verse broodjes

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door dita »

Goede morgen Hans,

Eerst maar je vragen op volgorde beantwoorden.

De schoorsteen is eenvoudig gemaakt van de bakstenen in het vierkant op elkaar te metselen.
Er tussen komt (want zover ben ik nog niet) een klep die dichtgeschoven /geopend kan worden.
Dit zou ik vandaag gemaakt hebben, als laatste hand, maar zoeven begon het te regenen en moest de regentent optuigen.
De stenen houden de warmte uit zichzelf wel een hele tijd vast maar met behulp van dat schuifje is het rendement groter.
M'n Vlaamse vriend Marcel waarvan de links een week geleden vermeld zijn heeft geen schuif en dat schijnt wel te werken. Natuurlijk moet je wel onthouden dat het hier in Finland 'swinters aanmerkelijk kouder is als in de buurt van Brussel.
De schoorsteen moet geveegd worden. Eenmaal per jaar en dat doe ik dan tegelijk met de schoorsteen van de sauna door er een doek in te laten zakken vastgebonden aan een bezemsteel. Werkt goed. De schoorsteen van de oven is echter maar een 30 cm. Dus daarvoor heb ik geen bezemsteel nodig. Bij mijn eerste proef deze week trok de schoorsteen meteen en zelfs goed. Als dat niet het geval is dan kan je altijd nog de schoorsteen verhogen door er enige stenen meer op te metselen. Verder gebruik ik net als met de warmtehoudende haard in de huiskamer slechts en alleen berkenhout. Dat is hard en schoon en ook de schoorsteen blijft schoon. Hardhout dus. (Eik, appel enz.) Wel is het aan te raden om je brandhout zo ver mogelijk naar achteren aan te steken, dacht ik. Dan gaat de vlam vanzelf richting deur en zuurstof.

Dan de luchttoevoer.
Die heb ik dus net zo aangelegd als Marcel met dien verstande dat bij mij de aangevoerde lucht komt via gaatjes in de ovendeur. Ook het listige buisje , zoals je dat noemt, kan wat lucht toevoeren. Die buis is van koper en een 40 cm lang. Dus reikt tot halverwege de bakruimte. De buis kan tevens gebruikt worden voor de thermometer. De afgevoerde lucht gaat dus via een opening net achter de deur naar boven. Bij Marcel zit het net voor de deur (luikje). Volgens hem werkt het maar ik had mijn bedenksel en heb hem dus aan de andere kant van de deur gezet. Marcel heeft zelf een soort luikje gelast met een buis als handvat waardoor de lucht toegevoerd kan worden.

De gehele hoogte is ca 1½ mtr en de bakvloer op een goede 70 cm van de grond. Erg hoog is het geheel dus niet.
Verder heb ik het plan om het geheel dwz de achterkant en de zijkanten te isoleren met glaswol en dan nog een soort afdakje te maken met een achter en zijwand die de isolatie op zijn plaats houden. Ook heb ik gedacht om een theelichtje voorlopig te laten branden op de bakvloer om de vochtigheid er uit te halen. Uiteindelijk is het al september en ik moet toch normaal gesproken een 5 tot 6 weken wachten. Dat van dat theelichtje doe ik hier ook met de aardappelkelder om de piepers te laten overwinteren. Je zou het niet zeggen maar zo´n klein rotlichtje geeft toch een hoop warmte af. Als het buiten - 20 is dan is het in de kelder rond het vriespunt.
O ja. Ik ben al wel met een tweede ovendeur bezig. De eerste liet ik vallen en gietijzer heeft de eigenschap dat er dan gelijk een barst in kwam. Dus een tweede deur, gekregen van een andere buurman had gelukkig luchtgaatjes wat de vorige niet had.

Voordat je je brood de oven in schiet moet de as weggehaald worden of wat ook kan naar de zijkant geschoven worden. Hier doet men in het algemeen zo dat men de brandresten er uit haalt in een emmer laat vallen en daarna met een bezem gemaakt van dennentwijgen, die eerst nat gemaakt wordt met water de bakvloer nog eens goed aanveegt. Daarna word er nog een hand grof zout op de bakvloer gegooid om a) bij ontbreken van een thermometer de temperatuur te bepalen of b) te verhinderen dat je brood of pizza aanbrand. Zo deed mijn schoonmoeder het.
Ik dacht dat dit het dan ongeveer was.
Groeten aan Ostfriesland.
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs

Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: verse broodjes

Bericht door Cor Leliard »

Hallo Martin,
Hoe staat het met de oven,werkt hij al????????????????
groeten uit Breda Cor
Il parle Il a parle
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door dita »

Hallo Cor,

Vanmiddag de laatste hand aan het afdakje, dat over het geheel heen getimmerd is, gelegd door het bruin te schilderen. Tegelijkertijd ook de stenen nog even met de diamantslijper bewerkt om de rode kleur beter te laten uitkomen.
Morgen ga ik de stenen nog eens wassen met water en een soort shampo misschien komt dan, dacht ik, de cementkleurige voeg beter te voorschijn.
Nu nog een maand wachten om het goed droog te krijgen. Voor de komende nacht heeft de weerkundige dienst wat nachtvorst beloofd dus ik ben precies op tijd. Weliswaar heb ik op de ovenvloer een klein kaarsje branden met de deur open en de schuif in de schoorsteen er uit. Dat moet wel een goede luchtcirculatie geven.
Eind october gaat de "schieter" er in.

all the best
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: verse broodjes

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Zout om de temperatuur te bepalen? Hoe zie dat het juist is?
Hier op het niet zo platte land ook veel brood ovens te bewonderen,meestal koepelvormig en zonder deur,mischien heeft Dick er wel een plaatje van :-D
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door Brazuca »

Mart, et al;
Ik was dit weekend bij Leroy Merlin, en daar zag ik een aantal pizza/broodovens en wat me opviel dat inderdaad de schoorsteen vlak achter het deurtje zit, met een regelklep erin. Zal de komende dagen, wanneer ik er weer eens moet zijn, een fotootje van maken.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door dita »

@Mart en everybody,

Zoals ik eens een keer opmerkte dat mijn schoonmoeder eerst grof zeezout in de oven gooide is juist. En wel om de temperatuur te bepalen. Maar hoe of ze dat deed weet ik niet en ook mijn vrouw kan het niet zeggen. Wel is het zo dat door dat zout de oven gaat zweten en daardoor brand je brood niet aan. (Geen zwarte korsten).
Wel over enige maanden als ik alles goed uitgeprobeerd heb zijn we wat wijzer.

@Dick,
Ben erg nieuwsgierig hoe of een Braziliaanse pizzaoven er uit ziet. In wezen natuurlijk hetzelfde maar het kan zijn dat er toch een verschil is wat betreft de luchtcirculatie namelijk.

de mazzel
martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door dita »

@broodliefhebbers

Deze week een Fins Boerenbrood gebakken, doch of het origineel Fins is betwijfel ik, maar het is wel erg lekker.

3 dl warm water
4 el bruine basterd suiker
1 dl grahammeel
1 zakje droge gist
ca 6 dl meel
1 el (zee)zout
2 tl olijfolie

In een kom water, suiker, gist en grahammeel mengen. 10 minuten laten staan, totdat het mengsel enigszins borrelt.
Daarna de rest van het meel en het zout geleidelijk toevoegen en hiervan een lekker deegje maken.
Een grote kom oliën en het deeg er in doen en 1½ uur laten rijzen onder een doek.
Maak van het deeg twee evengrote stukken, die uitrollen tot een vierkante plak en vervolgens opmaken en wel zo dat de zoom aan de onderkant zit. Laten rijzen ongeveer een half uur.
Oven verwarmen tot 275 graden met gelijk een kom water in de oven op de bodem om de vochtigheid er in te krijgen en ook een bakplaat in de oven plaatsen.
Als het deeg gerezen is dan op de hete bakplaat plaatsen, de bovenkant insnijden en in de oven schuiven. Nu mag ook de waterkom uit de oven gehaald worden.
Na 10 minuten de temperatuur op nul graden en laat het brood nog een 15 minuten in de oven nabakken.
Eet smakelijk
Martin
Bijlagen
maalaisleipä.JPG
maalaisleipä.JPG (825.79 KiB) 3865 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door Brazuca »

Martin, Je Finse broodjes zien er puik uit, jammer dat we er niet een sneetje van kunnen proeven.

Ik heb een paar foto's gemaakt van de Braziliaanse pizza/brood oven.
Het ziet eruit als een soort Iglo.
Dit is een kant-en-klare versie, maar meestal worden ze gemetseld.
In de schoorsteen zit een regelklep.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: verse broodjes

Bericht door dita »

Hi Dick,
Zien er netjes uit die Braziliaanse pizza ovens. Je zou er ook wel een broodje in kunnen bakken, dacht ik.
Zag dat de afgevoerde lucht hier rechtsstreeks omhoog gaat. Wel is er een regelschuif en een losse deksel als deur.
Dat laatste is in mijn oven dus niet. Je moet natuurlijk rekening houden met het grote klimaatverschil tussen onze woonlanden.
Zo´n pizzaoven zelf bouwen lijkt mij leuk vooral daar er een koepel op zit en dat vraagt nogal preciese-werk. Het moet natuurlijk zonder steun blijven hangen. Waarschijnlijk moet er dan eerst een model van hout gemaakt worden.
Ik heb een relaas gemaakt van mijn oven, het is in pdf formaat 4,5 mb dus te groot voor kombuispraat.
Als je mij een PB´tje stuur met je email adres dan stuur ik je het, indien interesse natuurlijk.
All the best.
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: verse broodjes

Bericht door Cor Leliard »

Hoi Martin,
Heb het recept van dat "Fins "brood doorgespeeld aan een oud prof bakker,die zijn brood nu nog steeds zelf bakt,uiteraard thuis.
Heb wel een halfje brood gevraagd als hij dat gaat bakken
gr uit een bewolkt Breda Cor
Il parle Il a parle


Plaats reactie