Varen in frankrijk.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Voor de camping ligt een mooie steiger met bolders. Het geplaatste bord vermeldt, dat er geen stroom en geen water wordt geleverd en dat men de regels van de camping dient te respecteren. Niet erg uitnodigend. Ik stap op de steiger en controleer de aanwezige 220 Volt aanlsuitingen. Alles ligt open en bloot en de aansluitkasten zijn vernield. De waterkranen (ooit aanwezig) zijn uit de fittingen verwijderd en op de camping is verder niemand aanwezig.
Wij hebben water aan boord, de accu's geladen en de zon schijnt uitbundig, dus blijven wij hier wachten tot om 13.00 uur de sluis weer draait.
Opa uit de Elzas neemt nog een glaasje wijn en zegt, dat wij voor amateurs nog niet zo slecht varen. Hij heeft meerdere tochten op de kanalen in het zuiden gemaakt en raad ons aan ook eens zuidelijker te gaan varen.
Om 13.00 uur maken we los, varen onder Pont de Bassou door, die geheel versierd is met bloemen, zodat ik met boot en al toch nog achter de geraniums kom te zitten!
Sluis de Bassou heeft een hoogte verschil van 2,20 meter en was vroeger een linke sluis, omdat er een schuine kant is, waarop schepen bij naar binnen schutten bleven hangen. Ook vast maken bij naar boven schutten gaf dan problemen. Dit is nu opgelost, door een mooie drijvende steiger, waaraan je kunt afmeren en vastmaken. Je hoeft dan nergens meer op te letten, omdat de steiger langs een rail met de waterstand mee beweegt.
Wij meren vanzelfsprekend aan de rechte kant af en werpen de lijnen om de bolders en blijven stand-by, het is tenslotte" watersport".
Na het schutten varen wij op een mooi stuk Yonne langs een camperplaats en enkele mooie huizen. Op de camperplaats staat een bejaarde peugeot camper, zoals de familie Bakker had in het programma van Ursel de Geer, mooi langs de Yonne in de zon.
Vlak voor Pont de Rabeuse neemt de Yonne een bocht langs Appoigny en moeten wij tot Gurcy in een stuk kanaal varen. De Yonne verdwijnt over een tamelijk wilde waterkering, slecht aangegeven.
We gaan de Pont de Raveuse door en schutten in sluis de Raveuse, die een verval heeft van 2,8 meter en waar de sluismeester het water met donderend geweld naar binnen laat. Met langzaam vooruit blijven we aardig liggen en zijn snel de sluis weer uit.
We nemen de Pont de Neron en de gelijknamige sluis met een verval van 2,2 meter of we nooit anders gedaan hebben.
Passeren de Pont de Biais d' Appoigny, de Pont des Chaumes, de Pont de Gurcy, gaan door de waaksluis en komen bij Gurcy weer op de Yonne.
In Gurcy staan prachtige huizen aan de kade en een kerk waar de klokken op een bijzondere manier in de toren hangen.
We moeten goed de vaargeul volgen, die volgens de kaart 15 meter uit de oever moet liggen. Af en toe bonkt er wat onder de boot en er drijven komplete bomen rond.
Door de schroef op tijd te stoppen lopen we geen averij op en passeren wij de pont de l' Autoroute A6. Dit is de autoroute du Soleil en als je al dat jachtige verkeer ziet boven je hoofd weet je ook weer waarom je op een "plastic jachtje" op de Yonne zit.
We zijn nog ca. 9 km van Auxerre verwijdert, moeten nog 5 sluizen en de schipper gelooft niet, dat we dat voor 19.00 uur gaan halen. Dus worden pauzes afgeschaft en moeten we aan de bak. Lekker stressen op de Yonne, goed voor de bloeddruk. We zetten er dus een tandje bij en gaan volle kracht naar sluis Monéteau, daarover later meer.

Bij de foto's:
2165 huis langs de yonne
2166 bejaarde peugeot camper
2167 breed stuk yonne
2177 onder de A6
2170 franse vissteiger
2174 sluis met schuine wand
2175 klokketoren
2176 achter de geraniums
Bijlagen
DSC02165.jpg
DSC02165.jpg (523.83 KiB) 8225 keer bekeken
DSC02166.jpg
DSC02166.jpg (561.07 KiB) 8225 keer bekeken
DSC02167.jpg
DSC02167.jpg (432.28 KiB) 8225 keer bekeken
DSC02171.jpg
DSC02171.jpg (414.16 KiB) 8225 keer bekeken
DSC02170.jpg
DSC02170.jpg (532.79 KiB) 8225 keer bekeken
DSC02174.jpg
DSC02174.jpg (498.37 KiB) 8225 keer bekeken
DSC02175.jpg
DSC02175.jpg (439.31 KiB) 8225 keer bekeken
DSC02176.jpg
DSC02176.jpg (452.62 KiB) 8225 keer bekeken

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Verder op de yonne .

Voor sluis Monéteau met een verval van 1,8 meter ligt een ondiepte waardoor de waterkering wat onoverzichtelijk is.
De sluisingang is goed aangegeven en als je eenmaal in het systeem zit staat de sluis meestal open.
Het helpt als je bij elke schutting voor de sluiswachter een biertje op de wal zet ( vooral die van die hertog met mijn voornaam zijn erg in trek vanwege het blikje) , kennelijk wordt dit gewaardeerd , we zien dan ook nooit humeurige of onwillige sluiswachters .

Op de yonne bij de electrisch bediende sluizen zijn de meeste sluiswachters in dienst van de V.N.F , terwijl op het canal du Nivernais vaak werkstudenten dit werk doen .
Voor een praatje in het engels of duits zijn ze altijd te porren en daar moet je ook even tijd voor nemen .
Voor tengere dames is bedienen van de sluizen op het kanaal zwaar werk er is enig gewicht voor nodig of anders spierkracht .
Het wordt dan ook zeer gewaardeerd als je mee helpt sluizen te bedienen , vooral als je met meer als twee man op je boot zit !
Het wordt er allemaal wat aangenamer door en is goed voor verteren van het luie vet .

Monéteau heeft ook weer een schuine en een rechte kant , Elzas opa neemt de steiger en wij meren af aan de rechte kant met bolders.
De Tara( een aluminium boot) besluit schutting te vragen als een sluisdeur al dicht is.
De sluiswachter is zo vriendelijk hieraan gehoor te geven , opent de deur weer en schut de Tara mee.
DSC02179.jpg
DSC02179.jpg (546.22 KiB) 8123 keer bekeken
Bij spierkracht bediende sluizen wordt zo'n verzoek niet zo snel ingewilligd , dan is in konvooi varen met twee of drie schepen erg handig en wachttijd besparend .

De schipper heeft van de laatste boot heeft zijn bemanning niet onder controle zij springen om het hardst ven het schip op de sluis en omgekeerd , met teenslippers aan en zonder zwemvest .
Ook met de lijnen gaan ze creatief om waardoor het tot protesten van de sluiswachter komt.
Door taal problemen komen ze er niet uit en gelukkig worden we vlot geschut zonder incidenten.

In het vorige verslag meldde ik , dat de brug van Gurgy me achter de geraniums deed belanden ,dat was niet correct , het was de brug van Monéteau zoals uit de foto blijkt en te herkennen aan het eilandje achter de brug .
Dit eilandje is maar aan een zijde te passeren , duidelijk aangegeven , aan de andere zijde loop je aan de grond.
DSC02178.jpg
DSC02178.jpg (464.23 KiB) 8123 keer bekeken
Na Monéteau ligt in een bocht La Garenne waarbij op de kaart aangegeven staat dat er een supermarkt is , er is ook een steiger die er uit nodigend uit zit .
Als je probeert aan te leggen loop je aan de grond ! De bocht is verzand.

Gek genoeg zijn er voor de meeste sluizen op de Yonne geen wachtplaatsen geschikt voor pleziervaart.
Wel is er vaak ergens voor een schuine wal een bolder in het water voor vrachtschepen.
Omdat wij op dit stuk voor varen hebben we dus mazzel en gooien ,voor , een lijntje om zo'n bolder en met een klapje achteruit kunnen we dan opening van de sluis afwachten .
Onze volgers moeten het spul gaande houden wat soms niet mee valt , maar oefening baart kunst en dat is ook hier weer te zien !

We schutten door sluis Boisseaux met een verval van 1,8 meter en de schipper heeft het eigenlijk wel een beetje gehad met die koperen ploert recht op zijn kop en de s'middags toch wel hoge temperatuur .
Eigenlijk is het tijd voor siesta maar ja we willen naar Auxerre !
Sluis Dumonts met een verval van 1,8 meter nemen wij zonder probleem , wij passeren pont Nord en Auxerre komt in zicht .

Voor sluis L'Ille Bruleé met een verval van 1,8 meter ligt een geheel verzande bocht en is het zaak kort aande wal van de sluis ingang te varen .
Ook deze sluis nemen we zonder problemen en we gaan Auxerre voor het sluiten van de sluizen wel halen .

Het laatste stuk voor sluis La Chainette met een verval van 1,2 meter moet 15 meter uit de wal gevaren worden vanwege ondieptes en struiken in het water.
Voordat wij de sluis invaren zien wij aan bakboord een waterkering waarachter of eigenlijk waarboven een partij oude schepen ligt , maar ook enkele jachten en schepen waar aan gewerkt wordt .
Een vreemde ligplaats , als een schip om een of andere oorzaak los raakt dondert het hele spul van de kering af.
Helaas geen foto gemaakt , omdat we druk zijn de tobbe de sluis in te krijgen, wat hier enige concentratie vraagt.

De kade van Auxerre komt in zicht.
DSC02180.jpg
DSC02180.jpg (399.72 KiB) 8123 keer bekeken
Als we onder pont de la Tourelle en pont Jean Moreau door zijn zien wij schepen bij Aquarelle 3 rijen dik liggen (niets voor ons).
We zijn de kade voor Maxime (nog voor de Passerelle) al bijna voorbij hetgeen een stomme zet is , want daar is slechts plaats voor nog twee schepen(krap) terwijl we met drie schepen aankomen !

Elzas opa is wat slimmer en stuurt direkt naar de wal om een van deze plekken in te nemen .
Gelukkig doet hij dat haarscherp strak tegen de achterligger aan , met stroom tegen niet al te moeilijk .
Wij slaan (te) hard achteruit en de tobbe maakt onmiddelijk een bocht naar stuurboord .( ik was al eens gewaarschuwd).
Het geluk is weer met ons , de stroom zet ons volledig om in de richting waaruit we kwamen .
De ligplaats is erg dichtbij en ik stuur het nauwe plekje in , terwijl mijn vrouw een lijntje vanaf het achterschip om een al achter ons liggende bolder weet te werpen , de enige in de buurt de rest zijn ringen !!
We kunnen afstoppen op dit lijntje en de stroom zet ons mooi tegen de kant 0,5 meter van opa zijn boot , of het zo hoort en we het altijd zo doen.

Gele kaart voor de schipper en applaus voor de lijnenwerpster.
DSC02181.jpg
DSC02181.jpg (387.84 KiB) 8123 keer bekeken
We liggen uitstekend pal voor Maxime en inmiddels is het 18.30 uur.
Ik zit er een beetje door en besluit even achter de gerbera te gaan zitten .
DSC02162.jpg
DSC02162.jpg (374.28 KiB) 8123 keer bekeken
We hebben 30 km. gevaren en zijn door 11 sluizen geschut een beetje veel van het goede maar voor maxime ligt een mooi stadstrand met luie stoelen waarop eten en drank geserveerd wordt pal voor onze boot , wat willen wij nog meer.
Om 19.00 uur gaat de keuken van Maxime los en we laten het ons goed smaken , grote oedangs met een lekkere knoflooksaus , vers en met de handen eten , helemaal goed!
DSC02182.jpg
DSC02182.jpg (417.17 KiB) 8123 keer bekeken
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door gerard tenerife »

Ik zit er een beetje door en besluit even achter de gerbera te gaan zitten
zo te lezen een verdiende rust, pracht verhaal en fotos van een voor mij onbekend gebied, geniet er van.
m.v.g.Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

We zijn nog steeds in frankrijk en wel in Auxerre .

Omdat wij al eens met de camper over pont Paul Bert Auxerre binnen reden bleef dit beeld altijd op mijn netvlies staan.
Al die bootjes en schepen , die oude gebouwen , dat mooie stuk rivier , de kathedraal st. Ettienne die je overal al van verre ziet .
Je wordt er nerveus van en wil er even rondsjouwen en er bij horen , nu zijn we er toch wel bijzonder!
DSC02192.jpg
DSC02192.jpg (503.08 KiB) 8020 keer bekeken
Aquarelle is een goed voorziene jachthaven met helling , hijsinstallatie , schepenlift en een werkplaats .
Ook is er een boutique en een winkelschip , innemen van water en brandstof is mogelijk en als je op de goede plek ligt kan ook stroom geleverd worden .
Wij hebben stroom en water in overvloed via eigen voorzieningen en hoeven dus niet drie rijen dik te gaan liggen , bovendien liggen we nu tegen de oude binnenstad aan , wel goed dus.

Als ik even aan dek sta komt er een overjarige punker aanlopen met een hanekam veel bling-bling , maillot en hoge hakken onder zwarte laarsjes , hij is chique gekleed en ziet er eigenlijk wel mooi uit .
Zijn vriendin is klein en mager in alle kleuren van de regenboog geschilderd en niet om aan te zien .
Ze worden begeleid door een '' michelin " mannetje (te veel gegeten , te veel gedronken en de pest aan iedereen) in franco-english bespreken ze de wanorde op de kade , die ik eigenlijk wel gezellig vind .

Maar dan is het trio bij mijn boot aangekomen en wijst onsteld naar de vieze dikke schuimlaag die de stroom tegen het achterschip gelegd heeft !!
DSC02183.jpg
DSC02183.jpg (443.6 KiB) 8020 keer bekeken
Het haantje begint met hoge stem te kraaien en krijst ''polution , polution" gaat demonstratief bij het achterschip staan en knijpt zijn neus dicht .
Omdat ik niet reageer en eigenlijk niemand , gaat ie een Octaaf hoger en roept met overslaande stem dat het een schande is .
Omdat ik machinekamer oren heb en niet meer tegen hoge tonen kan , wordt ik het zat en stap van boord (rustig) , hij schrikt en loopt geiriteerd met zijn gezelschap richting binnenstad waar we hem later voor de kathedraal nog eens zien , nu gaat zijn commentaar over auto's.
Hij beweegt alsof Auxerre van hem is , ook leuk.

Auxerre heeft een lange geschiedenis waarvan een mij aansprekend element is , dat Rollo de Noorman hier met zijn makkers verslagen is in 910 .
Hoe die blonde reuzen met hun schepen over de toen niet getemde Yonne tot Auxerre konden komen is mij een raadsel .
Varend op de rivier moeten ze toch een makkelijke prooi geweest zijn voor verdedigers !

Auxerre heeft ongeveer 38.000 inwoners en dat is te merken het is er behoorlijk druk en lawaaiig.
Zelfs in de kleinste straatjes rijden auto's hetgeen onze avondwandeling tamelijk onrustig doet verlopen.
We klimmen naar de kathedraal en vinden dat de omgeving wat tegen valt , wat ongetwijfeld door het geparkeerde blik komt , maar ook door de vele leegstaande panden .
Omdat het al laat is lukken de foto's niet goed maar ze geven wel de sfeer weer.
DSC02187.jpg
DSC02187.jpg (468.49 KiB) 8020 keer bekeken
DSC02184.jpg
DSC02184.jpg (435.56 KiB) 8020 keer bekeken
DSC02186.jpg
DSC02186.jpg (457.37 KiB) 8020 keer bekeken
Wij sjouwen door het oude centrum , wat best interessant is , richting de abdij van st. Germain.
Door wegomleggingen en bouwputten raakt mijn navigatie op tilt(het denkraam is een beetje overbelast vandaag)en we raken de weg kwijt , totdat we pont Jean Moreau vinden en dan onderlangs via de kades naar de boot kunnen stomen .
Bij mij is de ketel nu echt van druk en na nog wat boodschappen doen in een nachtwinkel , waaronder 6 literflessen water , speel ik nog even voor pakezel en gaan we daarna onder zeil op Sept-Fons.

Sept-Fons , de naam van onze boot blijkt afkomstig van een abdij bij Dompierre sur Besbre , genaamd Abbye des Sept-fons , hetgeen zoveel betekend als' zeven bronnen" ".
In de 17 e eeuw heeft abt de Beaufort een vervallen klooster uit 1132 , genaamd Notre Dame De Saint Lieu , nieuw leven ingeblazen .
Het werd iets te levendig en de levenswijze en gewoontes van de monniken zorgden voor zoveel schandalen , dat verbanning naar Citeaux noodzakelijk bleek ( vervroegd pensioen).
De Beaufort herstelde de orde , waarna de kloosterorde zeer goed bekend kwam te staan .

Wij houden palaver en besluiten morgen bijtijds te vertrekken naar Mailly la Ville om zodoende meer tijd te kunnen doorbrengen in Clamency , dat meer de maat heeft waar wij van houden .
Een pracht stad tussen rivieren waar weer veel te zien is.

Na een rustige nacht maken wij voor en achter om 09.30 uur , brengen een spring aan op het voorschip en laten de achtertros zover vieren , dat de stroom de boot in een hoek van 40 graden met de kade brengt.
Door rustig achteruit te slaan komt er slek in de voorspring en kunnen we voor en achter losmaken .
Door hard achteruit te slaan flikt Sept -Fons weer het zelfde kunstje en draait keurig tegen de stroom in over stuurboord waarna met roer aan stuurboord en vol vooruit de boot keurig recht tegen de stroom in komt te liggen .
Die was uit het boekje en geeft een goed gevoel .

We zwaaien ten afscheid naar Elzas opa en zijn bemanning , laten een omgebouwde vrachtboot passeren en gaan opweg naar de sluis .
We zien uit naar het Canal du Nivernais met zijn gezellige kleine handbediende sluisjes waar meer contact met de sluiswachters is.
DSC02191.jpg
DSC02191.jpg (391.52 KiB) 8020 keer bekeken
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door Bob R.I.P. »

Ik heb deze zomer de rit van Auxerre naar Decize gemaakt. Camping en dan fietsen langs het kanaal. Schitterend tocht. Ben benieuwd hoe ver je gegaan bent.
Hardstikke leuk om het verhaal eens van de natte kant te horen.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Bob ,

Deze reis zijn wij van Joigny naar Corbigny gevaren waar we het bootje weer ingeleverd hebben .
Onze camper stond in Coulanges sur Yonne en met de fiets zijn we daarna nog diverse keren langs het kanaal gefietst o.a. naar Vezelay(een hele klim) , Clamency en Merry sur Yonne .
In het verslag komen we daar vanzelf aan toe , fietsen langs het kanaal is ook mooi om te doen .
Wij genieten echt van de rust en kleinschaligheid van de dorpen .
Eerder voeren wij al van Corbigny naar Digoin ,zodat wij nu het hele canal du Nivernais verkend hebben.

Het is ons nog niet gelukt van Digoin naar Roanne te varen , omdat er telkens of een stremming is of geen boot beschikbaar of te hoge waterstand en je weet als iets niet kan wordt het steeds meer nodig om het toch te doen ! Dus volgens jaar weer een poging!
groet v+d .
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door jacko »

Hallo
canal lateral a la Loire is ook heel mooi om te doen.
Zie foto's op http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... al#p218731


groeten
Hans (Jacko)
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Wij gaan onder de passarelle door en pont de Paul-Bert , het is helder weer met een lekker zonnetje en weinig wind wel staat er nog een behoorlijke stroom tegen door het vele water , dat uit de Morvan komt . Het uitzicht is prachtig !

De oever tegenover sluis Bartardeau , met een verval van 1,o meter , is niet benaderbaar vanwege de vele ondieptes .
Sluis Bartardeau staat open en erin ligt een boot genaamd Crain en is van het zelfde type als waar wij mee varen. De bemanning bestaat uit twee zwitserse echtparen , die goed met de boot overweg kunnen en die voor het eerst dit traject varen.
Wij wisselen wat bijzonderheden uit en zij zullen helpen bij het sluizen draaien( zij varen voor) , terwijl wij voor het bier zorgen voor de sluis wachter . Een makkelijke dag voor ons dus !

Zij hebben mijn vrouw de lijntjes zien gooien en verbaasd staan kijken hoe makkelijk en snel ons bootje vast ligt . Het schutten verloopt vlot , bij de sluis ligt een prachtig gebouwtje met het opschrift "service de eaux".
DSC02193.jpg
DSC02193.jpg (455.35 KiB) 6401 keer bekeken
Door het raam kijkend zie ik enorme gegoten slakkenhuizen van centrifugaalpompen en aan een zijde in een droog kanaal zie ik grote waterinlaatschuiven .
Op de kaart staat het droge kanaal aangegeven en het lijkt alsof de pompen ooit gebruikt werden om de waterstand te regelen , maar misschien zijn ze ook wel gebruikt voor de drinkwatervoorziening van Auxerre

Bij Batardeau begint het eigenlijke canal du Nivernais , dat dan nog steeds gedeeltelijk van de Yonne gebruik maakt.
Hier beginnen ook de goed onderhouden jaagpaden over de volle lengte van het kanaal en altijd aan een zijde , ook onder de bruggen is altijd een jaagstoep iets waar je goed rekening mee moet houden als je door de krappe brugopening vaart.
De bruggen zijn vaak laag en als je bovenop stuurt kan je makkelijk je denkraam stoten dus even de bemanning waarschuwen als je een brug nadert.
Wij leggen voor het gemak de fiets sturen plat en halen de parasol naar binnen , dan hoefje daar niet op te letten.
De meeste bruggen hebben ergens in de boog een merkteken en als je daarop koerst vaar je in het midden onder de brug door !
De jaagpaden zijn ideaal voor wandel of fietstochten in een prachtige omgeving , een bemanningslid kan ook naar de volgende sluis fietsen en de lijnen aanpakken en de sluis helpen draaien.
Watersport in optima forma !!
Er zijn hier ook enkele slecht beveiligde waterkeringen waar je dus even moet opletten .

We gaan naar sluis Preuilly , met een verval van 0,8 meter , en zien de zwitsers met veel plezier het lijnen gooien oefenen.
Na Preuilly moeten we weer 15 meter uit de wal blijven en ook uit de verzandde buitenbochten wegblijven , het blijft aandacht vragen .

Sluis Augy met een verval van 1,10 meter wordt in 10 minuten met 2 boten genomen en we krijgen schik in het opvaren met de zwitsers .
Tussen sluis Augy en sluis Vaux , met een verval van 1,0 meter liggen eilandjes , een paar keringen en een bebakende vaargeul.
Weg D 163 loopt hier langs het kanaal wat een speciaal effect geeft als je op een bootje , zit er wordt veel gezwaaid , vooral door camper en caravan rijders .
Op sluis Vaux verkoopt de sluiswachter groente en fruit , als mijn vrouw vraagt of ze van het land komen wijst hij naar zijn eigen miniatuur tuin op de sluis.
In ieder geval zijn zijn tomaten mooi en lekker .

We passeren de sluis Vaux en pont de Vaux zonder problemen en stomen door naar sluis Toussac , met een verval van 1,7 meter . Samen met de zwitsers is plezierig ,omdat er geen gedoe in de sluizen is en altijd iemand de sluiswachter helpt. We passeren Champs sur Yonne.
DSC02197.jpg
DSC02197.jpg (493.98 KiB) 6401 keer bekeken
Stomen op naar sluis Bélombre , met een verval van 0,8 meteren passeren Champs sur Yonne .
Het passeren van Bélombre is wat ingewikkeld door de voorliggende brug is er geen zicht en er ligt een bocht , zodat er pas laat zicht op de sluis is .
Vanaf Toussac varen we al tussen de weg en een (beroemde) muur die geldt als een meesterwerk van waterbouwkundig werk , omdat de muur al de hoogste waterstanden en zwaarste overstromingen getrotseerd heeft , maar nu staat ie even in de weg!!

De zwitsers voor ons stoppen plotseling in de nauwe vaargeul , ik zit er (te ) dicht op en trap weer in die gein van hard achteruit slaan . Fons trekt weer over stuurboord weg maar komt dwars in het kanaaltje toch nog tijdig stil te liggen . Goed voor een tweede rode kaart vind ik zelf , maar niemand reageert dus ik doe net of het zo hoort.
Er ligt een boot in de sluis (tegenligger) en die zal er eerst uit moeten voordat wij erin kunnen .
Achteruit is geen optie en de zwitsers gooien de sluishaken(made in china) over het hekje langs de weg.
Mijn vrouw zegt ,dat dat geen optie is omdat wij maar een sluishaak hebben wat bovendien een gammel plastic ding is waarvan de kop niet goed vast zit.
Ondertussen werkt de stroom aan een geheel eigen positie voor Fons .
Zij krijgt een idee en gooit de voorlijn om het hekwerk op de weg ,die langs het kanaal loopt .
Franse automobilisten schrikken nergens van zoveel is zeker , ze rijden over de lijn heen en wij hengelen met de sluishaak het eind onder het hek door.
Voor vast klapje vooruit, recht langs de kade en achter doen we met de lijn hetzelfde .
De zwitsers vinden het een goed idee en doen hetzelfde , zodat wij goed afgemeerd liggen als de tegenligger met een (te) hoge snelheid uit de sluis komt.
DSC02198.jpg
DSC02198.jpg (453.98 KiB) 6401 keer bekeken
De V.N.F. verbiedt het aanmeren aan hekken,verkeersborden en alles wat geen bolder is .
Je wordt geacht met de boeg in de wal te varen aan de wal te springen , de grondpennen in te slaan en daar je lijntjes op te beleggen .
In theorie leuk in de praktijk vaak niet te doen vanwege betonnen randen of simpel een wegdek waar je toch geen gaten in gaat houwen . Wij zullen nog enige malen zondigen!
Van je boot op de wal springen is niet aan te raden althans niet op de Nivernais , achter de beschoeiing zijn vaak diepe gaten of er liggen scherpe rotsblokken terwijl de boeg in de wal varen vaak niet handig is vanwege de steenstort die zomaar een halve meter het water inloopt.

De sluis schut ons verder zonder problemen en we gaan onder de spoorbrug door naar sluis Bailly , met een verval van 1,35 meter.
Ook hier schutten wij snel en omdat het 11.45 uur is moeten wij een plek zoeken voor de middagpauze .
De ligplaats bij Bailly ligt vol met schepen en de enige overgebleven plek ziet er onaangenaam uit .
De zwitsers voeren bij een graswal de instructies van de V.N.F. uit en meren aan eigen pennen hetgeen nog wat geoefend moet worden.
Wij zijn hier vaker geweest en weten , dat vlak voor sluis Vincelottes een mooie betonnen wachtsteiger is voor 1 boot , we varen dus door en meren aan deze steiger op de bolders met een laatste mooi uitzicht op de Yonne die nu alleen nog het kanaal hier en daar zal kruisen .
DSC02200.jpg
DSC02200.jpg (446.27 KiB) 6401 keer bekeken
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door gerard tenerife »

Varend op de rivier moeten ze toch een makkelijke prooi geweest zijn voor verdedigers !
Ik heb eens ergens gelezen, dat de Fransen, gedurende de Viking periode (600-1100) niet veel van water en bootjes wilden weten. :o De Vikings trokken zich s 'nachts b.v. terug op eilandjes op de Seine en waren daar dan betrekkelijk veilig en konden dan bij daglicht weer verder gaan met waar ze beroemd :oops: voor waren.
Groeten van Tenrife Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

met waar ze beroemd :oops: voor waren
Hallo, even een zijkanaaltje in!!! Ik denk zo maar dat die brave lieden ( die in Wijk bij Duurstede de hele hap in de brand staken EN de nonnetjes te grazen namen :mrgreen: ) ik denk zomaar dat ze met die mooie overnaads gebouwde en betrekkelijk lichte, lang, slank en ondiepe schepen met z'n allen aan de roeispanen ( en een paar slaven of gegijzelde kerels die ze flink met de zweep over de donder kwamen! OF met mazzel de wind op de kont in zo'n vierkant beddelaken!! ) met een redelijke cholere gang de rivier op kwamen stomen........ :roll:( Niks geen gelul met sluissies of zo!!! Een paar eerste klas boogschutters achter de schilden in de gangboorden en " Jan rap en z'n maat aan de wal" deden het al ras in de broek..... :mrgreen: Ik neem aan dat ze " ook toen, lang voooor e-mailtjes :lol: " razendsnel een reputatie hadden opgebouwd". Die klanten waren EN ver in Rusland, als ik me goed herinner in Noord Afrika EN oook aan deze kant van de sloot.........da's TOCH nie niks :roll:Ik ben veeeel te laat gebooor'n :oops:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie