Liberty, Victory etc

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Ton van der Sluijs

Re: Liberty,T2,Victory etc

Bericht door Ton van der Sluijs »

Ach Jan... :( hier zeggen ze eerst "wah kost dah?" daarom mag het al een wonder heten dat we de Rotterdam nog hebben.

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Liberty,T2,Victory etc

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Harry,

Op je vraag hoe alles er "van binnen uit" zou zien zou ik zeggen niet best :shock: .

Heb hierover lang geleden eens een artikel gelezen. Men kwam aan het begin van de Vietnam oorlog
scheepsruimte tekort ( de charteraars haakte af toen men hoorde dat men naar oorlogsgebied ging).

Daarop haalde men schepen uit de mottenballen vloot,dat was geen succes. De pakkingen vlogen overal tussen uit en o.a. alle lichtschakelaars vielen uit elkaar/werkte niet meer, aangetast door de "zoute" omgevingslucht. Men had natuurlijk wel het nodige geconserveerd doch veel te weinig.

Men heeft er uiteraard wel een stel aan de praat gekregen doch dat duurde allemaal veel langer dan waar men op gerekend had.

Groeten,K.Brouwer.
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1549
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Liberty,T2,Victory etc

Bericht door Jan Sprong »

Hallo Jan,

Of de Cap San Diego ,welke in Hamburg ligt en ook in het seizoen vaart is ook een mooi bewaard schip.

Groeten,

Jan
Bijlagen
CapSan Diego in Het Kielerkanaal.jpg
CapSan Diego in Het Kielerkanaal.jpg (87.35 KiB) 2661 keer bekeken
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Liberty,T2,Victory etc

Bericht door jdbvos »

Ja klopt...
Die schepen waren ook mooi...Cap San Marco, Cap Huppeldepup,....
Wij noemden dat altijd oneerbiedig de Dokter Oetker Lijn

het schijnt dat dat ook echt de hoofdsponsor was.... 8)

Die Duitsers kunnen wel mooie schepen bouwen !
Zelfs een behoorlijk groot deel van "Neerlands Trots" is daar gebouwd ! :mrgreen:
Oost, west...ook best
ruudsijmons
Berichten: 283
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Liberty,T2,Victory etc

Bericht door ruudsijmons »

hallo wat betreft de Cap San Diego , die heb ik met zusterschepen de Cap Sam Marco e Cap San Anthonio zien varen.
vorig jaar ben ik een paar dagen in Hamburg op vakantie geweest en daar heb ik de Cap San Diego bezocht, echt een juweeltje is dat, en dan de "vetloods" een ecchte MAN KZ 78/140
waar ik zelf ook jaren mee gevaren heb.
alleen hadden ze daareen vooruitziende blik de kar was zwart geverfd. en voorzien van een beter systeem van brandstof pompen, wij haddden pompen in grote blokken met een begin en eindregelklep , daar pompen systeem bosch


groet
ruud sijmons
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Liberty,T2,Victory etc

Bericht door Harry G. Hogeboom »

wij haddden pompen in grote blokken met een begin en eindregelklep
Ruud,

PRACHTIGE MAN brandstofpompen.....met een jetser van een plunjer onder tegen dat massive blok an, dubbele perskleppen, een zuigklep ( kon je de pomp mee afzetten door de zuigklep te lichten, je kon OOk de plunjer van de nok lichten, deed ie ut ook niet meer :lol: ) EN de befaamde overstroomklep met een tapse dubbele zitting. Het lichten van de overstroomklep geschiedde via een hefboompie dat van de geleide slof van de plunjer/rolhouder kwam, d'r zat een passende "breekpen" in......( as tie brak kreeg de cylinder de VOLLE jas en vloooog de veiligheid van die poot er uit.leek net alsof de wereld verging :roll: )
AFstellen van die pompen was een heel verhaal.........het begint als volgt:

Afstellen van de nulvulling van de brandstofpomp voor een MAN 70-120C

1e. Rolspeling meten op de grondcirkel van de nok. ( 50-60 mm VOOr de oploopnok) dit is van fabriekswege 1 mm.
Dit is van groot belang met het oog op het vernieuwen van de geleide bus van de rolhouder.

2e. NU de krukas tornen totdat de rol de nok raakt.( precies te controleren door een micrometer klokje op de pompplunjer te zetten. Het aantal graden aflezen op het vliegwiel, dit is +/_ 11 tot 12 graden voooor top.
Het precise aantal graden staat in het protocol van de machine en za; door slijtage van de nok en de rol langzaam minder worden.

3e. Als de kruk in top staat dan met een dieptemaat de afstand meten van de vlakke kant van het pompblok en de top van de plunjer.
Nu de kruk terug tornen tot de rol weer vrij staat en dan deze afstand weer meten, dit verschil moet 18 mm zijn.indien minder dan de nok iets voorlijker stellen, indien meer dan de nok achterlijker stellen........Bij kruk in top moet de plunjer 18 mm zijn gelicht........

4e De Nulvulling en de Na regeling instellen...........

Op speciaal verzoek :lol: ( nou mot ik jaaa naaa gaan denk'n :roll: )
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
ruudsijmons
Berichten: 283
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Liberty,T2,Victory etc

Bericht door ruudsijmons »

hallo


dit waren pas brandstofpompen.
ik heb er eentje in mijn memoriaal uit getekend als alles goed ging no prolem, maar dat is met echniek altijd
ik heb diverse vetpriesters gek zien worden van de tapse afdichting van de overstroom klep
een keer meegemaakt bij aankomst amsterdam terhoogte van het centraal station een scheur in het blok een zooitje, dus deploeg in stappak weer in ketelpak

als ik mij ook goed kan herrineren waren er 2 cilinders per blok
, vandaar die massieve blokken
die pompen waren constructief van geniaal naar idioot
groet ruud sijmons
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Liberty,T2,Victory etc

Bericht door Harry G. Hogeboom »

dit waren pas brandstofpompen
:lol:
Er zat, althans bij die van de MANN waar ik mee voer; 1 plunjer per blok.... en 9 - negen stuks- van die graf brokken oud ijzer.

DIT waren inderdaad brandstofpompen waar menig Swtk gek van werd.........ik besloot toendertijd DAT niet te doen en heb me toen verdiept in het hele gesnor.......zodanig dat ik het NU nog af kan leuteren........
Ik werd afgelost in Ras el Kafji, had de handel overgedragen inclusief een stel pompen die we aan het nakijken en afstellen waren.........en stond onder de douche, de agent stond te wachten........toen m'n kollega naar boven kwam en vroeg om nog FF beneden te komen i.v.m. dat " afstellen".........ik had dat precies in m'n boekie staan ( boekie heb ik nog ergens!!) en hij niet....( moest dus het protocol na trekken) we hadden toen geen kopie-eer apparaat aan boord DUS dat moest ie even RAP overschrijven want dat " boekie ging mee met verlof".
De ellende met die donderse pompen was dus, dat "een ieder er liever afbleef" - net als die donderse verstuivers- met als gevolg dat het hele " injektie bedrijf" nou niet altijd piko bello was en daaaar kwam het nou " net op an"

Ik had nooit gedacht of kunnen dromen dat ik........jaaaaren later hier in Canada nog eens zo'n kar tegen zou komen-5 cylinder-........met Bosch pompies trouwens, maar voor de rest hetzelfde, en de toen "vroeger zwetend verdiende ervaring" nog weer eens "duur" kon verkopen als consultant aan een eigenaar.......inklusief het schrappen van kruiskoppen.maar "da's een ander verhaal" :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Liberty,T2,Victory etc

Bericht door gerard tenerife »

Hallo Kombuis praters, nu we het over Liberty schepen hebben wil ik toch ook even een duit in het zakje doen, uiteindelijk heb ik 18 maanden op de “ amstelpark” gevaren als lichtmatroos en o/g gedurende 1955-56.
De tripel ex liet ons nooit in de steek, in tegenstelling tot de Empire (amstelbrug) met doxford motor, waar ik later op zat en waar ze voor eewig aan het zuigertrekken waren, 21 keer stoppen van Amsterdam naar Kaapstad (in ballast) en schip net uit groot survey.
De amstelpark had nog alle verstevegingen, op de bak, achtership en brug vleugels om kannonnen te plaarsen, we hadden munitie lockers, en een soort davids die op de verschansing geplaats konden worden om torpedo netten uit te hangen. Dan nog een pijp in het tussen dek wat iets met mijnen te maken had. Ik heb dus altijd begrepen dat de reders subsidie van het rijk kregen als ze de schepen oorlogs gereed hielden en ik dacht zelfs dat als je een niew schip liet bouwen, in die tijd, met deze verstevegingen je ook subsidie kreeg.
Zoals Theo al eerder op merkte, deze schepen waren eigenlijk maar voor een reis gebouwd, als ze maar aan de andere kant kwamen met material. Ruim 2, met zware spier 50ton, kon een bepaalde hoeveelheid Sherman tanks bergen. Voor deze reden waarschijlijk had men de ballast capaciteit vergeten of toegevoegd als laatste gedachte er niet aan denkende dat ik van de 18 maanden aan boord zeker 6 maanden in ballast gevaren heb.
De amstelpark was een kreng, in ballast, windkracht 7 en dan was het gebeurd, paaltjes pikken, schroef meer boven water dan er in, slingeren als een gek. Je kon het schip on mogelijk op koers houden en van Europa naar de US gaande probeerde je maar de westekijke richting aan te houden en sturen met het roer van boord naar boord te draaien tot de wind wat af nam. De heen reis meestal 16-18 dagen en terug, 12-14. In Maart 1956, van Zeebrugge, zelfs met zand ballast aan dek en dan via de Azoren, waar we moesten repareren en bij bunkeren van wege het slechte weer , naar Boston.
Het zou wel een leuk zijn om te weten hoe veel/weinig ballast een Liberty meek on nemen in verhouding tot de capaciteit van een ander schip van de zelfde tonnage.
Afbeelding
Afbeelding
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Liberty,T2,Victory etc

Bericht door Harry G. Hogeboom »

met doxford motor, waar ik later op zat en waar ze voor eewig aan het zuigertrekken waren, 21 keer stoppen van Amsterdam naar Kaapstad (in ballast) en schip net uit groot survey.
Heppie DAT goed geteld Gerard........HOE kan DAT nou met zo'n Doxford, die staan toch anders goed bekend en " net uit Groot Survey" :roll:
Misschien moet je dit op het Doxford forum eens aansnijden, rechtstreekse praktijk ervaring
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie