Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Henk

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Henk »

Nog even over het "Ruys-tegelrableau".
Een oud-RIL-er, die toentertijd in Yokohama was gestationeerd, wist van de hoed en de rand.
Voordat de "Ruys" in april 1968 vanuit Yokohama aan haar allerlaatste rondreis naar Zuid-Amerka begon werd het tegeltableau aldaar reeds uit de rooksalon verwijderd en tijdelijk bij Asano Dockyard opgeslagen. Toen de "Boissevain" in juli 1968 vanuit Yokohama vertrok om via Hong Kong naar de sloophaven Kaohsiung te gaan werd het Ruys-tegeltableau met dit schip naar Hong Kong vervoerd. Hier werd het tableau door een VNS schip naar Nederland getransporteerd waar het aan de familie Ruys werd teruggegeven.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Dit klinkt goed maar verteld mij niet "hoe" het dan achter de bar van de Boissevain kwam???? OF mis ik iets???( Niet dat ik er wakker van lig)
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
peter snijders
Berichten: 52
Lid geworden op: 13 mei 2010 17:17
Locatie: Beverwijk

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door peter snijders »

Het tableau stond niet achter de bar van de Boissevain, maar stond zover ik me kan herinneren in de salon opgeslagen.
Je gaat er natuurlijk over na denken en ik hoor nog een stuurman zeggen dat dit van een anderschip was en terugmoest.
Alleen wist ik niet meer waarheen.

Groetjes

Peter
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Vaerderij »

Boissevain aanvaring laatste reis.jpg
Boissevain aanvaring laatste reis.jpg (269.5 KiB) 2677 keer bekeken
Op 29 juni 1968 tijdens een van de de laatste reizen, van Kobe naar Nagoya, kwam de Boissevain in aanvaring met de Japanse Daiichi Hokko Maru.
De kustvaarder zonk direct terwijl de 9 koppige bemanning aan boord van de Boissevain werd genomen.
Peter op jouw site staat een met deze foto overeenkomende foto. Is dit een foto van deze aanvaring?
Was er trouwens geen sprake van achterstallig onderhoud maar dan m.b.t. de schoenen van de fotograaf?
Anne
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Laaatste reis Boissevain KJCPL ex KPM

Bericht door Vaerderij »

AanvBoissevainmetCoaster1968 foto archief Peter Snijders gr.jpg
AanvBoissevainmetCoaster1968 foto archief Peter Snijders gr.jpg (131.02 KiB) 2602 keer bekeken
Zie de overeenkomsten.
Van de site van Peter Snijders: http://www.petersnijders.nl.ae/

Anne
Pim
Berichten: 35
Lid geworden op: 14 jan 2011 09:50
Locatie: Haselünne-Flechum

Re: Tjitarum Dinkey Toy

Bericht door Pim »

Een "Dinkey Toy" waar je tegen op kijkt :wink: .
Afbeelding

Vr.Gr. Harry[/quote]

Deze foto lijkt sterk op een foto die ik gemaakt heb, tijdens het dokken in Hongkong. Houdt dat in dat wij samen op de Tjitarum hebben gevaren? Ik was daar leerling , dd 5e wtk.

http://www.mijnalbum.nl/Album=GBJ8VLTU

Met bovenstaande link is mijn internet foto album met machinekamer foto's van de Straat Florida en Tjitarum te openen. De inmiddels wel ingescande dia's hebben echter een zwaar leven achter de rug, met vochtplekken en verkleuring, maar beter zo, dan helemaal niets.

Groeten Pim
Groet Pim
Pim
Berichten: 35
Lid geworden op: 14 jan 2011 09:50
Locatie: Haselünne-Flechum

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Pim »

De Werkspoor-Lugt had nog iets "leuks" nl een kijkglaasje met ruitenwisser op de spoelluchtruimte van elke cil. Prachtig om de zuiger op en neer te zien gaan 8) .Ook kon je ,soms, in die spoelluchtruimte afgebroken stukjes zuigerveer zien liggen.
Dan was de Werkspoor-Lugt a/b van de Tjitarum (+zusterschepen) uitgerust met één Napier Turbo Blower.Zie foto met ,toen, 5e wtk Pim de Moor.
pdemoor napier.jpg
Tot slot had ook de Werkspoor-Lugt de mogelijkheid om, na demontage van het cil.verlengstuk, de zuiger zijdelings te demonteren.
zuiger zijdelings uit lugt.jpg
Meer ervaringen met de Werkspoor-Lugt zij welkom :) . Wie heeft nog foto's en/of aanvullingen :?:
Gr.Harry[/quote]

Interessant, kom ik mezelf tegen. Vanmiddag al de link naar foto's machinekamer geplaatst.
gr. Pim
Groet Pim
Gebruikersavatar
BU-6
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 dec 2006 11:01
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door BU-6 »

Hoi Pim.
Klopt dat we samen op de Tjitarum zaten.
Altijd leuk iets te vernemen van iemand waarmee je een tijdje op dezelfde boot hebt gezeten.
Kan me herinneren dat we nog een foto-sessie gemaakt hebben van allerhande mach.'s.
De volgende foto van de no.1 zal je je ook wel kunnen herinneren?
no 1.tjitarum kl.jpg
no 1.tjitarum kl.jpg (69.36 KiB) 2351 keer bekeken
En deze:
tjitarum dok kl.jpg
tjitarum dok kl.jpg (59.72 KiB) 2351 keer bekeken
Wat ik niet helemaal snap, is dat ik een aantal dezelfde foto heb van deTjitarum in dok; bij mij stonden de afbeeldingen op dia's?!
Ik meen ook nog, door jou gemaakte, dia's te hebben van de gedemonteerde rotor van de Napier blower.
Gr.Harry
Varen is hunkeren naar land.
Pim
Berichten: 35
Lid geworden op: 14 jan 2011 09:50
Locatie: Haselünne-Flechum

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Pim »

BU-6 schreef:Hoi Pim.
Wat ik niet helemaal snap, is dat ik een aantal dezelfde foto heb van deTjitarum in dok; bij mij stonden de afbeeldingen op dia's?!
Ik meen ook nog, door jou gemaakte, dia's te hebben van de gedemonteerde rotor van de Napier blower.
Gr.Harry
He, Harry,
Vermoedelijk stonden wij naast elkaar toen we dia's van de Tjitarum in dok hebben gemaakt. De foto van de Napier blower bracht mij op het idee, dat wij daar samen gevaren hebben. Was jij toen de 3e wtk?

Van mij staan de dia's, in het vorige bericht met link, op een fotosite. De kwaliteit is niet denderend, maar het iets. In hetzelfde fotoboek staan ook nog een paar series van de wal, Oost-Afrika rally in Mombassa, Wereldtentoonstelling 1970 in Japan en uit Singapore incl. Tiger Balm Garden, volgens mij te bereiken als je de MK foto's afsluit. Moet de serie Hongkong nog in behandeling nemen, maar die lijken een andere opslagplaats in huis te hebben gekregen.

Groeten Pim
Groet Pim
Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door RobertB »

Hoi Harry,

ik heb de foto van de Nr 1 iets opgekrikt:
no_1_tjitarum.jpg
no_1_tjitarum.jpg (103.02 KiB) 2796 keer bekeken
Groet,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl


Plaats reactie