Stanvac

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Stanvac

Bericht door Brazuca »

Harry, zou het niet gemakkelijker zijn om gelijk alles in fatsoenlijk Nederlands neer te schrijven ?
Hoeven we niet te vragen en ook niet te gissen met wat je nu weer bedoeld...

KJHvanBeek
Berichten: 606
Lid geworden op: 19 aug 2009 10:14
Locatie: Naaldwijk

Re: Stanvac

Bericht door KJHvanBeek »

Wat een taal !
Jan Dikker

Re: Stanvac

Bericht door Jan Dikker »

Beste mensen,

Leuk, zo'n zijstraatje
De taal is belangrijk. En ik vraag me wel eens af, wat erger is: het tegenwoordig veelvuldig en onnodig spreken en schrijven van Engelse woorden, vergeleken met een beetje "plaatselijk" taalgebruik. Toen ik als zesjarig jochie een boerenschoolvriendje kreeg moest ik me het Twents aanleren om me verstaan te maken, maar nog meer om te begrijpen wat die boerenmensen me aan mijn verstand probeerden te maken. Opoe en Opa spraken nauwelijks "ABN" en hadden het over tuffel'n. Vanaf die tijd werd ik tweetalig. In 1978 verhuisde ik naar Zeeland en sindsdien ben ik bijna drietalig want die Zeeuwen spreken ook weer hun eigen taaltje en daar neem je ook wat van over.

Nu weer terug naar het verhaaltje.

Met verlof 4

Afbeelding

De doorvaart door het Suez kanaal verliep vlot. Laat in de avond voeren we als derde schip in het noord varende konvooi. Dat was natuurlijk dom, want we zouden in Port Said nog lossen en laden. Normaal varen deze schepen als laatste in het konvooi. Bovendien stond er een sterke woestijnwind uit het Zuiden.
En het ging dan ook verkeerd toen we in de duisternis in Port Said arriveerden. De voortros ging vlot op de boei, maar bij het uitbrengen en vastzetten van de achtertros ging er iets fout. En in no time lag de Patagonia dwars in het vaarwater. Bovendien was de kaapstander niet bij machte om het schip snel uit het vaarwater en tussen de boeien te dwingen. Alom verwarring door fluitende en uitwijkende schepen. Ik heb toen heel wat Deense vloeken gehoord, denk ik. Het was een spannend uurtje voor we veilig vastlagen!

Tenslotte kwamen we in Genua aan. Mrs Schultz nodigde alle passagiers uit om een afzakkertje te nemen in de Scandinavian Club. Dat werd natuurlijk door allen toegejuicht. Wij wilden ons echter ook van onze goede kant laten zien en nodigden haar uit voor een bezoekje aan “het straatje van alles”. Ze kon de grap wel waarderen, maar was ontstemd dat in een van de tentjes die we bezochten, alleen een urinoir aanwezig was. Toen ze dat aan ons vertelde deed een schone Italiaanse, die meegeluisterd had, haar voor hoe zij dat oploste. Onder groot gejuich! Toen was het tijd om weer naar het schip terug te keren. Voor de gezelligheid met zijn zevenen in een taxi!

In Genua zou ik het schip verlaten en met de Holland – Italie Express verder naar huis reizen. Het bleek echter dat deze trein net zo goed de Scandinavie – Italie Express zou kunnen worden genoemd. Alle passagiers, op Mrs Schultz na, zaten in dezelfde trein. De oude dame ging mee naar Kopenhagen en ik had geen zin om in de winter een stukkie Atlantische Oceaan nog mee te maken. Tijdens de treinreis werd afgesproken om elkaar weer te ontmoeten in Kopenhagen op 17 januari om 17.00 uur bij Nyhavn 17. Mijn Deense reisgenoten zouden Mrs Schultz informeren.
In Keulen ging ik alleen verder met een voldaan gevoel. Een heerlijke vakantie gehad, die op de kosten van een paar flessen jenever en consumpties na, door de baas betaald was want zelfs het treinkaartje kon ik declareren.

In de laatste aflevering de ervaringen rond de zeventiende januari 1959

Groeten

Jan
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Stanvac

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Tijdens de treinreis werd afgesproken om elkaar weer te ontmoeten in Kopenhagen op 17 januari om 17.00 uur bij Nyhavn 17.
Dat zijn de mooiste afspraken, hoewel er soms weinig van terechtkomt, dus ik ben benieuwd hoe dat in jouw geval afliep, Jaap. :-D

Een heel oude zaak, dat Nyhavn 17. Ik ben gelijk even gaan kijken hoe het er nu, 52 jaar na dato, uitziet. Lang niet slecht!

Afbeelding
Jan Dikker

Re: Stanvac

Bericht door Jan Dikker »

Hallo Theo,

Hoe wist je dat ik dat plaatje van No 17 wil gebruiken voor mijn laatste bijdrage?

Enfin, spaart moeite.

En nog iets. Hoe krijg ik een .tiff bestand in Photobucket?

Groeten


Jan
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Stanvac

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, Jan, maar ik dacht: jij komt met een foto van Nyhavn 17 uit 1959, toen het allemaal nog een beetje anders was dan nu. Niet zo netjes, zeg maar. :oops:
Hoe krijg ik een .tiff bestand in Photobucket?
Openen in Photoshop en dan opslaan als jpeg-bestand.
Als je geen Photoshop of ander fotoprogramma hebt dat dit doet, kun je het ook online doen. Even googelen op "converting tiff to jpeg", dan zijn er legio mogelijkheden.
rinus

Re: Stanvac

Bericht door rinus »

Nyhavn 17

wie ooit op kopenhagen gevaren heeft kent deze kroeg
heb zelf een tijd op de sont line van vUden gevaren dus om de week trouwe gast
Jan Dikker

Re: Stanvac

Bericht door Jan Dikker »

Theo Bedankt.

Bij nader inzien wist ik het ook!

Maar zo is het altijd

Groeten

Jan
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Stanvac

Bericht door jdbvos »

Je kunt extenties veranderen, formaten wijzigen, kleuren aanpassen....afijn wát je maar wilt in het echt onderschatte programma PAINT dat gewoon in Windows zit....
Gewoon bij "Start--Bureau-Accessoires.."

Of gewoon op het bestand op de rechtermuisknop klikken, in het submenuutje wat dan verschijnt "Openen met" kiezen, en dan PAINT kiezen. (Als dat niet in het rijtje zichtbaar wordt: ff scrollen met "programma zoeken")

Dus, openen met PAINT, daarna linksboven in het menu "Opslaan als" en dan de extensie '.jpg' kiezen (eventueel een andere naam), en OK klikken.

Voilá !

Wat overigens ook prettig is: als je beeldscherm op 1152 x 864 pixels staat ingesteld (op je beeldscherm rechts klikken, 'Eigenschappen' kiezen en op tabblad instellingen, lees je de pixelverhouding af), en je de foto zó groot maakt dat hij nét zonder schuifbalkjes in het beeld staat, heeft-ie precies de goede afmetingen voor uploaden op het forum
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Stanvac

Bericht door gerard tenerife »

Nyhavn 17
Zondags s'middags "Jam Sessions" 1958-70, those were the days, nu veel te netjes.
Groeten Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.


Plaats reactie