Kosten levensonderhoud in het buitenland

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3231
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Kosten levensonderhoud in het buitenland

Bericht door jacko »

zijn de eieren in Nieuw-Vennep niet veel duurder , 10 stuks grote eieren voor € 1,25 maar zullen wel van de legbatterij komen :oops:
Maor ken der nie veur naor Grunninge rijen :lol:

Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Kosten levensonderhoud in het buitenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Hier betaal ik voor 6 scharreleieren € 2,99
Goed begrijpen: ik let niet echt op prijzen; ik koop gewoon wat we nodig hebben en verder geen gelul. Ik weet dat de prijzen in de supermarkt hier een stuk hoger zijn dan in Holland en de melk is hier altijd al schrikbarend duur geweest, maar als ze morgen 5 euro voor een liter melk willen hebben, dan betaal ik dat ook.
Ik vraag me alleen telkens weer af hoe de mensen hier van die kleine pensioenen kunnen leven.

Overigens heb ik alle prijzen zo bij de hand, want met ingang van het belastingjaar 2010 moeten we alle bonnetjes bewaren en inleveren bij de aangifte inkomstenbelasting. Dat wil zeggen: je moet bij een bepaald inkomen een bepaald bedrag aan bonnetjes tonen. Heb je minder, betaal je een boete voor het ontbrekende bedrag. Heb je méér, dan krijg je 10 procent van datgene wat je meer hebt als aftrek van je belasting. Dat doen ze om de mensen aan te moedigen om overal een bonnetje te vragen zodat ze een beetje greep krijgen op het massaal ontduiken van de BTW. Als je op de markt eem kilo prei koopt, moet die koopman je een bonnetje geven. Doet hij dat niet en er staat een ambtenaar te loeren, krijgt hij een forse boete.

Hoe ze dat straks in april gaan doen, als al die enveloppen met duizenden bonnetjes bij de belastingdienst binnenkomen, weet geen mens. Dat is bij voorbaat tot mislukken gedoemd en gaat waarschijnlijk meer kosten dan het oplevert. De belastingdienst is vanwege de bezuiniging ingekrompen en het aantal belastingkantoren is verminderd, dus hoe dat moet, is vooral de belastingdienst een raadsel. Zo verzinnen ze elke week iets nieuws in wanhopige pogingen meer geld binnen te krijgen. De economie is met 6,6% gekrompen. De autoverkopen zijn met 63% gedaald en dus hebben ze de sloopregeling weer van stal gehaald. Je kunt 2800 euro voor een autowrak krijgen als je een nieuwe auto koopt. Alleen heeft niemand meer centen en de banken geven geen krediet meer, dus ook dat wordt niks. Twee jaar geleden kon je zonder enige aanbetaling een nieuwe auto krijgen voor 50 euro in de maand en dus zijn er nu een hoop mensen die niet eens geld voor benzine hebben - die is in een jaar tijd van 80 centen naar 1,60 voor een liter Euro loodvrij gegaan - laat staan dat ze die 50 euro per maand kunnen missen. Grieken denken altijd dat ze meest uitgekookte, meest verstandige mensen op deze wereld zijn, dat is geen geintje, maar werkelijk waar, maar rekenen kunnen ze niet.
De Grieken die wél kunnen rekenen, zijn steenrijk, maar wonen niet meer hier.
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Kosten levensonderhoud in het buitenland

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Hier is de belastingdienst nòg slimmer .Je meld je aan voor een nr op internet(hoeft niet) en dan krijg je een soort credietkaartje.Bij elke betaling in winkels vraag je om een facture ,die de bediende dan opgeeft met je kaartje . Op je site bij de belastingdienst word dan een bepaald percentage bijgeboekt, die je ten alle tijden kunt innen, dit om btw ontduiking te verminderen.Vorige mnd stond er over een korte periode betalingen van +- 500 reais(+-220 eu),en mijn vrouw(de penningmeester)kon 45 rs(20 eu) opnemen...das tòch een boel flessies bier oftewel 7 flessen cognac nacional :o
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Harry Bernd (R.I.P.)

Re: Kosten levensonderhoud in het buitenland

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

Halverwege de negentiger jaren van de vorige eeuw werd het in Hongarije verplicht om bij wat voor aankoop ook een bonnetje bij te voegen geleverd door een duur apparaat.Tot de ijscoboer toe.
Wat bleek, familie van de minister had een scheepslading van die dingen gekocht en kon ze aan de straatstenen niet kwijt. En dan lost men het zo op.
Harry
Gebruikersavatar
hrobbers
Berichten: 557
Lid geworden op: 26 sep 2006 20:17
Locatie: de Meern

Re: Kosten levensonderhoud in het buitenland

Bericht door hrobbers »

Sst, breng ze bij ons in NL niet op het idee, ik moet er niet aan denken om alle bonnetjes te bewaren van wat ik koop.
Ik krijg al jaren geen dubbeltje terug van die klanten, speel net quet of moet bij leggen, maar als ik wat overhou mag ik toch zelf bepalen wat ik er mee doe??
Als ik een avondje ben wezen stappen met vrienden ben ik ook wel eens een stukje van de film kwijt, laat staan dat ik een zooitje bonnen uit mijn zak moet kunnen vissen, de volgende dag, van wat ik allemaal heb uit gespookt :roll:
Ik ben bang dat er een hoop advocaten wat meer werk krijgen met echtscheidingen na controle van vrouw lief van je admin. van de vorige avond.
:shock: :shock: :shock:
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Kosten levensonderhoud in het buitenland

Bericht door Mart Hoogedoorn »

O ja, dit systeem ''nota fiscal paulista'',(staat Sao Paulo) gaat geheel automatisch na geregistreerd te zijn,komen alle uitgaven in de computter en een persentage word appart gezet op je tegoed, zag net dat over een periode uit 2009 een bedrag van 46 rs (+-20 eu) is bijgeschreven op onze bankrekening.2010 nog niet berekend,maar komt er aan,niks bonnetjes bewaren en boetes ook nog, zo als de grieken .Het gaat vooruit met brasil, jammer dat mijn pensioentjes niet mee doen, maar dat van moeders wèl :o

Wat ik ff kwijt wil.....hier in brazielie word je beloont als je meewerkt om NOTAS FISCAL te eisen bij aankoop van waren.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Jos Komen (R.I.P)

Re: Kosten levensonderhoud in het buitenland

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Notas Fiscal...
vergelijkbaar met de bekende declaratiebonnetjes. :)
Als je die op kantoor inleverde werd de helft altijd geschrapt, net als de aanvragen die je indiende.
Dus verzamelde je altijd zoveel mogelijk bonnetjes, een dealtje met de serveerster als je een maaltijd kon declareren was meestal snel geregeld, dus eigenlijk niets nieuws onder de zon. :)
Op de aanvragen naar kantoor drie keer zoveel aanvragen dan je nodig had en dan kreeg je meestal ongeveer hetgeen wat je wilde hebben. :)
All the best
Jos
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Kosten levensonderhoud in het buitenland

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Een NOTA FISCAL is een gelegitimeerd koop bewijs.....moet je ook tonen bij eventuele reclamens of ruilen etcetera. Dus wat anders als wat je door het luikje bij Vinken probeerde te schuiven :lol:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Kosten levensonderhoud in het buitenland

Bericht door gerard tenerife »

Que pasa? notas fiscal en kassa bonnetjes, ik weet er niets van, doen we gelukkig niet aan mee. En ik ben al helemaal verbolgen dat de benzine van 0,84 naar 0,92 per liter gegaan is, maakt niet veel uit hier want waar ga je heen op zo'n klein eiland. Mijn sigaretten van 7.90 naar 8.50 per carton van 200, schandaalig. Straks gaat het bier ook nog om hoog, we betalen al een euro voor een flesje Dorada.(in de kroeg) Maar alle gekheid op een stokje ik ben het met Theo eens, hoe moeten de gewoone spanjaarden dit bekostigen b.v. electriciteit omhoog per 1 januarie met 10% (euro 0.158 kWh) werkeloosheid uitkering is maar voor 22 maanden en dan 00000. Weinig toeristen en die er zijn geven niets uit, de bouw ligt stil.
Voor ons gepensioneerde buitenlanders gaat het hier goed en ik ga dus ook maar niet op Ger zijn voorstel in om Hollandse bleekneusjes op te nemen, ik heb het veel te druk met Kombuispraat te lezen.
Leuk topic Jos, kunnen we nog jaren over l.....
groeten Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
klaas mulder (RIP)

Re: Kosten levensonderhoud in het buitenland

Bericht door klaas mulder (RIP) »

Hier wat prijzen uit Litouwen.

Brood (kg) 1,16 Euro
Bier (2 liter) 2,32
Koffie 500 gr 5,80
Paprika kg 2,91

Benzine momenteel 1,27, sigaretten 2,47.
Prijzen van computers en toebehoren, huishoudelijke apparaten, en andere electronica liggen hoger dan in Holland. Scheelt zo’n 20/30 %.

Voor een aow-er (weet niet of de term pensionada hier ook geldt) is het hier natuurlijk best te betalen, maar als ik om me heen kijk, en zie wat de lonen zijn, dan snap ik niet hoe de mensen hier rond kunnen komen.
Voorbeeld: hoge werkeloosheid, de eerste 6 maanden wordt er nog wat betaald en daarna is het over.. Dan moet er weer minstens 6 maanden gewacht worden, voor de ww-uitkering opnieuw aangevraagd kan worden.
En als dat goedgekeurd wordt is het bedrag een kleine 600 lit (174, 40 euro), de eerste maand dan, daarna wordt het afgebouwd. Dan weer 6 maanden nop, etc.
Tja, en áls je een baan vindt…
Minimumloon is naar mijn weten iets van 800 lit per maand, reiskostenvergoeding kennen ze hier niet, en toeslagen voor avond- of nachtwerk, of in het weekend, ook niet.
Hoewel ziektekosten en verzekering etc in mijn ogen te verwaarlozen zijn, is het voor de mensen hier een ramp.
Huisvesting (een oud 2- kamer sovjet-flatje kost aan huur gemiddeld 100 lit per maand, verwarmingskosten (uiteraard alleen in de winter - tussen de zo'n 500 lit, gas 30 lit, electra idem.

Na de revolutie tegen de Russen, was de hoop op de toekomst hoog. Het zag er allemaal goed uit, toen kwam de crisis.. en die heeft hier keihard toegeslagen.
Natuurlijk, mensen zijn vindingrijk, en als je vlakbij de Witrussische grens zit, dan zijn de siagaretten en de benzine wat goedkoper, evenals de vodka.
Maar ik werd een beetje treurig toen ik hoorde dat er voor een pasgeboren bady pampers werden aangeschaft, die hier 30 procent duurder zijn dan in Holland. (zelfde merk).

In de hoofdstad lijkt het allemaal meer luxe te zijn. Let wel, lijkt het..
Vrouwen keurig gekleed, zeer verzorgd –en heel vaak erg mooi-.
Lijkt heel wat. Tot je weet dat ze maar 1 jas hebben, 1 paar laarzen of schoenen etc. En als ze uit de bus stappen en naar hun huis of flatje gaan, wat er in mijn westerse ogen uitziet zoals het 100 jaar geleden was, is de tegenstelling luxe uiterlijk en armzalige huisvesting wat moeilijk te vatten.


Maar toch..
Het is een schitterend land. De mensen zijn vriendelijk, beetje schuw, enorm gastvrij en trots.
(Maar doodsbang voor de euro (hoewel die nu ook aan de lit gekoppeld is) omdat ze bang zijn voor de prijsstijgingen).
En dan schijnt de situatie hier rooskleuriger te zijn dan in Letland of Estland.

Groet uit de Baltic, nu - 15 en een pak sneeuw, Klaas


Plaats reactie