Sleepboten

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Dat bedoel ik nou Ger.
Af en toe de wijze woorden van een nuchtere Fries.
Grunnigers zijn mensen van weinig woorden, zeggen ze.
Heb ik nooit iets van gemerkt.
All the best
Jos

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Verschil tussen tankers en sleepboten!

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Jos en Ger,

Zoooveel verschil is ter nou ook weer niet tussen een tanker en een sleepboot dacht ik?? :wink:

DE boeg zit aan de voorkant, het roer en de schroef aan de kont en het bittere einde aan het eind van de ankerketting en het middenzaadhout vlak boven de kielbalk, of niet tan??
DUS, een model is een model is een model en in het boek van de "Holland" -Paraat en Start Klaar- staat dat ze een prachtige mooie ronde kont had, dus dat MOET waar zijn!

Trouwens had die "Gulf Hollander" van Jos OOK niet een ronde kont? :wink: :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik ben even in de archieven van het oude, op turfblokken gestookte forum gedoken en daar kwam ik een hele mooie ouwe sleepboot tegen.
Deze foto is in het grijze verleden door Harry H. opgestuurd, ze ligt hier in Halifax.
Uut Haarlem met een mooie ronde kont.
All the best
Jos

Afbeelding
Ger Bauritius

Bericht door Ger Bauritius »

Geachte heer Komen :?

Ik zie toch echt PANAMA op die ronde kont staan. :?
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Nog nooit gehoord dat de Haarlemmerringvaart eigenlijk het Panamakanaal is Ger ? :wink:

Bert de Boer
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Haarlemmer Sleper.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Heeeh uh Mannuh!! :shock:

Hep die ouwe Komen eindelijk een mooi slepertje met een aardige kont dat in zijn geliefde Haarlem thuishoort een scheepje waar hij een tankertje in kan herkennen, zoals ik hep uitgelegd (en DAT was duidelijk want zelfs Kees Bloemkool hep geen vragen gesteld!!!)
en NOU beginne jullie te katte over de Haarlemmer-ringvaart. ut Panama kanaaal enz.
IK weet b.v. dat de Homo in dit scheepje op Haarlemmer-Olie loopt maar daar begin ik toch OOK niet over te ouwehoeren. :wink: :wink:
Dus FF dimmuh, laat die ouwe stuurman nou een beetje plezier met die Simone, nou kan ut nog, ut scheepie wordt ook wat lang in de tanduh, ik hep ut plaatje speciaal voor hem hier in Hallifaks geschoote! :roll: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Ger Bauritius

Bericht door Ger Bauritius »

De wát in dat bootje, Harry haarlemmer olie? Is smeermiddel hier een ander woord voor glijmiddel? Haar-olie in een emmer?

Sorry mannen, ik ben een beetje meelug. :oops:
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Mijne heren,

Over Haarlem, de hoofdstad van Noord Holland, valt veel te verhalen.
Kenau Simonsz Hasselaar, wie kent haar niet?
In Amerika werd ooit een Nederlandse kolonie New Haarlem gesticht, maar werd door de Nederlandse regering verkwanseld voor Suriname.
Tegenwoordig heet het New York.
Aan de oevers van het Spaarne waren eeuwenlang scheepswerven gevestigd.
Zo kan ik wel de hele avond door blijven gaan, maar het gaat nu over de Haarlemse sleepboot Simoon.
Toen dit schip in Halifax lag was het waarschijnlijk net omgevlagd, dit kwam toen niet alleen bij Haarlemse rederijen voor.
Maar oorspronkelijk stond er inderdaad HAARLEM op de kont.
De rederij heet ITC en ze hadden vier sleepboten die wereldwijd actief waren.
Ze lagen dus niet op station aan het Spaarne.
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Hoe zit dat nou op Monopoly? Komt Haarlem nou vóór of ná Dorpstraat ons Dorp ?? en de gevangenis er stijf tegenaan?

Bert de Boer
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Bert,
Dit is een van de duurste straten met monopolie.
All the best
Jos


Plaats reactie