Koelwater probleem

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Mira1953

Koelwater probleem

Bericht door Mira1953 »

beste kombuizenaars wij van zkk schiedam bezitten een oud veer pontje wat vroeger gevaren heeft voor van der giesen de noord als fiets veer er staat een ford diesel in waar wij het volgende probleem bij hebben het is een koelwater euvel na drie uur varen gaat hij over zij nek dan gaat de temperatuur boven de 90 graden de kop pakking is het niet de geen water in de olie ook geen lekage boven op de motor de thermostaat is tien jaar oud wij weten het niet meer iemand van kombuispraat het antwoord graag m.v.g john keemink

Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: koelwater probleem

Bericht door Ton Pekel »

Hallo Mira1953
We zijn hier op kombuis net doctoren maar een onderzoek ter plaatse zal een beter beeld geven.
Er zit iets niet goed maar op afstand een diagnose stellen..... is moeilijk hoor.
Aan suggesties etc hebben we niks.

IK ZOU HET EEN TWEE DRIE NIET WETEN OP DEZE ZONDAGAVOND
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
sander
Berichten: 428
Lid geworden op: 17 feb 2005 23:13

Re: Koelwater probleem

Bericht door sander »

Hoi John,
Misschien eerst wat punten en komma's toevoegen aan je stukje tekst, leest wat makkelijker ;)
Groeten Sander
Ron H
Berichten: 718
Lid geworden op: 15 dec 2005 07:55
Locatie: Minderhout (B)

Re: Koelwater probleem

Bericht door Ron H »

Draait je koelwaterpomp fysiek wel mee?
Als we eens wisten, wat we allemaal wisten.
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Koelwater probleem

Bericht door Compass »

Om te beginnen maar eens horen of het direkte (rechtstreeks buitenboord naar motor) of indirekte (gesloten motorcircuit via warmtewisselaar naar buitenboordwater) koeling is.

In Schiedam heb je toch nog een beetje zoutgehalte in het buitenboordwater.

Groeten,
Bert de Boer
ed

Re: Koelwater probleem

Bericht door ed »

John,

Heb het gister ff van een afstandje bekeken, maar ik denk dat je het volgende eens moet gaan doen:

Gehele koelwater systeem goed spoelen met zoet water. (optoppen, motor laten draaien tot dat de thermostaat een aantal keren open en dicht is geweest. Dan motor laten afkoelen en aftappen. Dit net zo vaak doen todat het water "schoon" is. een beetje roestwater mag geen probleem zijn). Hoorde van Conrad dat hij er al een andere thermostaat voor gevonden had. een nieuwe thermostaat wil ook nog wel eens helpen, maar wat ik hoorde van de heenreis naar Hellevoet lijkt het mij eerder een vuil probleem in een thermostaat of koelwater systeem.

gr Ed
niekbart

Re: Koelwater probleem

Bericht door niekbart »

Hallo Kadetjes,

Op de Betelgeuze hebben we ook een koelwater probleem gehad.
Daar was de koeler zwaar vervuild en hebben we met pijpen ragers en veel spoelen met een lans de koelerpijpen schoongemaakt.
Dat is een leuk karwei, en vaak een waterballet in de MK. Want eerst komt het terug uit de pijp en later er doorheen.

Groeten en veel succes,
Bart.
Mira1953

Re: Koelwater probleem

Bericht door Mira1953 »

hallo ed ik hoorde van een binnenvaard schipper dat je het koelwater of antievries eens in de vijf jaar moet vervangen.
hij zij dat na vijf jaar de samenstelling veranderd en het niet
meer doet waar voor het is ,het word dan net als water zij hij
maar een andere thermostaat kan geen kwaad gr john
Herman
Berichten: 518
Lid geworden op: 30 jul 2004 23:37
Locatie: Groningen

Re: Koelwater probleem

Bericht door Herman »

versleten koelwaterpomp kan ook de oorzaak zijn daar de doorstroomsnelheid dan veranderd,omdat er te weinig opbrengst wordt geleverd,omdat de impella of waaier te ruim is zijn jasje is komen te zitten.en de thermostaat zeker testen,op de rand staat meestal bij welke temperatuur hij moet gaan openen.doet hij dat niet dan vervangen.
gr.Herman
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Koelwater probleem

Bericht door Roy »

Als met koelvloeistof gewerkt wordt, controleer je dat in de herfst toch altijd op "houdbaarheid", denk ik.............. !?.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie