Her en Der op Tenerife

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Her en Der op Tenerife

Bericht door gerard tenerife »

Mijn wandel pad
Zoals Martin en anderen dus fiets paden hebben, heb ik een wandel pad. Vijf dagen per week ga ik s'morgens om 8 uur de deur uit en loop dan zo'n 6- 7 Km van Valle San, via Cabo Blanco to La Camella en dan de kortste weg teug naar Valle San.
Doe er gemiddeld een uurtje over als ik niemand tegenkom die ik ken, maar normaal kom ik dus Nooren, Sweden,Schotten, Duitsers en Switsers tegen die dan hun honden uit laten en als je met die aan de praat komt duurt het wel wat langer.
Ik doe dit niet zozeer om de schoonheid van Tenrife te bewonderen, maar om een beetje dicipliene in mijn leven te hebben als je op tijd je bed uit moet, het voelt ook beter over het weekeinde, als je lekker kan blijven liggen.
Ik houw dus van loopen, en ga ook met andere mensen wandelingen maken langs de kust, enz. Al in al zegt men dat het gezond is dus doe ik het maar en het is dus de bedoeling dat ik wat fotos plaats van dingen die ik interesant vind.

Valle San Lorenzo -La Camella.
29-03-2011. 8.30. De zon komt net over de bergen de vallei in kijken
Afbeelding


Aan de andere kant raakt het zonlicht juist de top van de berg, nog geen zonne straalen in de Vallei.

Afbeelding

Groeten van Tenerife, Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Her en Der op Tenerife

Bericht door dita »

Gerard,
Loop je met of zonder sticks?
Hier zijn ze erg in. Moet je klimmen op je rondje? Dacht van wel.
Veel plezier en wacht op een foto met een verhaaltje er aan.
Salut y pesetas
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Her en Der op Tenerife

Bericht door gerard tenerife »

Nee Martin, zonder sticks maar die zie je hier ook veel maar meest Scandinaviers dacht ik. Natuurlijk gaat de weg hier op en neer, geen bergen maar toch behoorlijk klimmen, zal er in de fotos wel iets van laten zien. Leuk dat jij als klein jongetje begon te fietsen en dat je, ondanks het varen wwar niet zo veel te fietsen is, toch je hobby door ben blijven doen. Ik ook, toen ik een jaar of 8 was werd ik lid van een wandel vereeniging, we liepen avond 4 daagse en andere wandeltochten, en dat bleef ik doen tot ik naar zee ging, en ik loop nog graag.

Valle San Lorenzo - La Camella

Het zonnetje komt net in de vallei, beneden ik sta nog in de schemering.
Afbeelding


Op de berg achter me, komt de zon in volle glorie.
Afbeelding



Groeten van Tenerife Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Her en Der op Tenerife

Bericht door Allen »

X
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Her en Der op Tenerife

Bericht door gerard tenerife »

Valle San Lorenzo - La Camella.

Nu word het langzamerhand dag overal, Tenerife komt uit bed ( veel bedrijven openenen om 10 uur)
Op de achtergrond (met plastic afgedekt) de baananen plantages in El Freie en natuurlijk Atlantic North.
Afbeelding

De weg van mijn huis naar Valle San Lorenzo en ja Allen, heel goed bij het witte huis ( waarvan ik ongeveer de voorgaande fotos gemaakt heb) draai ik links af de Calle Solana in naar Florida Bajo.

Afbeelding

de zilveren schutting links, langs calle Solana, is een afscherming voor de bouw van een nieuw sport centrum, zwembaden, voetbal, enz, 5 jaar geleeden begonnen voor ongeveer 6 maanden, toen waren de verkiezingen voorbij, nooit meer een werkman gezien.

Groeten van Tenerife , Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Her en Der op Tenerife

Bericht door gerard tenerife »

Valle San Lorenzo –La Camella
La Florida Alto (boven) en Bajo (beneden)
Dit complex, doorsneden bij de hoofdweg Valle San Lorenzo- La Camella) met eigen tennisklub en zwembad, werd origineel gebouwd (volgens zeggen) om de Amerikaanse bouwkundigen te huisvesten die met groote haast in 1977/78 het Tenerife Zuid (Reina Sofia) vliegveld moesten bouwen na dat in 1977 gedurende mist, het vliegtuig ongeluk plaats vond op Tenerife Noord (Los Rodeos)vliegveld tussen de KLM Boeing 747 Rijn en de Pan Am Boeing 747 Clipper Victor, waar bij 583 passagiers het leven verlooren.

Afbeelding

Los Rodeos Vliegveld. Volgens de plaatselijke over leveringen werd dit vliegveld op de verkeerde ( slechtste) plaats gebouwd door een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Toen gedurende de jaren 30 besloten werd dat er in Tenerife een vliegveld gebouwd moest worden, werd een Spaanse architect, die bekendheid had met het bouwen van vliegvelden, aangetrokken. Ongelukkig overleed hij gedurende zijn onderzoekingen waar de beste plaats daarvoor zou zijn. Hoe dan ook men vond een landkaart waar op de architect een groot kruis had gezet, en men nam aan dat daar , nabij de stad La Laguna, de beste plaats was om het vliegveld te bouwen en zo werd Los Rodeos geboren.
Veel later bleek dat het waarschijnlijk de slechtse plaats was om een vlkiegveld te bouwen, met op zo’n 800 meter hoogte met regelmatig mist en andere adverse weers omstandig heden.
Sinds 1965 hebben er 5 ongelukken plaats gevonden die 946 mensen het leven gekost hebben , hoe dan ook het vliegveld en vliegtuigen zijn veel verbeterd en Los Rodeos behandelde 4 millioen passagiers in 2010 zonder problemen.

Met groeten van Tenerife, Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Her en Der op Tenerife

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Na het zien van al die mooie foto's....
Vanaf Eelde vliegen ze ook rechtstreeks naar Tenerife.
Misschien komen we na het zomerseizoen wel even aanwippen. :)
All the best
Jos
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Her en Der op Tenerife

Bericht door gerard tenerife »

Sabado dus een vrije dag van het wandelen, nou ja.....

Los Cristianos.
Iglesia del Carmen en het plaza Virgin del Carmen vormen het middelpunt van Los Cristianos. Hier worden de Fiestas gehouden en beginnen en eindigen al de romeros (processies) die worden gehouden gedurende het religeuse jaar met de belangrijkste voor Los Cristianos in September, Fiesta Virgin del Carmen.
Iglesia del Carmen is gebouwd in 1987 op de plaats waar in 1920 de Kapel Lady de Mount Carmel was gebouwd, maar door de snelle groei als haven en handels plaats, te klein bleek te zijn. Vandaag telt Los Cristianos zo.n 20 000 zielen plus toeristen, de eerste maal dat de plaats in de geschriften genoemd werd, was in 1860, als een plaats met 3 gelijkvloerse huizen maar in 1880 stonden er al 26 met een genoemde grot (worden ook bewoond)
Los Cristianos, in de gemeente Arona, strekt zich aan de zee uit van Montagna de Guaza tot Las Americas
Afbeelding
Een van de oudste woningen op het strand in de haven van Los Cristianos, (de oude haven ligt verder weg) Deze woning moet afbroken worden, i.v.m. de nieuwe wetten in Spanje zeggen dat de kust van het volk is en er mogen geen gebouwen staan binnen 100 meter van de waterlijn Dit heeft veel te doen dat in de jaren 70/80/90 vele hotels, enz gebouwd zijn op of bij het strand, zonder de juiste vergunningen ( cash in het handje) daar hoort deze dus zeker niet bij maar er is al jaren een rechtzaak over.
Afbeelding
Groeten van Tenerife en Jos, we zullen de looper uit leggen, Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Her en Der op Tenerife

Bericht door gerard tenerife »

Los Cristianos, Arona.

Nu we het toch over kerken hebben, op Zondag, laten we dan maar even de Sweedse kerk nemen.

Afbeelding

De Sweden waren de eersten die in de vijftiger jaren ontdekten dat het klimaat in Zuid Tenerife bevordelijk was voor de gezondheid. Dit breide zich zeer snel uit, nadat Bengt Rylander, een bekende Sweedse schrijver en TV personaliteit die MS had, besloot zich in Los Cristianos te vestigen voor zijn gezondheid.Het resultaat was dat er in Las Vistas een Sweeds revaliditeits centrum ( Vintersol)gebouwd werd en in de Paseo Maritimo een Sweedse kerk, de bekendheid breide zich ook snel uit over heel Scandnavie en komt overeen met Martin’s schrijven van 28 April over Antti Leino en de Leidsegracht. Deze kerk is nu bijna een toevluchtsoord voor alle Scandiaviers (zie vlaggen) en er word van alles georganiseerd, zoals kunst tentoonstellingen, zang kooren maar ook af en toe lekker eten, voor de Denen Pulser, de Nooren Patamos en voor de Finnen Koffie met Karelische koeken. De Scandinavian pesioen gerechtigden kunnen hier ook hun “ bewijs van in Leven zijn” laten tekenen, terwijl andere nationaliteiten naar het Gemeente huis of Embasade moeten en uren in de rij moeten staan. (Hoe gaat dat in Groningen Jos ? :wink: )

Afbeelding
Ik neem aan dat ook Nederlandse (ex) zeelui naar binnen mogen.

Groeten van Tenerife, Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Her en Der op Tenerife

Bericht door dita »

“ bewijs van in Leven zijn”
Gerard,
Ja dat de overheid een bewijs wil hebben, dat begrijp ik. Hier in Hamina was de burgemeester Nederlands vice consul. Je kon daar zo naar binnen lopen en een stempeltje vragen die hij dan dan ook meteen gaf. Na hem werd mijn baas, de havendirecteur, Nederlands vice consul. Dus toen was het nog makkelijker, want we "werkten" in hetzelfde gebouw. Toen die man met pensioen ging was het afgelopen. In Nederland werd beslist, ongeveer 1990, dat de Nederlandse vertegenwoordiger in Hamina gesopt werd, een functie die al bestond sinds 300 jaar, de oudste van Finland. Vergeet niet dat Hamina in 1700 zoveel de drukst bezochte haven was in de Oostzee. Wel werd er een groot afscheidsfeest gegeven waar ook de ambassadeur aanwezig was.
Daarna moest ik naar het politieburo, die deden moeilijk en zeiden dat we, er waren er meerdere, naar de ambassade in Helsinki moesten. Dat hebben we gelukkig niet gedaan maar inplaats daarvan probeerden we het bij de "Kela" ( Het Finse Volkspensioen). Die gaven zonder moeilijkheden een stempeltje en sindsdien gaan ik er elk jaar naar toe. Zoveel Nederlanders zijn er hier niet en het werkt goed. Uiteindelijk heeft het stadje een grootte van "iedereen kent iedereen".
Wat de zeemanskerk aangaat, die word gezamenlijk onderhouden door de Scandinavische kerken en het is nog steeds zo, dat er zeepastoors of moet ik dominee zeggen, zijn die regelmatig meevaren.
Groeten aan het mooie Tenerif,
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs


Plaats reactie