De "Pendrecht"
Re: De "Pendrecht"
Na een klein oponthoud het vervolg:
“Ms PENDRECHT”
Foto’s genomen na de explosie van de Hoofdmotor op 18 April 1960 in de Straat van Gibraltar. (12)
De ravage in de Machinekamer (6)
Zonder commentaar.
Mvg
Alfons
“Ms PENDRECHT”
Foto’s genomen na de explosie van de Hoofdmotor op 18 April 1960 in de Straat van Gibraltar. (12)
De ravage in de Machinekamer (6)
Zonder commentaar.
Mvg
Alfons
Re: De "Pendrecht"
“Ms PENDRECHT”
Foto’s genomen na de explosie van de Hoofdmotor op 18 April 1960 in de Straat van Gibraltar. (13)
De schijnlichten zijn uit hun verband gerukt.
De “Van Ommeren” schoorsteen met inlaat lucht roosters voor de Machinekamer ventilatoren.
Ook de laadboom is te zien om zware machinedelen in en uit de Machinekamer te transporteren en waarschijnlijk ook voor Proviand.
Mvg
Alfons
Foto’s genomen na de explosie van de Hoofdmotor op 18 April 1960 in de Straat van Gibraltar. (13)
De schijnlichten zijn uit hun verband gerukt.
De “Van Ommeren” schoorsteen met inlaat lucht roosters voor de Machinekamer ventilatoren.
Ook de laadboom is te zien om zware machinedelen in en uit de Machinekamer te transporteren en waarschijnlijk ook voor Proviand.
Mvg
Alfons
Re: De "Pendrecht"
Hallo Alfons,
We hebben ze een keer gebruikt om er in de Suezbaai de sloepen mee aan boord te piekelen omdat de winch op het sloependek niet werkte, geen lucht aan dek of zoiets...
Met zuigertrekken lijkt het ook wel handig....
All the best
Jos
Die waren op dat plekkie inderdaad multifunctioneel.de laadboom
We hebben ze een keer gebruikt om er in de Suezbaai de sloepen mee aan boord te piekelen omdat de winch op het sloependek niet werkte, geen lucht aan dek of zoiets...
Met zuigertrekken lijkt het ook wel handig....
All the best
Jos
Re: De "Pendrecht"
Ik denk als je met dat boompie een zuiger trekt dattie dubbel knikt....
Re: De "Pendrecht"
Hallo Bankie,
Zoals je ongetwijfeld weet heb ik totaal geen verstaand van zuugertrekk'n.
Ik dacht dat het misschien wel handig zou zijn, boompie derbij. Tenslotte werden er ook zware machinedelen mee in en uit de vetput getransporteerd.
All the best
Jos
Zoals je ongetwijfeld weet heb ik totaal geen verstaand van zuugertrekk'n.
Ik dacht dat het misschien wel handig zou zijn, boompie derbij. Tenslotte werden er ook zware machinedelen mee in en uit de vetput getransporteerd.
All the best
Jos
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14382
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: De "Pendrecht"
Hee Bankie, Jos bedoeld "om er ouwe zuigers enz. mee over de muur te zetten"
" Waar?? is die mooie foto van de MANN Cylinder delsel dat we over de muur zetten op de Hill???, de bootsman , zittend in de sloep, snijdt het touw door, m'n vrouw heeft de foto gemaakt????"
" Waar?? is die mooie foto van de MANN Cylinder delsel dat we over de muur zetten op de Hill???, de bootsman , zittend in de sloep, snijdt het touw door, m'n vrouw heeft de foto gemaakt????"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: De "Pendrecht"
“Ms PENDRECHT”
Foto’s genomen na de explosie van de Hoofdmotor op 18 April 1960 in de Straat van Gibraltar. (14)
De Machinekamer schacht gezien aan de andere zijde met kabelbaan voor de MK kraan en een stoomleiding.
Contra gewichten voor de schijnlichten makkelijker te openen en te sluiten.
Ook hier geblakerde wanden door de onstane brand door de explosie
De ruiten zijn zo te zien heel gebleven.
Mvg
Alfons
Foto’s genomen na de explosie van de Hoofdmotor op 18 April 1960 in de Straat van Gibraltar. (14)
De Machinekamer schacht gezien aan de andere zijde met kabelbaan voor de MK kraan en een stoomleiding.
Contra gewichten voor de schijnlichten makkelijker te openen en te sluiten.
Ook hier geblakerde wanden door de onstane brand door de explosie
De ruiten zijn zo te zien heel gebleven.
Mvg
Alfons
- Rob van Leeuwen
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 19 dec 2005 14:17
- Locatie: Echteld
Re: De "Pendrecht"
Het "Ongeval" met de buitenboord afsluiter was wel degelijk de "Dordrecht" ik heb dat ook beschreven in mijn biografie van ommeren van bouw tot sloop.
Tijdens de lunch waren er werkzaamheden aan een zeewaterpomp waarbij men dacht dat de 1e buitenboord afsluiter gesloten was. En dat tevens ook de afsluiter aan de zeewaterkoelpomp ook was afgesloten.
De keerklep aan de buitenwand was echter verrot en ook de afsluiter aan de pomp was niet goed afgesloten.
Men had de moeren aan het pomphuis verwijderd zonder eerst te controleren of alles was afgesloten.
Bij het lostikken van het pomphuis sprong deze van de pomp waardoor het zeewater niet meer te stoppen was.
De machinekamer liep onder en door een goede belading hield het waterdichte schot het.
De "Dordrecht" bleef ronddobberen totdat het werd gesleept naar Long Beach waar het in dok werd gerepareerd.
De nodige degradaties onder het personeel was het gevolg maar ook een erkenning voor de stuurman voor de juiste belading.
Ik voer op dat moment op de "Katendrecht".
Van het e.e.a. heb ik foto's.
Rob.
Tijdens de lunch waren er werkzaamheden aan een zeewaterpomp waarbij men dacht dat de 1e buitenboord afsluiter gesloten was. En dat tevens ook de afsluiter aan de zeewaterkoelpomp ook was afgesloten.
De keerklep aan de buitenwand was echter verrot en ook de afsluiter aan de pomp was niet goed afgesloten.
Men had de moeren aan het pomphuis verwijderd zonder eerst te controleren of alles was afgesloten.
Bij het lostikken van het pomphuis sprong deze van de pomp waardoor het zeewater niet meer te stoppen was.
De machinekamer liep onder en door een goede belading hield het waterdichte schot het.
De "Dordrecht" bleef ronddobberen totdat het werd gesleept naar Long Beach waar het in dok werd gerepareerd.
De nodige degradaties onder het personeel was het gevolg maar ook een erkenning voor de stuurman voor de juiste belading.
Ik voer op dat moment op de "Katendrecht".
Van het e.e.a. heb ik foto's.
Rob.
Re: De "Pendrecht"
Mts PENDRECHT
(Bron: Topic "HANDIG BEKEKEN" van Arie Hazebroek)
INDELING:
LT Ladingtanks (24)
PK Pompkamer (4 Pompen)
SK Stoomketel
MS Motorschacht
KS Ketelschacht
S Schijnlicht
BB Brandstofbunker
W Werkplaats
AP Achterpiek
SM Stuurmachinekamer
ZT Zoetwatertank
Man Manschappen
T Tankhoofd
K Kofferdam
LR Laadruim Droge lading
DT Dieptank
VP Voorpiek
B Bergplaats
L Lampenhok
V Verfhut
KB Kettingbak
MK Machinekamer
M Hoofdmotor (DOXFORD 70LB 6LS ±7750 APK)
Mvg
Alfons
INDELING:
LT Ladingtanks (24)
PK Pompkamer (4 Pompen)
SK Stoomketel
MS Motorschacht
KS Ketelschacht
S Schijnlicht
BB Brandstofbunker
W Werkplaats
AP Achterpiek
SM Stuurmachinekamer
ZT Zoetwatertank
Man Manschappen
T Tankhoofd
K Kofferdam
LR Laadruim Droge lading
DT Dieptank
VP Voorpiek
B Bergplaats
L Lampenhok
V Verfhut
KB Kettingbak
MK Machinekamer
M Hoofdmotor (DOXFORD 70LB 6LS ±7750 APK)
Mvg
Alfons
Re: De "Pendrecht"
Ms PENDRECHT
Rapport opgemaakt door vertegenwoordigers van WILTON-FIJENOORD na de explosie Sheet 1 (Persoonlijke Opmerkingen:) (1)
1,2,3,5 was te zien op diverse foto’s
4 Hieruit blijkt dat na het breken van de voorste nokkenas de motor nog 21 krukgraden heeft gedraaid.
Dat de explosie het gevolg is van de nokkenas breuk is niet aannemelijk, wel dat de explosie als een kettingreactie erdoor is versterkt.
Dat concludeert ook de Raad voor de Scheepvaart (R v/d S)
6 Hier is in het rapport van de R v/d S zeer veel over gesproken.
Wie had ze moeten dichtzetten, stonden ze nu open of dicht??
Dit is overigens van geen belang voor wat betreft de explosie.
Volgens dit W-F rapport stonden ze open, wat ook normaal is als men eerst het zogenaamde “klapje lucht” geeft, wat algemeen gebruikelijk was na een reparatie of vertrek.
De in het geel gemarkeerde is zeer veel voor te zeggen, daar de foto van de handels van de manoeuvreerstand een geheel ander beeld geeft.
Het omkeerhandel - wat niet vernoemd wordt - staat hier in de "achteruitstand", vermoedelijk door de knik in de stang hiervan.
a) Wat de opbrengst van de brandstofpompen bepaald was normaliter bij nagenoeg alle DOXFORD motoren een handwiel, hier is dit een handel met vertanding en een fijn regeling maar geeft hetzelfde effect = handel op de voorgrond.
Dat het op een geringe vulling (8) staat, of zelfs nog iets hoger, is alleen normaal als men de motor werkelijk wil starten op brandstof, maar niet voor het “klapje lucht” dan staat dit normaal op “0”, ofschoon deze geringe stand van “8” geen probleem hoeft te zijn.
b) Volgens de W-F opname stond het brandstofhandel op “0”, maar de werkelijke stand is moeilijk te zien op de foto, maar zal wel zo geweest zijn wat normaal is bij een "klapje lucht".
(Zie verder Sheet 2)
Mvg
alfons
Rapport opgemaakt door vertegenwoordigers van WILTON-FIJENOORD na de explosie Sheet 1 (Persoonlijke Opmerkingen:) (1)
1,2,3,5 was te zien op diverse foto’s
4 Hieruit blijkt dat na het breken van de voorste nokkenas de motor nog 21 krukgraden heeft gedraaid.
Dat de explosie het gevolg is van de nokkenas breuk is niet aannemelijk, wel dat de explosie als een kettingreactie erdoor is versterkt.
Dat concludeert ook de Raad voor de Scheepvaart (R v/d S)
6 Hier is in het rapport van de R v/d S zeer veel over gesproken.
Wie had ze moeten dichtzetten, stonden ze nu open of dicht??
Dit is overigens van geen belang voor wat betreft de explosie.
Volgens dit W-F rapport stonden ze open, wat ook normaal is als men eerst het zogenaamde “klapje lucht” geeft, wat algemeen gebruikelijk was na een reparatie of vertrek.
De in het geel gemarkeerde is zeer veel voor te zeggen, daar de foto van de handels van de manoeuvreerstand een geheel ander beeld geeft.
Het omkeerhandel - wat niet vernoemd wordt - staat hier in de "achteruitstand", vermoedelijk door de knik in de stang hiervan.
a) Wat de opbrengst van de brandstofpompen bepaald was normaliter bij nagenoeg alle DOXFORD motoren een handwiel, hier is dit een handel met vertanding en een fijn regeling maar geeft hetzelfde effect = handel op de voorgrond.
Dat het op een geringe vulling (8) staat, of zelfs nog iets hoger, is alleen normaal als men de motor werkelijk wil starten op brandstof, maar niet voor het “klapje lucht” dan staat dit normaal op “0”, ofschoon deze geringe stand van “8” geen probleem hoeft te zijn.
b) Volgens de W-F opname stond het brandstofhandel op “0”, maar de werkelijke stand is moeilijk te zien op de foto, maar zal wel zo geweest zijn wat normaal is bij een "klapje lucht".
(Zie verder Sheet 2)
Mvg
alfons