Zeilvaart door de eeuwen heen.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Rob, Wim, Harry, Albert en andere geinteresseerden.

Na alle uitleg is het me zeer duidelijk geworden waarom in Noord-West Europa het latijnse zeiltuig nooit opgang heeft kunnen maken.
Hartelijk dank voor de gedane moeite !.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Bericht door Wim van der Moolen »

Afbeelding

Galjoen

Het galjoen was een drie- of viermastoorlogs- of koopvaardijschip omstreeks 1570 in gebruik genoemen in Spanje en Engeland, kort nadien eveneens in Frankrijk en de Nederlanden ter vervanging van de zwaardere kraak. Bij de galjoenen was het voorkasteel veel lager en korter gehouden zodat de fokkemast ervoor stond. De verhouding lengte-breedte werd vergroot tot ca. 4:1. Het tuig werd uitgebreid met bramzeilen aan de fokke- en grootmast, maar de bezaansmast, eventueel de bonaventuramast bleef latijnzeilen voeren. Al deze verbeteringen bevorderden het zeilvermogen van dit schip. Grote galjoenen waren tot 135 voet lang en 33 voet breed. Zij vormden de hoofdmacht bij de Spaanse armada (1588) en werden door de Spanjaarden veelvuldig gebruikt voor hun verbindingen met Amerika. De Engelse galjoenen zeilden echter beter en waren beter bewapend.

Nog even iets over de 'Golden Hind'. In dit galjoen zeilde de Britse avonturier Francis Drake tussen 1577 en 1580 rond de wereld. Het schip heette eerst de 'Pelican', maar Drake noemde het 'Golden Hind' ter ere van zijn begunstiger, Sir Christopher Hatton. Op het wapen van Sir Hatton stond een gouden hinde. Bij zijn terugkeer werd Drake door Elisabeth I geridderd. Het schip kwam in het dok en kon door het publiek bezocht worden. Het entreegeld ging naar een goed doel.

Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo allemaal,
het is misschien ook wel eens leuk om het binnenste van zeilschepen te bekijken. Hier een paar voorbeelden van stuurinrichtingen:

Afbeelding
Stuurinrichting van een groot schip uit de 17e eeuw, toen het roer bewogen werd door een verticale hefboom, 'kolderstok' geheten.
1. roer, 2. helmstok, 3. kolderstok, 4. standplaats voor de roerganger, 5. afdak voor de roerganger, 6. bezaansmast.

Afbeelding
Zijaanzicht van een stuurinrichting van een klein houten zeilschip uit de 19e eeuw.
1. roer, 2. helmstok, 3. stoel voor de door de trommel gaande as, 4. stuurgreep van tuigketting, 5. trommel, 6. stuurrad.

Afbeelding
Bovenaanzicht dezelfde stuurinrichting.

Afbeelding
Bovenaanzicht van een mechanische schroefstuurinrichting van een groot stalen zeilschip uit het laatste deel van de 19e eeuw.
1. roerkoning, 2. pakkingbus, 3. helmstok voor noodgevallen, 4. Juk of ossekop, 5. koppelstangen of trekstangen, 6. langscheepse as met rechtse en linkse schroefdraad, 7. stuurrad, 8. stuurkist, zgn. broodwagen, met zitbanken opzij, 9. roosters voor de roerganger, 10. logrol met loglijn, onder de stuurkist opgehangen.

Afbeelding
Zijaanzicht van dezelfde stuurinrichting.

Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
henkie
Berichten: 1280
Lid geworden op: 31 mei 2007 22:24
Locatie: assen
Contacteer:

zeilvaart door de eeuwen heen

Bericht door henkie »

Hallo Zeil liefhebbers,

Hier dan nog maar weer eentje die ook zeker in de zeilvaart door de eeuwen heen past

Afbeelding

Het is de "Eendracht " uit 1615.
En voor meer informatie over dit schip verwijs ik naar de topic
de geschiedenis der nederlandsche scheepvaart

Groetjes
Henk
scheepsnostalgie
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Ahoy Henk, heb jij die Eendracht getekend? Gr.Gerard.
henkie
Berichten: 1280
Lid geworden op: 31 mei 2007 22:24
Locatie: assen
Contacteer:

Re: //

Bericht door henkie »

Gerard schreef:Ahoy Henk, heb jij die Eendracht getekend? Gr.Gerard.
Inderdaad Gerard
dat is mijn werk
groet
Henk
scheepsnostalgie
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Henk: Petje af!! Ik heb hem op mijn computer gezet :-D
henkie
Berichten: 1280
Lid geworden op: 31 mei 2007 22:24
Locatie: assen
Contacteer:

Re: //

Bericht door henkie »

Gerard schreef:Henk: Petje af!! Ik heb hem op mijn computer gezet :-D
Gerard
als je benieuwd bent naar meer tekeningen van mij, kijk dan ook eens op de topic
de geschiedenis der nederlandsche scheepvaart
groet Henk
scheepsnostalgie
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Henkie,
Ik ben geen kunstkenner, maar jouw scheepstekeningen zijn volgens mijn bescheiden mening echte MEESTERWERKEN!! :-D :-D
All the best
Jos
henkie
Berichten: 1280
Lid geworden op: 31 mei 2007 22:24
Locatie: assen
Contacteer:

Bericht door henkie »

Jos Komen schreef:Hallo Henkie,
Ik ben geen kunstkenner, maar jouw scheepstekeningen zijn volgens mijn bescheiden mening echte MEESTERWERKEN!! :-D :-D
All the best
Jos
Bedankt Jos,
Maar als eerste komen ze op de topic
de geschiedenis der nederlandsche scheepvaart
kijk daar ook maar eens
groet
Henk
scheepsnostalgie


Plaats reactie