Knopen, Splitsen en het Allemansend

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Allemanseind

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Pieter, als er geen nadere verklaring voorkomt in het Woordenboek der Nederlandse Taal, zoals ik die hierboven heb weergegeven, dan kun je er gevoeglijk van uitgaan dat die er niet is. Althans niet na 1500.
Verder zoeken zal alleen maar meer broodjes aap opleveren.

pieter53
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 mar 2010 19:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Allemanseind

Bericht door pieter53 »

Hoi Theo,

Ik ken het WNT heel goed en gebruik het bijna dagelijks. Ik ben het dan ook bijna volledig met je eens. BIJNA, want ook de beste breister laat weleens een steekje vallen. Bovendien gaat het WNT maar (wat is maar?) tot 1926 (als ik het wel heb).

Verder wil ik iets kwijt over de kwast aan het allemanseind. Over het algemeen wordt een belletouw zonder kwast geknoopt. De enige belleëinden met kwast die ik ooit gezien heb werden geknoopt door mijn schoonvader (en in navolging daarvan, door mij :-D ).
Afbeelding Afbeelding
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Allemanseind

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Het WNT beschrijft de Nederlandse woorden van 1500 tot 1976.
Het is een jaar of wat geleden met enig feestelijk gedoe officieel afgesloten en toen ook voor veel geld volledig uitgegeven.

Allemansenden met kwasten zie je in de praktijk inderdaad maar heel weinig.
Alleen maar op plaatjes en voor de sier.
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: Allemanseind

Bericht door Bertus. »

Wat een leuke poepverhalen over het allermanseindje. :)
Ik maakte ze zelf ook ( niet om mijn bilnaad mee reinigen) :lol: maar te
gebruiken als kammenhouder :idea: (zie rechter foto van Pieter 53).
En als ie dan vuil was na een tijdje, even in een sopje en je had weer een
schone kam en houder :P .

Bertus.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Allemanseind

Bericht door Brazuca »

Afbeelding

de vierkante kastjes zijn de toiletten aan boord v/d Vasa, op het rechtse toilet, is nog een gedeelte van een deksel te zien.
Ik weet niet of het gebruik gereguleerd was, en alleen bestemd voor hogeren in rang. Ook staat er niet bij wat het ritueel was, nadat de behoefte gedaan was.

Wat het zich wassen betreft, is weer een ander verhaal.
Uit overleveringen van de Royal Navy, blijkt dat het zich wassen een maandelijkse gebeurtenis was, en alleen pas nadat Captain Cook enige notie kreeg van het belang van persoonlijke hygiëne, deze wasbeurt van maandelijks in twee-wekelijks veranderd werd :roll:
Het zal dus wel lekker geroken hebben benedendeks...
pieter53
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 mar 2010 19:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Allemanseind

Bericht door pieter53 »

Het WNT beschrijft de Nederlandse woorden van 1500 tot 1976.
Het is een jaar of wat geleden met enig feestelijk gedoe officieel afgesloten en toen ook voor veel geld volledig uitgegeven.
Ik denk dat je in de war bent met van Dale's "Groot woordenboek der Nederlandse Taal".
Wij hebben het over het iWNT plus alles wat daaraan toegevoegd is.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Allemanseind

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Pieter schreef:Ik denk dat je in de war bent met van Dale's "Groot woordenboek der Nederlandse Taal".
Nee, Pieter, ik ben niet in de war, ik loop wel iets achter... :-D
Het WNT loopt niet tot 1976 maar tot 1998. Het bestaat uit 43 delen waarvan de laatste drie in 2001 verschenen. Ik dacht dat het later was, maar dat was dat bescheiden feestelijk gebeuren. Het staat nu sinds kort online; voordien moest je het kopen en dan drie meter ruimte vrijmaken in je boekenkast. Ik ben vergeten wat het toen kostte, al zou ik dat nog wel terug kunnen vinden in de oude jaargangen van "Onze Taal", maar het was veel geld.
Het Woordenboek der Nederlandsche Taal, kortweg WNT, is een historisch woordenboek dat de Nederlandse woorden vanaf 1500 beschrijft en is het grootste woordenboek ter wereld. De eerste aflevering werd in 1864 gepubliceerd, de laatste op 16 juni 1998. In 2001 verschenen nog drie delen Aanvullingen met nog niet eerder in het WNT behandelde, vooral 20e-eeuwse woorden. Het complete WNT bestaat dus uit 43 banden, die bij elkaar zo'n drie meter ruimte in een boekenkast vragen. Alle delen zijn ook in facsimile uitgegeven, in 1995 is er een cd-rom door uitgever AND op de markt gebracht. De WNT-informatie was voor de productie van de cd-rom in India overgetikt door mensen die de Nederlandse taal niet machtig waren. Door een methode van typen en controletypen werd een onwaarschijnlijk laag foutenpercentage gehaald. Door deze actie is het WNT ook online raadpleegbaar.
Ze zeggen nu wel dat het tot 1998 loopt, maar ik denk toch dat 1976 dichter bij de waarheid komt. Naar ik aanneem heeft de verwerking daarna nog twintig jaar geduurd.
Overigens heeft het WNT voor mij alleen nut voor het terugzoeken van woorden zoals bijvoorbeeld "allemansend". Voor het overige gebruik ik Van Dale waarvan jij dacht dat ik het WNT daarmee verwisselde. Daarvan staan de laatste twee uitgaven nog gloednieuw in de kast. Ik gebruik alleen nog maar de digitale en die wordt 's morgens onmiddellijk geopend om pas 's avonds weer te worden gesloten. Ik ben vrijwel dagelijks met taal bezig en moet steeds up to date blijven, dus zodra er weer een nieuwe Van Dale uitkomt, ben ik al vele jaren een van de eerste klanten. Helaas kun je de Van Dale nog steeds niet alleen maar op CD-rom kopen; die krijg je bij de papieren uitgave van 150 euro.

Ik kom soms in de verleiding om een licentie te nemen op het Etymologisch Woordenboek. Dat was gisteren weer het geval toen je over dat allemansend begon. Ik zou graag willen weten wat dat ervan zegt. Een licentie kost 40 euro per jaar, maar daar gebruik ik het eigenlijk ook weer te weinig voor. Je kunt een gratis proeflicentie van een week krijgen. Die heb ik al een keer gehad en dat weten ze daar helaas, dus ik kon het niet nog een keer flikken. Als jij nu even een proeflicentie neemt, kun jij mooi even kijken of ze daar iets te melden hebben over dat verrekte allemanseindje. Voor jij zou een licentie toch eigenlijk niet zo'n gek idee zijn in verband met je werk voor "Binnenvaarttaal".
pieter53
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 mar 2010 19:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Allemanseind

Bericht door pieter53 »

Zoals verwacht gaf het Ethymologisch Woordenboek 'lemma niet gevonden' (schijnt bijna het standaardantwoord te zijn als je een scheepsterm zoekt). Ook niets anders, dat enig licht op de zaak kan werpen, kunnen vinden, helaas.

Wat het iWNT aangaat, had ik het dus mis. Een klok horen luiden zonder allemanseind er aan!
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Allemanseind

Bericht door Bob R.I.P. »

Laten we het toch maar houden bij een toiletartikel. De reden is dat in het Museum Broeker Veiling een replica van een damloper ligt. Aan boord is een allemansendje en bij een rondleiding wordt verteld waarvoor die kwast gebruikt werd. Vooral de schipper kan op overtuigende wijze laten zien hoe het gebruikt werd. Hij gaat nog niet uit de broek. Vol afgrijzen kijkt men toe en het is mij (rondleider) al eens gebeurd, bij afwezigheid van de schipper, dat een meidje uit de groep zowat stond te kotsen. Als je dan ook nog eens ruikt aan de kwast is het helemaal bingo.
Dus het is een toiletartikel anders gaat onze act de mist in.
Om met Paul van Vliet te spreken: "Dit zijn leuke dingen voor de mensen".

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
pieter53
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 mar 2010 19:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Allemanseind

Bericht door pieter53 »

Laten we het toch maar houden bij een toiletartikel
Dit is nu precies wat men niet moet doen.
Beter niets vertellen, dan leugens vertellen.
Dit zijn leuke dingen voor de mensen
Dat is een geheel verkeerde mentaliteit als het om cultuur en geschiedenis gaat.


Plaats reactie