig oplopend uitslaan, (dus b.v. 1 Ohm, 3 Ohm, 5 Ohm enz.) Of steeds mooi gelijkmatig uitslaan, dus steeds met hetzelfde Ohm. De stator meet je ook door natuurlijk. Misschien wel beter als eerste. Een meetpen op een contactje, de andere op het staal van de stator. Dan mag hij NIET uitslaan. Slaat `ie wel uit : Ook kortsluiting. Zo, dit was het doktersrecept, laat me iets weten of het gelukt is. Vr.gr.Gerard.


Plaats reactie