Varen in frankrijk.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door gerard tenerife »

v+d wat een prachtige reportage, ik heb er van genoten waarschijnlijk speciaal om dat ik deze ervaringen ook op gedaan heb op de Engelse kanaalen. Het moeilijkste was altijd om je er aan te wennen niet te haasten, er was altijd weer een andere sluis.
Ik zou haast vragen, wanneer ga je weer, ik lust er wel pap van.
Groeten van een dankbare lezer in Tenerife, Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Gerard , bedankt , door te schrijven beleef je de reis nog een keer en komen er allerlei details naar boven , dus voor mij was het ook weer leuk !
Als in mijn machinekamer alles blijft werken gaan we in 2012 zeker weer een stukje kanaal doen .

Groet , v+d.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door gerard tenerife »

door te schrijven beleef je de reis nog een keer
Door te lezen ook, ik had in begin 80 jaren (toen ik op hield met varen) een 38ft Dawncraft (fiber) 7 ft breedte (noodzakelijk voor Engels sluizen) max 72 x 7 ft. Naam "William of Orange" Had er met de familie (2 opgroeiende zoons) veel plezier mee, vooral in de sluizen(hand bediening) maar heb er weinig fotos van.

Afbeelding

21 steps to Heaven, Worcester canal.

Afbeelding

mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door b-bootsman »

Hallo v+d.

Ik heb genoten van je reisverhaal en schitterende foto's,heb s'ochtends onder het genot van een bak koffie je verhalen gelezen en vond het heel wat leuker om te lezen dan de krant. :wink:

Groetjes Bob.V.
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door dita »

Hoi v+d,

Bedankt heb je stukjes met plezier gelezen. Moet een mooie reis geweest zijn.
gr.
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door Roy »

Bedankt v + d , ik heb er ook van genoten.
Eén vraagje: zie je kans om er ook een kaartje bij de doen met de route er in getekend welke jullie gevolgd hebben ?
Ik ben die kanten n.l. erg slecht, dan wel helemaal niet, bekend.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Bedankt voor de positieve reacties , het houd ons van de straat !

Nog even over het kanaal du Nivernais .

Het kanaal was klaar voor de scheepvaart in 1843 terwijl in 1784 begonnen is met de consructie van het geheel. Er zijn dus hel wat mensen aan bezig geweest , die het nooit af gezien hebben , maar wel hebben afgezien!
In de bergvaart loopt het van Auxerre tot Baye . De meren van Baye en Vaux voeden het kanaal .

Toen wij vorig jaar uit de laatste tunnel kwamen , troffen wij het etang de Baye aan als op deze foto's , in een woord schitterend .
Op de oevers is een camping en er wordt ook vrij gekampeerd.
DSC01345.jpg
DSC01345.jpg (421.56 KiB) 5120 keer bekeken
DSC01346.jpg
DSC01346.jpg (350.86 KiB) 5120 keer bekeken
Tussen het meer en het kanaal is een dikke stenen muur met een waaksluis , als deze open staat mag je naar de jachtclub varen.
Bij sluis Baye begint de dalvaart tot aan Cergy le Tour , waar een stuk op de Aaron moet worden gevaren.
De laatste sluis Loire doet je op de Loire belanden bij St. Léger des Vignes .
In 1784 is men begonnen met het graven van de Collancelle ,de Mouas en Breuilles respectievelijk 758 , 268 en 212 meter lang .
Tussen de tunnels zijn smalle kanalen gehouwen tussen de rotsen , deze zijn spectaculair begroeid en als het licht er doorvalt is er varen en sprookje!
Voor de tunnels (richting Baye ) is een sluistrap van 16 sluizen die je in totaal 40 meter doen stijgen en allemaal handbediende sluizen en dat over een afstand van 3200 meter !!
Het beste is er s'ochtends aan te beginnen , na overnachten in Sardy , middagpauze in Port Brúle en dan zodra het licht op groen staat de tunnel in! De lichtval is dan op z'n mooist .
Er is nu alleen nog pleziervaart .

Toen wij vorig jaar de tunnels deden viel bij de eerste ingang ons zoeklicht uit , de meegebrachte bright star van de Koningswaard , gasdicht bleek ook lichtdicht te zijn , maar je mag niet mopperen na 40 jaar ! Gelukkig had ik uit de camper een mag-lite meegebracht , het enige wapen ter zelfverdediging dat je ongestraft bij je mag hebben .
Mijn vrouw op de bak met de mag-lite en de bundel op de stoep van het jaagpad , perfect en een spookachtig verlichte tunnel !

Vanaf Corbigny naar Baye zijn de mooiste panden tussen de sluizen en ook mooie sluiswachtershuisjes .
DSC01342.jpg
DSC01342.jpg (575.08 KiB) 5120 keer bekeken
Na baye is er een pand met dubbele boven- en ondersluizen met een hoogte verschil van 10 meter 70 .
Bij deze sluizen is en prachtige kroeg .
DSC01347.jpg
DSC01347.jpg (481.14 KiB) 5120 keer bekeken
DSC01348.jpg
DSC01348.jpg (525.34 KiB) 5120 keer bekeken
DSC01351.jpg
DSC01351.jpg (539.99 KiB) 5120 keer bekeken
Sommige sluizen zijn echte hakken- of roerbladbrekers te zien aan de beschadigingen aan de drempels!
DSC01352.jpg
DSC01352.jpg (311.77 KiB) 5120 keer bekeken


Nog even een recht toe recht aan sluisbediening uit de tijd toen de mussen nog geen staart hadden!
DSC00887.jpg
DSC00887.jpg (594.18 KiB) 5120 keer bekeken
Als de zon wat minder gaat schijnen zal ik , indien daar belangstelling voor is en er geen bezwaar tegen is , het materiaal van onze eerste reis hier op zetten .
De eerste reis was natuurlijk de moeilijkste , vooral met zo'n plastic tobbe!
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Roy , kaartje komt er aan ,
groet v+d.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door Roy »

Bedankt, we wachten het af.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door Bob R.I.P. »

Ik heb heel veel plaatsen herkend. Ik zou het graag ook per schip doen maar ik waag me er niet aan. Geen ervaring met zelf varen. Ik kijk wel en geniet.
Vorig jaar bij het kanaal van Bourgogne ook zo'n aanvaring met de sluisdeur gezien. Dit was wat heftiger en de sluis lag er een paar dagen uit.
mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.


Plaats reactie