Incotrans

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
tina R.I.P.

Bericht door tina R.I.P. »

Afbeelding
M.S. GAASTERDYK 1959

Gebruikersavatar
harry49
Berichten: 249
Lid geworden op: 12 mar 2005 22:08
Locatie: Oostzaan

Bericht door harry49 »

Hier nog een paar foto's van de Speed,
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De oranje rook uit de schoorsteen was uit protest tegen de sluiting van de NDSM.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De laatste foto is de golf die ontstond bij de pontfuik van de Distelwegpont.
Groeten Harry.
Afbeelding
shassing
Berichten: 198
Lid geworden op: 14 feb 2008 21:10
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

INCOTRANS

Bericht door shassing »

Mooie foto´s van de SPIRIT & SPEED PIRIT & SPEED als respectievelijk
GULF SPIRIT en GULF SPIRIT. Ze voeren toen voor de GULF CONTAINER LINE (GCL). Eerst dachten dat hier Hapag Lloyd en CGM achter zaten maar later bleek het Atlantic Container Line (ACL) te zijn. Op een gegeven moment werd de GCL-logo in de schoorsteen ook vervangen door de ACL-logo.

Afbeelding

Afbeelding
shassing
Berichten: 198
Lid geworden op: 14 feb 2008 21:10
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

INCOTRANS

Bericht door shassing »

Foto van de GULF SPIRIT mislukte, dus nog een poging±

Afbeelding
Kapitein Rooibos

Bericht door Kapitein Rooibos »

Mooie foto's allemaal. Lijkt wel wat op de Heemskerck. Wat stond er voor HoMo en Hulpkarren in?

@Harry: jij hebt wel dure jampotglazen op je fototoestel zitten! Uit zo'n combinatie moeten alleen mooie foto's komen.
shassing
Berichten: 198
Lid geworden op: 14 feb 2008 21:10
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

INCOTRANS

Bericht door shassing »

De HoMo is een Schelde Sulzer 9 RND 90M: 22.175 kW/30.150 pk bij 122 rpm - schroef: vast/4-bladig; Lips/Drunen - snelheid: 21 kn.
De HuMo's weet ik niet meer precies, maar het waren er 4, 2 aan BB en 2 aan SB, en volgens mij B&W à 1.000 pk (?).

Boegschroef: 900 kW

De hoofdgegevens van de schepen zijn:
Loa: 203 m
Boa: 30,56 m
Holte: 19,00 m
Diepgang: 10,526 m
Brt: 29.410
Nrt: 15.348
Deadweight: 26.000
Deplacement: 40.359
Container cap.: 1425 TEU.

Later zijn is de diepgang vergroot en de containercapaiteit verhoogd (origineel 3 hoog maar werd uitgebreid met een 4e en 5e laag, muv de buitenste tierenaan bb en sb).

Beide schepen leken veel op de ZEELANDIA van KNSM. Die had nml de zelfde afmetingen, HoMo, snelheid en capaciteit. Grootste verschil was de locatie van de opbouw: ZEELANDIA iets naar achteren + een gantrykraan ipv de twee kranen.

Sibrand
shassing
Berichten: 198
Lid geworden op: 14 feb 2008 21:10
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

INCOTRANS

Bericht door shassing »

Vond toch nog de mutaties mbt diepgang/dwt/capaciteit;

In 1986 werd de diepgang vergroot van 10,525 m naar 10,786 m. Dit had als resultaat en deadweight verhoging van 1.738 ton en container intake verhoging van 202 TEU, oftewel brt/nrt/dwt/depl/cap werden:

Brt: 30.249
Nrt: 12.376
Deadweight: 27.738
Deplacement: 48.783
Container capaciteit: 1627 TEU (in 5e laag alleen lege containers en maximum stackweight bleef gehandhaafd).

Sibrand
shassing
Berichten: 198
Lid geworden op: 14 feb 2008 21:10
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Incotrans

Bericht door shassing »

De SPIRIT en de SPEED in hun huidige MSC-kleuren:

MSC KATRINA (ex SPIRIT):
Foto van: Derek Sands
Datum: 19/5/2007
Plaats: Felixstowe
Noot: het bovenste (neerklapbare) deel van de schoorsteen is verwijderd

Afbeelding

MSC YOKOHAMA (ex SPEED):
Fotao van: Tom Turner
Datum: december 2006
Plaats: New York

Afbeelding
Gebruikersavatar
Witte
Berichten: 56
Lid geworden op: 13 dec 2004 22:28
Locatie: Kortenhoef

Bericht door Witte »

Ook ik heb ooit, als semi-geinteresseerd officier op de Speed mogen varen.
9 Maanden brug en 9 maanden machinekamer als leerbeest. Ik heb het maar bij het laatste gelaten, dat gedoe op die brug...

Groet,
Never a Dull Moment
Dennis96

Incotrans Spirit

Bericht door Dennis96 »

http://img237.imageshack.us/img237/2853 ... ritzk1.jpg

Ik heb in mijn jeugd veel vakantie's mee gemaakt op de Speed en Spirit, echt een hele leuke tijd geweest. Mijn vader heeft ook veel op de Crown gevaren en enkele reizen op Bilderdijk en Star.
Ik heb nog meer foto's eerst maar eens kijken of dit werk.

Groeten
Dennis Meijers ( zoon van voorman Gerrit )

ps leuk dat stukje uit de online met die Cubaanse Vluchtelingen,
toen was ik ook aan boord.


Plaats reactie