Scheepsschilderijen
-
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
- Locatie: Krimpen a/d IJssel
- Contacteer:
buigmomenten
Hallo Jos,
Dat doet me eraan denken dat aan boord van de Duivendrecht er een geheimzinnig houten kistje bij de kapitein in de hut stond. Je kon met vlierpitbolletjes - droom ik nu? - over stangetjes schuiven en zo de verdeling van de lading op mechanische wijze mee simuleren. Dat was nodig om het SG van de lading per tank kon verschillen. Het schip werd een smeerolietanker genoemd en wij hadden allerlei soorten olie en zelfs melasse-troep in de tanks. Door de gewichtsverschillen konden er allerlei ongewenste buigmomenten ontstaan. Niks mis met een katterug, maar toch.... Ken jij dit kastje? Ik heb geen idee hoe dat heette, maar om met de woorden van Harry te spreken het zag er wel listig uit.
Ferry
Ik begrijp dat dit tegenwoordig softwarematig wordt opgelost:
Marine software - Ship stability software - Trim and stability software - Longitudinal Strength software - Marine salvage software - Ground reaction - Oil spill - Onboard load calculator - Tank soundings - Sounding tables - Ullage tables - Grain stability - Offshore platform stability - Cargo vessel - Oil tanker - Fishing vessel safety - Tugboat - Integrated tug and barge - Dry dock - Naval ship - Yacht
Dat doet me eraan denken dat aan boord van de Duivendrecht er een geheimzinnig houten kistje bij de kapitein in de hut stond. Je kon met vlierpitbolletjes - droom ik nu? - over stangetjes schuiven en zo de verdeling van de lading op mechanische wijze mee simuleren. Dat was nodig om het SG van de lading per tank kon verschillen. Het schip werd een smeerolietanker genoemd en wij hadden allerlei soorten olie en zelfs melasse-troep in de tanks. Door de gewichtsverschillen konden er allerlei ongewenste buigmomenten ontstaan. Niks mis met een katterug, maar toch.... Ken jij dit kastje? Ik heb geen idee hoe dat heette, maar om met de woorden van Harry te spreken het zag er wel listig uit.
Ferry
Ik begrijp dat dit tegenwoordig softwarematig wordt opgelost:
Marine software - Ship stability software - Trim and stability software - Longitudinal Strength software - Marine salvage software - Ground reaction - Oil spill - Onboard load calculator - Tank soundings - Sounding tables - Ullage tables - Grain stability - Offshore platform stability - Cargo vessel - Oil tanker - Fishing vessel safety - Tugboat - Integrated tug and barge - Dry dock - Naval ship - Yacht
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14381
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Langsbuigmoment
Ha die Ferry, ouwe Sparks!!
Heb eens een reis met een collega van je gevaren die m'n hut altiet binnuh kwam met " Ha die meester, mag wel een borrel zeker!" Een eeeen vloeiende beweging ging dat, gordijn an de kant, rhetorische vraag gesteld, fles Bokma gegrepen, miniatuur bloemenvaasje VOL, op de bank neergestreken, fles tussen z'n schoenen EN de eerste slok achter de knopen, allemaaal voooooor dat ie op de bank zat!!!!
Mijn "Zeker Sparks ouwe reus, ga gerust je gang" was ook een formaliteit die ik Voooor geprogrammeerd mompelde, onderdeel van het ritueel. Ik hoop voor hem dat ie z'n routines heeft veranderd, want anders MOET dat problemen opgeleverd hebben voor z'n lever op de wat langere duur.
" Ja zie je Boom, vroeger luste ik dat spul helemaal NIET, maar bij Erhard & Deckers zat ik op een boot en daaaaar kregen we een fles in de week en je kon dat toch NIET wegpleuren, of wel dan????""
Een volgende reis zat ie op een zusterschip en kwamen de twee schepen elkaar tegen ergens in de Indische Oceaan, toen we op VHF afstand zaten werd er natuurlijk heen en weer geluld, ik ook met die sparks en een paar andere collega's die er aan boord waren: " Heeeh Hogeboom, HOE is dat met die Japanse Saaar afgeloopuh????" Heeeeeeh Sparks wat leuk om je te spreken, m'n vrouw staat hier bij me en wil ooooook graag FF goeie dag zegguh!!!!!
Zou graag nog is een borrel met um drinkuh!! maar ik dwaal af, die Sparks!!!!!
Terug naar het onderwerp!!
Daaaarom juist noem ik dit gewoon het Langsbuigmoment!
De Belgen noemen een "helicopter" een hefschroefvliegtuig en spreken OOK van "den langen omvaart"
Mooooooooooi toch!!
Wat betreft die "listige kissies" voor het berekenen van het juiste ladingplan en daarbij OOK de sterkte van het schip in overweging nemende is ter een hoop met "schade en schande" geleerd. Nu blijft het een feit natuurlijk dat met de huidige electronische en computer middelen inclusief een listig "software pakketje" hier en daar kun je natuurlijk wel tot in de puntjes de zaak uitviegielieren in een VOOOOR geprogrammeerd programmaaaaatje, daarbij het gevogel en het "gegiste buigmomenten bestekkie" het bos in sturend. ALS je doet wat je moet doen!!!
Bij met name de bulkers en ook de tankers zijn er nogal wat bakkies geweest die dus duidelijk met dit "langsbuigmoment" te maken hadden, a) omdat het er niet meer was. b) omdat het werd overbelast c) omdat er werd gedacht "dat loopt niet zo'n vaart" d) alle voorgaande samen en omdat ze er helemaal NIET over dachten , en zelfs het listige kissie van de ouwe maar overboord hadden gepleurd.
Voor de serieus geinteresseerde lezer raad ik dus aan om : Return of the Coffin Ships van Bernard Edwards heel zorgvuldig te lezen. De ondertitel is " The Debyshire Enigma"
In 9 van de 10 gevallen komt vroeg of laat het "Langsbuigmoment" wel boven water. Een moderne en jong zeevarende, met een redelijk verstand en een beetje greep op z'n "laptoppie" om met de woorden van Oomuh Koomuh te spreken, (Jos leg FF plat, hij loopt dagdienst!!!!) die aan boord van zo'n bulkfietsje of oliepotje stapt realiseert zich snel dat het woord "Langsbuigmoment" feitelijk een heel belangrijk woord voor hem/haar is geworden. Met name de laatste jaren is de broekriem bij bulkfietsjes en oliepotten behoorlijk aangetrokken, maar vlugge jongens zijn er overal en blijven listige idee-en ontwikkelen, die dan vaak achteraf helemaal NIET zo listig blijken te zijn!!!
PS je. Een bijzonder serieus onderwerp voor de zeeman en jammergenoeg geen enkele reden om dit met "gele bekkies " op te fleuren.
Heb eens een reis met een collega van je gevaren die m'n hut altiet binnuh kwam met " Ha die meester, mag wel een borrel zeker!" Een eeeen vloeiende beweging ging dat, gordijn an de kant, rhetorische vraag gesteld, fles Bokma gegrepen, miniatuur bloemenvaasje VOL, op de bank neergestreken, fles tussen z'n schoenen EN de eerste slok achter de knopen, allemaaal voooooor dat ie op de bank zat!!!!
Mijn "Zeker Sparks ouwe reus, ga gerust je gang" was ook een formaliteit die ik Voooor geprogrammeerd mompelde, onderdeel van het ritueel. Ik hoop voor hem dat ie z'n routines heeft veranderd, want anders MOET dat problemen opgeleverd hebben voor z'n lever op de wat langere duur.
" Ja zie je Boom, vroeger luste ik dat spul helemaal NIET, maar bij Erhard & Deckers zat ik op een boot en daaaaar kregen we een fles in de week en je kon dat toch NIET wegpleuren, of wel dan????""
Een volgende reis zat ie op een zusterschip en kwamen de twee schepen elkaar tegen ergens in de Indische Oceaan, toen we op VHF afstand zaten werd er natuurlijk heen en weer geluld, ik ook met die sparks en een paar andere collega's die er aan boord waren: " Heeeh Hogeboom, HOE is dat met die Japanse Saaar afgeloopuh????" Heeeeeeh Sparks wat leuk om je te spreken, m'n vrouw staat hier bij me en wil ooooook graag FF goeie dag zegguh!!!!!
Zou graag nog is een borrel met um drinkuh!! maar ik dwaal af, die Sparks!!!!!
Terug naar het onderwerp!!
Daaaarom juist noem ik dit gewoon het Langsbuigmoment!
De Belgen noemen een "helicopter" een hefschroefvliegtuig en spreken OOK van "den langen omvaart"
Mooooooooooi toch!!
Wat betreft die "listige kissies" voor het berekenen van het juiste ladingplan en daarbij OOK de sterkte van het schip in overweging nemende is ter een hoop met "schade en schande" geleerd. Nu blijft het een feit natuurlijk dat met de huidige electronische en computer middelen inclusief een listig "software pakketje" hier en daar kun je natuurlijk wel tot in de puntjes de zaak uitviegielieren in een VOOOOR geprogrammeerd programmaaaaatje, daarbij het gevogel en het "gegiste buigmomenten bestekkie" het bos in sturend. ALS je doet wat je moet doen!!!
Bij met name de bulkers en ook de tankers zijn er nogal wat bakkies geweest die dus duidelijk met dit "langsbuigmoment" te maken hadden, a) omdat het er niet meer was. b) omdat het werd overbelast c) omdat er werd gedacht "dat loopt niet zo'n vaart" d) alle voorgaande samen en omdat ze er helemaal NIET over dachten , en zelfs het listige kissie van de ouwe maar overboord hadden gepleurd.
Voor de serieus geinteresseerde lezer raad ik dus aan om : Return of the Coffin Ships van Bernard Edwards heel zorgvuldig te lezen. De ondertitel is " The Debyshire Enigma"
In 9 van de 10 gevallen komt vroeg of laat het "Langsbuigmoment" wel boven water. Een moderne en jong zeevarende, met een redelijk verstand en een beetje greep op z'n "laptoppie" om met de woorden van Oomuh Koomuh te spreken, (Jos leg FF plat, hij loopt dagdienst!!!!) die aan boord van zo'n bulkfietsje of oliepotje stapt realiseert zich snel dat het woord "Langsbuigmoment" feitelijk een heel belangrijk woord voor hem/haar is geworden. Met name de laatste jaren is de broekriem bij bulkfietsjes en oliepotten behoorlijk aangetrokken, maar vlugge jongens zijn er overal en blijven listige idee-en ontwikkelen, die dan vaak achteraf helemaal NIET zo listig blijken te zijn!!!
PS je. Een bijzonder serieus onderwerp voor de zeeman en jammergenoeg geen enkele reden om dit met "gele bekkies " op te fleuren.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Hallo Mannen,
Ik kan me herinneren dat het houten kistje "Loadicator" heette al heb ik er zelf nooit mee gewerkt.
Maar tegenwoordig hebben programma's als "Locopias" dezelfde functionaliteit ingebouwd en draaien op elk oud laptoppie.
Maar elk hulpmiddel is afhankelijk van de juiste gegevens en daarmee is het bv met de Dongedijk mis gegaan. Verkeerd opgegeven gewichten van containers en ook nog een foutje in de software waarin de tanktophoogte een aantal centimeters te laag was ingevoerd en daar ga je dan.
Ik denk dat die Loadicators ook pér schip (of serie zusterschepen) in elkaar gefröbeld werden en ze zullen dus wel een véélvoud gekost hebben als tegenwoordig laptop, soft- en hardware bij elkaar
Wat betreft het "Derbyshire Enigma" heb ik pas nog een documentaire gezien op Discovery of Nat.Geographic.
Ze hebben het wrak opgespoord en daarna, (gefinanciëerd door ik dacht de Britse BOT) onder water onderzocht en het blijkt dus géén kwestie van hog of sag geweest te zijn maar een aantal ventilatiekokers op het voorschip dat tijdens een typhoon is weggeslagen en waardoor het voorschip vervuld raakte. Vervolgens door de steeds maar toenemende diepgang vóór zijn de luiken van het vóórste ruim ingeslagen en daardoor weer die van ruim 2 etc en dan is het dus héél snel gedaan.
Interessante Documentaire!!
Groetjes,
Bert de Boer
Ik kan me herinneren dat het houten kistje "Loadicator" heette al heb ik er zelf nooit mee gewerkt.
Maar tegenwoordig hebben programma's als "Locopias" dezelfde functionaliteit ingebouwd en draaien op elk oud laptoppie.
Maar elk hulpmiddel is afhankelijk van de juiste gegevens en daarmee is het bv met de Dongedijk mis gegaan. Verkeerd opgegeven gewichten van containers en ook nog een foutje in de software waarin de tanktophoogte een aantal centimeters te laag was ingevoerd en daar ga je dan.
Ik denk dat die Loadicators ook pér schip (of serie zusterschepen) in elkaar gefröbeld werden en ze zullen dus wel een véélvoud gekost hebben als tegenwoordig laptop, soft- en hardware bij elkaar
Wat betreft het "Derbyshire Enigma" heb ik pas nog een documentaire gezien op Discovery of Nat.Geographic.
Ze hebben het wrak opgespoord en daarna, (gefinanciëerd door ik dacht de Britse BOT) onder water onderzocht en het blijkt dus géén kwestie van hog of sag geweest te zijn maar een aantal ventilatiekokers op het voorschip dat tijdens een typhoon is weggeslagen en waardoor het voorschip vervuld raakte. Vervolgens door de steeds maar toenemende diepgang vóór zijn de luiken van het vóórste ruim ingeslagen en daardoor weer die van ruim 2 etc en dan is het dus héél snel gedaan.
Interessante Documentaire!!
Groetjes,
Bert de Boer
-
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
- Locatie: Krimpen a/d IJssel
- Contacteer:
Hull monitoring system
Hallo Harry,
Nog even een nabrander. Ik krijg alsnog plaatsvervangende schaamte voor die collega van me zeg.... Dat zijn de echte innemers. Bij de Shell moest je zelf je jenever 'storen' en ik bestelde dan voor vertrek uit Pernis een gros Blankenheym & Nolet. Dat lijkt veel maar de reizen waren 9 maanden of langer. Op de Kermia heb ik zelfs precies twee jaar aan één stuk gevaren.
Vandaag de dag kan je mooie stress-bandjes overal op de huid en spanten plakken en de spanningen op afstand meten. Dat wordt op een aantal speciale schepen (chemicalieën) al enige jaren toegepast:
Stavanger, August 28, 2002
Telenor Fiber has entered into an agreement with the Norwegian company Navion ASA, and has completed the delivery of the advanced fibre optic hull monitoring system, SENSFIB, to the offshore loaders "M/T Navion Oceania"
Nog even een nabrander. Ik krijg alsnog plaatsvervangende schaamte voor die collega van me zeg.... Dat zijn de echte innemers. Bij de Shell moest je zelf je jenever 'storen' en ik bestelde dan voor vertrek uit Pernis een gros Blankenheym & Nolet. Dat lijkt veel maar de reizen waren 9 maanden of langer. Op de Kermia heb ik zelfs precies twee jaar aan één stuk gevaren.
Vandaag de dag kan je mooie stress-bandjes overal op de huid en spanten plakken en de spanningen op afstand meten. Dat wordt op een aantal speciale schepen (chemicalieën) al enige jaren toegepast:
Stavanger, August 28, 2002
Telenor Fiber has entered into an agreement with the Norwegian company Navion ASA, and has completed the delivery of the advanced fibre optic hull monitoring system, SENSFIB, to the offshore loaders "M/T Navion Oceania"
Inderdaad Bert, het heette "Loadicator".
Op de "Kaap Hoorn" hadden we zo'n geval uit Zweden.
Met een uitgebreide Zweedse handleiding erbij en een summiere Engelse vertaling.
Ik heb niet zo lang op de "Kaap Hoorn" gevaren, want ik werd na drie maanden overgeplaatst naar de "Voorne".
"Second, die Loadicator verneukt me" kreeg ik regelmatig van de eerste stuurman te horen.
Je had daar regelmatig soms 6 verschillende ladingen aan boord, die dan dubbel gesepareted moesten worden, maar dan kon op die K-tankers.
Er zat een soort kringleidingsysteem op deze schepen, met overal dubbele aflsluiters aan dek. De details ben ik helaas vergeten...
Maar gelukkig af en toe ook simpele ladinkies, bij de Dhow in Terneuzen een soort terpentine laden, ben de naam even kwijt. Dat werd gedeeltelijk al gelost door aleen maar de ullagegaten open te zetten.
Dan was het scheepje weer mooi schoon om gasolie te kunnen laden.
Maar dan in Pernis weer allerlei soorten jet-fuel laden, die streng gescheiden moesten worden.
En dat was net even teveel voor de lodicator, want het moest in verschillende havens gelost worden.
Maar het gaf wel een prima indicatie, die je dan zelf aan kon passen.
All the best
Jos
Op de "Kaap Hoorn" hadden we zo'n geval uit Zweden.
Met een uitgebreide Zweedse handleiding erbij en een summiere Engelse vertaling.
Ik heb niet zo lang op de "Kaap Hoorn" gevaren, want ik werd na drie maanden overgeplaatst naar de "Voorne".
"Second, die Loadicator verneukt me" kreeg ik regelmatig van de eerste stuurman te horen.
Je had daar regelmatig soms 6 verschillende ladingen aan boord, die dan dubbel gesepareted moesten worden, maar dan kon op die K-tankers.
Er zat een soort kringleidingsysteem op deze schepen, met overal dubbele aflsluiters aan dek. De details ben ik helaas vergeten...
Maar gelukkig af en toe ook simpele ladinkies, bij de Dhow in Terneuzen een soort terpentine laden, ben de naam even kwijt. Dat werd gedeeltelijk al gelost door aleen maar de ullagegaten open te zetten.
Dan was het scheepje weer mooi schoon om gasolie te kunnen laden.
Maar dan in Pernis weer allerlei soorten jet-fuel laden, die streng gescheiden moesten worden.
En dat was net even teveel voor de lodicator, want het moest in verschillende havens gelost worden.
Maar het gaf wel een prima indicatie, die je dan zelf aan kon passen.
All the best
Jos