Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Ton van der Sluijs

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Ton van der Sluijs »

Goedemorgen :-D
Wat wordt hier bedoeld met "schavielen"over de spoellucht balk? :shock: Ik wéét wat schavielen is, maar bewogen die blokken dan tijdens het draaien? :shock: :)

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Harry G. Hogeboom »

bewogen die blokken dan tijdens het draaien?
Ton, ik was er NIET bij en we wachten dus wel even het antwoord van Robert af.............maaaar ik verwed er een mooi flessie Blanheim & Nolet onder dat die cylinder blokken INDERDAAD op die spoellucht receiver stonden te "schuiven".............

Ik ga nog een stappie verder met te zeggen " DAT het me ten zeerste zou verbazen ALS deze reparatie INDERDAAD dat probleem opgelost zou hebben".........ik voorspel van NIET echt........waarschijnlijk slechts wat verbeterd.........maaaar we wachten af..........slechts de personen die met die kar op dat schip gevaren hebben kunnen daar "feitelijk" over spreken...........

WEL durf ik te stellen dat dit "om de sodemieter geen routine reparatie was"....dus al met al bijzonder interessant
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Ton van der Sluijs

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Ton van der Sluijs »

Ik zit met `rooie oortjes` te wachten op de uitslag :roll:
Harry, ik heb bij Fokker met een oud machinist (die altijd weer verhalen had over knappende slangen op de Doxford)gewerkt en die vertelde dat de koppen van een grote kar wel 1mm op en neer dansten.... is dat broodje aap, of sluit dat aan bij dat schavielen? Ik zou me best voor kunnen stellen dat die blokken staan te hameren, al is het maar 0,1mm. Geef het de tijd, dan slaat dat een hoop ijzer weg.
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Ton,

Ik heb slechts eenmaal op een schip gevaren waar ik de koppen van op en neer heb zien dansen.

Was pas aan boord en ging op zee eens naar beneden om wat rond te kijken. Stond met verbazing naar die "dansende" motor te kijken :shock: ,geloofde m'n ogen niet en maar een ander brilletje opgezet 8) ,
hielp niets....hij bleef gewoon de Cha Cha Cha doen :lol: .

Controlekamer ingegaan en een hééééél voorzichtig aan de ( Nederlandse) HWTK gevraagd of ik dat nou wel goed zag ( je wilt tenslotte op je "ouwe dag" niet voor joker staan :? ).

Jahoor zei die, dit is normaal bij deze motor :-D ,niets om je druk over te maken 8) .

Die homo was een Akasaka,draaide verder prima :) .

Groeten,K.Brouwer.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door jdbvos »

Ook op de Waalekerk heb ik vaak langs de koppen staan te kijken bij vollekracht bij die Stork SW 90x170.
Ook daar zag je de hele motor ahw 'knikken' op het ritme van de slagen.
En dat kwam gewoon door de interne krachten.
Geweldig !! Wat een vermogen ! 20000pk was toen de sterkste motor, en daar voer ik mee !!! :shock:
Ja, ik was echt onder de indruk van die motor, en vind het nog steeds een voorrecht dat ik daarmee heb mogen varen !
Hier sta ik (gottegot, wat nog een broekie) op een rondje aan de stoterstangen te voelen naar de toestand van de nokken (rammelt-ie, of loopt-ie mooi rustig ?)
Waalekerk 37.JPG
Waalekerk 37.JPG (101.97 KiB) 1882 keer bekeken
Oost, west...ook best
Ton van der Sluijs

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Ton van der Sluijs »

Heyy Klaas :-D bedankt voor je antwoord; okee het kan dus toch!!
Gerard

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Gerard »

Wat een vermogen ! 20000pk

Op de waterrem, volle kracht op zee waren die W-boten 18.000 apk. Je kon dat mooi aflezen op een grote klok die links in de manouvreerstand zat. Maar het zijn in hun tijd wel even de sterkste diesels ter wereld geweest. Jammer dat ze er niet mee zijn doorgegaan, ze begonnen net betrouwbaar te worden na die ho-ho-hotlootjes.... EN makkelijker zuiger trekken, zonder de kop er af, gewoon onder door het spoelercarter.... Ik was altijd de l''''l om die voeringschalen weer vast te slaan met de slagtol, opgevouwen in het vette druipende spoelercarter met dat zware kreng boven m`n kop grmbl grml... En dat was het ergste niet, het waren kroonmoeren die met draad geborgd werden, en als je effe te lang die tol had laten rammelen was die te vast getrokken en kon de draad er niet door, kon je het %%$$# kreng weer losslaan en opnieuw beginnen. Als compensatie voor alle vreselijke ervaringen zat ik in de Mosquitobar later te ontspannen en ben twee maal gratis bla bla van m`n problemen afgeholpen, u weet wel.....
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Jos Linders »

Gerard, bedoel je dit ??
machinekamer2_edited (1024 x 999).jpg
machinekamer2_edited (1024 x 999).jpg (253.68 KiB) 1869 keer bekeken
Groetjes Jos2.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Gerard

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Gerard »

Ja Jos, dat is hem.... Alleen die grijns, dat had ik niet, alleen een trauma haha... Maar het was wel een mooi systeem, slede er in, zuiger los, drijfstang laten zakken, en zuiger er uit trekken. Ooit toch een kop moeten trekken, maar die zat vast. Ik zei tegen de hoofdstoker ,,leg een paar blokken hout op de zuiger, effe omhoog tornen en je bent...." ,,Ben jij HELEMAAAAL BELAZERD???" brulde de 1e. Hij had al een keer een verdraaide krukas meegemaakt op een andere boot en was een ietsepietsie zenuwachtig geworden van die bankwerker met zijn rare ideëen.... Of scheefpompen, nog zo iets. Heb dat in Hamburg onder de pikheet stiekum toch een keer gedaan, en toen de Hoge druk na de pikheet naar beneden kwam hing de kop al in de takel. Ze keken nogal woest maar ik zei lekker niks....
Gerard

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Gerard »

Trouwens ik had een vraagje aan J(Jan?) vdbos. Heb jij ooit een grootvader gehad die een motor had? En heb jij op de Giessenkerk gevaren?


Plaats reactie