Hoaven van Delfziel

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jolly Sailor

Re: Hoaven van Delfziel

Bericht door Jolly Sailor »

Nieuwe tankterminal à 25 miljoen in Delfzijl

Delfzijl is vanaf 2009 een tankterminal rijker. JPB Logistics investeert 25 miljoen in de bouw van tankterminal voor opslag van zowel gevaarlijke als ongevaarlijke stoffen in bulk opslagtanks. De nieuwe tankterminal biedt klanten laad- en losfaciliteiten voor zeeschepen, binnenschepen, vrachtwagens en treinen.
Jos Wildeman, directeur JPB Logistics, verklaart de investering als volgt: ‘Zo'n 15 procent van de chemieproductie van Nederland wordt in Delfzijl geproduceerd, er is voldoende ruimte voor uitbreiding, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Rotterdam en de ligging ten opzichte van Noord en Oost Europa is ideaal.'
De bouw zal gefaseerd uitgevoerd worden. De eerste fase is inmiddels van start gegaan en zal in het eerste kwartaal van 2009 gereed zijn. De tankterminal zal uiteindelijk doorgroeien naar een totale opslagcapaciteit van circa 250.000 m3. Met de bouw is in totaal zo'n 25 miljoen euro gemoeid. Als eerste klant heeft JPB Logistics een contract afgesloten met BioMCN voor de opslag van haar grondstoffen.

Jolly Sailor

Re: Hoaven van Delfziel

Bericht door Jolly Sailor »

Sealane gestart met wekelijkse lijndienst Eemshaven-Noorwegen

Sealane Agency is in samenwerking met het Noorse Nor Lines gestart met een wekelijkse lijndienst vanuit de Eemshaven naar Noorwegen.
Elke dinsdag vertrekt er vanuit de Eemshaven een schip van Nor Lines naar verschillende havens aan de westkust van Noorwegen, waaronder Lyngdal, Bergen en uiteindelijk Kirkenes. Vanaf 1 januari 2009 zal ook de Oslofjord worden aangedaan.
Sealane Agency is sinds 1 april 2008 de officiële boekingsagent voor Nor Lines. Nor Lines heeft een drietal schepen ingezet die tussen de Eemshaven en Kirkenes varen, waarbij circa dertig havens aan de Noorse westkust worden aangelopen. De schepen kunnen zowel geconditioneerde als droge lading vervoeren. Verder zijn ze uitgerust met zware dekkranen die geschikt zijn voor zowel containers als stukgoed en projectlading. Alle schepen meren af voor de kade bij Sealane Coldstorage in de Julianahaven.
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Hoaven van Delfziel

Bericht door Compass »

Hallo Jolly,

Als ze ook nog passagiers mee zouden nemen dan kunnen we vanuit de Eemshaven de Hurtigruten gaan varen. :-D
Ik denk dat daar op dit forum wel belangstelling voor is.

Groeten,
Bert de Boer
Jolly Sailor

Re: Hoaven van Delfziel

Bericht door Jolly Sailor »

Afbeelding
Nordjarl photo Hein

Afbeelding
Nordkyn photo Jens Boldt

Afbeelding
Nordvær photo Tomas Pin

De Schepen die op de Eemshaven gaan varen.
En de dienstregeling - Eemshaven - Cuxhaven - Lyngdal - Western Norway and further along the coast to Kirkenes and return

Hallo Bert

Zo te zien zullen ze wel een hutje vrij hebben, maar zou dan niet te lang wachten want er zijn vaker lijndiensten geweest maar meestal binnen een korte tijd weer opgeheven wegens een tekort aan vracht.

Ach en misschien mag jij wel gratis mee als je op de reis even gaat compasseren als tegenprestatie. :lol:
Jolly Sailor

Re: Hoaven van Delfziel

Bericht door Jolly Sailor »

Groningen Seaports bijna op 8 miljoen ton

Groningen Seaports heeft in 2008 bijna 8 miljoen ton aan lading overgeslagen. De 7,97 miljoen ton van dit jaar is meer dan de 7,80 miljoen ton die in 2007 in Eemshaven en Delfzijl werden behandeld. Vooral dankzij een record in de uitgifte van grond - 120 hectare tegenover 17,6 hectare vorig jaar - is de omzet van Groningen Seaports verdubbeld en de winst verviervoudigd.
Groningen Seaports verwacht over 2008 een winst te behalen van 21 miljoen euro op een omzet van 37 miljoen euro. In 2007 was dat 5,9 miljoen euro op 19,3 miljoen euro.
Ook voor 2009 ziet het er voor de Groninger zeehavens goed uit, aldus directeur Harm Post vanmiddag tijdens de presentatie van de jaarcijfers. Het havenbedrijf verwacht dit jaar 20 hectare grond uit te geven, onder andere aan Sealane Coldstorage en Wijnne en Barends. Groei in de overslag zit er door de economische omstandigheden in 2009 niet in.
Groningen Seaports investeert in 2009 enkele honderden miljoenen euro in het oostelijke gedeelte van Eemshaven, dat bestemd is voor energiegerelateerde bedrijvigheid. Het geld gaat onder meer naar de ophoging van terreinen, de aanleg van wegen en kades, de verlenging van de Wilhelminahaven en de verdieping van de vaargeul.
Het Rail Service Centrum Groningen, waarin Groningen Seaports vorig jaar een meerderheidsbelang kreeg, gaat vanaf heden verder onder de naam Groningen Railport.
hdofferhoff
Berichten: 908
Lid geworden op: 15 sep 2004 22:46
Locatie: sappemeer

Re: Hoaven van Delfziel

Bericht door hdofferhoff »

Vandaag even een frisse neus gehaald in de Eemshaven. Ik was er al een tijdje niet meer geweest en er is veel veranderd. Wat mij opviel waren de enorme hoge windmolens. De windmolens op de dijk vallen in het niet bij de molens die aan de voet van de dijk zijn gebouwd.

Afbeelding

Gr. Huub.
Gr. Huub.
Bert (R.I.P.)

Re: Hoaven van Delfziel

Bericht door Bert (R.I.P.) »

Afbeelding

Gedokt bij scheepswerf Kon Niestern Sander de "WINONA" ex "VERMONTBORG" belandde als casco op de rotsen van Guernsey (jan 2003).

Bert.Romeling.
Bert (R.I.P.)

Re: Hoaven van Delfziel

Bericht door Bert (R.I.P.) »

Afbeelding

Aankomst van de "SINGAPORE" na 25 jaar weer terug op haar geboortegrond. Ze gaat dokken bij de werf Kon Niestern Sander de bouwers van destijds.

Gr Bert.Romeling.
Bert (R.I.P.)

Re: Hoaven van Delfziel

Bericht door Bert (R.I.P.) »

Afbeelding

De "SINGAPORE" inmiddels gedokt.

Gr Bert.Romeling.
Jolly Sailor

Re: Hoaven van Delfziel

Bericht door Jolly Sailor »

Eemshaven merkt niets van crisis

Groningen Seaports (Delfzijl en de Eemshaven) heeft in het afgelopen jaar in alle opzichten recordcijfers geboekt. De goederenoverslag kwam in 2008 uit op 7,97 miljoen ton (2007: 7,8 miljoen ton).
De winst steeg sterk naar circa 21 miljoen euro (2007: 5,9 miljoen euro). Dit is mede te danken aan de uitgifte van 120 hectare industrieterrein (2007: 17,6 hectare). De omzet bedroeg 37 miljoen euro (2007: 19,3 miljoen euro).
In tegenstelling tot andere Nederlandse havens is Groningen Seaports tot op heden minder gevoelig gebleken voor de kredietcrisis. Dit is mede het gevolg van de handelscontacten met de Noord-Europese landen en dankzij het feit dat de Groninger zeehavens vooral industriehavens zijn.
Ook de verwachtingen voor 2009 zijn positief. ‘De prognoses voor de verkoop van industrieterreinen zijn naar boven bijgesteld van dertien naar twintig hectare', meldt directeur Harm Post. ‘Voorzichtigheidshalve zijn de overslagprognoses naar beneden bijgesteld en gaan we uit van geen groei.'

Infrastructuur

In het oostelijke deel van de Eemshaven - dat is aangewezen voor de ontwikkeling van energiegerelateerde bedrijven - zal worden begonnen met de ophoging van de terreinen, aanleg van de infrastructuur, de bouw van kades, verlenging van de Wilhelminahaven en verdieping van de vaargeul. Hiermee zijn honderden miljoenen euro's gemoeid. Over enkele jaren zal in de Eemshaven 35 procent van de Nederlandse elektriciteit worden geproduceerd.
In en rondom de haven van Delfzijl staan eveneens grote investeringen op stapel, zoals de revitalisering van het industrie- en chemiepark rondom het Oosterhorngebied (waar vijftien procent van de Nederlandse chemische industrie aanwezig is), de aanleg van een leidingtracé voor stoom en de inrichting van Weiwerd als ringwierdedorp voor jonge ondernemers in de zware industrie.

Railport

Het nieuwe jaar is inmiddels goed begonnen met de uitgifte van een drietal bedrijfsterreinen: 3,4 hectare in de Eemshaven aan het reeds aanwezige op- en overslagbedrijf Sealane Coldstorage, 0,5 hectare in Weiwerd aan het schoonmaakbedrijf Jos Hofkens HIG uit Oosterhout en 0,18 hectare aan de industriële reiniger Reym in de Eemshaven. Groningen Seaports heeft in 2008 een meerderheidsbelang gekregen in het Rail Service Centrum Groningen (RSCG) in Veendam. Dit bedrijf zal onder de naam Groningen Railport verder gaan.


Plaats reactie