Navigatie, toen en nu

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding
Tja, deze hebben ze met welverdiend pensioen gestuurd, maar hoe vaak zal ik daar gepasseerd zijn? Ik durf niet eens te schatten. Toen kon je het nog wel eens flikken om, als je een collega voor wilde zijn, wat noordelijker "tussen de prikken van Gedser" door te schieten, dus over het rif zelf. Als je dat nu doet, zal je waarschijnlijk in het cachot worden gegooid. :wink:

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door jdbvos »

ehhhh

ik had bij "Mooie tankers", en ook hier, een opmerking gepost, maar die postings verdwijnen zomaar......
Is er iemand die weet van het Hoe-en-Waarom dat nou mogelijk is .....???
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Jan,
ik heb het logboek bekeken en er is vandaag maar 1 bericht verwijderd en dat was door de gebruiker zelf op een ander topic.
Dus hoe en waarom dit mogelijk is?????
Kwait Nait.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door jdbvos »

Bedankt Jos !
Er was ook nix "onwelvoegelijks" bij, dus dat kon het niet zijn... :P
Bij dat andere topic was het een antwoord op Theo en Harry, en hier was het een opmerking over dat leuke fenomeen dat op moderne digi-kaarten het land blauw- en de zee wit is...

Electronica....
verdwijnen er zomaar bitjes en bijtjes... :roll:
Maar voor 't zelfde geld heb ikzelf op een verkeerd knoppie gedrukt :oops:
....maar ik meende het -na bevestigen- nog nagekeken te hebben hoe het eruit zag.....

Maar nogmaals: dankjewel voor het uitzoeken !
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

heb ikzelf op een verkeerd knoppie gedrukt

Dat is meestal het geval bij dit soort probleempjes, Jan. :)
Ik heb in het verleden aan andere gebruikers regelmatig geprobeerd dit diplomatiek uit te leggen, maar DAAR was geen sprake van, het lag altijd aan Kombuispraat....

Maar we gaan gewoon verder naar de volgende waypoint, navigatie in de toekomst. :)
Waypoint, vanmiddag op mijn fietsie moest ik er aan denken toen ik op een kruispunt een wegwijzer zag. :)
Jaap v D

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Jaap v D »

Jos ,,,dat zie je verkeerd :lol: het lag altijd aan de Kok :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

grts Jaap uit een zomers Kattuk
Jos Komen (R.I.P)

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Jaap,
hoe ging de navigatie op de Kattekse vissersbootjes er aan toe eind jaren 50, toen ik als prenter op de KW 98 in mijn kooi meestal lag te kotsen in een klomp? :)
Ik kan me herinneren dat ze tijdens de momenten dat ik aan dek kwam me wezen op de vuurtoren van Terschelling, maar hoe het verder met de navigatie ging had ik als prenter uiteraard niet in de peiling.
Heb toen wel eens mogen sturen op het kompas wat ondersteboven boven je kop hing. :)
Groet'n uut Warffum.
Jos
Jaap v D

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Jaap v D »

Jos toen kwam zo langzamerhand de decca een beetje in beeld ,,,daarvoor ging het allemaal met de echometer .Een metertje dieper of een meter droger maakte soms hele verschillen in vangst :mrgreen: .En dat in samenwerking met de (radio) richtingzoeker en de punten en strepen van Bushmill en Stavanger werkte voor toen die tijd gewoon goed. Met mist was het op je oren en ogen vertrouwen ,maar we kwamen Zaterdags allemaal gewoon binnen hoor ,zonder toeters en bellen :mrgreen:


grts Jaap
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door jdbvos »

Ik heb nog even een vraag aan Theo....
Ik las je stuk weer eens door van "de aloude stuurmanskonst", en daarbij bedacht ik me ineens dat -voor zover ik weet !- heel veel wiskunde, en vooral navigatiekunst, uit de Arabische wereld kwam, en die het in hun tijd vermoedellijk van de Chinezen hebben 'gekregen'.
Heb je in jouw onderzoek daar nog iets over teruggevonden, en zo ja: kun je daar ook eens over uitweiden (of, taalkundig gezien: eveneens uitwijden) ?
Ben daar eigenlijk wel nieuwsgierig naar....
"Men zegt", dat het mechanisme van Antikythera (zie http://www.google.nl/#hl=nl&cp=10&gs_id ... 52&bih=749 ) daar z'n oorsprong zou hebben gevonden.....
Als het wáár is, wat men denkt van dat mechanisme, dan zou de hele geschiedenis waarschijnlijk herschreven moeten worden.
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2134
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Navigatie, toen en nu

Bericht door Brazuca »

We kunnen nog wel wat dieper gaan in het onderzoek naar wie nu eigenlijk als eerste op het idee kwam dat we in een heliocentrisch systeem zitten en niet in een geocentrisch systeem. :wink:

Zo waren de Maya's en ook de Azteken heel erg bekend met astronomische berekeningen, waaruit opgemaakt kan worden dat ze uitgingen van een heliocentrisch systeem.

Wat betreft het mechanisme van Antikythera, daar zijn ze nog niet helemaal uit, ik heb hier op dit forum al een keer wat over opgemerkt. (klik hier .

Afbeelding
Azteekse kalender


Gesloten