Scheepsmodellen en bouwtekeningen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jolly Sailor

Re: Scheepsmodellen

Bericht door Jolly Sailor »

Afbeelding
Nog zo,n prauw gebouwd bij Amels.

En trouwens de Vechtborg ook een van die 500 tonners heeft het weer niet maar die is ook niet bij Amels gebouwd maar bij Apol.

Jan Vos

Re: Scheepsmodellen

Bericht door Jan Vos »

louis holleman schreef:En als je nou eens heel goed naar die foto kijkt, Jan, desnoods vergroot je 'm 2x, zie je toch wel heel duidelijk (met name bij de poorten in het witte huidsgedeelte) dat er een versteviging omheen gelast zit. Niet echt een "opliggend halfrond" maar wel degelijk aanwezig.
Ga naar Den Helder neem een rij mee en haal die over de romp van de Waker en je zult zien dat de scheepshuid overal vlak is rond de portrijspoorten. :lol: :lol:
Jan Vos

Re: Scheepsmodellen

Bericht door Jan Vos »

Bij Amels gebouwd. :lol: :lol:

Afbeelding
Jan Vos

Re: Scheepsmodellen

Bericht door Jan Vos »

Hetzelfde model maar met verschillende portrijspoorten. :lol: :lol:

Afbeelding

Kom eens weer als je dit kunt bouwen.

Afbeelding
Afbeelding
louis holleman

Re: Scheepsmodellen

Bericht door louis holleman »

Laatste keer Jan: je mankeert iets aan je eigen portrijspoorten. Sinds je vraag is hier het woord al 1500 keer voorbijgekomen door anderen en er stond elke keer PATRIJSPOORT. Je blijft maar stug volhouden jochie, ja elke Zeeman weet wat ik bedoel en elke zeeman zit zich ook elke keer weer dood te lachen. Jan de LANDROT zal het wel ff komen vertellen hier. Ik hoef geen reisje naar Den Helder te maken om op een stupide foto te zien dat ook bij die Waker de huid niet glad is. Geen rij voor nodig Jan, maar ik mankeer ook niet echt iets aan m'n portrijspoorten, zelfs niet op m'n 61e. Wat mij betreft einde discussie daarover. Ik kan je nog wel gelijk geven over het feit dat soms die opleggingen in model wat erg lomp overkomen maar het blijft de interpretatie van de bouwer hè?
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Scheepsmodellen

Bericht door Roy »

Als ik een kleine toevoeging / opmerking mag plaatsen betreffende de discussie over wat wel al dan niet juist is aan een scheepsmodel.
Als we naar de praktijk kijken is in feite over beide stellingen wel wat te zeggen. Zo wie zo zaten er vaak halve maantjes boven patrijspoorten. Of dit nu uit scheepsbouw technisch oogpunt dan wel uit potectie voor het schavielen aangebracht was wilde ik maar even in het midden laten.
Wat wel bij een model opvalt; is het werkelijk een exact op schaal gebouwd model of zijn bepaalde details met opzet wat "aangedikt" !?. 't Is maar net waar de prioriteiten gelegd worden.
Het publiek vind het vaak een pracht als aan een schip goed te zien is waar de poorten zitten. En dan graag een beetje aangedikt.
De modelbouwer die een werkelijk schaalmodel wil zien zal hier van gruwen. Maar hebben beide bouwers niet even veel lol aan hun model beleeft ?.
Het is maar een overweging hoor !.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepsmodellen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Patrijspoorten...
Ik heb nooit zo op de buitenkant gelet, ik zat altijd aan de binnenkant. :lol:
Voor de patrijspoort zat een poortenbak; het beste plekkie om bier koud te zetten, of het fruit wat je mee had genomen van tafel verder te laten rijpen. :)
Als je in de tropen zat, dan bevestigde je daar een windhapper in.
En erboven hing aan een hakie een blinde flens, te sluiten met slecht weer.
En In Port Said moest je er goed voor zorgen dat ze dicht zaten. :lol:
Ik heb vaak met Grunnigers gevaren, maar het woord "portrijspoort" heb ik nooit horen vallen...
All the best
Jos
louis holleman

Re: Scheepsmodellen

Bericht door louis holleman »

Roy, die halve maantjes waren eerder aangebracht om hemel- en/of buiswater om de poort heen af te leiden. Hetzelfde zie je bij treinen en auto's, de bekende regengoot. Of dat nou echt zin had kun je je afvragen, een openende poort heeft doorgaans zijn ophanging bovenin en de wind heeft vrij spel met het afdruipende water. M.i. bedacht door theoretische constructeurs en niet door praktijkmensen :-D
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Scheepsmodellen

Bericht door Compass »

een openende poort heeft doorgaans zijn ophanging bovenin
Foutje; dat zou alleen kunnen bij poorten die niet van een stormklep zijn voorzien, dus nooit in de romp maar hogerop in de opbouw. Overigens moet je ze dan ophangen aan een haak of id. Niet een constructie die men vaak tegenkomt. Wel de stormklep. De stormklep scharniert verticaal naar boven en de poort horizontaal naar links of rechts.

Groeten,
Bert de Boer
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Scheepsmodellen

Bericht door Roy »

Die "vergeten klinknagelgaten" houden de gemoederen nog steeds bezig. Enne, Bert ziet dit echt wel scherp..............!.
Ik heb al jaren een slingerraam in de schuur liggen. Heeft iemand hier serieuze interesse voor ?.
Ik kan er niets meer mee en dat zal ook niet meer gaan gebeuren.
Voor de goede orde; het gaat totaal niet om het geld, maar om een betere toekomst voor dit maritieme attribuut.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie