Wist u dat .......?

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jaap v D

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Jaap v D »

Harry G ,,,,,zelfs als je niet achter de computer vandaan komt in je kantoor bij een baas is het verplicht om veiligheids ( met stalen neus) schoenen te dragen .Waarom :?: handel waarschijnlijk :mrgreen:

grts Jaap

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Roy »

En wat nu zo jammer is, die grote maritieme musea zijn voor de burger erg slecht te benaderen.
Er wordt letterlijk gewerkt met de instelling dat de informatie voor eeuwen behouden moet blijven. Dus wat men er nu mee doet is niet belangrijk, men houd het liever in depot. :roll:
M.a.w. de mensen die nu geinteresseert zijn spelen geen enkele rol voor het museum.
De kleine maritieme musea daar en tegen zijn veel meer toegankelijk. Lees toeschietelijk.
H.e.e.a. is het wijten een het feit dat de kleine musea gerund worden door vrijwilligers / liefhebbers. Zo gauw het groter groeit, komt er een bestuur boven te staan die aangevuld wordt door accademici en een directeur. Deze willen en gaan direct een heel andere koers varen en dat lukt dan ook prima. Dat dit ten kosten van de vrijwilligers gaat laat zich raden. De liefhebberij is er immers vanaf !.
Het gevolg is dat alles duurder wordt en men de financiële broek niet meer op kan houden en allerlei subsidiepotten aan probeert te spreken.
Weg is liefhebberij, lees de feeling met de praktijk, en de weg ligt open voor allerlei zaken die niets met de oorspronkelijke bedoeling te maken hebben.

Dat ook musea met hun tijd mee moeten is duidelijk. Dat oude gebouwen onderhouden moeten worden is ook een gegeven. Het is m.i.z. wel sneu te noemen dat dit altijd ten koste lijkt te moeten gaan aan de intimiteit / knusheid van zo´n museum. Het moeten ineens grote open ruimten worden waar totaal geen sfeer meer inzit. In enkele vitrines is dan met een beetje mazzel nog wat te zien.
Persoonlijk betreur ik deze gang van zaken ten zeerste. Van mij mag men weer back to the roots gaan. Zo krijgt men ook de vrijwilligers weer terug die met veel inzet zo´n museum de kleur geven die het eigenlijk uit zou moeten stralen.
Geloof me a.u.b., ik spreek uit ervaring..............................

In dit kader lijkt het mij interessaant om te weten wat de verbouwing van Het Land´s Zeemagazijn in Amsterdam in die 4 jaar gekost heeft.
Willekeurig voorbeeld; Heeft men wel in de gaten gehouden wat een scheepje als de "Noordborg" aan het museum toe had kunnen voegen ?.
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Wist u dat .......?

Bericht door gerard tenerife »

Allan waar haal je in hemelsnaam die oude kranten vandaan, die van voor 1940, hebben wij allemaal in de kachel verbrand, maar een pracht serie, leuk om te zien.
m.v.g. Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Allen...dat bennen nog eens mooie plaatjes voor de mensen, hoop dat je nog een hoop ouwe kranten ergens gevonden hebt.De meeste n zijn verdwenen in de potkacheltjes ,of hingen een tijdje in vierkantjes geknipt op talrijke schijthuizen....tijdens de oorlog dan :mrgreen:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
shipwis
Berichten: 602
Lid geworden op: 22 jul 2004 13:19
Locatie: rotterdam

Re: Wist u dat .......?

Bericht door shipwis »

en...... Roy, die raakt precies de kern !!!!,
mzzl, pete
Als woelig water tot rust komt,
wordt het langzaam helder.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Roy schreef:Heeft men wel in de gaten gehouden wat een scheepje als de "Noordborg" aan het museum toe had kunnen voegen?
Ik zal wel tegen een aantal zere benen schoppen, maar als mij die vraag zou worden gesteld, zou mijn antwoord zijn: "Helemaal niets."
Ik heb vele jaren met groot plezier op die schepen gevaren en zou er morgen weer mee naar zee willen en ook ken ik ze door en door, maar de historische waarde ervan kan ik werkelijk niet inzien. Het was in zijn tijd gewoon een succesvol type, maar meer ook niet. Het was geen nieuwe of revolutionaire ontwikkeling in de kleine vaart, maar simpelweg een uitgekiend ontwerp. De oudere schepen uit de dertiger jaren, dat was wel een ontwikkeling en ook zou de Kroonborg een schip zijn geweest om te bewaren omdat dat zijn tijd ver en ver vooruit was.
Als er dan al een schip van dat formaat en uit die tijd bewaard had moeten blijven dan zou de Roerborg of de Geulborg meer voor de hand hebben gelegen. Dat was wél een ontwikkeling.
Jaap v D

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Jaap v D »

Mart in Brazil en Gerard.......... zoeken op krantenarchief.nl geloof ik.
Er komt steeds meer bovenwater. :mrgreen:

grts Jaap
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Bertus. »

roy schreef:.M.a.w. de mensen die nu geinteresseert zijn spelen geen enkele rol voor het museum.
.
Hallo Roy,

Je hebt volkomen gelijk, want als ik zie hoe knus het is in het museum in IJmuiden
en bij Jan Nierop in Almere.
Maar toch denk ik dat ik op 2 Oktober {uit nieuwsgierigheid} een kijkje ga nemen
in Amsterdam. {entreeprijs volgens Google, €7.}

Bertus.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Allen »

X
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Wist u dat .......?

Bericht door Allen »

X
Grtn @Allen


Plaats reactie