In Memoriam Egbert Bruins Slot

We zijn geen 18 meer, dus af en toe moeten we even in dok.
Plaats reactie
Theo Horsten (R.I.P.)

In Memoriam Egbert Bruins Slot

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

------------------------------------------------------------------------------------------------------------In memoriam
-----------------------------------------------------------------------------------------------------Egbert Bruins Slot
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------1929-2016

Vanmorgen ontving ik het bericht dat Egbert Bruins Slot afgelopen vrijdag 8 januari 2016 in zijn woonplaats Eindhoven is overleden. De naam zal mogelijk weinigen op dit forum iets zeggen, in elk geval minder dan bij de buren, maar voor de volledigheid leek het me goed om het bericht ook hier te plaatsen.

Als je ruim veertig jaar in de scheepvaart hebt gezeten, heb je in die jaren heel wat mensen ontmoet en met heel wat mensen gevaren. Het is verrassend om eens na te gaan hoeveel van al die mensen echt iets voor je hebben betekend, die echt een verschil voor je hebben gemaakt. Dat zijn er maar heel weinig. Zelf kan ik ze op de vingers van één hand tellen, maar als me gevraagd wordt om die mensen eens op te noemen, springt Egbert Bruins Slot daar onmiddellijk uit.
“Binnenschipper op zee ...” noemde Harry de Groot hem in zijn boek Hout en Zout, of liever: zo zag Bruins Slot zichzelf en dat was ook zo. Ik profiteerde daarvan. Ik had dan wel een degelijke opleiding genoten op een kuster, van zeer lichte lichtmatroos tot matroos en ik had hele goede en ook heel harde leermeesters gehad, maar kort nadat ik mijn diploma 3de stuurman GHV had gehaald, ging ik ook inderdaad naar de grote vaart. Twee jaar later, in mei 1957 keerde ik terug naar de kustvaart en kwam als stuurman aan boord bij Bruins Slot op de Francina. Dat schip had hij veertien dagen eerder nieuw uitgehaald en net zijn eerste reis achter de rug. Voor de stuurman was dat voldoende geweest om te besluiten weer van boord te gaan. “Ik wens je veel succes, maar met die vent valt niet te varen,” zei hij, toen ik aan boord kwam. Dat was natuurlijk een leuke binnenkomer, maar mijn ervaringen waren toch anders. Ik voer bijna tweeënhalf jaar bij Bruins Slot op de Francina en dat ik zo lang bleef, kwam niet alleen omdat we goed met elkaar overweg konden, maar vooral omdat ik bliksems goed in de gaten had dat ik van deze man veel kon leren. Want ik was dan wel een prima matroos geweest, al zeg ik het zelf, en ik was dan wel bevoegd om als stuurman op een kuster te varen, dat wilde nog niet zeggen dat ik daarom ook een echte, vakbekwame kustvaartstuurman was. Dat werd ik dankzij Bruins Slot en daar ben ik hem altijd dankbaar voor gebleven. Hij leerde me scheepsonderhoud op de manier van een binnenschipper en dat is bepaald geen verkeerde manier. En hij leerde me manoeuvreren, of liever: die kunst keek ik hem af, ook op de manier van een binnenschipper.

Dat het tussen ons klikte, moge blijken uit het feit dat we daarna altijd contact hebben gehouden. Van september 1959, toen ik de Francina verliet om naar school te gaan voor mijn 2de rang, tot 2015, dus 56 jaar lang. Ik zocht hem voor het laatst op in 2010, in Eindhoven. Toen leed hij al geruime tijd aan de ziekte van Parkinson, maar liet zich daardoor zeker niet uit het veld slaan en bleef zo actief als de omstandigheden dat toelieten. Begin 2015 kreeg ik geen antwoord op een vraag die ik hem per e-mail had gesteld, maar omdat het geen belangrijke vraag was liet ik dat eigenlijk wat versloffen. Tot Kerstmis naderde en ik geen contact met hem kon krijgen. Uiteindelijk kwam ik in contact met zijn zoon Albert, die ik dus ook al meer dan een halve eeuw ken, en hoorde van hem dat Egbert sinds anderhalf jaar in een verpleeghuis in Eindhoven verbleef. Dat was een week geleden, zaterdag 2 januari. Vanmorgen kreeg ik bericht van Albert dat zijn vader vrijdagmiddag 8 januari was overleden. Dat was toch nog vrij plotseling gegaan.

Egbert Bruins Slot, geboren in 1929 aan boord van de Quo Vadis, een klipper van 222 ton in 1910 gebouwd door Van den Adel in Papendrecht, in 2016 overleden in Eindhoven. Een goed mens is heengegaan. Ik wens hem een rustige vaart op zijn lange laatste reis. Zijn vrouw, kinderen en kleinkinderen en andere familie wens ik alle sterkte om dit verlies te verwerken.
  • Theo Horsten
    Xifiani-Aridea
    Griekenland
    10 januari 2016

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: In Memoriam Egbert Bruins Slot

Bericht door jdbvos »

Gecondoleerd met het verlies van je vrind, Theo.
Da's voorwaar een lange vriendschap.
Een mooie necrologie van hem, Theo: je voelt dat het uit het hart komt.

Alweer werd een Zeeman geroepen....
Ik wens de nabestaanden veel sterkte, en vooral rust en berusting toe.
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: In Memoriam Egbert Bruins Slot

Bericht door dita »

Theo,
Gecondoleerd met het verlies van je Kapitein. Het doet je altijd wat, ook al heb je elkaar tientallen jaren niet ontmoet. Maar je hebt mooie herinneringen aan hem en dat is heel wat waard.
Met vriendelijke groeten
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: In Memoriam Egbert Bruins Slot

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Het maakt allemaal deel uit van oude mensen, de dingen die voorbijgaan, Martin. Het hoort er nu eenmaal bij.
Het is fijn om goede herinneringen te hebben. Het is fijn om goede mensen te hebben gekend.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: In Memoriam Egbert Bruins Slot

Bericht door gerard tenerife »

Theo gecondoleerd met je verlies, ik heb Bruins Slot nooit ontmoet maar onder de vloot van Delfzijl was hij een begrip.

Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: In Memoriam Egbert Bruins Slot

Bericht door Allen »

Egbert BRUINS SLOT

>>> http://www.mensenlinq.nl/overlijdensber ... ot-6608663
Egbert Bruins Slot001.JPG
Egbert Bruins Slot001.JPG (94.66 KiB) 6074 keer bekeken
Egbert Bruins Slot002.JPG
Egbert Bruins Slot002.JPG (26.15 KiB) 6074 keer bekeken
Grtn @Allen
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: In Memoriam Egbert Bruins Slot

Bericht door ferryvaneeuwen »

Zelf kan ik ze op de vingers van één hand tellen
Theo gecondoleerd met het verlies. Gelukkig blijven de beelden en herinneringen bestaan, je vergeet ze niet. Zoals wel gezegd wordt: Je bent pas echt dood als er niemand meer is die aan je denkt. Ik heb maar negen jaar gevaren, dus dat is vergeleken met jou helemaal niks. Ik tel er als ik nadenk toch nog één en dat was mijn zeevader Piet Pols waar ik mijn eerste reis mee maakte op de Sibajak. Hij was een bijzonder mens waarmee ik ook gedurende mijn walperiode geregeld contact had en over en weer bij elkaar op bezoek kwamen.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: In Memoriam Egbert Bruins Slot

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dank je, Ferry. Ik zat naar aanleiding van je reactie nog eens te tellen, maar ik kom werkelijk niet aan meer dan vijf mensen. Erg veel goede mensen ontmoet, prima mensen zelfs, en met veel fijne mensen gevaren, maar mensen die echt het verschil maakten, die werkelijk invloed op mijn loopbaan in de scheepvaart hadden, mensen waar je écht iets van leerde, dat zijn er toch niet meer dan een handjevol, of liever: die vijf vingers van één hand. Egbert Bruins Slot staat daarbij als nummer twee op het lijstje en dat is geen indeling naar belangrijkheid, maar naar chronologie. De laatse op de lijst is Peter Bruce waarmee ik in de tankerbusiness zat. Die ontmoette ik in 1983. Die staat bij mij te boek als de meest eerlijke kerel die ik in al die jaren scheepvaart ben tegengekomen. Een man waarmee je werkelijk op de achterkant van een bierviltje een miljoenencontract kon afsluiten en dat was dan uitsluitend als memo, want alleen mondeling was ook voldoende. Kom daar maar eens om.


Plaats reactie