Rederij van Ommeren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Rob van Leeuwen
Berichten: 118
Lid geworden op: 19 dec 2005 14:17
Locatie: Echteld

Barendrecht 1877

Bericht door Rob van Leeuwen »

Van dit schip zoek ik en foto met het VO logo
Gebouwd in: 1877
Gebouwd bij: Thos, Turnbull & Son Engeland
Soort: Vrachtschip
Werfnummer: 50
Deadweight: 2000
Roepnaam: NGKQ
Snelheid: onbekend
Vlag: Nederlandse
Bemanning: onbekend
Machine: Compound 2 cilinder 520PK

Gebouwd in 1877 als "Golden Grove"

Willem v/d Harst jr

Bericht door Willem v/d Harst jr »

Afbeelding

Pijpen lossen in Tampico met de Wieldrecht 1983

Afbeelding

liggen op vertrek in Duinkerken met de Wieldrecht 1983

Afbeelding

De lading uit Duinkerken lossen in Vera Cruz

Afbeelding

Houtlading lossen in Shanghai met de Waardrecht 1984[/img]
Gebruikersavatar
Rob van Leeuwen
Berichten: 118
Lid geworden op: 19 dec 2005 14:17
Locatie: Echteld

katendrecht

Bericht door Rob van Leeuwen »

Afbeelding

Katendrecht

Gebouwd in: 1989
Gebouwd bij: Stoczinia Szczecinska Szcezin Polen
Soort: Bulkcarrier/ 575 TEU containers/ single deck self trimming
Werfnummer: B045/201
Deadweight: 33230
Roepnaam: 9HHB5/ C6S -2058
Snelheid: 14,5 mijl/uur
Vlag: Bahamas
Bemanning: Onbekend
Machine: 6 cilinder Sulzer 10200 PK
Imo nummer: 8701480


Het schip werd gebouwd als "Dunaj"
Douwe J.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 25 feb 2005 15:25

Bericht door Douwe J. »

Kieldrecht 1989 s'morgens bij Corus
Afbeelding
Kieldrecht 1989 s'avonds
Afbeelding
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Leonard C. L. Stolk

Bericht door ferryvaneeuwen »

De dochter van Leonard C. L. Stolk zoekt haar vader die in ongeveer 1957/58 als 2e WTK op de Scherpendrecht voer. Hij heeft daarna nog op de Duivendrecht als "D2" gevaren weet zij. Deze aanduiding zegt mij niets, maar wellicht betekent het toch iets. Hij komt dan op de 'passagierslijst' van dit schip voor, maar het enige dat ik weet dat er voor tankers of vrachtschepen naar mijn weten geen passagierslijsten bestonden.

Soms voeren er boventallig stuurlieden of WTK's mee naar bijvoorbeeld de US omdat ze daar op een ander schip ingezet werden. Even overvliegen was er toen nog niet bij...... Kende je bij van Ommeren iemand die belangrijk was dan mocht je wel mee als 'passagier' maar er moest wel een monsterboekje gehaald worden en officieel gemonsterd worden als schrijver oid.

Over Leonard C. L. Stolk is verder weinig bekend, behalve dat zijn geboortejaar 1928 was. Het kan zijn dat hij na Van Ommeren nog bij andere maatschappijen gevaren heeft, maar ook dat is niet zeker. Al met al is deze puzzle een uitdaging! Wie heeft hem gekend of heeft met hem gevaren?

Ferry
averheijden

Re: Leonard C. L. Stolk

Bericht door averheijden »

ferryvaneeuwen schreef:De dochter van Leonard C. L. Stolk zoekt haar vader die in ongeveer 1957/58 als 2e WTK op de Scherpendrecht voer.
Over Leonard C. L. Stolk is verder weinig bekend, behalve dat zijn geboortejaar 1928 was. Het kan zijn dat hij na Van Ommeren nog bij andere maatschappijen gevaren heeft, maar ook dat is niet zeker. Al met al is deze puzzle een uitdaging! Wie heeft hem gekend of heeft met hem gevaren?

Ferry
Ferry,
In mijn tijd bij Van Ommeren voer er een HWTK STOLK en die heeft als HWTK ontslag genomen?

Hij blijkt nadien naar Zuid-Afrika te zijn vertrokken en heeft daar op een fabrieksschip voor visverwerking als 2de of als HWTK gevaren.?

Hij was iets ouder dan mijn persoon, daar ik van 1933 ben, dus 1928 is zeer goed mogelijk.

Aldus de verhalen die toen de ronde deden.

mvg
Alfons
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Leonad C L Stolk

Bericht door ferryvaneeuwen »

Hallo Alfons,

Bedankt voor de informatie. In Durban was de Union Whaling Company actief met het fabrieksschip Abraham Larsen (ex Empire Victory). Via Google kwam ik op een website terecht met een artikel over ene Terry Tribe die als smid op dit schip een aantal reizen gemaakt heeft in de jaren 50. Via de Zuid Afrikaanse telefoongids op het internet kon ik zijn nummer achterhalen en heb hem gebeld maar hij herkende de naam niet: Too long ago, zoals hij zei. Ook hij is toevallig van 1928.

Afbeelding

Terry Tribe met baard staat in het midden achter. Hun taak was om de harpoenen weer in vorm te krijgen. Kijk maar naar het verfomfaaide exemplaar rechts!

Ik heb ook nog het telefoonboek van heel Zuid Afrika doorzocht op de naam Stolk en die naam komt 40 maal voor, maar geen L. C. L. Stolk.

Er voeren in die tijd een aantal buitenlandse whalers vanuit Zuid Afrika. Hij kan dan ook op één van die schepen gevaren. hebben. Ik hoop nog op verdere reacties.

Ferry
averheijden

Van Ommeren

Bericht door averheijden »

DOCK_EXPRESS schepen

Zware lading schepen, bemand met "Van Ommeren personeel.
Dock-Express 10,11,12 en 20

Afbeelding

mvg
Alfons
averheijden

Van Ommeren

Bericht door averheijden »

Jos Komen schreef:Hallo Roy,
Nu begin ik echt benieuwd te geraken naar die rolluiken... :lol:
All the best
Jos
Bedankt voor de uitleg heer Verheijden.
Toch blijf ik met een vraag zitten. Als deze luiken "opgerold" werden, konden toch niet meer dan 4 luiken op gedraaid worden ?. Immers de omtrek wordt al groter als er meer lagen opgerold zouden worden.
Het zou natuurlijk ook kunnen dat het ruim zowel naar voren als naar achteren met een luikenrol met maximaal 4 luiken open getrokken wordt.
Een andere oplossing zie ik tenminste niet.

m.v.g. Roy
Hallo Jos & Roy,
Ik vond nog iets in een oude schoenendoos over deze volgens mij "ERMANS luiken"
Geen rolluiken maar oprolbare luiken

Afbeelding

Deze foto geeft waarschijnlijk enige verduidelijking.
De foto is genomen aan de niet aandrijfzijde waar ik het eerder over had, waar die bewuste vierkante koppeling zat die geregeld in twee stukken brak, vooral in het begin.

Hier is het ander eind te zien waar men om die ronde "reel" een wire kon doen, om zodoende het luik te openen of te sluiten als de koppeling weer eens was gebroken.
Dit gebeurde dan met één van de winches voor op de bak.

mvg
Alfons
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo heer Verheijden,

Toch is het "misterie", wat mij betreft, nog niet opgelost.
Ik heb eens gekeken naar een lucht foto van de "Meerdrecht" waaruit bleek dat per ruim veel meer dan 4 luiken zitten.
Ruim I t.m. IV gaan naar achteren open en ruim V gaat naar voren toe open. Dat blijkt ook uit uw foto's.
Nu rest toch de vraag hoe deze luiken op te rollen als het "vierkant" er reeds 4 op heeft zitten. Immers, ( daar draaide mijn vraag ook om ), de omtrek moet zo al groter worden en passen de luiken niet meer op elkaar.
Luiken hebben door hun constructie immers een vrij grote dikte.

Bestaat ook nog zoiets als een site van / voor gepensioneerde Van Ommerianen !?. Daar zou de vraag gedumpt kunnen worden of iemand nog een memoriaal heeft waar dit patent in besproken wordt.

Overigens, bedankt voor uw moeite zover.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie