Zendschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Frans/Goofy

Re: Zendschepen

Bericht door Frans/Goofy »

Hier het vervolg .
Met nog meer foto,s.
Gr Frans / Goofy

Hij vertelde me dat hij nauwelijks luisterde naar hun programma's vanwege hun rechtse inhoud. Alleen in de vroege ochtend die zij gebruiken om non-stop muziek af te spelen Hebreeuws op hun 1143 kHz en 105,2 MHz verkooppunten om meer luisteraars te trekken. Mike bleef twijfelachtig of het station had een realistische kans om gelegaliseerd. En Mike kende geen reden voor de koning David (de voormalige Arutz 2000 boot) nog steeds voor anker voor de kust, ondanks haar stilzwijgen sinds meer dan twee jaar. Vandaag Arutz 2000 blijft omroep als landbased piraten station. "Ik heb geen idee wat ze willen doen met dat schip
Aangekomen bij de haven van Tel Aviv we binnenkort Mirochenik Elchanan die wilden hebben ongeveer 150 $ ("met inbegrip van belasting") voor een een uur durende reis naar de boten met ... Om eerlijk te zijn: We hebben niet geaarzeld die lange als Mike (die had nog nooit op een offshore radio boottocht vóór) zei, "dat is een kans die we niet meer zullen hebben in ons leven." Dus de schipper kreeg zijn geld in het einde en bood ons een kopje koffie. Hij vertelde ons dat "journalisten" dat hij de man die verantwoordelijk is voor bijna elke aanbesteding reis te maken naar de MV Peace en tegenwoordig aan de MV Hatzvi. Mirochenik schatte dat hij ongeveer 5000 reizen naar de Voice of Peace schip (!). "Ik ken ze allemaal, Kenny Page en honderden van het Engels dj's ..." De schipper sprak een mengsel van het Hebreeuws (met Mike), Engels en Nederlands (met mij) als zijn vrouw kwam uit Nederland. "Abie Nathan altijd pretendeerde een gebrek aan financiën hebben ... Hij bleef klagen over het hebben van geen geld, en er waren tijden dat ik had om rijst te kopen voor de VOP bemanning uit mijn eigen zak. Soms gaf ik ze een deel van de Arutz 7 voorziet, zodat ze iets te eten had. Abie gebruikt om iedereen die hij had geld nodig en soms wilde alleen betalen 10 $ voor een offerte reis te vertellen. Op het einde in 1993, bleef hij zeggen wilde hij de boot, omdat er zinken niemand was bereid om hem te helpen of hem geld geven. Maar dat was gewoon een slimme truc. De boot was infact een roestende bulk ter waarde van geen enkele cent. Abie eindelijk in geslaagd om alles uit de boot te krijgen (dat wil zeggen de zenders ging naar de Palestijnen .) Alleen de boot zelf bleef te krijgen tot zinken gebracht - en Abie vermeden worden om de grote hoeveelheid geld betalen om het te krijgen gesloopt ... Later had hij zelfs voor de rechter verschijnen, maar had een aantal relaties om te voorkomen dat het krijgen van een boete ... "
Mirochenik Elchanan eindelijk begonnen zijn snelheid boot en onze reis begon. We hadden mooie zomerweer op 9 november (26 graden, geen wolken, weinig wind), en de skyline van Tel Aviv zag er prachtig uit. Binnen 15 minuten kwamen we aan bij het King David, die nogal triest keek ondanks haar glorieuze mast. Het was een oude roestige schip (zonder twijfel niet zeewaardig is in de Noordzee), en het leek dat zij werd bemand door slechts een persoon die niet heeft gereageerd toen we zwaaide naar hem. Mike was heel trots als in zijn ogen waren wij de eerste en enige mensen die foto's van dat schip in (inter) nationale wateren ...

Na een rondje om het schip met zeer lage snelheid de schipper dan leiding aan de MV Hatzvi nauwe verankerd in de buurt. Haar vroegere naam "HAIDUSZOBOSZLO" duidelijk kan worden gelezen onder de "HATZVI" naam. Het schip zag er heel mooi in vergelijking. We zagen 6 personen aan boord (twee van hen is zwart) naar ons te kijken heel vriendelijk en soms naar ons te zwaaien. "Dit zijn geen orthodox-religieuze mensen als men zou kunnen vermoeden", aldus Mike. Mirochenik omcirkelde de Hatzvi meerdere malen contact opgenomen met de uiteraard bekende crew. Een van hen spontaan wilde uitstappen dus reden we dicht bij de Hatzvi. Vervolgens sprong hij aan boord van onze speedboot, waarbij veel van tapes met hem eens dat leek te hebben gespeeld op het station. "De MV Hatzvi is niet in de haven voor de vele, vele maanden als gevolg van veiligheidsredenen", vertelde de schipper. We hebben mooie foto's en videobeelden en ging toen terug naar Tel Aviv ...


Mirochenik was heel trots dat de kans kreeg om te zien zijn foto gepubliceerd op het internet. Hij bleef op het vertellen van ons intieme verhalen ... Op het einde Mike en ik waren zeer tevreden te zijn gerealiseerd die reis naar de laatste actieve offshore radio station (s) in de wereld. Toen mijn vrouw en mij terug vloog van Tel Aviv naar München op zondag 14 november konden we duidelijk ter plaatse beide schepen liggen voor de kust ...
Bijlagen
King DAVID.JPG
King DAVID.JPG (34.38 KiB) 15300 keer bekeken
King DAVID 2.JPG
King DAVID 2.JPG (46.64 KiB) 15300 keer bekeken
King DAVID 3.JPG
King DAVID 3.JPG (38.5 KiB) 15300 keer bekeken
King DAVID 4.JPG
King DAVID 4.JPG (55.78 KiB) 15300 keer bekeken
King DAVID 5.JPG
King DAVID 5.JPG (40.79 KiB) 15300 keer bekeken

Frans/Goofy

Re: Zendschepen

Bericht door Frans/Goofy »

Nu dan ga ik maat verder met het plaatsen van wat uit het verleden,
van de radio zenders schepen.
Deze keer een paar foto,s van het radio station ,
THE VOICE OF PEACE.
En De Foto,s van het schip de PEACE.
Ik heb er geen verhaal bij,
maar er is vast wel iemand die hier wat meer over weet.
Ik ben voor Jaap van Duin ,uit Katwijk,
op zoek geweest naar wat foto,s van het bevoorradings schip, de Kangaroo
Maar daar heb ik tot nu toe nog niets van kunnen vinden.
Maar misschien, heeft er onder jullie daar nog van Foto,s van voor Jaap.
Dat was de ex KW 16.


Gr Frans / Goofy
Bijlagen
MV Peace - aan de kade - vooraanzicht.jpg
MV Peace - aan de kade - vooraanzicht.jpg (108.53 KiB) 15226 keer bekeken
Sticker - Give Peace a chance - Voice op Peace.jpg
Sticker - Give Peace a chance - Voice op Peace.jpg (20.62 KiB) 15226 keer bekeken
MV Peace - antenne duidelijk in beeld.jpg
MV Peace - antenne duidelijk in beeld.jpg (60.99 KiB) 15226 keer bekeken
MV Peace zinkt op 29 - 11 - 1993.jpg
MV Peace zinkt op 29 - 11 - 1993.jpg (143.39 KiB) 15226 keer bekeken
Verlaten studio van de Voice of Peace.jpg
Verlaten studio van de Voice of Peace.jpg (68.55 KiB) 15226 keer bekeken
Zender aan boord van het Peace schip.jpg
Zender aan boord van het Peace schip.jpg (86.05 KiB) 15226 keer bekeken
De afspeelstudio voor vooropgenomen werk - enige apparatuur.jpg
De afspeelstudio voor vooropgenomen werk - enige apparatuur.jpg (162.33 KiB) 15226 keer bekeken
Krantenartikel - Nathans ship allowed into the Suez canal -1977.jpg
Krantenartikel - Nathans ship allowed into the Suez canal -1977.jpg (54.69 KiB) 15226 keer bekeken
Jaap v D

Re: Zendschepen

Bericht door Jaap v D »

Frans was een cijfertje vergeten :mrgreen:

Ik ben voor Jaap van Duin ,uit Katwijk,
op zoek geweest naar wat foto,s van het bevoorradings schip, de Kangaroo
Maar daar heb ik tot nu toe nog niets van kunnen vinden.
Maar misschien, heeft er onder jullie daar nog van Foto,s van voor Jaap.
Dat was de ex KW 16.(moet KW 162 zijn)


grts Jaap
Frans/Goofy

Re: Zendschepen

Bericht door Frans/Goofy »

Sorry,
Jaap , de inkt was op.
Gr Frans / Goofy
Frans/Goofy

Re: Zendschepen

Bericht door Frans/Goofy »

Ik ga weer een paar dagen van huis,
Maar hier nog snel even nog wat over en van het ,
The Peace Chip.
Gr Frans / Goofy
Bijlagen
Tweede studio aan boord van de MV Peace.jpg
Tweede studio aan boord van de MV Peace.jpg (46.9 KiB) 15089 keer bekeken
MV Peace in 1986.jpg
MV Peace in 1986.jpg (37.59 KiB) 15089 keer bekeken
MV Peace - schip in vol ornaat.jpg
MV Peace - schip in vol ornaat.jpg (16.03 KiB) 15089 keer bekeken
Krantenartikel - A Peaceniks convictions - 16 okt 1989.jpg
Krantenartikel - A Peaceniks convictions - 16 okt 1989.jpg (67.13 KiB) 15089 keer bekeken
Krantenartikel - Abie Nathan sails to Suez - 2 jan 1977.jpg
Krantenartikel - Abie Nathan sails to Suez - 2 jan 1977.jpg (121.45 KiB) 15089 keer bekeken
Krantenartikel - His ship has to come in.jpg
Krantenartikel - His ship has to come in.jpg (59.35 KiB) 15089 keer bekeken
HansR
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 nov 2009 18:56

Re: Zendschepen

Bericht door HansR »

Hallo "Frans/goofy"bij het doorspitten van de diverse onderwerpen kwam ik je stukje over het zendschip Peace tegen, je schreef dat je hier verder niets over wist (inmiddels wel?).
Ik kan je het volgende hierover vertellen, ik heb hier n.l. rond 1967 op gevaren als matroos.
Wij voeren toen vaste dienst Rotterdam (1e Katendrechtse haven) Londen.
Het is de voormalige Groningse Coaster "Cito", dit was een van de eerste Coasters die onder Panamese vlag ging varen, gedwongen door de steeds zwaarder wordende Nederlands wetten, belasting en arbeidsvoorwaarden, waardoor de eigenaren, Dhr Paap, en kapitein van Wijk voor de keus kwamen, ophouden of onder "vreemde vlag" gaan.
Voor ons veranderde er niets, alles, inklusief verzekering enz. bleef hetzelfde.
Ik heb nog een aantal fotos uit die tijd, die komen misschien voor de huidige opvarenden heel primitief over, maar de ouderen uit die tijd weten ook hoe gezellig het was, zonder een hoop luxe en elektronische zaken om je tijd om te krijgen.
Wij waren toen veel meer op elkaar aangewezen en daardoor was er ook een heel hechte band.
Onze kapitein b.v. stond naast ons, zat met ons aan tafel en dronk een pilsje met ons, zijn dochter ging een reisje mee, deed gewoon mee met de bemanning, dus kapsones was er niet bij!!
Mijn moeder en mijn verloofde (inmiddels al 43 jaar getrouwd) zijn ook een reisje meegeweest, dat ging toen allemaal nog zonder problemen!
Ik heb van de Cito nog steeds een prettige herinnering !
Bijlagen
1 Cito Gebouwd 1940.jpg
1 Cito Gebouwd 1940.jpg (13.52 KiB) 15036 keer bekeken
Stuk in de krant bij aankomst in Rotteram !!.jpg
Stuk in de krant bij aankomst in Rotteram !!.jpg (10.14 KiB) 15036 keer bekeken
Stukje uit de krant1.jpg
Stukje uit de krant1.jpg (21.46 KiB) 15036 keer bekeken
IMG_0019_edited.jpg
IMG_0019_edited.jpg (24 KiB) 15036 keer bekeken
Ligplaats voor de Towerbridge.jpg
Ligplaats voor de Towerbridge.jpg (17.6 KiB) 15036 keer bekeken
Machinist Jan Koopman betrapt met werken.jpg
Machinist Jan Koopman betrapt met werken.jpg (14.6 KiB) 15036 keer bekeken
Bemanning met dochter van de kapitein.jpg
Bemanning met dochter van de kapitein.jpg (19.92 KiB) 15036 keer bekeken
Onze kapitein Kap. v. Wijk met mijn verloofde en mijn moeder.jpg
Onze kapitein Kap. v. Wijk met mijn verloofde en mijn moeder.jpg (11.09 KiB) 15036 keer bekeken
HansR
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 nov 2009 18:56

Re: Zendschepen (P.S. Cito.)

Bericht door HansR »

Nog vergeten, zoek eens op de "Groninger kustvaart" naar Cito !
Frans/Goofy

Re: Zendschepen

Bericht door Frans/Goofy »

Kijk zo komen de verhalen los.
Dat maakt zo,n topic als deze zo mooi.
Hans bedankt.
Ik ben een paar dagen weg geweest, en loop,
meteen een stuk achter, maar ik kreeg in tussen al heel wat foto,s ,
over zend schepen toe gestuurd.
Maar voorlopig heb ik weer een hoop uit te zoeken.
Maar binnen kort weer meer nieuws van deze kant.
Gr Frans / Goofy
Frans/Goofy

Re: Zendschepen

Bericht door Frans/Goofy »

Mijn eigen ervaring met zend schepen, dat is niet zo gek veel.

Ik was er als vaste roerganger, op enkele nieuwe slepers,bij betroken
Als wij het zendschip “Veronica” aan deden
Ik werkte regelmatig in het tuigerij, en als er weer een sleper van de werf zou komen,
Gingen wij met een ploeg mannen, het schip vaarklaar maken.
Van uit IJmuiden.
Elke dag op en neer.
Zowel in Harlingen, als bij de Klop.
En als wel bij de proefvaart en de technischeproefvaart, stond ik altijd achter roer.
En op de proefvaarten deden we altijd onder Scheveningen, de “Veronica “ aan.
Dan kregen ze een fles jenever, en een slof sigaretten aan gereikt.
Hiewlijntje, over en dan dat even over zetten.
( Zo ging dat ook, voor een zooitje vis onder de Deense kust )
Even nog even aan de fluit trekken, en later op de dag een paar mooi grammofoonplaten,
Die ze speciaal voor ons als dank voor ons uit zenden.
Ik kreeg de laatste week menige foto, van de “Veronica “zender, toe gestuurd.
Daar doe ik er 1 van bij.
Later komt er wat meer.
Want over de “Veronica”, daar heb ik heel wat meer van.
Gr Frans / Goofy
Bijlagen
VERONICA-1.jpg
VERONICA-1.jpg (114.68 KiB) 4408 keer bekeken
Frans/Goofy

Re: Zendschepen

Bericht door Frans/Goofy »

Hier weer een nieuw zendschip.
Het is Radio Londen.
Ik heb alleen Foto,s, maar geen verhaal.
Volgens mijn gegevens , is het zendschip
de MV Galaxy.
En dit zou weer het ex USS Density zij geweest.
Gr Frans / Goofy
Bijlagen
Radio Londen 3.JPG
Radio Londen 3.JPG (40.28 KiB) 4371 keer bekeken
MV Galaxy - vanuit de lucht.jpg
MV Galaxy - vanuit de lucht.jpg (45.08 KiB) 4371 keer bekeken
Radio Londen 2.JPG
Radio Londen 2.JPG (100.14 KiB) 4371 keer bekeken
USS Density - in oorspronkelijke kleuren vanaf voorzijde.jpg
USS Density - in oorspronkelijke kleuren vanaf voorzijde.jpg (43.6 KiB) 4371 keer bekeken
USS Density - in oorspronkelijke kleuren vanaf zijkant.jpg
USS Density - in oorspronkelijke kleuren vanaf zijkant.jpg (39.81 KiB) 4371 keer bekeken
Radio London blueban sticker.jpg
Radio London blueban sticker.jpg (15.45 KiB) 4371 keer bekeken


Plaats reactie