Wie weet ?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
BertvE

Re: Wie weet ?

Bericht door BertvE »

@johan

Dat dacht ik na het lezen van je eerste antwoord al .. dat het nogal eens zinloos is en misschien soms zelfs een tegenover gesteld effect sorteert.

Zo is het ff duidelijker ... modeverschijnsel :-)), kost wat maar dan hebbie ook niks :D

Journee

Re: Wie weet ?

Bericht door Journee »

Bulb
Bert, "kost wat, maar dan hebbie ook niks", we zijn het eens!
Johan.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Wie weet ?

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Johan,

Nou je het er "toch over hebt".steek maar eens een mooi verhaal af over die " Mooie opgetrokken neuzen" die je tegenwoordig bij de moderne zeegaande hoppers vindt :lol: EXTRA drijfvermogen en ook een mode verschijnsel??? OF toch juist niet??
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Wie kan mij vertellen

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo allemaal,

Vanmorgen plaatste ik een foto van de 'Jan van Gent'. Zie topic Haven van IJmuiden. Ik kon daar niet zo snel gegevens van vinden, maar Ruud wist mij te vertellen dat de 'Jan van Gent' van het bedrijf Krul bv. een injectievaartuig is. Ik heb gekeken op de webside van Krul bv. maar nu weet ik nog niet wat een injectievaartuig' is.
Wie kan mij dat vertellen?
DSC00077 (1023 x 685).jpg
DSC00077 (1023 x 685).jpg (149.49 KiB) 1585 keer bekeken
Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
Gerard

Re: Wie kan mij vertellen

Bericht door Gerard »

Beste mensen, ik had ook een vraagje voor vrienden in Huizen. Die hebben een jachtje gekocht. In het machineruim zaten de spanten in een dik, taai soort preserveervet, en al 30 jaar. Hier en daar moet het nu weer wat bijgetjet worden, wie weet een adres om het daar te kopen? (In de buurt van Huizen).
Bij voorbaat dank namens mijn Huizer vrienden.
Harry Bernd (R.I.P.)

Re: Wie kan mij vertellen

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

Wim,
Met een injectievaartuig wordt door middel van compressoren lucht in de bodem van een haven geinjecteerd.Hierdoor gaat de bagger zweven en wordt door de stroming afgevoerd.Scheelt een stuk baggeren en is ook goedkoper.
Harry
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Wie kan mij vertellen

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo Harry,

Bedankt voor het antwoord, het is me nu volkomen duidelijk.

Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
Journee

Re: Wie weet ?

Bericht door Journee »

Bulb

Goede avond Canada,

Eerst wat betreft dat “extra drijfvermogen”. Ik heb eens een halve nacht een gesprek aan boord gehad met een kapitein en een hwtk over de zin en de onzin van bulbstevens (uiteraard met een Bokma-fles op tafel). Ik dacht ze eindelijk overtuigd te hebben van de natuurkundige wetten in deze, toen de kapitein zei: “Johan, alles wat je me verteld zal best waar zijn, maar toch wil ik graag een schip met een dikke bulb. Daar kan ik fijn mee trimmen!”. Daar had hij weer gelijk in en we waren uitgesproken.

Nu die “mooie opgetrokken neuzen”. Bij voldoende snelheid werkt een “normale” bulb goed voor de diepgang waarvoor hij ontworpen is. Je kunt natuurlijk aan de bulb-vorm gaan prutsen, zodat het effectieve diepgangsbereik wat groter wordt. Het rendement loopt dan iets terug, maar hij werkt nu wel over een wat groter bereik. Het meest extreme zijn de vroeger ook wel toegepaste cilinderstevens.
Die sleeptankjongens kunnen echt wel al je wensen onderzoeken. Ze zijn niet dom en hun adviezen snijden heus degelijk hout. En …, een kleine besparing, maar dan wel gedurende 25 jaar, levert een flinke zakcent op!

Vaak wordt gezegd: “de bulb bespaart brandstof”. Dat is maar ten dele waar. Als je door die bulb een halve knoop harder kunt varen, maar je doet het niet, dan bespaar je brandstof! Ga je wel harder varen, dan win je misschien wat centjes door het tijd=geld principe.

Om het nu wat ingewikkelder te maken.
Een bulb wordt in het algemeen ontworpen voor vlak-water, maar een schip in zeegang beweegt. Met name de domp- en stampbewegingen zorgen er voor dat het schip zelf golven wegstuurt. Die energie die daarin zit betaal je via een extra weerstand, de zogenaamde “added resistance due to waves”. Deze is uiteraard afhankelijk van de scheepssnelheid en de golfrichting en is ongeveer kwadratisch afhankelijk van de golfhoogte. Maar ook speelt de verhouding tussen de gemiddelde golflengte en de scheepslengte een rol.
Nu kan het gebeuren dat je mooie bulb in bepaalde zeetoestanden grotere scheepsbewegingen veroorzaakt en daardoor weer een extra weerstand. Er zijn rekenprogramma’s die dat keurig voor je uit kunnen rekenen.

Dat laatste was een deel van mijn vak vroeger, zie de naam van mijn website. Daardoor zit ik nu lekker in mijn toercaravan in Drenthe.

Groeten,
Johan.
BertvE

Re: Wie weet ?

Bericht door BertvE »

@ Johan

Dat is dus wat ik al eerder opmerkte: Soms kan een bulb dus contra productief werken vanwege het opwekken van extra weerstand.

Kost wat maar dan kost het nog meer ... zeg maar :-)
Journee

Re: Wie weet ?

Bericht door Journee »

Zeer juist Bert,

Maar e.e.a. is wel afhankelijk van de zeetoestand met haar vele verschijningsvormen en tijdsduren en de koers en snelheid van je schip daarin.
Een eenduidige algemeen geldige conclusie is niet te geven.

Groeten,
Johan.


Plaats reactie