Mooie Coastertjes
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 27 feb 2010 14:45
Re: Wat waren ze mooi, de oude Coastertjes
Hier nog een foto van m,n allereerste: m/s Bothniaborg, ik voer er enkele reizen mee in 1965.
Owners E Wagenborg,s Scheepvaart-expeditiebedrijf N.V. Delfzijl
Deadweight: 2557 tons
Cargo capacity abt. 2400 ton
Gross reg. 1577 tons
Timber capacity abt. 860 stds
Bale capacity 106.300 cbft
Eight winches
Loaded draft 5.02m (summer)
Engine 1260 h.p. Werkspoor
Speed abt. 11 knots
Owners E Wagenborg,s Scheepvaart-expeditiebedrijf N.V. Delfzijl
Deadweight: 2557 tons
Cargo capacity abt. 2400 ton
Gross reg. 1577 tons
Timber capacity abt. 860 stds
Bale capacity 106.300 cbft
Eight winches
Loaded draft 5.02m (summer)
Engine 1260 h.p. Werkspoor
Speed abt. 11 knots
- Bijlagen
-
- Oude foto,s 010.JPG (57.48 KiB) 3391 keer bekeken
"Wie steeds voor de wind wil gaan komt nooit thuis"
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 27 feb 2010 14:45
Re: Wat waren ze mooi, de oude Coastertjes
Dit was m,n volgende waarop ik heb gevaren: m/s Johannes (kapt./eigen. J.Veenma) in charter bij Wijne&Barends Groningen
- Bijlagen
-
- Oude foto,s 012.JPG (69.11 KiB) 3391 keer bekeken
"Wie steeds voor de wind wil gaan komt nooit thuis"
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 27 feb 2010 14:45
Re: Wat waren ze mooi, de oude Coastertjes
En dit is m,n derde waarop ik in 1967 heb gevaren: m/s Spica (kapt. van Blerck) in charter bij Wijne&Barends Groningen
- Bijlagen
-
- Spica 003.JPG (54.01 KiB) 3280 keer bekeken
"Wie steeds voor de wind wil gaan komt nooit thuis"
Re: Wat waren ze mooi, de oude Coastertjes
Vergane glorie.
Zo zag de Spica er na 1988 uit als de Turkse Kayar-I
In 2005 stond ze nog steeds onder die naam geregistreerd.
Let op dat het shelterdeck doorgetrokken is.
(Foto afkomstig van Jelle)
Re: Wat waren ze mooi, de oude Coastertjes
@ Theo,
Het is niet het shelterdeck dat is doorgetrokken maar het verhoogd halfdek.
Dus eigenlijk is het een (verhoogde) gladdekker geworden.
Groeten,
Bert de Boer
Het is niet het shelterdeck dat is doorgetrokken maar het verhoogd halfdek.
Dus eigenlijk is het een (verhoogde) gladdekker geworden.
Groeten,
Bert de Boer
Re: Wat waren ze mooi, de oude Coastertjes
Nou ja, ik bedoel dus, ze hebben wat aan dat wrak zitten te klooien.
Ik had ook al zitten kijken: het tonnage was door die ingreep niet veranderd. Althans: voor zover ik dat kan nagaan.
Leuk bootje voor een herintreder...
Ik had ook al zitten kijken: het tonnage was door die ingreep niet veranderd. Althans: voor zover ik dat kan nagaan.
Leuk bootje voor een herintreder...
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14378
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Wat waren ze mooi, de oude Coastertjes
Zeg Theo.........een klats verf d'r op, netjes wit en een paar parasollen an dek en dan tussen de Griekse Eilanden wat "heen en weer" met "Aagje Brons" op halve kracht...........Leuk bootje voor een herintreder
Ik heb nog wel een paar leuke petten.......... jij weet best ergens een knakker die klandestien ouzo stookt
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Wat waren ze mooi, de oude Coastertjes
Nee, Harry. Wat dit fraaie scheepje betreft lijkt het me het beste om alsnog mijn oude relatie in Piraeus op te trommelen, de man die destijds bloedserieus tegen me zei:
"Laten we samen een schip kopen. We doen twee reizen met cement vanaf Roemenië en de derde reis laten we hem zinken. Mooi weer, diep water. Vlotten en EPIRB prima in orde. De verzekering betaalt, iedereen blij en geen haan die er verder naar kraait."
Wat niet wegneemt dat we dan die eerste reizen een paar honderd liter ouzo kunnen stoken. Op de bak of op het luik, of gezellig op het sloependek.
Dat hoeft helemaal niet clandestien; even naar het belastingkantoor voor een vergunning. Je geeft op dat je honderd liter gaat stoken en betaalt daar die paar centen belasting over en stookt vervolgens tweehonderd liter om weer uit de kosten te komen.
Nadat we veilig en wel zijn opgepikt, dansen we samen met onze redders en de douaneambtenaren op het strand de sirtaki terwijl de sardienstjes boven het houtvuurtje liggen te roosteren.
Het leven is toch eigenlijk zo eenvoudig.
Je moet het alleen maar willen zien.
En die petten... Cut me some slack here, man, zeggen ze dan in Koerdistan.
"Laten we samen een schip kopen. We doen twee reizen met cement vanaf Roemenië en de derde reis laten we hem zinken. Mooi weer, diep water. Vlotten en EPIRB prima in orde. De verzekering betaalt, iedereen blij en geen haan die er verder naar kraait."
Wat niet wegneemt dat we dan die eerste reizen een paar honderd liter ouzo kunnen stoken. Op de bak of op het luik, of gezellig op het sloependek.
Dat hoeft helemaal niet clandestien; even naar het belastingkantoor voor een vergunning. Je geeft op dat je honderd liter gaat stoken en betaalt daar die paar centen belasting over en stookt vervolgens tweehonderd liter om weer uit de kosten te komen.
Nadat we veilig en wel zijn opgepikt, dansen we samen met onze redders en de douaneambtenaren op het strand de sirtaki terwijl de sardienstjes boven het houtvuurtje liggen te roosteren.
Het leven is toch eigenlijk zo eenvoudig.
Je moet het alleen maar willen zien.
En die petten... Cut me some slack here, man, zeggen ze dan in Koerdistan.
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 27 feb 2010 14:45
Re: Wat waren ze mooi, de oude Coastertjes
Bedankt Theo voor deze afbeelding van de ex Spica.
In mijn tijd was het al een feestboot, ook hebben we er al eens een keer een aanvaring mee gehad in de Lime Bay met een Deense Coaster de Brigitte Frelsen, vergeet het nooit meer, we lagen er voor anker te wachten op het luwen van de storm en waren met in ballast onderweg naar Cork.
Wat een triest gezicht om dat schip in zo,n deplorabele toestand weer terug te zien.
Nou voor mij mogen ze het afzinken hoor.
In mijn tijd was het al een feestboot, ook hebben we er al eens een keer een aanvaring mee gehad in de Lime Bay met een Deense Coaster de Brigitte Frelsen, vergeet het nooit meer, we lagen er voor anker te wachten op het luwen van de storm en waren met in ballast onderweg naar Cork.
Wat een triest gezicht om dat schip in zo,n deplorabele toestand weer terug te zien.
Nou voor mij mogen ze het afzinken hoor.
"Wie steeds voor de wind wil gaan komt nooit thuis"
Re: Wat waren ze mooi, de oude Coastertjes
De Kayar-I ( ex Spica) is op 19-10-2009 gearriveerd bij een sloopwerf in Aliaga.
Bron:MN Jan. 2010.
Hank.
Bron:MN Jan. 2010.
Hank.