Rederij Amsterdam
- gerard tenerife
- Berichten: 6491
- Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
- Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje
Re: Rederij Amsterdam
Op de "pollux" in 1954 moest ik een keuze maken bij welke rederij ik wilde varen, ik koos de rederij Amsterdam, waarom. De rederij Amsterdam was wilde vaart, je wist nooit waar je naar to ging, terwijl veel andere rederijen, lijndiensten onderhielden dat leek mij niets. Tankers werd op de pollux nooit over gepraat dacht ik. Maar ja wat weet je als je 14 ben, heb er tog nooit geen spijt van gehad.
Overpeinzingen van een oud(e) zeeman in TenerifeGerard
Overpeinzingen van een oud(e) zeeman in TenerifeGerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Re: Rederij Amsterdam
Met de Voorne lagen we in 1971 samen met de Amstelmolen maandenlang op de rede van Bandar Shapur te stinken.
Ben daar toen regelmatig aan boord geweest, heel gezellig. Foto van CD Nautiek
Ben daar toen regelmatig aan boord geweest, heel gezellig. Foto van CD Nautiek
-
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 02 okt 2006 22:06
- Contacteer:
Re: Rederij Amsterdam
Rederij Amsterdam, ook wel in de volksmond genaamd Reclassering Mij.
Re: Rederij Amsterdam
Hoi Kombuizers en gasten
Hier een paar foto's van de "Amsteldiep": Gegevens:
Name: Amsteldiep
Imo: 2243407
Call sign: PCPI
Owner: NV Rederij Amsterdam - Amsterdam/NLD
Gross tonnage: 7229 GT
Length: 134,57 m - Beam: 17,37 m - Draft: 8,46 m
Home port: Amsterdam
Flag: Netherlands
Build: 1943 als Thomas A. Hendricks - 1947 Robert Fruin (Staat der Nederlanden - beheer NV Rederij Amsterdam) - 1947 Amsteldiep (Staat der Nederlanden - beheer NV Rederij Amsterdam) - 1950 Amsteldiep (NV Rederij Amsterdam) - 1961 Efdemon
Yard: Oregon Shipbuilding Corp - Portland-Oregon/USA - Yard no: 689
Engine: Triple expansie stoommachine, 3 cyl / Power: 2500 PS / Speed: 11 kn
Type: Vrachtschip (Liberty-type) met accommodatie voor 3 passagiers
Gesloopt: 16-02-1968 te Kaohsiung/Taiwan. Groetjes Willem
Hier een paar foto's van de "Amsteldiep": Gegevens:
Name: Amsteldiep
Imo: 2243407
Call sign: PCPI
Owner: NV Rederij Amsterdam - Amsterdam/NLD
Gross tonnage: 7229 GT
Length: 134,57 m - Beam: 17,37 m - Draft: 8,46 m
Home port: Amsterdam
Flag: Netherlands
Build: 1943 als Thomas A. Hendricks - 1947 Robert Fruin (Staat der Nederlanden - beheer NV Rederij Amsterdam) - 1947 Amsteldiep (Staat der Nederlanden - beheer NV Rederij Amsterdam) - 1950 Amsteldiep (NV Rederij Amsterdam) - 1961 Efdemon
Yard: Oregon Shipbuilding Corp - Portland-Oregon/USA - Yard no: 689
Engine: Triple expansie stoommachine, 3 cyl / Power: 2500 PS / Speed: 11 kn
Type: Vrachtschip (Liberty-type) met accommodatie voor 3 passagiers
Gesloopt: 16-02-1968 te Kaohsiung/Taiwan. Groetjes Willem
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Rederij Amsterdam
Ik heb de Amstelbrug van de Rederij Amsterdam geschilderd.
De afmetingen van het schip waren (afgerond in meters) 131 x 17
Te water in december 1942 als Empire Courage en in 1943 door de Nederlandse regering in Londen aangekocht en onder de naam Philips Wouwerman in beheer bij de NASM (HAL).
In 1946 over genomen door de SMN en in 1947 om gedoopt in Ceram.
In 1953 is het schip over gegaan naar de Rederij Amsterdam en herdoopt in Amsteltoren.
Na zo'n 7 maanden is de naam gewijzigd in Amstelbrug.
In 1959 is het schip verkocht en in 1968 gesloopt.
Het schip was groot ruim 7.000 brt en in de machinekamer stond een Doxford - Barclay motor.
De snelheid bedroeg 12,5 kn.
groeten
Evert Sikkema
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14439
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Rederij Amsterdam
Hier de Empire Courage - PHILIPS WOUWERMAN in oorlogstenue. Let op de zware bewapeing: twee stukken geschut achterop. Let ook even op het ontbreken van de twee paalmasten voor de brug.
Hier als CERAM - nog steeds geen paalmasten voor de brug.
En ten slotte als AMSTELBRUG, nu wel met die twee paalmasten voor de brug.
Re: Rederij Amsterdam
Theo,
Als ik de laatste foto bekijk en dan de foto's daarvoor heb ik een gevoel alsof het schip verlengt is.
Want het lijkt of die paalmasten ook laadbomen hebben. Evenals de voormast.
Groet Proet
Ik heb lopen zoeken maar er is weinig foto materiaal te vinden maar kan het zijn dat de brug naar achteren is verplaatst?
Want achter de brug van de Ceram is nog een ruim en daar zijn ook paalmasten te zien?
Ik gok maar maar ik denk dat er wel een spoortje loopt.
Als ik de laatste foto bekijk en dan de foto's daarvoor heb ik een gevoel alsof het schip verlengt is.
Want het lijkt of die paalmasten ook laadbomen hebben. Evenals de voormast.
Groet Proet
Ik heb lopen zoeken maar er is weinig foto materiaal te vinden maar kan het zijn dat de brug naar achteren is verplaatst?
Want achter de brug van de Ceram is nog een ruim en daar zijn ook paalmasten te zien?
Ik gok maar maar ik denk dat er wel een spoortje loopt.
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Rederij Amsterdam
Proet, hier nog 2 andere foto's. Op de eerste foto, toen het schip Amsteltoren heette, zijn al wel de paalmasten voor de brug aanwezig en ook nog het ruim tussen de stuurhut en de schoorsteen, lijkt mij.
Op de 2e foto, toen ze Amstelbrug heette, is er ook nog ruimte voor een ruim achter de stuurhut.
Trouwens het schip heeft maar 7 maanden Amsteltoren geheten.
Re: Rederij Amsterdam
Evert mooie duidelijke foto's en inderdaad ergens in de tijd zijn de paalmasten geplaatst met als gevolg nog een extra stel laadbomen en de schoorsteen is wat hoger geworden. Waneer en waar wie weet komt dat nog boven water.
Groet Proet
Groet Proet
Weet u iets over of van de sleepboten van Bureau Wijsmuller ? Neem dan eens contact op met info@bureau-wijsmuller.nl