Scheepsmodellen en bouwtekeningen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Swake Schoten

Moonlight , het verder bouwen

Bericht door Swake Schoten »

Hallo Kombuizertjes (klein en grootvaarders, hihi),

Het is weer even geleden, maar , als het lichaam zegt “Het is genoeg” is het meestal wel genoeg.
Rug operaties lijken in de huidige tijd een “het is alsof alles bij iedereen als vanzelf gaat”.
Je staart bijna kwijtspelen waardoor je rechterpoot er de brui aan geven wil, vraagt om ingrijpende maatregelen.
Het was niet van de Poes, maar, twee operaties verder en dik acht maand verder, slagen we er in toch weer modelbouw stapjes te zetten.
Swake is er dus weer met een Moonlight Puffer overzicht.
Tussentijdse bouwgeschiedenis.
- Eindelijk die verdomde gaten in de romp gemaakt. Daarbij een uitschuiver maken is niet aangewezen.
KL P1020140.jpg
KL P1020140.jpg (35.72 KiB) 1431 keer bekeken
- Het degelijk plannen van alle electrolijnen en hun verleningen , welke zoals het past op een plank werden uitgezet. Diepliggende lijnen electro varen, opliggende lijnen voor het toekomstige stoomvaren. Materiaal genoeg enkel de draden ontbraken. Na meting staat de totaal lengte extra draad op 36lm. De groene stekkers, das het beste van de jaren zeventig, namelijk IBM goudstekkers (toen al duur, vandaag nergens meer te vinden)
kl P1020134.jpg
kl P1020134.jpg (36.21 KiB) 1431 keer bekeken
kl P1020135.jpg
kl P1020135.jpg (43.1 KiB) 1431 keer bekeken
- Je kan niet voorzichtig genoeg zijn. Twee weken geleden is er weer een model afgezonken zonder enige waarschuwing, nog de aanwezigheid van een bakenboei aan boord. Dus, waarom onze in de schuif liggende 12V sirene niet benutten, dacht ik nog. Das wel op vollebak loeihard , dus even bij Velleman een intervalschakeling zelf bouw pakketje gaan halen. Zo gaat de sirene op en af als de vlotterschakelaar aanspringt en kunnen we via radiocomando de omstanders effen laten opschrikken in het voorbijvaren. En tevens dienden we op te letten met de stroom welke door onze schakelkastjes loopt. Die mag maar 1, 2 amp zijn waarbij beide schakelbakjes op zes volt staan ingepland wegen een teveel aan zesvolt slikkertjes.
kl P1020129.jpg
kl P1020129.jpg (32.91 KiB) 1431 keer bekeken
- Daarom is de sirene en de pomp niet op zes volt, maar 12volt aangesloten. Dus, wat hebben we nog liggen , nog ergens een oude zelfbouwservo ( in de jaren 70tig, gebruikelijk en veel goedkoper) en zo een links rechts servoschakelaartje welke tevens lag weg te kwijnen. Met wat Epocy plak je veel.
KL P1020130.jpg
KL P1020130.jpg (27.86 KiB) 1431 keer bekeken
- Het handig maken , om de metalenbovenbouw te hanteren . Kolenbunkerluik verhoging werd gesloopt (was te hoog) De ramen van het kiekenkot staan in de steigers en er is al wat afgetekend.
KL P1020145.jpg
KL P1020145.jpg (39.08 KiB) 1431 keer bekeken
KL P1020147.jpg
KL P1020147.jpg (47.04 KiB) 1431 keer bekeken
- Het maken en indelen van Ballasttanks, vijf stuks. Eerst de spantribben zetten. De Ballastrank binnenplaten maken en als bijkomende noodgevallen om wat voor reden slib in de tanks brengen, alvast wat mangaten voorzien.
kl P1020142.jpg
kl P1020142.jpg (33.24 KiB) 1431 keer bekeken
- Hoe PVC plaat verlijmen. Met hard pvc lijm, vergeet het, met zacht pvc lijm, zei ook foert. Met epocy , idemdito lossen behalve als je verlijmd met opgeruwdvlak op polyester. Dus , eerst een voorbeeldje lassen met een in de kast stekende oude en aangepast soldeerijzer.
kl P1020149.jpg
kl P1020149.jpg (51.7 KiB) 1431 keer bekeken
- Je mag niet buigen , het lichaam dus. Dan moeten we vooral niet aan waterkanten gaan liggen om een scheepje te ballasten. Dus, wat plaatmateriaal uit de tweede garage, overschot vijverfolie, achter een hoopje betonklinkers, wat in de schuif liggende voorgeboorde hoekstukken, plus wat wingling vijzen en je vijverbak staat op voldoende hoogte. En ja er is al ballastbezoek langst geweest.
kl P1020151.jpg
kl P1020151.jpg (46.97 KiB) 1431 keer bekeken
- En als je me vraagt, wat is uw grootste modelbootje. Deze !
kl P1020150.jpg
kl P1020150.jpg (29.16 KiB) 1431 keer bekeken
- En varen doet die als de beste, alleen, we zoeken nog een roeier !
kl P1020152.jpg
kl P1020152.jpg (22.69 KiB) 1431 keer bekeken


Tot zover de zomerse stand van zaken.

T’is Zomer, zullen maar gaan shillen.

ed

Re: Scheepsmodellen

Bericht door ed »

Die rand rond de patrijspoort heet een wenkbrauw en is idd om een voorwerp weg te duwen zodat het niet door het glas heen gaat mocht er iets achter blijven steken . Om die verzwakking tegen te gaan heeft met de poort later in een holle buis gemonteerd. echter bij een klap water tegen die poort moet je wel bedenken dat er enorme krachten uitgeoefend worden. Het is daarom niet zo heel gek dat zo'n buis helemaal ontzet was door die krachten. Tegenwoordig stelt met wel eisen aan de diepte van zo'n verzonken poortenbak.

gr ed
drake

Re: Scheepsmodellen

Bericht door drake »

Compass schreef:Ik veronderstel dat er voor die diepte wel een regel zal bestaan? Afstand waterlijn t.o.v. patrijspoort alsmede het vaargebied en tonnemaat schip zal zeker een rol spelen. Wie weet meer ...??
Bert de Boer
Hier hetgeen ik in de rules van Bureau Veritas kon vinden over de patrijspoorten.

3.1.2 Sidescuttle definition
Sidescuttles are round or oval openings with an area not exceeding 0,16 m2. Round or oval openings having areas exceeding 0,16 m2 are to be treated as windows.

3.1.3 Window definition
Windows are rectangular openings generally, having a radius at each corner relative to the window size in accordance with recognised national or international standards, and round or oval openings with an area exceeding 0,16 m2.

3.1.4 Number of openings in the shell plating
The number of openings in the shell plating are to be reduced to the minimum compatible with the design and proper working of the ship.

3.1.5 Material and scantlings
Sidescuttles and windows together with their glasses, deadlights and storm covers, if fitted, are to be of approved design and substantial construction in accordance with, or equivalent to, recognised national or international standards.

Non-metallic frames are not acceptable. The use of ordinary cast iron is prohibited for sidescuttles below the freeboard deck.

3.1.6 Means of closing and opening
The arrangement and efficiency of the means for closing any opening in the shell plating are to be consistent with its intended purpose and the position in which it is fitted is to be generally to the satisfaction of the Society.

3.1.7 Opening of sidescuttles
All sidescuttles, the sills of which are below the bulkhead deck for passenger ships or the freeboard deck for cargo ships, are to be of such construction as to prevent effectively any person opening them without the consent of the Master of the ship.

3.2 Opening arrangement

3.2.1 General
Sidescuttles may not be fitted in such a position that their sills are below a line drawn parallel to the freeboard deck at side and having its lowest point 0,025B or 0,5 m, whichever is the greater distance, above the summer load waterline (or timber summer load waterline if assigned).

3.2.2 Sidescuttles below (1,4 + 0,025 B) m above the water
Where in ‘tweendecks the sills of any of the sidescuttles are below a line drawn parallel to the bulkhead deck at side and having its lowest point 1,4+0,025B m above the water when the ship departs from any port, all the sidescuttles in that ‘tweendecks are to be closed watertight and locked before the ship leaves port, and they may not be opened before the ship arrives at the next port. In the application of this requirement, the appropriate allowance for fresh water may be made when applicable.

For any ship that has one or more sidescuttles so placed that the above requirements apply when it is floating at its deepest subdivision load line, the Society may indicate the limiting mean draught at which these sidescuttles are to have their sills above the line drawn parallel to the bulkhead deck at side, and having its lowest point 1,4+0,025B above the waterline corresponding to the limiting mean draught, and at which it is therefore permissible to depart from port without previously closing and locking them and to open them at sea under the responsibility of the Master during the voyage to the next port. In tropical zones as defined in the International Convention on Load Lines in force, this limiting draught may be increased by 0,3 m.

3.2.3 Cargo spaces
No sidescuttles may be fitted in any spaces which are appropriated exclusively for the carriage of cargo or coal.

Sidescuttles may, however, be fitted in spaces appropriated alternatively for the carriage of cargo or passengers, but they are to be of such construction as to prevent effectively any person opening them or their deadlights without the consent of the Master.

If cargo is carried in such spaces, the sidescuttles and their deadlights are to be closed watertight and locked before the cargo is shipped. The Society, at its discretion, may prescribe that the time of closing and locking is to be recorded in a log book.

3.2.4 Non-opening type sidescuttles
Sidescuttles are to be of the non-opening type in the following cases:

where they become immersed by any intermediate stage of flooding or the final equilibrium waterplane in any required damage case for ships subject to damage stability regulations

where they are fitted outside the space considered flooded and are below the final waterline for those ships where the freeboard is reduced on account of subdivision characteristics.

3.2.5 Manholes and flush scuttles
Manholes and flush scuttles in positions 1 or 2, or within superstructures other than enclosed superstructures, are to be closed by substantial covers capable of being made watertight. Unless secured by closely spaced bolts, the covers are to be permanently attached.

3.2.6 Ships with several decks
In ships having several decks above the bulkhead deck, such as passenger ships, the arrangement of sidescuttles and rectangular windows is considered by the Society on a case by case basis.

Particular consideration is to be given to the ship side up to the upper deck and the front bulkhead of the superstructure.

3.2.7 Automatic ventilating scuttles
Automatic ventilating sidescuttles, fitted in the shell plating below the bulkhead deck for passenger ships or the freeboard deck for cargo ships, are considered by the Society on a case by case basis.

3.2.8 Window arrangement
Windows may not be fitted below the freeboard deck, in first tier end bulkheads or sides of enclosed superstructures and in first tier deckhouses considered as being buoyant in the stability calculations or protecting openings leading below.

3.2.9 Skylights
Fixed or opening skylights are to have glass thickness appropriate to their size and position as required for sidescuttles and windows. Skylight glasses in any position are to be protected from mechanical damage and, where fitted in positions 1 or 2, to be provided with permanently attached robust deadlights or storm covers.

3.2.10 Gangway, cargo and coaling ports
Gangway, cargo and coaling ports fitted below the bulkhead deck of passenger ships and the freeboard deck of cargo ships are to be of sufficient strength. They are to be effectively closed and secured watertight before the ship leaves port, and to be kept closed during navigation.

Such ports are in no case to be so fitted as to have their lowest point below the deepest subdivision load line.

3.3 Glasses

3.3.1 General
In general, toughened glasses with frames of special type are to be used in compliance with, or equivalent to, recognised national or international standards.

The use of clear plate glasses is considered by the Society on a case by case basis.

3.3.2 Design loads
The design load is to be determined in accordance with the applicable requirements of Ch 9, Sec 4, [2].

3.3.3 Materials
Toughened glasses are to be in accordance with ISO 1095 for sidescuttles and ISO 3254 for windows.

3.3.4 Thickness of toughened glasses in sidescuttles
The thickness of toughened glasses in sidescuttles is to be not less than that obtained, in mm, from the following formula:

where:

d : Sidescuttle diameter, in mm
p : Lateral pressure, in kN/m2, defined in [3.3.2].
3.3.5 Thickness of toughened glasses in rectangular windows

The thickness of toughened glasses in rectangular windows is to be not less than that obtained, in mm, from the following formula:

where:

p : Lateral pressure, in kN/m2, defined in [3.3.2]
β : Coefficient defined in Tab 1. β may be obtained by linear interpolation for intermediate values of a/b
a : Length, in mm, of the longer side of the window
b : Length, in mm, of the shorter side of the window.

3.3.6 Thickness of glasses forming screen bulkheads or internal boundaries of deckhouses
The thickness of glasses forming screen bulkheads on the side of enclosed promenade spaces and that for rectangular windows in the internal boundaries of deckhouses which are protected by such screen bulkheads are considered by the Society on a case by case basis.

The Society may require both limitations on the size of rectangular windows and the use of glasses of increased thickness in way of front bulkheads which are particularly exposed to heavy sea.

3.4 Deadlight arrangement

3.4.1 General
Sidescuttles to the following spaces are to be fitted with efficient, hinged inside deadlights:

spaces below the freeboard deck
spaces within the first tier of enclosed superstructures
first tier deckhouses on the freeboard deck protecting openings leading below or considered buoyant in stability calculations.
Deadlights are to be capable of being closed and secured watertight if fitted below the freeboard deck and weathertight if fitted above.

3.4.2 Watertight deadlights
Efficient, hinged inside deadlights so arranged that they can be easily and effectively closed and secured watertight, are to be fitted to all sidescuttles except that abaft one eighth of the ship's length from the forward perpendicular and above a line drawn parallel to the bulkhead deck at side and having its lowest point at a height of (3,7+0,025B) m above the deepest subdivision load line. The deadlights may be portable in passenger accommodation other than that for steerage passengers, unless the deadlights are required by the International Convention on Load Lines in force to be permanently attached in their proper positions. Such portable deadlights are to be stowed adjacent to the sidescuttles they serve.


Dus geen regel over hoe diep ze in de huid moeten zitten, wel de hoogte boven Tzomer / waterlijn
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Scheepsmodellen

Bericht door Roy »

Buiten de bovenstaande duidelijke regels voor het plaatsen van patrijspoorten dan wel lichtranden, zou de ligging van de diepte ook wel eens afhankelijk kunnen zijn van het gegeven dat schepen thans ook tot ver in het voorschip dubbelwandig zijn. Dit valt vooral op bij offshore schepen die de gehele accomodatie in en op het voorschip hebben.
Het valt op dat in de loop der jaren de poorten veel dieper zijn komen te liggen. Een afbeelding van zo'n offshore schip in aanbouw en dan het voorschip in het bijzonder, zou hier een duidelijk inzicht in kunnen scheppen.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Scheepsmodellen

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo allemaal,
Ik heb al jaren dit boekje in mijn bezit maar ik doe er eigenlijk niets meer mee. Ik heb er vroeger wel veel aan gehad.
Het boekje is uit 1970 en telt 165 pagina's.
Afbeelding

Afbeelding
Willekeurige pagina's uit het boekje. Hééééééél toevallig gaat het hier o.a. over patrijspoorten.

Ook dit weer onder het motto: 'die het eerst komt het eerst maalt'.
Degene die belangstelling heeft stuurt mij een pb-tje en de eerste krijgt het gratis toegestuurd.

Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
Jan Vos

Re: Scheepsmodellen

Bericht door Jan Vos »

Heren u dwaalt af met de portrijspoorten.
De loodsboot die er twee maal op staat als model daar ging het om van wat bouwjaar is de loodsboot.
Kijk eens goed naar de portrijspoorten en ga die ring een 50 maal vergroten dacht dat de schaal 1 : 50 was.
Je hebt dan een autobinnenband op de romp zitten als portrijspoort.
Je ziet het vaak in de modelbouw heb wel eens foto's van het orginele schip gemaakt er die er bij geplaatst zoals de Waker is Roy wel bekend zitten geen randen op koop je het plastic bouwpaketje dan zitten er al randen op vanaf fabrikant wat helemaal het toppunt is.
louis holleman

Re: Scheepsmodellen

Bericht door louis holleman »

Misschien moet je eens een patretfoto van zo'n portrijspoort die jij bedoelt plaatsen :?:
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Scheepsmodellen

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo allemaal,
het boekje 'Scheepsmodellen zelf maken' heeft een nieuwe eigenaar.
Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
Jan Vos

Re: Scheepsmodellen

Bericht door Jan Vos »

louis holleman schreef:Misschien moet je eens een patretfoto van zo'n portrijspoort die jij bedoelt plaatsen :?:
Elke Zeeman die op dit forum zit weet wel wat ik bedoel.

Als je de oude Coasters had dan was een portrijspoort op de scheepshuid glad gelijk met de scheepshuid.
In de opbouw zat de rand dan wel aan de buitenzijde.

Het was ook geen bouwwijze van Amels want de Bothniaborg had het ook niet.
En als ik in mijn lijst met Coasters kijk dan zie ik wel meer van Wagenborg zonder rand.


Hier de orginele scheepshuid met portrijspoorten van de Waker.
Afbeelding
louis holleman

Re: Scheepsmodellen

Bericht door louis holleman »

En als je nou eens heel goed naar die foto kijkt, Jan, desnoods vergroot je 'm 2x, zie je toch wel heel duidelijk (met name bij de poorten in het witte huidsgedeelte) dat er een versteviging omheen gelast zit. Niet echt een "opliggend halfrond" maar wel degelijk aanwezig.


Plaats reactie