Navigatie, toen en nu

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

ik ben benieuwd hoe deze gasten koers bepaalden?
Dat deden deze gasten niet; dat deden de mannen op het moederschip, de hvalfanger.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Dat deden deze gasten
Hallo V+D, Theo et all,

Tja die Noren ( en vele anderen ook) hebben de walvissen bekant "van de planeet gejaagd".....maar laten we dat maar even laten rusten.......als je dat beeld met "deze gasten" in zo'n bootje bekijkt dan bedenk ik dat je "toch grote RVS kloten" moet hebben om zo'n walvis een harpoen in z'n flikker te gooien en het dan vervolgens "uit te knokken"......da's andere koek dan met een Jager met zo'n groot kanon..
Er stond hier net een stukkie in de krant dat er in de Baai van Fundy in de buurt van Brier Island ( waar Joshua Slocum vandaan kwam!) een " Big White Shark" was gesignaleerd van +/- 7.5 mtr. die 3 X uit het water sprong vlak bij de walvissen en een stel toeristen in een Zodiac......een "lokale walvis" ( ze hebben allerlei kenmerken dus die Zodiac lieden kunnen ze herkennen!!)..een lokale walvis had wonden van die Haai op z'n rug.....

Verder zal het de lezers interesseren dat de Inuit walvis jagers, die dus de zelfde kunstjes uithalen als die gasten uit Sandefjord ( EN vroeger ook lieden o.a. op de Azoren en hier op de kust!) maar die Inuit doen/deden dat dan in een zgn.Umiak, een houtje-touwtje bootje van " latten en huiden"

Het was kennelijk de gewoonte dat de " harpoenman" de nacht voor de jacht de vrouw van de schipper mee kreeg zodat ie de volgende dag " lekker relaxed" z'n harpoentje in de rug van dat walvissie kon gooien :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door K.Brouwer »

Dan maar hopen dat die schipper geen "takkewijf" had, anders stond hij die harpoen er steeds naast te mikken door alle frustratie :shock: 8) 8) .

Groeten,K.Brouwer.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door v+d »

Harry ,

toen ik 5 e wtk was had ik toch niet graag de vrouw van de hwtk meegekregen als voorbereiding op werken aan de Hotlo!!

Bij de S.M.N. was een 5 e wtk b.v. 18 jaar en een Hwtk als ie mazzel had 50 jaar , maar ja met navigeren heeft dit niet veel meer te maken.
Hwt"s met jonge vrouwen , daar kwam je al helemaal niet in de buurt ,dan was walvisjagen waarschijnlijk veiliger!!

Groet v+d.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Harry G. Hogeboom »

toen ik 5 e wtk was
V+D, ik weet niet wat jouw vaardigheden waren toen je 5e was, maar als ze "min of meer" gelijk waren aan de mijne dan zou ik maar rustig aan doen om jezelf te vergelijken met een " Harpoenier-Walvisjager in een Umiak" in de Beaufort Sea. De persoon die wordt aangewezen als "Inuit Harpoenier" is in feite DE man.......het overleven van de hele gemeenschap gedurende de winter hing vaak af van zijn vakmanschap en kunnen.
Maar ik begin Theo hier knap voor de voeten te lopen, door deze walvis zijstraat in te slaan, ik heb daar overigens wel wat interessante informatie over en zal dat aan Theo sturen, dan kan hij bekijken of ie dat hier even " tussendoor doet"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

deze walvis zijstraat
Ja, we dwalen aardig af van het topic "Navigatie", terwijl er toch verschillende "walvis-topics" op Kombuispraat te vinden zijn. Ik heb een afschuw van walvisjagers die met kanonnen exploderende harpoenen in walvissen schieten, maar de oude walvisvaart zoals de Inuit die bedreven en zoals ook de oude "whalers" dat deden met die open boten en een harpoenier voorin, dat was toch wel iets aparts. Iedereen kent natuurlijk Moby Dick, maar het mooiste boek uit die tijd is voor mij toch altijd nog de klassieker De zwerftocht van de "Cachalot" van Frank T. Bullen die deze reis op een whaler zelf als 1ste stuurman maakte. Ik wilde dat boek vanmorgen zo even uit de boekenkast grijpen, maar ik greep mis. Nu weet ik weer dat het in een vorig leven verloren is gegaan, samen met nog een aantal prachtige boeken en andere waardevolle zaken.
Niet getreurd; dat is allemaal al heel, heel lang verleden tijd. Deze afwijking van het navigatiepad was voor mij een mooi excuus om het boek weer te kopen, op AbeBooks, een mooie oude uitgave van 1910, niet in de band zoals hieronder, maar die dient dan ook alleen om een indruk te geven van het boek. Een AANRADER - met hoofdletters! De Nederlandse versie is op Boekwinkeltjes in ruime voorraad verkrijgbaar.

Afbeelding . Afbeelding

Tja en dan komen wij nu dan op datgene wat Harry mij stuurde. Als ik dat hier plaats, zou ik me - net als Harry - kunnen voorstellen en ook begrijpen dat dit problemen zou geven met het interim-management. Het valt onder het hoofdstuk "erotische kunst". Anderzijds mag men de in vreemde landen en volkeren geïnteresseerde en leergierige lezers deze kunstvorm ook weer niet onthouden en dus meen ik een oplossing te hebben gevonden in een link naar een zaaltje voor een select publiek. Een soort peepshow, zeg maar. :-D
28/8: In 5 dagen is het kunstwerk 96 maal bekeken en 9 keer gedownload. Einde voorstelling; link verwijderd.

Mag de volgende bijdrage dan weer over "Navigatie toen en nu" gaan? Dank u. :wink:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Harry G. Hogeboom »

in vreemde landen en volkeren geïnteresseerde en leergierige lezers deze kunstvorm
Een vorm van kunst " zo oud als de mensheid" :lol:

En NU al die " koersverwarrende magneetjes" overboord geflikkerd en weer terug naar "dat magische zwarte stipje net boven de horizon" :roll: als je je ogen een beetje knijpt dan kun je het zien :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Mennojan

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Mennojan »

Afbeelding

Een moderne ENC kaart op de electronische zeekaart. Er staat zóveel info op, dat er geen kaas meer van te maken is. Het bereik van het plaatje was in totaal 6 mijl, toch wel het minimale om ook nog wat vooruit te kunnen kijken. Bij een bereik van 12 mijl was het helemaal bal :?
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ach, het is even wennen, maar hoe langer ik ernaar kijk, hoe mooier ik het ga vinden. Die dubbel bijschriften/karakters van boeien zal wel een momentopname zijn? Dat is toch niet doorlopend zo? Kun je ook twee schermen naast elkaar hebben met op de ene een beeld van 12 mijl en op de andere, pakweg, 2 of vier mijl?
Is dit bij Gedser Rev?
Mennojan

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Mennojan »

Yep dat klopt, waar je het hoekie om gaat :)

ENC kaarten zijn allemaal uit lagen opgebouwd, alles wat je dus ziet zijn over elkaar gelegde lagen. Echter deze lagen houden er geen rekening mee of er al wat anders staat. Vandaar dat het er in zulke situaties wat rommelig uitziet. Bij de ARCS kaarten, de ingescande zeekaarten, was dit allemaal doordacht omdat die kaarten door een persoon zelf zijn gemaakt :)

Het idd mogelijk om 2 verschillende schermen op 2 verschillende bereiken te hebben, het is immers verplicht om 2 onafhankelijke machines te hebben om 'papierloos' te mogen varen. Vaak word er een scherm, vaak machinisten scherm genoemd :wink:, op groter bereik gezet zodat iedereen die met de koffie boven komt makkelijk kan zien waar we zitten :mrgreen:


Gesloten