Haven van Amsterdam

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Douwe J.

Bericht door Douwe J. »

Dat waren nog eens tijden.

Afbeelding

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Van Gert Alsema.
Een stukje verleden in het heden....
De good Old Vedette. :)
All the best
Jos

Afbeelding
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Vers van de pers.
Van Gert Alsema
All the best
Jos

Afbeelding
Adrie

Bericht door Adrie »

Jos is dat nou een mooi of lelijk kontje?
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Tjaaa, Adrie
Hele goeie vraag.
Het liefst zou ik dit willen afschuiven op de enige echte Konten-expert Harry G.Hogeboom, maar die is in Halifax waarschijnlijk ingesneeuwd.
Het was een schip van Wijnne en Barends, nu eigendom van Splijthoff, maar gelukkig hebben ze nog zoveel oranje verf over, dat deze kleuren voorlopig gehandhaafd blijven. Weggooien is namelijk zonde en kost geld.
Het kontje op zich is mooi strak en plat, heel belangrijk voor een kontje en is aan de zijkanten mooi rond afgewerkt.
Dus: Een Mooi Kontje, waar aandacht aan besteed is.
Een kontje moet ook functioneel zijn, dat wil zeggen als het zeetje van achteren komt het kontje meelift op het zeetje en dat er zo weinig mogelijk zeetjes komen binnenwandelen aan dek waar de wtk van de wacht even een frisse neus komt halen, want dan krijgt hij natte voeten.
All the best
Jos
Adrie

Bericht door Adrie »

Jos, bedankt voor de voortreffelijke uitleg.Ik zal het goed onthouden, en ik kijk nu ook met heel andere ogen naar kontjes. :wink:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

De Kont van de NOVA

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Jos en Adrie,

Ik ben blij te lezen dat je nu "met andere ogen naar een kont kijkt" wat DAT is namelijk
"HET doel waarnaar wij streven"
Ondanks het feit dat ik al een leven van "kontjes bekijken en bestuderen" achter me heb blijf ik toch erg voorzichtig om zelf als "Konten Expert" te betietelen, met de jaren komt het inzicht maar van een ouwe PRO als Jos accepteer ik het wel als een compliment.

Betreffende de kont van de "Nova" zou ik dus nog wel enkele aspecten onder de aandacht willen brengen.

DE Kont moet bv OOK goed bij het geheel passen, dat wil dus zeggen qua vormgeving, kleur en lijnenspel en in dat licht gezien zitten er toch wel wat scherpe kanten aan de ronde kimmen, het idee was er, de bedoeling was goed , MAAR het kwam niet helemaal uit de verf!!
Verder zijn de trossenkluis EN de afwateringsgleuven zodanig geplaats dat het een VERBREDEND idee geeft van de kont en konten behoren in principe "slank ogend" te zijn en in sommige gevallen KAN dat door het kleurenspel positief worden bewerkstelligt, in DIT geval ben ik niet zo zeker.
OOK is de Oranje kleur bijzonder "aandacht trekkend" en past feitelijk niet bij de DIKKE ZWARTE paal van een schoorsteen die er direct boven staat, het geeft een "omgekeerde T " impressie en komt het lijnen spel niet ten goede.

DUS, terwijl het in feite een redelijk mooie, moderne en strakke kont is, wordt de uiteindelijke estetika niet bevorderd door het bovengenoemde.

Ik ben het met Jos eens dat het een vrij "opbeurende" kont lijkt en DAT is altijd belangrijk voor achterin komende zeetjes , "een kont moet draagkracht hebben!" vooral voor de veiligheid van de luchtscheppende wtk; maar een ietsje meer bolling had dat zeker niet negatief be-invloed en was voor het oog meer strelend geweest.

Ik moet NU eerst een borrel nemen want we krijgen morgen weer een dikke bats met sneeuw.
Vragen over konten, altijd!! EN zoals ik ooit een van een ouwe beknijsde stuurman heb geleerd:
"1 kont in de hand is beter dan de lucht van 10" :wink: :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Van Gert Alsema

All the best
Jos

Afbeelding
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Weer een mooi plaatje van Gert Alsema.
(met op de achtergrond steeds hezelfde schip)
All the best
Jos

Afbeelding
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Bericht door Joost.R »

Afbeelding

Oranje werf te Amsterdam


Plaats reactie