Aktueel Scheepvaart Nieuws

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Bericht door Wim van der Moolen »

Binnenvaart lapt regels aan de laars.
dinsdag 27 november 2007 12:15

(Novum) - Binnenvaartschippers lappen regels aan hun laars. Afgelopen zomer controleerde de Inspectie Verkeer en Waterstaat 37 schepen met in totaal 3040 containers aan boord bij de Kreekraksluizen in het Schelde-Rijnkanaal. Bijna de helft maakte een of meer overtredingen.
Bij het vervoer van gevaarlijke stoffen was een kwart in overtreding, bij het vervoer van afval ruim tien procent. Eveneens in tien procent van de gevallen waren de ladingsdocumenten niet in orde. Daardoor kunnen hulpdiensten bij calamiteiten in de problemen komen. Ruim twintig procent van de schippers had niet alle containers aangemeld bij het registratiesysteem van Rijkswaterstaat.
De inspectie constateert dat de situatie ten opzichte van een vergelijkbare controleactie van een jaar eerder nauwelijks is verbeterd. Zij roept de binnenvaart op wetten en regels beter na te leven.

Bron: Elsevier.
Eat your pie, before you die !

Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Bericht door Wim van der Moolen »

di 27 nov 2007, 13:33
Speedboot op zonne-energie.
RIJSWIJK - Op de Miljonair Fair in Amsterdam presenteert Czeers Solarboats naar eigen zeggen de eerste speedboot ter wereld die zich vooruit stuwt op zonne-energie.
Afbeelding
De boot is ontstaan uit het winnende TU Delft Solarboat-team dat in 2006 de Nuon Frisian Solar Challenge met ruime voorsprong won. De speedboot wordt donderdagavond op 6 december tijdens de openingsparty in de RAI Amsterdam onthuld door Beau van Erven Dorens en Wubbo Ockels die tevens aandeelhouder is van Czeers Solarboats.
Afbeelding
Het innovatieve, zonaangedreven vaartuig haalt een snelheid van ongeveer 30 knopen, wat gelijk is aan zo'n 55 km/uur. "žDeze snelheid is te behalen door de unieke vormgeving van de romp en het gebruik van de nieuwste technieken"
Eat your pie, before you die !
Kapitein Rooibos

Bericht door Kapitein Rooibos »

Kost dat? :lol:
Gebruikersavatar
Stavenuiter
Berichten: 1919
Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
Locatie: Enkhuizen

Bericht door Stavenuiter »

28-11-2007
Rotterdam - Vanmorgen is een kleine brand op het North Cormorant platform snel geblust. Het North Cormorant Platform ligt op 175 kilometer ten noordoosten van de Shetland Eilanden. Het brandblussysteem zorgde dat normale operatie binnen 15 minuten kon worden hervat, de 106 personeelsleden zijn niet geëvacueerd.

De kleine brand volgt op de brand van afgelopen zondag op het Thistle Alpha platform. Schotland's eerste minister Alex Salmond heeft inmiddels aangegeven betere controle te willen op de veiligheid van Noordzee platforms, zijn voorstel verlegd de controle naar Britse overheid.

Red. Navingo.nl

Groet Nico.
Gebruikersavatar
Stavenuiter
Berichten: 1919
Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
Locatie: Enkhuizen

Bericht door Stavenuiter »

IHC Holland krijgt grote order van Boskalis
27 november 2007

IHC Holland gaat 2 sleephopperzuigers bouwen voor Boskalis. Het bagger concern uit Papendrecht krijgt het eerste vaartuig over twee jaar geleverd, het andere volgt in 2011.

De hypermoderne baggerschepen zullen wereldwijd inzetbaar zijn voor zowel grootschalige landaanwinning als de aanleg van havens en waterwegen. Met de opdracht voor de bouw van de twee sleephopperzuigers is een investering gemoeid van ruim 200 miljoen euro.

IHC Holland heeft vestigingen in Sliedrecht, Hardinxveld, Kinderdijk, Krimpen en Hendrik Ido Ambacht. Het bedrijf heeft een orderportefeuille met een waarde van 1,4 miljard euro.
RTV Rijnmond

Groet Nico.
Gebruikersavatar
Stavenuiter
Berichten: 1919
Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
Locatie: Enkhuizen

Bericht door Stavenuiter »

'Rotterdamse haven best beveiligde ter wereld'
28 november 2007

De Verenigde Staten hebben Rotterdam uitgeroepen tot een van de best beveiligde havens ter wereld. De Amerikanen zijn zo enthousiast over de beveiliging dat zestig andere havens in de wereld hetzelfde controlesysteem moeten gebruiken als ze lading van en naar de Verenigde Staten willen behandelen.

In de Rotterdamse haven worden sinds enige tijd alle containers gescand op nucleaire stoffen. Technologieconcern Siemens heeft daarvoor tientallen detectiepoorten geplaatst waar de vrachtwagens onderdoor moeten rijden.

De scanners hebben al een aantal verdachte containers ontdekt. Zo was er een lading radioactief besmet behangpapier dat tijdig werd onderschept. Er gaan dageljks 25.000 containers onder de scanners

RTV Rijnmond

Groet Nico.
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Bericht door Joost.R »

Joost.R schreef:
Wim van der Moolen schreef:Containerschip vast onder brug.
Afbeelding
foto: J.Wouters /Het Fotobureau.
Brug heel na botsing
door Kees den Exter


Maandag 26 november 2007 - GEERTRUIDENBERG - Het beweegbare deel van de brug over de Amertak in de provinciale weg tussen Made en Geertruidenberg heeft amper schade opgelopen toen het containerschip Levante zich vrijdagavond klem voer onder de brug vanwege een te hoge belading.
Zaterdagmorgen om vier uur konden zowel de brug als de Amertak weer worden vrijgegeven voor het wegverkeer en de scheepvaart. Dat was de conclusie na een inspectie door vertegenwoordigers van de provincie Noord-Brabant, beheerder van de brug, en Rijkswaterstaat, beheerder van de Amertak.

Een rekenfout van de kapitein van het containerschip Levante was de oorzaak van de aanvaring, zeggen de woordvoerders van de landelijke politiedienst KLPD en van Oosterhout Container Terminal (OCT), het bedrijf dat de Levante chartert.
OCT-woordvoerder John van Horne: "De kapitein van de Levante is misschien al wel duizend keer onder die brug doorgevaren. Dit keer heeft hij een rekenfout gemaakt. Hij voer met alleen maar lege containers. Het schip had de maximale ballast ingenomen. De kapitein had uitgerekend dat het schip 6,85 meter boven de waterspiegel zat. In werkelijkheid was het 7,05 meter."

De containers van de Levante drukten het beweegbare deel van de brug tien tot vijftien centimeter omhoog. Daardoor ontstond een soort stoeprand die direct na de aanvaring een auto die over de brug reed, lanceerde. De auto raakte total loss, de drie inzittenden kwamen met de schrik vrij.
Een mobiele kraan heeft vrijdagnacht vanaf de brug een aantal containers van het schip gehaald, dat daarna zijn reis richting Oosterhout kon voortzetten.
OCT-woordvoerder Van Horne: "Als de Levante drie uur later was gekomen, dan was er niks gebeurd. Er zit een niveau-verschil van een halve meter tussen hoog en laag water." Van Horne toont zich desalniettemin blij over de afloop: "Gelukkig zijn de inzittenden van de auto met de schrik vrijgekomen. De brug lijkt niet beschadigd en ook het schip is niet beschadigd. De verfrommelde containers waren gelukkig leeg. Want daar had voor hetzelfde geld dure lading in gezeten."

Ook blij was burgemeester Mathieu Meijer van Geertruidenberg, vrijdagnacht present bij de 'scheepsramp': "Je realiseert je op zo'n moment heel goed dat de gemeente Geertruidenberg op een eiland ligt. Het was natuurlijk mijn zorg dat de brug buiten gebruik zou raken."
Doordat het schip niet geladen was, lag het hoger op het water. Ook de hoge waterstand speelde mee. Niemand raakte echter gewond bij de aanvaring.
Doordat het schip niet geladen was, lag het hoger op het water. Ook de hoge waterstand speelde mee. Niemand raakte echter gewond bij de aanvaring.
bron: BN- De Stem.
sander
Berichten: 428
Lid geworden op: 17 feb 2005 23:13

Bericht door sander »

Bron: www.nu.nl
Aanvaring tussen meerdere schepen in Geulhaven
Uitgegeven: 29 november 2007 19:39

ROTTERDAM - In de Rotterdamse Geulhaven in het Botlekgebied heeft donderdagavond tussen meerdere schepen een aanvaring plaatsgevonden.

Volgens een politiewoordvoerder zijn bij de aanvaring "vermoedelijk tussen de drie en vijf schepen betrokken."

Eén schip lekt de lichtontvlambare vloeistof methanol. De zegsman liet weten dat dit geen direct gevaar oplevert, omdat het spul in het water terechtkomt. "Het is nog niet bekend wat de verdere gevolgen zijn."
(c) A
Groeten Sander
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Bericht door Wim van der Moolen »

maandag 26 november 2007
Duwboot ramt brug: geen gewonden.
SPIJKENISSE - De politie heeft de 50-jarige schipper van een duwboot bekeurd die zondagnacht tegen de Spijkenisserbrug voer.
Nadat de boot tegen de middenpeiler botste, braken de koppeldraden van vier duwbakken met kolen.
Die dobberden erna stuurloos rond. Ze werden korte tijd later opgepikt door een ander schip. In de tussentijd raakten ze geen andere boten en raakte niemand gewond.
Nadat de bakken losraakten, werd het scheepvaartverkeer op de Oude Maas gewaarschuwd goed op te letten.

Bron: Algemeen Dagblad.
Eat your pie, before you die !
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Bericht door Wim van der Moolen »

De Nul sleept contract van 100 miljoen euro in de wacht.

BRUSSEL - Baggermaatschappij Jan De Nul uit Aalst heeft een contract van ongeveer 100 miljoen euro in de wacht gesleept voor de uitbreiding van containerterminal Port Botany aan de Australische oostkust.
'Het hele uitbreidingsproject heeft een waarde van 1 miljard Australische dollar (590 miljoen euro) en ons aandeel bedraagt ongeveer 100 miljoen euro', aldus area-manager Guido Cockx van het baggerbedrijf. 'Het gaat om één van de grotere contracten voor onze groep'. De belangrijkste contracten voor het bedrijf zijn die in het Midden-Oosten.
Belangrijk, aldus Cockx, is het feit dat de werken aan Port Botany zowel baggeren als civiele werken betreft. Het contract werd in de wacht gesleept samen met de Australische joint venture partner 'Baulderstone Hornibrook'.
Afbeelding
De werken aan de containerterminal starten begin volgend jaar en zouden drie jaar duren. Voor het uitvoeren van de werken wordt hoofdzakelijk met Australisch personeel gewerkt, zo bepaalt de lokale wetgeving.
Port Botany, op ongeveer 12 kilometer van Sydney, wordt uitgebreid met 60 hectare. Daarvoor wordt acht miljoen kubieke meter zand opgespoten. Er komen vijf nieuwe loskades, met plaats voor de grootste containerschepen ter wereld. De haven ligt naast de startbaan van de luchthaven van Sydney, die ook op gewonnen land is gebouwd.
De Nul voerde eerder al werken uit in Australië, maar dan voornamelijk aan de westkust.

Bron: Vaart.nl
Eat your pie, before you die !


Plaats reactie