"De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: "De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dick, het eerste cijfer, de verkoop, zie ik pas in februari en het tweede, hoe vaak het is uitgeleend, pas in december.
Overigens moet je je daar niet al te veel van voorstellen. In voorgaande jaren was het aantal uitleningen zo rond de 200 keer per jaar.

Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: "De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Bericht door Brazuca »

Theo,
Bedankt voor de informatie.
Zou het boek ook in de scheepskist zitten ?
Of bestaat die dienst niet meer ?
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: "De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Geen idee of hij daar in zit.
De dienst bestaat nog wel, zij het dat die nu door de Rotterdamse Openbare Bibliotheek wordt verzorgd.
Zie HIER.
78 euro per jaar per kist.
Kun je geen armoe voor lijden.
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: "De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Bericht door Wim Plukker »

Vorig verlof "De Prijs" en "De Kim..." aangeschaft en aan boord uitgelezen. Daarover Theo het volgende gemaild:

Beide uitgelezen, De Kim.. was ik thuis nog in begonnen en die eigenlijk aan één stuk door uitgelezen nog voor vertrek naar schiphol. De Prijs de afgelopen dagen in dezelfde modus, minus de tijd die ik nodig had om aan boord het allernoodzakelijkste te doen qua "werk".

Dus je kan wel stellen dat het me allebei zeer aansprak. Bij de Kim moest ik terugdenken aan de verhalen en essays die ik las in die tijdsperiode dat het geschreven is toen ik op school zat in Den Helder. Belcampo en Bordewijk niet zozeer in stijl als wel in onderwerp, magisch realisme. Qua stijl WF Hermans maar dan niet zo vilein. Vond dit op literatuurgeschiedenis.nl:
Hermans was er een meester in om zijn ogenschijnlijk realistische verhalen - over de oorlog, de wetenschap of de (politieke) actualiteit - te vermengen met bovennatuurlijke droomvertellingen.

Bij de Prijs is dat al weer naar een hoger niveau getild en is de opbouw zo prachtig en doordacht. Je schreef op de kombuis dat vooral het eerste deel autobiografisch is en daardoor moest ik onmiddelijk terugdenken aan de relatie met mijn eigen vader die overleden is toen ik een dokking deed in Dubai, al weer bijna 10 jaar geleden. Conclusie; iedere vader/zoon doet het op zijn manier fout, ook ikzelf weer met mijn zoon hoewel ik daar nu nog wat aan kan doen.

Je beschrijvingen van het zeemansleven aan boord en aan de wal zijn natuurlijk voortreffelijk, zoals alleen iemand ze kan beschrijven die het zelf heeft meegemaakt. Kennis en vakkunde bij overvloed te lezen ook tussen de regels door.

Het deel wat in Frans Guyana speelde bracht een onverwachte associatie: We hebben verleden jaar schade aan een pomp gehad en de vraag was of dat door explosieven kon worden veroorzaakt. Ik dacht dat hier in de buurt (Suape) geen oorlogshandelingen hadden plaatsgevonden maar ging toch zoeken op internet en vond het vliegveld wat jij in dit deel beschreef nabij Recife, waar dus ook bewapende patrouilles vandaan vertrokken.

Het duurde even voordat Theo antwoordde maar die zat toen nog in de eindspurt van zijn laatste vertaal opdracht. Inmiddels is die achter de rug getuige het lange verhaal wat zich nu aan het ontspinnen is elders op de kombuis. En het is weer genieten geblazen!

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: "De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik vind het telkens weer érg fijn om te horen dat mensen plezier aan mijn schrijverij hebben beleefd. Schrijven is egotrippen, maar je wilt toch ook graag gelezen worden en als dan blijkt dat je anderen mee hebt kunnen nemen in je verhaal, geeft dat echt voldoening.

Ik kreeg opeens drie weken extra voor mijn vertaling, maar ik zat zo strak in dat toch al strakke schema, dat ik alleen krap een week extra heb gebruikt om het manuscript extra te corrigeren. Het boek was bestemd voor de voorjaarsaanbieding, maar nu zal het in de zomer verschijnen, ik meen 17 augustus. Als iemand het intussen in het Engels heeft gelezen, zou ik graag een mening willen horen.
The Storm van Clive Cussler.

Nu heb ik dus weer alle tijd en dat "lange verhaal" is erg ontspannend. Ik had het al heel lang in mijn hoofd, eerst en vooral omdat ik er van alles en nog wat aan kan ophangen en telkens weer zijpaden kan inslaan. Hou echter wel in de gaten dat er een serieuze ondertoon in zit en een aantal dingen waar de meningen mogelijk over zullen verschillen.

Maar ik zei het al eerder tegen Wim: om mij nu zowel wat stijl als voor wat betreft onderwerp te vergelijken met Bordewijk en Belcampo... Daar zou je bijna van gaan blozen en misschien van naast je ouwe slippers gaan lopen.
Bedankt voor de recensie, Wim.
Ik stel dat zeer op prijs.
c.j.bakker

Re: "De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Bericht door c.j.bakker »

Hallo Theo,

Je hebt het weer voor elkaar, wederom een nieuw boek.
Erg knap, ik kan het niet meer, mijn ouderdom begint mij op te breken.
Ik ga het boek ook van je kopen, ondanks dat ik steeds slechter lezen kan.
Gefeliciteerd !

Groet
Cees Bakker
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: "De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Hallo Cees,

Dat is alweer een mooi poosje geleden en eigenlijk had er allang iets nieuws moeten zijn. :oops:
Maar als je het nog niet gelezen hebt, is het voor jou nieuw en wens ik je er een aantal aangename uren - dagen - mee.
Het leest vlot weg, zegt men.
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2199
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: "De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Bericht door Jinny »

Vorige week na bijna 2 maanden wachten het boek binnen gekregen.
En bijna in een ruk uitgelezen.
De achterflap was aangepast aan het verscheiden van Theo.
Wel had ik het gevoel, omdat ik via dit forum en Theo's verhalen de indruk had de man een beetje te kennen, dat ik een soort autobiografie zat te lezen.
Niet dat dat stoorde overigens.
Kan het iedereen (jullie hebben het vast allemaal al eens gelezen) aanraden.

Dank je wel Theo.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: "De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Bericht door Breeze »

Hallo Jinny,
Ik heb laatst het boek ook gelezen, na lening uit de lokale bibliotheek. Zij snapten toen niet waarom ik de prijs wilde weten, want uitlenen is gratis.
Ik heb ook een poosje gedacht dat het verhaal grotendeels was gebaseerd op het werkelijke leven van hem en zijn ouders. Maar later las ik dat de torpedering en dus ook het proces in Hamburg in werkelijkheid nooit zo hebben plaatsgevonden. En ook het Amerikaanse avontuur is fictie. Toch denk ik dat er zijdelings veel ervaringen van hemzelf en de verhalen van zijn vader zijn gebruikt voor de verhaallijn. Ik had wat graag een keer met Theo hierover (en veel andere zaken) gesproken, maar helaas.

Adri
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2199
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: "De Prijs" Het nieuwe boek van Theo Horsten

Bericht door Jinny »

Goedemorgen Breeze,
Ik ben van de boeken kopen op de een of andere manier..
Maar dat wat je opnoemt, (torpedering enz) dat wist ik.
Daar loop ik net lang genoeg voor mee op het forum. :mrgreen:
Hij meld het ook in zijn verantwoording.
Maar het blijft een goed geschreven boek.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?


Plaats reactie