Sleepboten

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gast

Bericht door Gast »

Beste Aad, ik moet je toch corrigeren op een punt. De "Zwarte Zee" is gebaseerd op de "Mississippi". Het is in feite een vergrote versie. Verschil, afgezien van de schaalvergroting t.o.v. de "Mississippi", is dat de hoofdmotoren niet in het achterschip werden geplaatst maar midscheeps. Verdere verschillen zijn slechts details zoals de schoorsteen die bij de "Zwarte Zee" los staat van de kaartenkamer en de voormast die op de bovenbrug staat i.p.v. op het voordek.

Aad v Staveren (RIP)

Oude sleepboten

Bericht door Aad v Staveren (RIP) »

Beste gast ik denk toch dat wat u schrijft over de Zwarte Zee dat dat een vergrote versie van de Mississipi is,geheel bezijde de waarheid is.De Zwarte Zee en de wiite Zee waren van een nieuw ontwerp en niet een afgeleide van een vergrote type Clyde/Elbe en de kleinere sleepboten thames,Mississipi,Hudson.
HG Aad
Gebruikersavatar
Leroy
Berichten: 424
Lid geworden op: 30 okt 2004 18:11
Locatie: Rhenen

Bericht door Leroy »

Sorry, ik had mijzelf niet ingelogd toen ik reageerde vandaar dat ik als gast te boek stond. Overigens bekritiseer ik niemand, ik geef slechts weer wat ook duidelijk in het boek "De Vier Zwarte Zeeen" staat weergegeven n.l. dat het ontwerp van de vierde "Zwarte Zee" is gebaseerd op dat van de "Mississippi". In het boek staat ook een bouwtekening van de "Mississippi" om dat te illustreren. Ik zeg niet dat daardoor deze schepen hetzelfde zijn maar dat de "Mississippi" als uitgangspunt is gebruikt bij de totstandkoming van het uiteindelijke ontwerp van de "Zwarte Zee". Hetzelfde gebeurde in Engeland tijdens de Tweede Wereldoorlog toen de Britten met de Bustler-klasse voor de dag kwamen die duidelijk was gebaseerd op de derde "Zwarte Zee".
Jan Vos

Bericht door Jan Vos »

Leroy ik wordt kippig van mensen die zich anoniem houden bewust of onbewust.

Wat je niet vermeld zal dus niet in je boek staan, dit is letterlijk overgenomen uit het boek ( sterkste zeeslepers ter wereld ).

Een type dat uiterlijk deed denken aan de Zwarte Zee III werd aangeduid als V4-M-A1 en van deze klasse zijn er 49 gebouwd, die alle in beheer zijn gegeven van Moran Towing and Transportation Co. Inc., New York.
Deze slepers hadden een vermogen van 2.250 i.p.k

De Turmoil 1945 was ook weer afgeleid van de Zwarte Zee III maar dat zie ik alleen aan het uiterlijk.

Je zult de bouwtekeningen moeten hebben om te zien hoe ver de vergelijking opgaat.

Vroeger voor de oorlog werden hier kusters gebouwd waar geen tekeningen van waren.

Zo zijn mij ook modelbouwers bekend die van een foto een schip nabouwen maar als je soms de lijnen bekijkt.
Ik kan dat niet geef mij maar werftekeningen of goede modelbouwtekeningen.

Gr Jan
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

DE Vierde "Zwarte Zee"

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Heeren!

Mag ik van deze gelegenheid gebruik maken om het volgende op te merken n.a.v. het bestuderen van het boek: "De Vier Zwarte Zeeen" van deHaas en Pilkes, quotaties als volgt:

1) Hoofdstuk 4, blz 276 derde kolom: referentie naar het tijdens het bouwkontrakt vergroten van het vermogen en DUS de lokatie van de Machienes.

2) blz 278. Verschillende voorstellen voor een "nieuwe grote sleepboot" van de Technische Dienst onder Langelaar voor de Direktie in Maart 1959.
" Het derde ontwerp (van die getoonde ontwerpen DUS!) was min of meer een afgeleide van de "Elbe" en de "Clyde", schepen die DUUR bleken i.v.m. hun lijnen!!

WEL komen al enigzins de lijnen te voorschijn van de latere "vierde Zwarte Zee"
3) Blz. 280. Plan uit December 1960. De "Vierde Zwarte Zee" is hier al duidelijk herkenbaar.
4) BLZ 282. De EERSTE ONTWERPEN van de 4e Zwarte Zee waren gebaseerd op ontwerpen van voorgaande SCHEPEN (MEERVOUD!!!!)
zoals de hier afgebeelde " Missisippi".

Er volgt dan een uitleg van de wijzigingen door het grotere vermogen enz. enz.

DE ontwerpen van de "Clyde" , "Elbe" EN "Misisippi" worden dus duidelijk alleen maar aangehaald ter ilustratie van het feit dat dit schip, de uiteindelijke VIERDE " Zwarte Zee" (MET het grotere vermogen) een product is van de Technische Dienst van Smit onder Langelaar EN het feit dat ervaringen, lijnen en andere van toepassing zijnde zaken van voorgangers van dit prachtige schip "Uit de stal van de TD van Smit" voor een groot deel waren gebaseerd OP ANDERE SCHEPEN UIT DE SMIT VLOOT.

ZOoooo lees ik het! :wink: :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Dit alles lijkt me een normale gang van zaken.
Je hebt een aantal zeeslepers en gaat nieuwe schepen bouwen.
Normaal dat je de goede eigenschappen van de bestaande schepen behoudt of probeert te verbeteren en daarnaast de nieuwste technieken gebruikt die op dat moment beschikbaar zijn om de mindere punten die na een aantal jaren de kop op staken te verbeteren.
En dat je dan naar de schepen van je eigen vloot kijkt lijkt me niet meer dan logisch. De concurrentie liep destijds jaren achterop, dus daar kijk je dan niet naar.
Ik heb totaal geen verstand van sleepboten, maar vind wel dat modelbouw hier niets mee te maken heeft, die modelschepen bouw je later pas na. (Heb dus ook geen verstand van modelbouw), maar probeer een beetje logisch na te denken.
All the best
Jos
Jan Vos

Bericht door Jan Vos »

Geachte heer Komen,

Als U geen verstand van Modelbouw heeft meng u er dan niet in.
Ik bemoei mij ook niet met tankers en grote vaart.

Ik vond het zonde dat de Zwarte Zee IV gesloopt is omdat het museum in Maassluis honderd duizend tekort kwam.
Zo is het mij toendertijd verteld daar gaf ik mijn mening over.
En als je er boeken bij gaat halen waar altijd onwaarheden instaan heb ik al eens eerder aangehaald wat klopt er van de geschiedenis die wij geleerd hebben als je nu boeken leest waar onjuistheden instaan dan worden onze achterkleinkinder ook weer verkeerd voorgelicht.

Schrijvers willen een boek schrijven en verkopen of het op waarheid berust maakt hun niets uit ( hier kreeg ik eens als antwoordt het gaat om het verhaal )
Als Rinus dan aanhaalt dat de uitspraken in de film Op Hoop Van Zegen niet kloppen reageerde ik met ( maar hier gaat het ook om het verhaal Rinus )

Gr Jan
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Geachte heer Komen,
Dat was me even schrikken zeg!
Als Jan Vos zo begint, dan weet ik het wel weer.
Of ik heb iets verkeerds gezegd of Jan leest mijn berichten niet goed.
Zoals ik zei, heb ik geen verstand van modelbouw en ging ik er vanuit dat een modelschip een model is van een bestaand schip.
Dus gewoon nabouwen. Ik kan me niet voorstellen dat Jan eerst een modelsleepboot uit zijn hoofd bouwt die dan later door Smit wordt overgenomen om die als echte sleepboot na te bouwen.
Dat probeerde ik uit te leggen.
Verder mag eenieder zich in iedere discussie mengen als het over scheepvaart gaat, anders kan ik de tent wel sluiten. Komen alleen de experts aan het woord dus laten we op de oude voet verder gaan.
All the best
Jos
Jan Vos

Bericht door Jan Vos »

Hallo Jos,

Zal er maar niet weer ....... neerzetten je kan er wel in blijven.

Het heeft niets met deskundigheid te maken in het ene boek wordt dit genoemd in een ander boek dat.
Ik vermelde dat de Zwarte Zee beter in Maassluis had kunnen liggen om die honder duizend gulden dat het over gegaan is.
Hier kwam een vraag van Aad over welke ik bedoelde toevallig toen ik daar antwoordt op gaf plaatste jij de foto uit je zelf.

En in veel gevallen is het inderdaad zo dat in die tijd waar we het nu over hebben het model eerder klaar was dan het orgineel.
Voor 1980 werd dat door beroepsmodelbouwers gedaan had je modellen van veertigduizend en meer guldens.

Toen de werven ontdekten dat modelbouwers goedkoper leverden die hoefden er niet van te bestaan werden die dus gevraagd om modellen te bouwen.

En wat gebeurd er in het Waterkundig labotorium in Wageningen er wordt eerst een model gebouwd om te kijken hoe het schip zich gedraagd wat is er eerder in dit geval het orgineel of het model de tekeningen even buiten beschouwing gelaten.

Deze tekeningen worden later aangepast.

Gr Jan
Ger Bauritius

Bericht door Ger Bauritius »

Geachte heren...

Wat een gedoe, en dat terwijl het toch algemeen bekand geacht mag worden dat er maar één sleepboot de mooiste is.

De Holland.

Gr, Ger :wink:


Plaats reactie