Aktueel Scheepvaart Nieuws

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Roy,
originele tonnage om te conserveren
Da's wel lastig voor een VOC-schip. :)
All the best
Jos


roy
Berichten: 12720
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door roy »

Da's waar Jos.
Maar MOET het speciaal iets zijn dat aan de V.O.C. periode denkt / stamt ?.
Het herstel van de "Bonaire" / "Abel Tasman" gaat erg langzaam. Niet dat het aan goede wil ontbreekt, maar het zijn, zoals altijd de pecunia's, ( dit zijn geen bloemen ), waar h.e.e.a. mee valt of staat.
Wat een schip uit de V.O.C. tijd aangaat; wat in Lelystad kan, zou ook elders, lees Den Helder, ook moeten kunnen. Maar wat Willem Vos voor ogen had; origineel nagebouwd maar met moderne gereedschappen, kent in mijn ogen meer genade dan zo'n namaak gebeuren als de "Prins Willim".
"t Is maar net hoe je er tegenaan kijkt 8) :lol:

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Jolly Sailor

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jolly Sailor »

Noorse autoriteiten vechten tegen olieverontreining

Afbeelding

De Noorse rijkskustdienst rukte vrijdag 31 juli met man en macht uit om de olieverontreiniging van een dicht uit de kust bij Langesund in de regio Telemark gestrand vrachtschip te voorkomen.
Het schip in kwestie, de 167 meter lange bulker Full City met 1000 kubieke meter zware en 120 ton lichte olie in de bunkers, liep even na middernacht aan de grond waarbij grote schade aan de kiel ontstond. Het schip verloor als gevolg daarvan meteen olie. De lekkage nam in de loop van de dag verder toe en de olie verspreidde zich daardoor over een groeiend gebied. De kustwacht mobiliseerde om die redenen op grote schaal mankracht en materieel, waaronder diverse milieuvaartuigen. Een helicopter zette pompen af op het gestrande schip omdat de ruimen water maakten. De werkzaamheden werden volgens de rijkskustdienst bemoeilijkt door vrij zware zeegang.
De rederij van de Full City contracteerde bergingsmaatschappij Smit Salvage. Dit bedrijf kreeg vooralsnog de opdracht om de schadesituatie in te schatten met het oog op de nodige verdere maatregelen. De Full City meet krap 16.000 brutoton en vaart onder Panamese vlag met bij de stranding een 23-koppige bemanning, die zonder grote problemen kon worden geëvacueerd. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor. Omtrent de oorzaak van het incident tasten de autoriteiten in het duister.

Milieuramp

Het Wereld Natuur Fonds (WNF) maakt zich grote zorgen over de olieramp aan het zuidwesten van de Noorse kust ter hoogte van Langesund. De brandstof die uit een vastgelopen vrachtschip lekt, bedreigt een belangrijk natuurreservaat, Lille Saastein. Op dit moment spoelt al olie aan en zijn tientallen dode vogels gesignaleerd. Voor de eilanden van het natuurreservaat geldt een geslotenverklaring omdat de vogels momenteel hun broedseizoen beleven. (WV)

bron Schuttevaer

Jolly Sailor

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jolly Sailor »

Maersk wint duurzaamheidsprijs

Afbeelding
Vier schepen van Maersk Line liggen tegelijk te lossen in Bremerhaven. Van voor naar achter de Emma Maersk, de Gudrun Maersk,
de Maersk Seoul en de Lars Maersk. (Foto Maersk)


Maersk Line is door een lezerspanel van Sustainable Shipping gekozen tot duurzaamste scheepvaartonderneming van 2009. De containerrederij won omdat ze er in slaagde tweetaktmotoren op de grote containerschepen langzamer en met minder belasting te laten draaien dan voor mogelijk werd gehouden. Dit maakt een nieuwe manier van varen voor grote containerschepen mogelijk, waarbij ze tot de helft langzamer varen wanneer dat qua planning mogelijk is.
Door de grotere flexibiliteit die dit geeft weet het bedrijf een aanzienlijke vermindering van het brandstofverbruik en de emissies te realiseren. De motoren zijn in overleg met de fabrikanten aangepast om problemen met vervuiling en plaatselijke oververhitting te voorkomen.

‘Slow steaming'

‘We proberen onze milieuafdruk zo klein mogelijk te maken en duurzame zaken te doen', zegt Søren Stig Nielsen, directeur duurzaamheid bij Maersk Line. ‘We zijn daarom erg blij met de prijs. We hebben met een onderzoek aangetoond dat de potentiële besparingen die met ‘slow steaming' kunnen worden gehaald, groter zijn dan werd gedacht. Wanneer het schip in staat is om elke gewenste snelheid te varen, vanaf een minimale motorbelasting van tien procent, is een veel flexibeler reisplanning mogelijk. Met brandstofbesparingen van tien tot dertig procent. Voor een post-Panamax containerschip levert dat jaarlijks al snel een miljoen dollar brandstofbesparing op. Dan praat je over een jaarlijkse besparing van 3.500 ton stookolie en 10.000 ton CO2.'
Het idee om langzamer te gaan varen ontstond al voor de kredietcrisis. In 2007 startte Maersk Line een studie op 110 schepen waarmee kon worden aangetoond dat het mogelijk is om (iets aangepaste) tweetaktmotoren langdurig op slechts tien procent van hun nominale vermogen te laten draaien, aanzienlijk minder dan de tot dan toe voorgeschreven minimale langdurige belasting van veertig tot zestig procent.
Bij een belasting van tien procent is het mogelijk de containerschepen op de helft van de ontwerpsnelheid te laten varen. Dat is in verhouding tot de motorbelasting een hoge snelheid en levert dus een aanzienlijke besparing op de brandstofkosten op en de daaraan gekoppelde CO2 uitstoot.

Schroefrendement

De vermogensvraag daalt bij langzamer varen veel sneller dan de snelheid omdat het rendement van een schroef stijgt wanneer de draaisnelheid daalt. Daarnaast neemt de weerstand van een schip kwadratisch toe wanneer sneller moet worden gevaren. Zo kan het dat een schip met 10.000 pk een snelheid van 12 knopen haalt en met 100.000 pk een snelheid van 25 knopen.
Maersk Line werkte tijdens het onderzoek samen met de leveranciers van de motoren (Wärtsilä en MAN Diesel). Zij pasten naar aanleiding van het onderzoek hun aanbevelingen op het gebied van lage motorbelasting aan.
Meer dan 100 schepen van Maersk Line hebben nu ervaring met het ‘nieuwe varen' en de hele vloot Van Maersk Line is in staat om de lage snelheden met de zeer lage motorbelasting aan te houden. Om daarbij problemen met de verbranding en vervuiling van kritische onderdelen als turbo's te voorkomen, zijn de motoren aangepast. Het vermogen is daarbij niet verlaagd.

Upgrade kit

Voor andere scheepseigenaren die hun motoren geschikt willen maken voor het nieuwe varen heeft Wärtsilä inmiddels upgrade kits op de markt gebracht voor haar RTA en RT-flex tweetaktmotoren. Het is daarmee mogelijk de motor volcontinu op twintig procent van het vermogen te laten draaien. De upgrade maakt het mogelijk om één van de turbo's volledig af te schakelen wanneer langdurig langzaam wordt gevaren. De tweede turbo kan dan voldoende druk opbouwen om de cilinders van de tweetaktmotoren goed te vullen tijdens de spoeling. Dat voorkomt bij lage belasting problemen met de verbranding en zorgt voor een betere temperatuur van de motor.
Bij de upgrade wordt onder meer een afsluitklep geplaatst in de uitlaatleiding, vóór de turbine en een in de luchtinlaat, voorbij de turbine. De op afstand bestuurbare kleppen worden geleverd met een controlesysteem. Zonder deze modificatie is het volgens Wärtsilä niet goed mogelijk de belasting voor een langere periode te verlagen tot onder de vijftig procent. Er is dan een groot risico op vervuiling van de motor en sommige onderdelen kunnen dan oververhit raken.
MAN Diesel introduceerde op de SMM 2008 een ‘verstelbare' turbine, de VTA turbine. De lamellenring waarlangs de uitlaatgassen naar de turbinebladen stromen kan bij deze turbo zo worden versteld dat de stand (spoed) van de lamellen verandert en de uitlaatgassenstroom de turbinebladen onder een andere hoek raakt. Zo kan de opbrengst van de turbo bij lage belasting worden verhoogd en een te hoge drukopbouw bij zware belastingen worden voorkomen. De lamellen zijn elektronisch verstelbaar.
Tijdens langzaam varen blijft de turbo zo beter op toeren, waardoor de motor beter presteert. Bij een aantal motoren van MAN Diesel is het ook mogelijk de helft van de cilinders af te schakelen bij een langdurig lage belasting. Een twaalf cilinder verandert dan in een zes cilinder. De meewerkende cilinders worden dan beter belast.

Duurzaamheidsprijzen

Alfa Laval en Wallenius kregen van Sustainable Shipping een duurzaamheidsprijs voor het ontwikkelen van een ballastwaterzuiveringsinstallatie. De havens van Long Beach en Los Angeles wonnen de prijs voor de haven met de zuiverste lucht en Skysails won met zijn vliegers de prijs voor de milieutechniek van het jaar.
Sustainable Shipping maakt deel uit van Petromedia, de in tankvaart en petrochemie gespecialiseerde uitgever van bladen als Bunkerworld en Tankerworld.
De aan de titel verbonden prijzen zijn 15 juni door BBC milieureporter Roger Harrabin uitgereikt op een congres in Londen. Harrabin wees er daarbij op dat er nog een lange weg te gaan is om de zeevaart schoon te krijgen. ‘De wereldwijde scheepsemissies zijn sinds 1990 met 85 procent toegenomen. De scheepvaart stoot nu 870 miljoen ton CO2 per jaar uit, meer dan de hele Britse economie.' (HH)

bron Schuttevaer

Jolly Sailor

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jolly Sailor »

Omkoperij bij bouw zeeslepers

Afbeelding
De nieuwste zeesleper van Ulrich Harms, de Centaurus, is verwikkeld in een omkoopschandaal. (Foto PAS Publicaties/maritimephoto.com)

Opnieuw is MAN Ferrostaal in het nieuws wegens verdenking van omkoperij. Deze keer betreft het een order voor de bouw van een serie zeeslepers voor Ulrich Harms. Hiervan zijn er inmiddels door de Mützelfeldtwerft al zeven opgeleverd. Hierbij zou voor een bedrag van 15 miljoen euro aan steekpenningen zijn betaald.
Het omkoopschandaal wordt onderzocht door het Openbaar Ministerie in München. Deze heeft invallen laten doen bij de kantoren van MAN Ferrostaal in Essen, Harms Bergung in Hamburg en de Mützelfeldtwerft in Cuxhaven. Ook zijn huiszoekingen verricht bij individuele medewerkers van deze bedrijven.
De omkopingsactiviteiten hebben betrekking op de afgelopen vier jaar. Een periode waarin Harms Bergung, via MAN Ferrostaal als projectmanager, opdracht gaf voor de bouw van een serie zeeslepers. Van deze serie zijn er intussen zeven opgeleverd en twee nog in aanbouw.
Het nieuws over de omkoperij komt net na de oplevering van de sterke zeeslepers Pegasus en Centaurus die over een trekkracht van 100 ton beschikken en in de offshore- en windenergiesector actief zijn. Directieleden van Harms zouden zijn omgekocht om de orders voor de bouw te plaatsen bij de Mützelfeldtwerft, een dochter van MAN Ferrostaal.
Vorig jaar waren er ook al berichten over omkoperij bij de levering van drie Duitse onderzeeboten aan Zuid-Afrika. MAN Ferrostaal maakte toen deel uit van het German Submarine Consortium die de U-boten aan dit land leverde. Ook zijn er vraagtekens geplaatst bij de deal die het moederbedrijf MAN begin dit jaar sloot. Hierbij kreeg International Petroleum Investment Company uit Abu Dhabi 70 procent van de aandelen van MAN Ferrostaal in handen. Woordvoerders van de betrokken bedrijven geven geen commentaar zolang het onderzoek naar de vermeende omkoperij nog voortduurt. (PAS)

bron Schuttevaer

Jolly Sailor

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jolly Sailor »

Afbeelding

Afbeelding

Hier nog twee foto,s van de Full City op de rotsen nabij Langesund, Oslo fjord van gisteren.

roy
Berichten: 12720
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door roy »

En dan te denken dat dit nog de "meest gunstige" zijde van het schip was.
Vanavond toch maar eens een mailtje aan het geval gewaagd. Naar de krant bedoel ik dus :twisted: .

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Jolly Sailor

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jolly Sailor »

Full City master in police custody

THE Chinese captain of the 26,800 dwt bulk vessel Full City, aground off southern Norway is in police custody.
A spokesperson for the Telemark region police confirmed that the master had his passport confiscated to prevent him from leaving the country. She said he was being accused of not notifying the Norwegian emergency services of the vessels predicament or requesting assistance to prevent the vessel running aground during a heavy storm last week.
The Panama-flagged vessel, which had up to 1,100 cu m fuel oil onboard is believed to have suffered engine trouble and subsequently drifted onto the rocks by the high wind and seas at Langesund in south Norway.
Over 200 cu m of oil is thought to have already leaked from ruptured tanks.
Some of the oil has reached the shore, affecting popular tourist areas and waters rich in wildlife. The Norwegian Coastal Administration has received reports of oil along a 120 km stretch of the country’s coastline.
With weather conditions now improving, the NCA is hopeful of being able to send a reconnaissance aircraft to assess the situation more accurately. There are currently about 25 small vessels helping with the clean up operation and a team of experts from Dutch salvers Smit Salvage are currently onboard trying to contain the oil.
The team is pumping some of the bunkers from a ruptured tank into one of the vessels empty ballast tanks. It is hoped that a tank barge will be brought alongside tomorrow to remove all of the bunkers from the vessel.
The 1995-built Full City is a geared bulk carrier owned and operated by Cosco Shipping and classed by Nippon Kaiji Kyokai.

Jolly Sailor

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jolly Sailor »

Duikers halen goudschat uit schip

BUENOS AIRES - Duikers hebben ruim zeventien miljoen euro aan goud en zilver weten te halen uit een voor de kust van Argentinië gezonken schip. De Chileense Polar Mist verdween in januari in een zware storm.
Het schip ligt op de bodem van de Atlantische Oceaan op een diepte van 80 meter, op circa 40 kilometer voor de kust van de plaats Santa Cruz. De lading goud en zilver, die bijna 9,5 ton weegt, wordt naar Zwitserland gevlogen, berichtte het Argentijnse dagblad Los Andes maandagavond.
Het Britse verzekeringsbedrijf Lloyd's huurde het Nederlandse bedrijf Mammoet in om het schip te lokaliseren. Mammoet huurde op zijn beurt lokale duikers in. Die maakten met een duikrobot video-opnames van de miljoenenschat, die in de laadruimte van het schip lag. Het wrak wordt niet geborgen.
De zevenkoppige bemanning en een passagier konden begin dit jaar op tijd van boord worden gehaald. Het vrachtschip was op weg naar Chili. Vanuit dat land zou de waardevolle lading per vliegtuig naar Zwitserland worden getransporteerd.

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6409
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door gerard tenerife »

Maar wat Willem Vos voor ogen had; origineel nagebouwd maar met moderne gereedschappen, kent in mijn ogen meer genade dan zo'n namaak gebeuren als de "Prins Willim".

wereld nieuws, de brand op de prins willem heeft zelfs de engels taalige versie van het tenerife news gehaald.
gedurende de bouw van de prins willem heb ik altijd begrepen van de directie van (toen)"staalkabel bv," (nu mennens a'dam??) die toendertijd nauw bij de tuigage betroken waren, alles werd gedaan om het schip zo nauw mogelijk te copieeren.
ben altijd geintereseerd geweest in de eerste nederlandse handels ondernemingen in verre oosten.
ik wilde nu ik de tijd heb (gepensioneerd) hier wel iets meer van weten

groeten van tenerife gerard mulders
een pessimist is een optimist met veel ervaring.



Plaats reactie