Quoten, citeren en een nieuw topic aanmaken

Problemen met foto's plaatsen? Of met andere PC problemen? Stel dan hier je vraag.
shipwis
Berichten: 602
Lid geworden op: 22 jul 2004 13:19
Locatie: rotterdam

Re: Quoten, citeren en een nieuw topic aanmaken

Bericht door shipwis »

hear, hear !! :mrgreen:
mzzl, pete
Als woelig water tot rust komt,
wordt het langzaam helder.

Jos Komen (R.I.P)

Re: Quoten, citeren en een nieuw topic aanmaken

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Onlangs heb ik van nieuwe leden diverse totaal overbodige en forumvervuilende quotes verwijderd en ze vriendelijk gevraagd om voortaan op Nieuw Antwoord klikken of met mate te quoten.
Ik kreeg weer het bekende antwoord: "Op andere fora....etc".
Maar ik kom weinig op andere forums, zal wel door dat gequote komen. :)
Het meervoud van forum is blijkbaar fora maar dat kan ik niet uit mijn strot krijgen, dus ik houd het op forums. :)
All the best
Jos
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Quoten, citeren en een nieuw topic aanmaken

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Troost je Jos....a socialen heb je overal.....hier rijden ze links en op de stoep, en heten ''antisocialen'' :mrgreen:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Quoten, citeren en een nieuw topic aanmaken

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Het meervoud van forum is blijkbaar fora
"Forums" als meervoud van "forum" is uitstekend, maar "fora" mag ook. Beide vormen zijn tegenwoordig goed in het Nederlands.
Dat geldt ook voor woorden als : museum, quotum, datum en zoek er zo nog maar een stuk of wat op.

We gaan pas weer moeilijk doen bij woorden als "brandweerman". Dat moest vroeger "brandweerlieden" worden, maar tegenwoordig mag "brandweermannen" ook.
Maar "timmerman" blijft dan weer "timmerlieden" of "timmerlui" en hetzelfde geldt voor "werkman"; dat wordt "werklieden" of "werklui".

Nog moeilijker wordt het bij "huisman". Dat is oorspronkelijk een synoniem voor boer of "landman".
Dit wordt dan in het meervoud "landlieden" of "landlui".
Maar hebben we het over een huisman in de tegenwoordige betekenis van een man die voor het huishouden en de kinderen zorgt, dan kan die zich alleen maar aansluiten bij de Bond van Huismannen. :-D
Melkman wordt ook melkmannen, maar veerman wordt veerlieden of veerlui.
Barman wordt daarentegen geen barlieden of barlui, maar barmannen.

Oh en vooral niet te vergeten: zeemannen als meervoud van "zeeman" is niet goed; dat klinkt sowieso een tikkie lullig, of niet soms? Een zootje van de mannen bij elkaar zijn ook tegenwoordig nog zeelieden of zeelui.
Maar als je meer dan één donkeyman aan boord hebt, dan zijn dat géén donkeylieden of donkeylui, maar donkeymannen.
En de olieman?
Daar noemt Van Dale geen meervoud voor; ik denk dat ze het zelf ook niet meer wisten. :roll:
Het Groene Boekje houdt het op "oliemannen", terwijl ik persoonlijk toch liever over "olielieden" zou praten.
Wat denken onze geachte leden van dit laatste? Oliemannen of Olielieden?
Of is dat sowieso een uitgestorven ras en is het daarom verder niet belangrijk meer?

Taal is en blijft interessant... :-D

Nou was ik toch Jos zijn vriend de pompman vergeten. :shock:
Ik heb slecht nieuws: die bestaat in het Nederlands niet. Niet eens in het enkelvoud, laat staan in het meervoud. Geen enkel Nederlands woordenboek dat ik heb of dat ik online kan vinden, noemt deze zo belangrijke functionaris. De Maritieme Encyclopedie noemt hem wel, maar alleen in het enkelvoud en als je erop Googelt, kom je ook vacatures voor een pompman tegen. Tja, als die mensen niet bestaan, zullen ze vast heel moeilijk te vinden zijn.
Toch zou ik er, als dat zo in het stuk voorkwam, twee pomplieden van maken. :wink:
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Quoten, citeren en een nieuw topic aanmaken

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Tja.....vele werklui zijn helaas ook werk lui :oops:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Jos Komen (R.I.P)

Re: Quoten, citeren en een nieuw topic aanmaken

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Theo,
Ergens klopt het wel dat er geen meervoud van pompman bestaat, er was namelijk altijd maar één pompman aan boord. :)
Maar net als stuurlui ga ik ook voor olielui.
All the best
Jos
Jos Komen (R.I.P)

Re: Quoten, citeren en een nieuw topic aanmaken

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik heb olielui vanavond even over de tong laten rollen, maar ik vind het achteraf maar niks. :wink:
Aan de wal had je ook allerlei olielieden; de peterolieman, ook wel olieboer genoemd en je hebt ook nog de uitdrukking: In de olie zijn.
De Olieman heeft een fordje opgedaan van Louis Davids, HIER is daar alles over te lezen. :)
Nee, aan boord had je vroeger Oliemannen. :lol:
In de jaren 90 hadden we een stacaravan in Berkhout, met een Friese houten roeischouw, maar dit terzijde.
In de cantine aldaar had ik 's avonds veel contact met een oud olieman die bij de SMN had gevaren, hele aardige man natuurlijk, want ik heb op een zaterdagavond laat eens een loflied voor deze olieman gezongen:
You are the Olieman, my one and Olieman. :lol:
Hoe hij heette, dat ben ik vergeten.... :(
Even lekker off topic, want ik werd een beetje moe van dat gequoot. :wink:
All the best
Jos
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Quoten, citeren en een nieuw topic aanmaken

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nee, aan boord had je vroeger Oliemannen.
Tja, nu blijken we hier toch een heel serieuze kwestie bij de kop te hebben.
"Olielui" is natuurlijk helemaal niks, maar in de afgelopen zeven jaar is op Kombuispraat "olielieden" ongeveer even vaak gebruikt als "oliemannen". Een snelle Google leert dat men bij de KNSM, bij Wijsmuller en ook bij de Raad voor de Scheepvaart van "olielieden" spreekt.

Maar hoe moet dat dan weer met "motorman"? Dat is ook weer een woord dat geen enkel Nederlands woordenboek kent.
Hier op Kombuispraat worden het altijd "motormannen". Dus olielieden en motormannen?
Jos Komen (R.I.P)

Re: Quoten, citeren en een nieuw topic aanmaken

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

"Stuurmannen" kan natuurlijk ook niet, maar toch is dit 16x gebruikt op kombuispraat.
"Stuurlieden" 286x en "Stuurlui" 558x. :)
Bij Nedgulftankers werden we vaak "Stuurslurven" genoemd, maar dat is een heel ander verhaal. :)
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Re: Quoten, citeren en een nieuw topic aanmaken

Bericht door Albert »

Ho Jos, effe een klappie achteruit! :-D
Ergens klopt het wel dat er geen meervoud van pompman bestaat, er was namelijk altijd maar één pompman aan boord.
In, ik dacht 1963, hadden wij de eer, een 1e én een 2e pompman aan boord te hebben. Maar of ze nu mannen, lieden of gewoon lui waren, weet ik niet meer. :wink:

Vr. gr. Albert
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"


Plaats reactie