Jan Sanders

Ook ruimte voor kunstschilderen en andere vormen van kunst.
Bram

Bericht door Bram »

:-D Hoi Harry ik zal vanavond kijken of ik hem in mijn verzameling heb

Moet vanmiddag weg.

Groets Bram :-D

Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 3368
Lid geworden op: 21 jul 2004 23:23
Locatie: IJmuiden

Re: Jan Sanders

Bericht door Gerrit »

Weer even naar boven gehaald.
Stranding.jpg
Stranding.jpg (87.08 KiB) 9847 keer bekeken
Groetjes Gerrit.
Gebruikersavatar
hrobbers
Berichten: 557
Lid geworden op: 26 sep 2006 20:17
Locatie: de Meern

Re: Jan Sanders

Bericht door hrobbers »

Het mooiste van zijn tekeningen zijn dat je elke keer weer andere dingen ondekt. Vooral met zijn tekeningen van Sigma.
ed

Re:

Bericht door ed »

Harry Bernd schreef:Ik ben al een tijd op zoek naar een tekening van Jan Sander waarop te zien is dat de bemanning opgepakt is door de douane.Heb hem éénmaal gezien.Wie helpt.
Harry
Als bemanningslid van een van de douane vaartuigen ben ik benieuwd hoe dit plaatje er uitziet. Is hij inmiddels al gevonden? Heb zelf nog wat gezocht naar dit plaatje maar helaas nog steeds niet gevonden.

gr Ed
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Jan Sanders

Bericht door Brazuca »

Ed, kijk eens hier: http://home.planet.nl/~strat026/page2.htm, hier staan er een heleboel bij elkaar.
louis holleman

Jan Sanders/Peter Schoen kalenders

Bericht door louis holleman »

Misschien heb ik iets over het hoofd gezien, maar ik mis op dit forum ook maar iets over Jan Sanders. Wie's da? Nou, de man die in mijn tijd de roemruchte kalenders van de scheepsvervenfabrikant Pieter Schoen illustreerde. Ze werden verslonden aan boord. De humor droop er vanaf. Peter Schoen was dure verf, maar de kalenders waren dat dubbel en dwars waard.
In 1978 werd een boek uitgegeven door Meulenhoff Int. Amsterdam, ISBN 90 290 06099 't Kan Verkeren, een keuze uit het werk van Jan Sanders. Of het nog te krijgen is weet ik niet, maar ik vind het nog steeds een must voor elke zeevarende uit die tijd. Ik ga er geen afbeeldingen uit plaatsen i.v.m. copyrights.
Pieter Schoen viel destijds onder Sigma Coatings. Sanders was destijds leraar aan de Rietveld Academie, of ie ooit gevaren heeft is zeer de vraag. Wat duidelijk is, is dat ie heel sterk "dingen van aan boord" kon weergeven. Ik heb ergens nog een enorme poster van 'm met een heel schip erop in dwarsdoorsnede en elk mogelijk bemanningslid komt er wel op 1 of andere idiote wijze op voor. Nooit enige tekst, de afbeeldingen spraken voor zichzelf! Ik vind dat Jan Sanders ook een plaatsje op dit forum verdient.

NB Jos: als ik iets gemist heb, wis je dit maar weer!
Jos Komen (R.I.P)

Re: Jan Sanders/Peter Schoen kalenders

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Louis,
het staat inderdaad al ergens op Kombuispraat, maar om het nogmaals onder de aandacht te brengen is een goed idee. :)
HIER staat een mooie collectie van Jan Sanders. :)
All the best
Jos
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Jan Sanders/Peter Schoen kalenders

Bericht door Bob R.I.P. »

Na zijn Sigma tijd is Jan Sanders gaan tekenen voor het loodswezen. Nu was de loods het lulletje. Prachtige tekeningen.

mvg
Bob

p.s. Het is Pieter Schoen
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gerard

Re: Jan Sanders/Peter Schoen kalenders

Bericht door Gerard »

Ze zijn stuk voor stuk steengoed en kunstwerken. Ik mis er één, die ik aan boord van de Neder Linge gezien heb, een hele rake: Laat in de nacht, de ouwe onder bij de gangway op de kaai, met een gezicht op vijf dagen gagestraf, en de mannen die uren te laat teruggekomen zijn en die voor hem staan met schijnheilige gezichten of ze van niks weten.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Jan Sanders/Peter Schoen kalenders

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

de ouwe onder bij de gangway op de kaai, met een gezicht op vijf dagen gagestraf
:lol: :lol: :lol:


Plaats reactie