Varen in frankrijk.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Bob ,
als ik het kan , is het vast niet echt moeilijk , het is meer een kwestie van er voor gaan .
Er is natuurlijk geen loods aan boord en geen sleepboot hulp :lol: Als je echt plannen hebt kan ik je wel( in friesland) een beetje leren hoe het werkt .
Het is verstandig om eerst een beetje te oefenen , je reis wordt aangenamer door .

groet v=d.

Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door Bob R.I.P. »

Mooi aanbod. Ik denk dat ik het dichter bij huis afkan. Voor mijn deur ligt een kanaal en veel kennissen hier in de Langedijk hebben een scheepje. Meestal een tuindersvlet. Die hebben het voordeel dat ze een klappie kunnen uitdelen naar een tupperwarebak als die in de weg gaat liggen bij een sluis. :)
Echter zolang we met onze caravan op stap kunnen gaan doen we we dat.
En dan kan het gebeuren dat je op een camping komt te staan met aanlegsteigers, zoals hier in Sedan.
Inmiddels zijn er dwarssteigers geplaatst, zodat er meer schepen aan kunnen leggen.
Voor de geinteresserden, het linker rode autootje is van ons, er naast staat de caravan. Wel duidelijk. 8) :)
Tegen de wal ligt een nederlands scheepje , de Hero. De opvarenden waren bezig met een rondreis van drie maanden, Maas, Moesel en over de Rijn weer naar Nederland.
mvg
Bob

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo v + d,

Bedankt voor het schitterende en leerzame fotoverslag van de reis door Frankrijk.

Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

V+D,
Ik sluit me geheel bij de voorgaande sprekers aan :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Roy ,

Je vroeg om een kaartje ,het heeft even geduurd omdat overal publicatierechten op zitten .
bijgaand kaartje is van office de tourisme des Vaux d'Yonne en die zullen geen bezwaar maken!!

We startten bovenaan links bij Joigny over de Yonne naar Auxerre , van Auxerre over het canal du Nivernais naar Clamecy (bijna in centrum van kaart ) en stopten in Corbigny .

Je vaart dus van het departement Yonne naar Nievre . Je kan zien , dat de yonne onder de A6 doorgaat !!

groet v+d.
2011-10-03 04;05;02.jpg
2011-10-03 04;05;02.jpg (304.4 KiB) 7049 keer bekeken
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3223
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door jacko »

Op deze website andere mogelijkheden om door Frankrijk te varen.
Wel even kijken of er nog water in het kanaal staat, en/of de bruggen/sluizen nog wel in werking zijn. :lol:

http://home.zonnet.nl/Mouringh.Marga/index.htm

Hans (Jacko)
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door Roy »

Bedankt v + d, dit geeft een duidelijk overzicht van jullie vaarroute / tocht.
Werkelijk een pracht hoor !.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

De aanzet tot het varen op de kanalen was voor ons de schipper van de tjalk L 'Alfanaka , die uit het diepe voor ons opdook toen we bij de sluis stonden met de camper .
Dat was in 2008 ergens in de buurt van Digoin bij het kanaal du Centre .
DSC00429.jpg
DSC00429.jpg (461.2 KiB) 6943 keer bekeken
De schipper nodigde ons uit mee te varen tot in de volgende sluis , de hond mocht ook mee .
De tjalk is door de schipper zelf verbouwd en ingericht en dat heeft hij prachtig gedaan !
De motor loopt perfect en het schip luistert goed naar het roer , alles gaat beheerst en langzaam .
We stappen aan boord en zijn verbaasd en gelijk verkocht , dat willen we zelf doen !
DSC00430.jpg
DSC00430.jpg (431.86 KiB) 6943 keer bekeken
De eigen vlet meebrengen valt af , omdat het een zeer bewegelijke rondspant is en ik problemen zie in het bevestigen van stootwillen op de waterlijn , wat in de franse sluizen geen overbodige luxe is .
Ook voel ik er niet veel voor om de hele vakantie binnen te zitten sturen en alleen maar wallen en beschoeiingen te zien .
Dus wordt het een boot huren , er zijn voldoende verhuurders in Frankrijk .
Omdat we voorzichtig willen beginnen kiezen we het traject Digoin-Chatillon en Bazois , waar een week voor nodig is en waar geen of zeer weinig vrachtverkeer verwacht wordt .
In Digoin bij Les Canalous informeer ik en kijk eens rond.
Ik zie diverse mensen vertrekken met zo'n plastic ding vol met stootwillen , dat kunnen wij ook!
Alleen wil ik wel proberen die arme boot heel te houden , waar sommigen heel anders over denken zo te zien!
In 2009 zijn we zover en gaan met een boot genaamd "Margot " onze eerste trip op het kanaal maken .
DSC00885.jpg
DSC00885.jpg (480.11 KiB) 6943 keer bekeken
Margot heeft een eenvoudige bedieningsstand , daar kan ik zelfs geen kwaad aanrichten.
-Vooruit en achteruit en gas in een bedieningshendel.
-Sb- en bb boord boegschroef bediening .
-roerstandaanwijzer.
-Scheepshoorn .
-toerenteller .
-motorstop .

Alle meters en contact , starten en alarmering zijn ondergebracht bij de binnenstuurstand .
DSC00946.jpg
DSC00946.jpg (383.95 KiB) 6943 keer bekeken
We arriveren met de camper in Digoin op de camping bij de Loire en geven onze camper in bewaring.
Op de dag van vertrek laten we ons door een taxi naar Chatillon brengen , de chauffeur is een portugese oud zeeman en heeft op echte tankers gevaren met de stuurlieden midscheeps en alles zonder krul achterop en zo hoort het volgens ons! Het wordt een gezellig ritje . Door al dat geklets kunnen we de haven niet vinden en belanden in het centrum van Chatillon waar je met een auto niet wil zijn.
Hier gevraagd en daar gekeken komen we bij een niet erg florisant haventje waarvan het kantoor dicht blijkt .
Het is 14.00 uur , we werden om die tijd verwacht , maar hier gaat alles rustig , daar zullen we nog aan wennen !!
DSC00888.jpg
DSC00888.jpg (377.95 KiB) 6943 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Er gebeurt niets en er beweegt niets , totdat er een auto met engels kenteken parkeert naast het kantoor . Eruit stapt een typische engelsman , zoals je ze veel op de West-Afrikaanse kust zag , lang , slank ,sluik rossig haar over de oren ,erg blank . Hij heeft dezelfde manieren , flegmatiek en een beetje autoritair . Hij loopt mank , steunt op een stok en heeft duidelijk de lunch vooraf laten gaan door een goed aperatief en besloten met cognac .

Je zou er dorst van krijgen . Hij stuitert de trap naar het kantoor op zonder ons een blik waardig te gunnen en verdwijnt naar binnen . Met Joep , onze oude Jack-russel terrier , ga ik een kijkje nemen in het kantoor . Engelsen en honden (vooral terriers) , dat gaat altijd goed .Er volgt een gesprek over honden en teriers in het bijzonder , het ijs is gebroken en hij vraagt wat ik hier doe .
Als ik zeg ,dat ik op de trein sta te wachten , komt het signaal wel over en gaat hij rommelen in de stapel op z'n bureau .
Hij vindt zowaar het reserveringsformulier en dan begint een langdurig invullen van de bureaucratische handel waar fransen zo gek op zijn . Omdat hij slecht zicht heeft ,duurt alles extra lang of moet over en hij schimpt op de onnodige formaliteiten , gelijk heeft hij .
Ik moet 800,= euro aftikken voor borg en dat heb ik niet aan contant geld bij mij , hoi weer een probleem ! Hij ligt er niet wakker van trekt een borgstellingsfomulier uit de stapel en wij vullen het met vereende krachten in . De belofte is , dat ik het formulier in Digoin terug krijg als ik de boot niet aan splinters vaar . Omslachtig maar goed als het werkt!

We gaan de boot bezichtigen wat nog een hele vertoning wordt , trapje op trapje af en hij maar kankeren op z'n been , dat niet doet wat hij beveelt .
Aan het einde van het seizoen is de inventaris duidelijk niet op z'n best maar het is niet anders .
Wel mist er een fluitketel en zijn er geen deksels voor de pannen .
Hij kijkt mijn vrouw aan of ie water ziet branden en zegt "je kan toch water koken in een steelpan " en tegelijk haalt hij een kingsize deksel voor de dag die hij benoemt tot universele deksel , one size fits all ! Wij komen er samen wel uit .

De koelkast moeten wij in de koudste stand zetten tijdens draaien van de motor of bij walstroom , omdat het ding het op de accu snel laat afweten .
Na deze uitleg volgt nog een korte lezing over het boordboek en het navigatie boek en de chef verdwijnt .
Ik bedenk , dat wij ook fietsen besteld hebben en ga weer naar het kantoor .
" Ahh , fietsen ''zegt hij "hoeveel wil je er hebben?" en stuitert de trap weer af naar het keldergedeelte , buiten .
Na veel gemartel krijgen we de antieke deur los en daarachter ontwaar ik een heus fietsenkerkhof .
Een 40-tal fietsen staat rechtop tegen elkaar aan en de andere zijn er plat bovenop gelegd .
De bovenste fietsen zijn onbruikbaar wegens allerlei gebreken , dus moet ik er twee zien te ontworstelen aan de onderste laag . Engelse en hollandse krachttermen komen aardig overeen , alleen de klank is anders en ik leer nog een paar nieuwe . Twee fietsen heb ik , maar tijdens de proefrit besluit ik , dat als ik spannend wil leven er leukere manieren zijn . Volgende probleem , de fietsen staan op de inventaris van de boot en moeten dus in Digoin ingeleverd worden .
Om van het gedoe af te zijn , besluit ik ze mee te nemen als deklast en laat aantekenen ,dat ze in slechte staat zijn . We eikelen nog wat over een grote tafel die ik mee moet nemen naar het eindpunt en waar ik absoluut geen zin in heb , we komen er niet uit . Ook hier haal ik bakzeil ,omdat ik nog wat aan de middag wil hebben.

Intussen is er zoveel tijd versleten , dat de sluiswachter aanbeveelt pas morgen om 09.00 uur te vertrekken i.v.m. de volgende sluizen en nog wat onduidelijke redenen , waarvan de belangrijkste is dat hij nu naar huis kan .
Ik ga dit melden op kantoor waar dit niet in goede aarde valt , de chef heeft liever dat we opkrassen .
Overblijvende gasten hebben s'ochtends altijd een hoop problemen en dan moet hij dat weer oplossen .
Weg is weg en gelijk heeft hij , modern management in optima forma !

Wij maken een wandeling langs het mooie kasteel , genieten een rustige nacht en vertrekken vanuit een dampige haven om 09.00 uur.
DSC00895.jpg
DSC00895.jpg (363.78 KiB) 6744 keer bekeken
DSC00898.jpg
DSC00898.jpg (381.02 KiB) 6744 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Nog even een foto , waarop aan stuurboord het havenkantoor te zien is .
DSC00890.jpg
DSC00890.jpg (365.21 KiB) 6697 keer bekeken
Chateau de Chatillon is eigendom van graaf de Nevers , het ziet er goed onderhouden uit en stamt uit de 12 e eeuw. Er wonen in Chatillon ca. 1000 inwoners , waarvan ik er gister een tiental gezien heb , het is hier erg rustig .Er zijn wat winkels , hotels , cafe 's en er is een camping waar men zigeunerwagens verhuurd .

We starten de motor en maken de lijnen los , de boot ligt met de boeg in de vaarrichting dus dat is een makkie ! Naast ons vertrekt een frans echtpaar , dat het schip in eigendom heeft en er goed mee uit de voeten kan . Hij ziet kans voor ons in de sluis vast te maken en wij zijn dus de klos voor bier voor de sluiswachter .

In sluis Chatillon(2,5mtr) moeten we dalen , wat toch enige aandacht vraagt . Margot hangt direkt met een fender op de sluismuur en komt er met een klap weer af . Je leert het vanzelf door te doen !
We scheren de twee sluishaken in en houden de boot af , totdat alle fenders onder de sluisstoep liggen .
Daarna hoef je alleen de lijnen in de gaten te houden en als je die niet belegt kan er niets fout gaan .
De lijnen neem je na het schutten binnen door ze om de bolders weg te trekken en direct weer gebruiksklaar te maken voor de volgende sluis . Vastmaken in de sluis is al even simpel , omdat je boven de sluis binnen komt en dus de bolders gemakkelijk kunt zien en je lijntje kan gooien .
In het ongunstigste geval stap je van boord en legt de lijnen om de bolders , je hoeft in ieder geval niet op de spekgladde sluistrappen te klauteren!
DSC00886.jpg
DSC00886.jpg (549.37 KiB) 6697 keer bekeken
De schipper van onze voorligger blijft aan boord en binnen sturen (buiten kan niet) , zijn vrouw klimt op de sluizen en helpt de sluizen draaien . Ze stapt telkens weer aan boord na het passeren van de brug of direct na de sluis daar waar de jaagstoep begint ! Zo omzeilt ze het lastige gladde trapje in de sluis .
We leren veel van ze ondanks het taalprobleem , dat we duidelijk hebben .
DSC00899.jpg
DSC00899.jpg (566.82 KiB) 6697 keer bekeken
We passeren de waaksluis van Coeuillon , die ik maar akelig smal vind , Margot heeft een boegschroef , maar of de accu is leeg of er zit plastic in de schroef er gebeurt niet veel!
Bovenop sturen geeft in ieder geval een goed overzicht en Margot luistert goed naar het roer .
Wij gaan onder drie bruggen door en schutten in Eguilly(2,4mtr) naar beneden .Het kanaal heeft hier een aantal scherpe bochten met minimaal uitzicht en we nemen snelheid terug . we moeten wachten op het openen van sluis Meulot(2,4mtr) dat een prachtig wachterhuis heeft.
DSC00900.jpg
DSC00900.jpg (627.84 KiB) 6697 keer bekeken
De bruggen worden hier akelig laag , zodat je de bemanning moet waarschuwen , de parasol moet verwijderen en de fietsen plat moet leggen . Op de foto is redelijk te zien , dat vergissen je de kop kost !
DSC00901.jpg
DSC00901.jpg (450.98 KiB) 6697 keer bekeken
Bij sluis Villard(2,5mtr) zijn we al zo bekend met schutten en de boot , dat ik ook kan assisteren met de sluis draaien . Op deze foto is goed te zien hoe de sluisdeuren afgesteld kunnen worden d.m.v. de scharnieren . We schutten in Brienne(2,3mtr) en Fleury(1,9mtr) en houden lunchpauze aan de kade van Fleury. Er is een oude stuw van horizontaal opgestapelde balken uit 1837 , waar de Aron het kanaal voedt . De stuw is duidelijk gerestaureerd .
DSC00902.jpg
DSC00902.jpg (528.9 KiB) 6697 keer bekeken


Plaats reactie