Het "oude" Boekenhoekie

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Boekenhoekie

Bericht door RobertB »

Ik heb het ook zojuist in 2 dagen uitgelezen. Humoristisch geschreven in het taalgebruik van die tijd.
De verhalen brengen die mooie tijd weer helemaal terug. Wel typisch voor een sparks trouwens om dat heerlijke eten op RIL schepen alsmaar af te katten :lol:.
Ik kan het boek iedereen sterk aanraden. Het hoort in de boekenkast van iedere kombuizer!

Groeten,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl

Bram

Re: Boekenhoekie

Bericht door Bram »

Om toch maar even terug te komen over de novelle van " Het blauwwitte schuim ",wat ik hier dus ervaar, dat het boekwerkje zeer duidelijk de personages en toestanden weergeeft op het gebeuren uit de 50er en 60tigger jaren niet alleen bij de HAL maar ook bij de andere grote rederijen die passengiers en lading vervoerden of het nu over schepen ging met 12 passengiers,(zonder dokter) of schepen met meer dan 50 passagiers waar een dokter aan boord moest zijn.

de figuren die de toenmalige scheepsarts neerzet inclusief himzelf,zijn mooi en realistiesch weergegeven zonder al te veel opsmuk,zijn half jaar varen als scheepsarts,zet alle figuren neer(neutraal) zoals wij dat herkennen,zonder dat de functies en gouden bandjes teveel overbelicht worden(of te kakken wordt gezet)uitzonderingen daar gelaten),hier uit blijkt maar weer dat wij ook normale mensen zijn ,alleen met een voorliefde om onze werkzaamheden aan boord van een schip te verrichten.

Ook wil ik er even bij vermelden (inclusief mijzelf)dat er onder ons toch maar weinig zijn die tot aan hun pensioen of FUT zijn blijven varen,gelukkig zijn er nog jonge lui met 15 of meer dienstjaren die het nog vol blijven houden(ook de Jeugd met minder dienst jaren),helaas zijn de omstandigheden en de tijden veranderd,maar tegen de tijd dat zij met pensioen gaan of een of andere regeling,praten zij er net zo over als wij nu doen!

Hieronder een anecdote(uiteraard het verschil)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groets BRam :lol:
Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Re: Boekenhoekie

Bericht door Arie Hazebroek »

Een van mijn buren is op zoek naar het boek

VEERTIEN DAGEN OP EEN IJSSCHOTS van S. Abramsz.
abra007veer01_01_tpg.gif
abra007veer01_01_tpg.gif (70.11 KiB) 14549 keer bekeken
Een heruitgave is volop te koop maar ze wil graag de uitgave zoals hierboven is afgebeeld.
Internet afgezocht maar nada.
Vond wel een pdf-file met orgiginele tekst en illustraties
abra007veer01_01.pdf
(833.58 KiB) 205 keer gedownload
Heeft iemand een idee waar verder nog kan zoeken ?

Gr. Arie
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Boekenhoekie

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat zal niet meevallen, Arie. Al mijn bekende adressen komen inderdaad terug met de nieuwe uitgave. Antiqbook geeft ook nul op het rekest en die zoekt bij 900 boekhandels. Van S. Abramsz is genoeg te vinden, maar dit boek niet. Ook niet op Abebooks.
Sparks990
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:44

Re: Boekenhoekie

Bericht door Sparks990 »

RobertB schreef:Ik heb het ook zojuist in 2 dagen uitgelezen. Humoristisch geschreven in het taalgebruik van die tijd.
De verhalen brengen die mooie tijd weer helemaal terug. Wel typisch voor een sparks trouwens om dat heerlijke eten op RIL schepen alsmaar af te katten :lol:.
Ik kan het boek iedereen sterk aanraden. Het hoort in de boekenkast van iedere kombuizer!

Groeten,
Robert
Beste kombuizers,

Mijn boek is in iedere boekhandel te bestellen of bij www.freemusketeers.nl. Je mag ze ook bij mij bestellen, dan schrijf ik er nog een persoonlijke noot in. De reacties die ik heb gehad zijn allemaal positief. Het geeft een aardig beeld van varen in de jaren '70 en '80 van de (inmiddels) vorige eeuw. Wil je zelf even terug in die tijd, schaf het aan en je hebt gegarandeerd een paar dagen plezier.

gr

Johan Karels
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Boekenhoekie

Bericht door jacko »

Voor de liefhebbers
groetjes
Jacko (Hans Keetlaer)
Bijlagen
scheepspraet.jpg
scheepspraet.jpg (626.54 KiB) 14387 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Boekenhoekie

Bericht door Bob R.I.P. »

Ik ben terug van een leuke vakantie met de caravan op kleine campings. Het aardige van deze campings is dat er vaak een bibliotheek is, aangelegd door kampeerders die hun uitgelezen boeken daar neerleggen. Zo kwam ik een boek tegen uit de bibliotheek voor varenden en nederlanders in het buitenland. Bestaat deze club nog?
Verder vond ik een jeugdherinnering: Het laatste Bivak van Anthonie van Kampen. Was er niet iemand die in de boeken van van Kampen is geinteresseerd?

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Boekenhoekie

Bericht door lp »

:wink: Hallo allemaal, mooi en interessant al die boeken :!:
Bij het opruimen van onze zolder, kwam ik het volgende leerzame boekje tegen.
"Handleiding bij de studie van de Maleische Taal" door H. Weiss 2e druk.
Uitgevers WYT 1945 Rotterdam. Het voorwoord is van P.R.W. van Gesseler Verschuir, Oud-Gouverneur van Djocjakarta. Hij ziet het als "groot practisch nut voor het Europeesch personeel op de schepen en den toerist in het bijzonder".

Afbeelding

Afbeelding
quo vadis
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Boekenhoekie

Bericht door lp »

:wink: Hallo lezers.
Ik heb een boek, over Tierck Hiddes "De Friesche Zeeheld".
Aardig geschiedenisboek, met een paar fraaie platen verlucht.
Het is geschreven door M. van der Duin uitgave van J.H. Kok nv te Kampen 1932.
De liefhebber mag het voor niets komen ophalen. Versturen wil ik het ook wel, maar dan wil de kosten daarvoor wel vergoed hebben.
Groet,
LP

Afbeelding
quo vadis
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Boekenhoekie

Bericht door Joost.R »

@ Roy.
Boek komt naar Den Helder.


Gesloten