Radiohutten en wat er zo bij hoorde

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Derk Gotink
Berichten: 1379
Lid geworden op: 03 sep 2004 21:47
Locatie: Hilversumse Meent

Bericht door Derk Gotink »

Bedankt Theo,

"DAN" was inderdaad een goed en meewerkend radiostation.
Had een krachtig en overheersend signaal vooral in nood situaties.
Als sleepboot marconist had je daar toch een zekere eerbied voor.
Norddeich liet ons, als ze wisten dat het goed ging, ons mondsjesmaat toe.
Daar bedoel ik mee:
Het Noodverkeer werd stukje voor stukje overgedragen aan de betreffende sleper, of het nu Bugsier was of een andere maatschappy maakte niet uit.

Hulde voor:
ScheveningenRadio PCH
Norddeich DAN
Landsend GLD

Dit natuurlijk bekeken door de bril van een slepers Sparks

Gr Derk
Morse is uit !!
Mayday is in !!

Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nou, Derk, als je dat nog eens op je gemak wilt beluisteren - rustig achter de pc en niet op een slingerende en stampende sleepboot - dan vind je HIER een SOS van Nordeich als DAN-DDD.
Fuel Supply

Bericht door Fuel Supply »

De goede oude tijd !?
of zoals een oud schipper van mij zei:
"Goeie ouwe tijd? Sodemieter op , je eige het lazarus werreke voor een knaak in de week"!!)

Radiohut anno 1912. De radiotelegrafist mocht zich ook officier ter koopvaardij noemen.

Afbeelding

Groetjes, Willem
Jolly Sailor

Bericht door Jolly Sailor »

Afbeelding
08-06-1931
arendnet

Bericht door arendnet »

Afbeelding
Gebruikersavatar
BU-6
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 dec 2006 11:01
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

Radiohutten en wat er zo bijhoorde

Bericht door BU-6 »

[quote="Theo Horsten"]Voor de laatste berichten van PCH, telefonie en telefonie, kun je ook bij mij terecht. [quote/]

Hallo Theo,
Zit toevallig wat te struinen op deze site, klik per ongeluk op "Hier" en vervolgens hoor ik de laatste uitzending van Scheveningen Radio. Ik trapte erin met gevolg kippenvel en natte ogen. :cry:
Voor de KJCPL moest ik in 1967 voor twee jaar weg om vervolgens nooit meer in de buurt van Europa, laat staan Holland, te komen, In die twee jaar toch wel ruim 4 of 5 keer via Scheveningen Radio naar huis gebeld
5x! Anno 2007 niet meer voor te stellen, toch? :shock:
Ik hoop niet dat je ook nog een opname hebt van het Nederlandse volslied; je hoefde niet echt een patriot te zijn wilde dit lied, bij het horen via Sch.Radio, aan de andere kant van de wereld, natte ogen en veel slikken teweegbracht :(
Theo, jij hebt bij de KPM gevaren; was de uitzendremijn in jou tijd 4 jaar?
Gr. Harry
www.vantwillert.com/harry
Varen is hunkeren naar land.
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

R. C. A. Croes

Bericht door ferryvaneeuwen »

Bij het lezen van het krantenartikel uit 1931 kwamen er wat herinneringen boven drijven. In augustus 1954 zat ik op de Praktijkcursus bij Radio Holland te Rotterdam die werd geleid door de heer Kemp. De bedoeling was dat deze cursus drie maanden zou duren, maar door het eeuwige personeelstekort werd ik na zes weken al op de Sibajak geplaatst en dat vond ik eigenlijk wel best. In die laatste maand kwam er hoog bezoek zo meldde Kemp ons op bijna samenzweerderige toon. Een hele eer voor ons blagen vond hij.

http://www.xs4all.nl/~eeuwen/sibajak.htm

Maar er was een probleempje meldde Kemp ons, want deze bezoeker de heer R. C. A. Kroes stond erop dat wij als klas bij zijn binnenkomst als één man in het gelid zouden springen. Dit was voor ons een hoogst ongebruikelijke aktie die ons dan ook onbekend was. Ja in Duitsland en andere verre landen scheen dat wel gebruik te zijn alls de leraar of onderwijzer binnenkwam. Maar dat was niet zo onze stijl lieten wij de aangeslagen heer Kemp weten. In Japan waren er in elk klaslokaal twee deuren wisten wij. Eén voor de leraar en de andere voor de gemene volk, maar dat was hun zaak. De arme Kemp vroeg ons smekend om het toch te willen doen om hem zijn baan te doen behouden. Dat maakte indruk omdat hij het zo te zien meende ook. Bij Radio Holland wist je maar nooit.....

Wat lamlendig zijn we bij zijn binnenkomst toen opgestaan, niet te snel. Hij hield een kort praatje zo in de trant van dat wij het mooiste vak ter wereld hadden gekozen en tot de uitverkorenen van dit aardse behoorden. Hij bond ons op het hart dat wij in een noodsituatie als laatsten van boord behoorden te gaan, samen met de kapitein, maar liever nog iets later geloof ik.

Kroes was toen al gepensioneerd, maar wij hadden geen idee wie deze man nu precies was en wij vonden het maar een eigenaardig intermezzo waar we niet warm van werden. Dank zij dit artikel weet ik nu pas wie hij was! Bedankt Jolly.

Ferry - 152
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Hallo Harry,

Je vroeg:
Theo, jij hebt bij de KPM gevaren; was de uitzendremijn in jou tijd 4 jaar?
Dat is nou verdomme ook wat, nou moet ik toch nog met de billen bloot - of met mijn Alzheimer bloot, dat kan ook. Sinds iemand in het topic iets zei over dat "korte dienstverband" van twee jaar, zit ik al na te denken hoe lang ik nu eigenlijk werd uitgezonden. Ik meen dat het twee jaar was en dat wie getrouwd was en zijn vrouw meenam, drie jaar moest blijven. Of was dat drie jaar voor vrije jongens en viet jaar voor getrouwden die hun vrouw in het Logeergebouw zetten? Ik weet het verdomd niet meer en dat geeft toch te denken. :shock:

Nu komt dat ook omdat ik mijn contract niet heb uitgediend. Ik heb het verbroken, heb een - voor die tijd - fors bedrag als schadevergoeding betaald plus mijn eigen terugreis met de Oranje. Dat laatste deed de deur helemaal dicht; ik bleef naar mijn vader telegraferen om extra centen voor de barrekening. Ach, die dacht aan zijn eigen tijd en stuurde braaf centen.

Ik had me laten lijmen voor de KPM. In Delfzijl hadden we op school een leraar, een zekere Mulder, die daar had gevaren en daar zo mooi van kon vertellen en toen ik bij Hudig & veder voer, waren daar mensen die het nog veel mooier konden vertellen. Ik ontslag genomen bij H&V - wat een verdomd leuke rederij was - en naar het Scheepvaarthuis in Amsterdam. Daar werd ik ontvangen alsof ik de Messias zelve was. Ach, wat waren ze toch blij met me en wat kreeg ik toch veel geld. Ik had mijn derde rang en ik was bevaren en dat wilden ze belonen.

Nu was het 1955/1956 en de toestand in Indonesië was nou niet echt plezierig. het proces Jungschläger was aan de gang en de spanningen liepen hoog op. Aan de wal was het nergens echt veilig en in vergelijking met wat ik voordien gewend was, ook niet zo erg gezellig. Ik ben iemand die zich gemakkelijk schikt, maar om nou te zeggen dat ik de sfeer op de KPM schepen aangenaam vond, nee, bepaald niet. Ik was anders gewend. Kortom: ik was 21 jaar en dacht op den duur: Wat doe ik hier in godsnaam eigenlijk? Laat ze toch allemaal mooi de zenuwen krijgen.
Ik heb ontslag genomen en betaald en ben terug gegaan.
Had ik even wat langer gewacht, dan was ik er samen met de hele handel uitgeschopt en had ik nog geld toe gekregen, maar ja... als je alles van tevoren weet, kun je met een kwa... kwa... kwa... dubbeltje de wereld rond, om met Henk Elsink te spreken.

Maar zo zat dat dus. Neemt niet weg dat ik het een verdomd interessant bedrijf vond en ook daar toch nog heel wat heb opgstoken. Als laatste werd ik als eerste stuurman op een kuster gezet, de Lamongan, voor de StanVac van Palembang uit zo ver mogelijk de Indrigiri op en pisa persa en dat beviel uitstekend. Hadden ze me daar van het begin af aan opgezet, dan had ik misschien na drie of vier jaar nog altijd niet weg gewild, maar ja, toen had ik dus al ontslag genomen. Tja, als je alles van tevoren weet dan kun je met een kwa... kwa... Nou ja, je begrijpt wat ik bedoel.
Jolly Sailor

Bericht door Jolly Sailor »

Hoi Ferry

Even een vraagje kon je in 1954 ook nog te werk worden gesteld bij de KLM als marconist.
Jolly Sailor

Bericht door Jolly Sailor »

Afbeelding
25-02-1963


Plaats reactie