Dammers & van der Heide

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
rinus

Bericht door rinus »

Ja peter dat is een mooie maar de meeste wten van het bestaan van deze site is een soort zuster site .
gr.rinus

Delsing.Frans

Dammers

Bericht door Delsing.Frans »

Jos Komen schreef:Van Henny van der Kruijs.

Ik heb een grotere versie, indien belangstelling, mail maar. Heb nu weer KABEL!!
All the best
Jos

Afbeelding
Goede morgen, kon nooit op de naam komen van de kapitein op de Santa Maria,(periode 1964-1965) van mijn eerste reis bij Dammers, zie ik hem hier staan in 73, op de Candide. Kapitein Gutteling.1e stm was destijds Stm.Krenning.
Leentje

Ment Dijkhuizen

Bericht door Leentje »

Hoi allemaal
Wie heeft mijn vader Ment Dijkhuizen gekend?
Hij heeft van 1954 tot ongeveer 1976 gevaren voor Dammers op de bijna al de schepen.

Groetjes Leentje :) :) :)
K.Brouwer

Ment Duikhuizen

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Leentje,

Heb je vader wel eens ontmoet,z'n bijnaam bij de Dammers mensen was
"de neus". Ik zat aan boord van de Atlantic Comet en we lagen samen in
New York met de Atlantic ????? waar je vader op zat. Onze hwtk (Max
Heinen) kende je vader goed en daarom gingen we 'avonds bij hem langs
om eens lekker bij te praten. Het was heel gezellig en op een gegeven moment was de rum op. Geen probleem zei je vader ik haal wel wat uit de machinekamer.......Nu was mijn nieuwsgierigheid gewekt want ik weet dat ze veel in de m.k. hebben maar rum????? Dus zei ik tegen je vader
dat ik wel even mee zou lopen "om de fles te dragen".

We doken de m.k. in en je vader liep naar een mooi geschilderd 60 ltr drum op schragen waar "stuurmachineolie" op stond. Hield de fles onder
de aftapkraan en PRESTO! de fles zat vol met...rum!

Het werd dus toch nog erg laat die avond.

Hoorde later dat hij naar de visserij was gegaan.

Heb je soms een zuster die Heleen heet? Die heeft ook al eens navraag
gedaan.

Groeten,K.Brouwer.
lLeentje

Ment Dijkhuizen

Bericht door lLeentje »

Ja, ik ben Heleen maar ben een tijd niet op de site geweest en weer een aantal nieuwe namen gezien dus ik dacht ik stel mijn vraag nog eens. Ik vindt het in ieder geval een leuk verhaal. mijn vader hield wel van een borreltje. Hij is in 2000 overleden en het is leuk om dan wat over hem te horen. Hij was zelf ook altijd aan het vertellen over zijn tijd bij Dammers. Toen hij aan de wal kwam bleef hij in zijn dromen doorvaren. Hij is altijd zeeman gebleven. Hij zou deze site echt geweldig gevonden hebben.
Nogmaals bedankt voor de leuk reactie.

Groetjes Leentje
Tom

Bericht door Tom »

Ik heb even in mijn monsterboekje gekeken en heb op de Casablanca (Holland-Gelderland bv) als 2e stuurman gevaren van 3-11-81 t/m 5-5-82. 8)
Max Heijnen zat toen ook aan boord. Toen ik aan boord kwam in Algeciras zat kapt Brouwer aan boord. Is dat de K.Brouwer die voorgaand stukje schreef ?? Zal toch niet waar zijn. :o
Kapt Brouwer werd al snel afgelost door kapt Rozema. En Max Heijnen door v.Dam.
Dat van Biddinghuizen kan ik bevestigen, dat weet ik ook nog. Hij werd ook elke reis zeeziek. :?
Later heb ik hem nog eens ontmoet op de NDM in Amsterdam waar de Casablanca verlengd werd.
De naam Dijkhuizen komt mij niet bekend voor. Ik zal mijn zwager eens vragen die voor mijn tijd bij Dammers heeft gevaren.
groet,
Tom
K.Brouwer

Max

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Tom,

Inderdaad....het is dezelfde!
Bedankt voor het opfrissen van m'n geheugen,ben in de volgende haven
afgelost (Concarneau), en Max zat toen ook aan boord. Dus die is dan
wat later vertrokken dan ik dacht.
Groeten,K.Brouwer.
Tom

Bericht door Tom »

Niet te geloven dat je elkaar dan zo weer tegenkomt. :D
Het was inderdaad maar kort van Algeciras naar Concarneau. Max Heijnen is nog vrij lang aan boord gebleven. We zijn via Ierland (Derry en Limerick) naar Sapele gegaan. We hadden toen voor de afwisseling echt een superkok aan boord (Soares) en Rozema had in Ierland geweldig ingekocht en ruilhandel gedaan.
In Nigeria een maandje op de rede gelegen, 2 weken voor anker op de rivier en 2 weken lossen. Ik ging vaak bootje varen met Max over de rivier. Vond Rozema niet leuk maar daar had Max bout aan. Net als zwemmen op de rivier. Van de brugvleugel afduiken. Het bleek achteraf allemaal niet zo´n goed idee. :lol:
Hierna Kaapstad waar hij zeker niet afgelost werd ("wat denk je wat dat kost") :evil: en hierna Ponce.
Ik heb trouwens nooit Mientje Dammers ontmoet, waar iedereen aan boord het altijd maar over had, maar ze zal nu wel niet meer de moeite waard zijn. :cry:
O, ja ook nog in dok gelegen in San Juan. Volgens mij is hij hier pas afgelost. Ben je toch al gauw 4 maanden verder.
Wat ik mij ook nog herinner die blonde tweelingbroers Piet en ...? Die leken echt sprekend op elkaar.
Piet was toen 3e wtk en ik had met zijn broer al eerder gevaren. Ik praten met hem "weet je nog dit en dat?" Ik wist helemaal niet dat hij een broer had. Ik dacht dat hij alzheimer had ofzo. :? :roll:
Mooi hoor even graven in het geheugen. Ik moet nog ergens dia´s hebben.
groet,
Tom
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Bericht door Joost.R »

Motorschip ,,ELISA,, voor kapt. Pepping en de fa.Dammers&van der Heide te Rotterdam draagverm. 627 ton bouwjr 1948.
Afbeelding
jack winter

Bericht door jack winter »

het is hier wel erg stil over dammers v/d heide wie weet nog wat :lol: te vertelen


Plaats reactie