Varen in frankrijk.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Na sluis Fleury heeft het kanaal minder bochten en wordt het overzichtelijker . De omgeving is hier tamelijk vlak . We maken een praatje met een hollander , die per fiets langs de kanalen gaat en vraagt hoe dat varen bevalt , nou ons bevalt het prima en hij figureert nu in kombuispraat ! Fietsen langs het kanaal , met overal mogelijkheden voor overnachting , moet ook mooi zijn.
DSC00904.jpg
DSC00904.jpg (571.87 KiB) 6619 keer bekeken
We passeren de Empress een retro luxemotor , die worden gebouwd in Holland en Engeland uit platenpakketten van o.a. Euroshipservices , dat ook een pakket voor onze sleper leverde .
Wat mij betreft zijn ze het net niet , ze missen dat gepokte en gemazelde van een oud beurtschip of oude luxemotor . Je hebt natuurlijk wel minder zorgen op een boot waar alles nieuw is , hoop je .
Aan stuurboord op de foto zie je de bogen van de brug over de Aron , die hier langs het kanaal loopt .
DSC00905.jpg
DSC00905.jpg (454.36 KiB) 6619 keer bekeken
We schutten in Bernay(2,4mtr) , waarna er weer schitterende vergezichten zijn . De koeien lopen hier in het veld met bomen voor schaduw en zo hoort het ! Het zijn denken wij vleeskoeien , maar we hebben er geen verstand van.
DSC00908.jpg
DSC00908.jpg (541.91 KiB) 6619 keer bekeken
Na vier bruggen schutten we in Saigne(2,6mtr) en komen na 1,4 km. varen bij de sluis Anizy(2,0mtr) , waar onze voorligger vastmaakt .

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Sluis Anizy is ongetwijfeld de best onderhouden sluis van dit deel van het kanaal .
Alles ziet er tip-top uit en overal zijn bloemen en planten . Je kunt er groenten uit de tuin kopen .
DSC00910.jpg
DSC00910.jpg (509.8 KiB) 6612 keer bekeken
DSC00911.jpg
DSC00911.jpg (603.83 KiB) 6612 keer bekeken
Op deze foto is goed te zien , dat van boven af in de sluis varen niet ingewikkeld is . Het enige dat kan tegenwerken is een flinke dwarswind . Het is dan ook aan te bevelen een geusje op de boeg te monteren , zodat je weet uit welke hoek de wind waait ! De boten van Locaboat hebben standaard een (frans) geusje , de andere verhuurders doen daar niet aan . Wij varen tegenwoordig ons eigen geusje mee . Op deze reis was ik nog niet zo verstandig.
DSC00912.jpg
DSC00912.jpg (541.81 KiB) 6612 keer bekeken
Als je de sluis uitvaart en omkijkt ziet alles er even mooi uit , nu is ook goed het sluistrapje te zien , van steen en buiten de sluis tegen de muur gemetseld , boten met een laag achterdek kunnen hier de bemanning weer aan boord nemen .
DSC00913.jpg
DSC00913.jpg (467.65 KiB) 6612 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Na Anizy komen wij anderhalve km. op de Aron te varen , waar goed de wal van het jaagpad moet worden gehouden anders loop je geheid aan de grond . De vaargeul is hier smal en de rest van het vaarwater is bagger met veel waterplanten . Er is een tamelijk grote stuw in de Aron en een waaksluis waar de Aron gescheiden wordt van het kanaal . Het is slecht bebakend en onoverzichtelijk!

Wij willen overnachten aan de kade van camping Pannacot en moeten daarvoor toch naar de overkant .
Een visser die daar staat ziet mij koers zetten en gebaart , dat niet te doen .
Jawel , denk ik , dan ben jij je visstekje kwijt ! Dus ik steek over en Margot schuurt met de kiel over de bodem van het kanaal . Er rommelt nog wat onder de boot , maar met een beetje meer vermogen komen we voor de kant , waar de wind ons vasthoudt . Helemaal goed , lijntje voor en achter en een om Joep z'n nek en we gaan een grote boom zoeken .In het baaitje voor de camping liggen kleine balletjes in het water die , bij nader inzien , de weg moeten wijzen . Weet ik veel , bij ons zijn die dingen gekleurd en hebben een vorm waaruit blijkt wat ze willen aan geven . Dit lijken in het water geschopte voetballen ! Dus als je hier ooit komt , de ballen volgen en koersen op de twee grote stalen bolders voor de kade , evenwijdig aan het jaagpad .Als het misgaat niet bellen!
DSC00914.jpg
DSC00914.jpg (468.45 KiB) 6605 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Nadat Joep een boom begoten heeft zetten we de stoelen op de wal en gaan de dag van morgen uitzoeken . Er komt een blauwe kruiser met drie belgen , aan de vlag te zien , recht door de ondieptes op de kade af . Ik help ze een lijntje om de bolder leggen en voor het andere lijntje slaan we een pen in de grond . Na wat gedoe liggen ze vast en zijn we nog even bezig de stroomvoorziening op orde te brengen . Het resultaat is , dat zij wel prik hebben en wij niet ! Ergens in Margot's binnenste is een verbinding los , het is mooi weer , dan maar zonder stroom .

De belgen zijn met eigen boot uit Belgie gekomen , een hele reis met veel slecht weer ! . De heren gaan iets in de machinekamer doen en mevrouw gaat grote schoonmaak houden in de kajuit .

Niet veel later arriveert er een watercamper ? .Het ding vaart en heeft veel ruimte maar doet zeer aan je ogen ! Hij heeft weinig diepgang , letterlijk en figuurlijk en dat is hier wel makkelijk . Ook hier gaat een lijntje op de bolder en voor het andere slaan we een pen in de wal . De kade is vol .
Zij hebben een hondje bij zich waar Joep het liefst gehakt van wil maken , dus gaat er nog een pen de grond in en wordt Joep degelijk aangemeerd.

Als we rustig van een biertje genieten horen we een luide engelse stem en verschijnt er een oude pikmeerkruiser met een typisch dafgeluid om de hoek , kompleet met zonnetent . Mevrouw staat op de bak en roept van alles naar haar echtgenoot die kennelijk (oost-indisch ?) doof is . Het komt er op neer , dat ze niet bij de honden wil liggen en dat de kade vol is . Het is tijd dat de sluizen sluiten , veel alternatieven zijn er hier niet . Hij legt de boot stil en ze kibbelen wat .Opeens is de schipper het zat , maakt vaart en koerst op de naast ons liggende wal af , waar nooit aangelegd wordt zo lijkt het !

Hij moet dwars door een dikke laag waterplanten en zet een paar tandjes bij , waardoor zijn pratende boegbeeld iets uit balans raakt en heftig protesteert . Er is maar een schipper op een boot , hij zet dus door ! Na wat gefoeter en geharrewar liggen ze verassend snel aangemeerd op een riante plek .
Hij had het goed gezien , in het hoge gras staat een prachtige rij nooit gebruikte bolders , stroom en water haalt hij bij de eerste vrije caravanplek ! Evengoed blijft het lang onrustig op de pikmeer .
We liggen dus onverwachts met vier boten , het lijkt wel druk.
DSC00915.jpg
DSC00915.jpg (405.79 KiB) 6546 keer bekeken
We betalen 10 euro voor boot , hond , stroom , water en gebruik van de campingdouche . In de morgen is er vers brood , je kunt de tennisbaan gebruiken en in het restaurant eten . Voor een mooie wandeling langs de Aron moet je even van de camping af richting dorp .

We vertrekken na het ontbijt als er verder nog niets of niemand beweegt , maar schijn bedriegt.
Als we net door de waaksluis zijn horen we gebrul van en daf op vol vermogen , niet veel later duikt de pikmeer achter ons op met een grote boeggolf .
Het is koud en nevelig dus trek ik even een trui aan en als ik de kop weer vrij heb vaart de pikmeer schuin achter ons met de boeg bijna in ons heklicht. Hij slingert van bakboord naar stuurboord en draait als een gek aan het wiel . Zijn boegbeeld staat weer op de bak en roept met luide stem , dat ze wilen passeren . Ik moet er even over denken , ik vaar de max. toegestane snelheid en er is nauwlijks ruimte om zonder problemen voorbij te lopen . Dus is mijn antwoord , dat hij beter vaart kan minderen omdat er geen water onder zijn boot zit en hij daardoor stuurproblemen heeft . Bovendien zal hij in elke sluis toch op ons moeten wachten , omdat de sluiswachters per telefoon met elkaar kontakt houden over het aantal boten in een pand .

"Bullshit " is het antwoord , de pikmeer stuurt slecht op lage snelheid en ons kielzog stoort zijn besturing , dus eist hij voorbij te kunnen lopen! Wie zijn wij om dat niet toe te staan dus gaat de vaart eruit en kruipen we naar de wal . Gelukkig hebben we wind op de kop , dus lopen we zachtjes op de keien . Ze passeren , zijn duidelijk in de stress en gaan met volle kracht er vandoor .

Wij varen rustig verder , ook om wat op afstand te komen van zijn rokende daf! We schutten gezamelijk in sluis Sauzay(2,45mtr) , ze worden wat spraakzamer en zeggen uit Australia te komen en achter te liggen op het vaarschema . Ik zeg ,dat haast hier niet zal helpen op dit korte traject .
Na het schutten stuiven ze weer volle kracht de sluis uit en even later ter hoogte van kasteel Sauzay
drukken ze een hollands scheepje volkomen in de wal waar het vast loopt . Als wij even later paseren zorgt de waterbeweging er voor dat ze weer loskomen . Ze kunnen er wel om lachen gelukkig.
DSC00917.jpg
DSC00917.jpg (500.95 KiB) 6546 keer bekeken
We passeren iets wat op een herenboerderij lijkt , een mooi stekkie waar we het wel uit zouden houden !
DSC00921.jpg
DSC00921.jpg (458.24 KiB) 6546 keer bekeken
We gaan onder drie bruggen door en schutten in Moulin d 'Isenay(1,95mtr) samen met de pikmeer .
De ausies worden iets vriendelijker en snappen wel , dat ze aan ons vast ziten tot Cergy .
We passeren de altijd open staande pont levis de Tremblay en gaan onder de volgende brug door om gezamelijk in Chaumigny(2,0mtr) te schutten . In Martigny ligt een narrow boat aan de kade .
DSC00922.jpg
DSC00922.jpg (592.7 KiB) 6546 keer bekeken
In Cergy la Tour is boven en beneden de sluis een aanlegplaats , de pikmeer legt boven de sluis aan .
Wij schutten in Cergy la Tour(2,5mtr) vlak voor sluitingstijd en zijn zo dus van ze af . Marieke gaat het stadje in en ik ga met Joep kijken of er konijnen zitten in het hoge gras langs de Aron , waar we nu weer op liggen . De steiger is i.v.m. de wisselende waterstand scharnierend opgehangen en is goed onderhouden.
DSC00923.jpg
DSC00923.jpg (527.58 KiB) 6546 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Cergy la Tour is een oude nederzetting , in de romeinse tijd Cerciacum genoemd en waarvan de middeleeuwse restanten een vesting tonen met vier poorten . Waar poort d'Aron was zijn nu de trappen, waarop je naar boven klimt .
DSC00930.jpg
DSC00930.jpg (523.74 KiB) 6961 keer bekeken
De stad dankt zijn naam aan de donjon (la tour) die een omtrek heeft van 120 meter en een hoogte van 20 meter . Ik heb eens met een kaptein Latour gevaren bij de S.M.N. , je vraagt je dan af of zijn naam hier vandaan komt? De toren heeft een roerige geschiedenis , tenminste als ik al dat frans goed begrepen heb . Tijdens de revolutie is de toren door de burgers gedeeltelijk gesloopt en zijn er van de stenen en met de fundering , ter plaatse , huizen gebouwd .
Markies de Pomereu heeft in 1883 de herbouw ter hand genomen , wat niet geheel op de oude fundamenten kon . De toren zoals er nu staat is dus een herbouw , maar geeft goed de afmetingen van de oude toren weer ,zoals die destijds was. Het witte mariabeeld is in 1958 geplaatst , weegt 5000 kg,is 5 meter hoog en is van gewapend beton . Het is gemaakt door de parijse beeldhouwer Poutriquet .
DSC00926.jpg
DSC00926.jpg (428.89 KiB) 6961 keer bekeken
Er is een bijzondere fontein op de place d'Aligre , deze toont de beeltenissen van de markies d'Aligre en zijn echtgenote , die veel liefdadig werk deden in de omgeving .
DSC00929.jpg
DSC00929.jpg (551.32 KiB) 6961 keer bekeken
De kerk Saint Pierre (foto vorige verslag) is oorspronkelijk gebouwd in de 11e eeuw , later is er veel bij gebouwd en gewijzigd .De engelse en franse troepen hebben er huis gehouden tijdens de 100 jarige oorlog en tijdens de revolutie werd de kerk gebruikt als ontmoetingsplaats en later voor voedsel- en goederen opslag . De in 1996 gerestaureerde toren heeft drie uit 1888 daterende klokken , Marie Desiree van 245 kg. , Berthe van 441 kg. en Louise van 874 kg .
Vanaf het hoogste punt is er een prachtig uitzicht op de Aron .
DSC00928.jpg
DSC00928.jpg (443.71 KiB) 6961 keer bekeken
Vanaf de weg langs het kanaal is er een mooi plaatje kijkend naar de kade met bootjes .
DSC00932.jpg
DSC00932.jpg (422.24 KiB) 6961 keer bekeken
Zoals overal langs het kanaal zijn de straatjes schilderachtig en vooral rustg !
DSC00931.jpg
DSC00931.jpg (462.18 KiB) 6961 keer bekeken
We zien in Frankrijk vaak bijzondere nokpannen en vragen ons af of dit dient om de ooievaar het landen te beletten , een vroege manier van geboorte beperking??
DSC00933.jpg
DSC00933.jpg (417.03 KiB) 6961 keer bekeken
Even een bewijs , dat we op het kanaal de Nivernais rondstruinen .
DSC00925.jpg
DSC00925.jpg (401.98 KiB) 6961 keer bekeken
Na de lunch willen we vroeg vertrekken , zodat we de ausies niet in de sluis achter ons hebben en voor ons zit niets , rustig varen zonder stress!
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Als we bij de steiger terug komen , ligt er een lage huurboot . De hollandse schipper kijkt niet erg vrolijk en moppert op de wind , het kanaal , de fransen en het leven . Hij komt vanaf Decize en vindt het allemaal maar niks . Volgens mij komt het , omdat hij binnen moet sturen in een lage boot , dan krijg je sluizenstress . Je ziet niets van de omgeving , vaart telkens en donkere sluis in waar het een lawaai van jewelste is door binnenkomend water en bovendien heb je slecht kontakt met de omgeving!
Door dat slechte kontakt gaat aanmeren moeizaam en het lijnen uitbrengen van een lage boot op een hoge sluis vereist een bemanningslid op de wal of een behulpzame sluiswachter .Een bemanningslid op de wal zetten kost tijd en vraagt enige behendigheid . Zijn bemanning heeft het koud en zit binnen !!
Het waait , maar de zon schijnt volop en met een trui aan is het goed toeven aan dek . Als je er niets aan vindt is een frans kanaal met de vele sluizen eindeloos lang !!

"Go with the flow " er is niets te bedenken waardoor de reis hier sneller kan verlopen ,dat is ook niet de bedoeling .Wij nemen nog een foto langs de steiger richting donjon , waardoor alles in een juist perspectief komt te staan . Daarna gooien we los en vertrekken richting waaksluis , langs de hier aangebrachte vaargeul bebakening .
DSC00934.jpg
DSC00934.jpg (572.16 KiB) 6898 keer bekeken
Na de waaksluis is het kanaal wat (erg) eentonig , die schipper zei het al , maar je kunt ver kijken en het is lekker rustig! Onder vier bruggen door en voor of na de vijfde brug is een aanlegplaats om Verneuil te bezoeken .Een kasteel uit de 15 e eeuw en een kerk uit de 12 e eeuw , wij hebben even genoeg van oude stenen en stomen door , onder een brug door naar sluis Roche(2,0mtr) en schutten binnen tien minuten zonder stress. Nog een brug en dan komt sluis Champvert (2,3mtr) in zicht waar we schutten en ons afmelden bij de sluiswachter omdat we hier blijven overnachten .

Als we onder de sluisbrug doorvaren zien we een lange kade met bolders , een parkje met banken , een toiletgebouw met v.v.v kantoor . Zo luxe en georganiseerd hebben wij het nog niet gezien .
Direct na de brug ligt een 15 meter lange oude vrachtboot met de amerikaanse vlag op het hek .
Hij ligt daar kennelijk omdat op en aan de kade het jaarlijkse visuitje van een instelling voor geestelijk gehandicapten gehouden wordt .Als ze ons zien aankomen gaat er een afkeurend gejoel op en sommigen zwaaien ons weg . Ze hebben wel schik want iedereen is vrolijk , maar niemand maakt ook maar een meter kade vrij !
Een van de amerikanen komt aanlopen en zegt , dat wij hier duidelijk niet kunnen liggen .
Ergens aan het einde van de kade in de brandnetels staat een verdwaalde bolder , de amerikaan helpt ons voor en achter een spring om deze enigste bolder te leggen en we liggen voor nu wel goed .
Ik zal later wel een pennetje slaan en voor een lijntje uitbrengen . De Amerikanen zijn opweg naar Decize waar ze op de Veille Loire romantisch willen overnachten morgen . Omdat ik de kaart gezien heb zeg ik hem , dat dit een slecht idee is gezien de diepgang van zijn schip . Dat brengt hem er gelijk toe te vragen of wij morgen samen de sluizen kunnen doen en of hij dan voor mag varen , omdat zijn roerhak 1,4 mtr steekt en hij bang is op de drempels in de sluizen te blijven hangen .
Ik vind het allemaal best en we besluiten om 09.30 uur te vertrekken , zodra hij ons passeert .

Met Joep ga ik op waterratten jagen en Marieke gaat het dorp in om nog wat proviand aan te vullen en voor bier voor de sluiswachters . Terug bij de boot wordt net de vispartij beeindigd wat op zich een heel theater is . Iedereen moet een bus in een ik bewonder het geduld van de begeleiders die handen te kort komen om dat voor elkaar te krijgen .
Daarna wordt het erg rustig en eten we aan dek in het avondzonnetje .
Vlak bij onze ligplaats is een soort bron , waarvan ik niet kan ontdekken waarvoor de bakken dienen .
Het stikt er van de kikkers , de hond vindt het prachtig en we horen ze tot laat in de avond.
DSC00952.jpg
DSC00952.jpg (702.14 KiB) 6898 keer bekeken
Bij koffie aan dek , in de schemering , horen wij een vrouw luidkeels zingen en ze komt onze kant op.
Zij komt langs het kanaal en bij onze boot stopt ze , groet , steekt een heel verhaal af waar we niets van begrijpen . Dus herhaalt ze het nog eens maar langzamer hetgeen niet helpt . Ze woont verderop en wil dat wij meegaan om bij haar iets te drinken . Ik schat in ,dat ze of verward is of zelf al aan de fles heeft gezeten en weiger beleefd . Ze wordt nijdig en verheft haar stem en herhaalt de uitnodiging .
Als we uitleggen ,dat we nergens zonder Joep heen gaan en dat ie een beetje vals is voor anderen , wordt ik weer door die oude hond gered . Ze is bang voor honden en komt nu ook niet dichterbij of aan boord , wat kennelijk eerst haar plan was .
Een amerikaans stel komt onze kant opwandelen en ze herkent direct de nieuwe kans , klampt ze aan , de vrouw die goed frans spreekt gaat mee . Haar man haalt zijn schouders op en keert terug naar z'n boot .
De zon gaat onder met prachtige kleuren zoals het hoort .
DSC00935.jpg
DSC00935.jpg (334.51 KiB) 6898 keer bekeken
DSC00936.jpg
DSC00936.jpg (341.75 KiB) 6898 keer bekeken
Als het al donker is komt er een ongeruste amerikaan langs , die z'n vrouw gaat halen .
Niet veel later stopt er een Berlingo bestelauto , er stapt een man uit die tegen mij zegt "wasknijpers "ik ben stomverbaasd , maar Marieke zegt , dat ze in de winkel om wasknijpers gevraagd had , die waren er niet! De beste man heeft ergens die dingen opgeduikelt en komt ze brengen , service met en grote "S ".
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Als afgesproken steken wij van wal als de amerikanen passeren ,het is dan 09.15 uur. Van Champvert naar Decize is maar een klein stukje met drie sluizen , dat halen we voor de lunch op ons gemak . Als we de spoorbrug passeren en even omkijken zien we de ausies met hoge snelheid naderen .De amerikanen kunnen door hun diepgang slechts langzaam varen , wat hier ook de bedoeling is . Acht kilometer per uur is ruim voldoende! Wij houden ruim afstand , omdat de motor van de amerikanen walmt. Er zijn nu dus drie schepen om te schutten en in een sluispand wordt gewwonlijk niet gepasseerd . Bij de sluis zijn wij de klos voor drie bier , de ausies geven geen tip en de amerikanen draaien de sluis , alles goed verdeeld. Sluis Vauzelle(2,4mtr) staat open en wij varen na de amerikanen in , waarna de sluiswachter de deuren begint dicht te draaien . Het boegbeeld dat net aankomt protesteert en wil ook geschut worden . De sluiswachter twijfelt of ze erbij passen en laat het aan ons over . Weten wij veel , het lijkt te passen en ik vind het wel leuk om te proberen , weer een verzetje!
Wij steken de boeg achter het hek van de amerikanen en de usa-vlag moet (tijdelijk ) gestreken worden . Dat alleen geeft al aanleiding tot geintjes. De amerikanen vinden het wel amusant en zetten de boeg tegen de sluisdeur , wij schuiven wat op en de ausies kunnen er in . Hij moppert wat over de drempel van de sluis , maar als ik zijn schip vastleg aan de onze houdt ook dat op .
Nu krijgt de sluiswachter er schik in en pakt de achterlijnen van de ausies aan en het schutten kan beginnen . Er is een merkteken bij de drempel en we houden dat goed in de gaten . Volle bak en we schutten onder belangstelling van op de sluis aanwezige toeristen , die het ook wel lollig vinden!
De boeg van de ausies zit strak op de grote zwarte fender van Margot en laat een flinke zwarte veeg achter op de verf van hun witte boot ,dat is minder. Als je haast hebt moet je er iets voor over hebben! Als de sluis open moet , moet de amerikaan even naar achteren ,ook dat lukt nog!
Van de ausies is alleen het geusje gesneuveld als we uit de sluis zijn. Op naar sluis Loire om het zelfde kunstje nog eens te doen . Sluis Loire heeft dezelfde sluiswachter , die op een brommertje met ons mee rijdt . Hij vindt het prachtig en krijgt de hele roedel in sluis Loire en geschut binnen vijftien minuten!

Bij de splitsing van Loire en Oude Loire vaart de amerikaan buiten de vaargeul en zich gigantisch vast .
Daar kunnen wij met onze 30 kw. tupperware boot geen beweging in krijgen en ook de ausies kunnen hier niets beginnen . Er staan takken(prikken ) op de zandbank , maar dat was aan hun niet besteed .
Met veel zwarte rook krijgt hij na tien minuten achteruitdraaien het schip los om het gelijk weer vast te varen !
Wij varen door en de ausies meren aan bij kade Levée de Loire , van waar je zo de stad in kan lopen .

Bij het verlaten van de sluis passeer je een oude Loiresleper , die er op de kant staat als museumstuk .
Hij werd gebruikt om de schepen over de kruising te slepen , tot in de jaren zeventig .(op de foto aan stuurboord achter het waarschuwingsbord)
DSC00955.jpg
DSC00955.jpg (411.38 KiB) 6827 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

De Loire is hier breed en met veel banken en ondieptes . We moeten eerst de wal aan de stadskant aanhouden en na de brug oversteken naar de sluis . we doen dat tegenover een grote waterinlaat , die onder de kade doorgaat naar een vijver . Op de foto kan je aan het kielzog zien hoe we varen.
DSC00957.jpg
DSC00957.jpg (422.46 KiB) 6800 keer bekeken
Voor de sluis staat een soort galg op de kant met de arm boven de vaargeul . Er evenwijdig aan de wal naar toe varen lijkt , met de wind vol opzij , niet echt handig . We maken een ruime bocht naar bakboord en weer terug , zodat de boeg naar de wal wijst en de wind op de kont staat . Als ik afstop kan Marieke op haar gemak het touw pakken en er een zwieper aangeven , het licht gaat op groen .
Ruim voordat we de betonblokken raken kunnen we achteruit slaan en komen we weer in de vaargeul terug . Het is handig niet te ver op te varen , omdat het gereed maken van de sluis 10 tot 15 minuten kan duren en er kan en boot uitkomen . Je moet je boot hier dus gaande houden , wat beter gaat als je niet in de hoek bij de sluis ligt .

Als tenslotte de deur opent , varen wij de sluis binnen . Vast maken is hier gemakkelijk aan de glijstangen in de uitsparingen van de sluiswanden . Dus geen hulp van buiten (en boven )nodig .
De deuren gaan dicht en er gebeurt totaal niets meer ! Wij geven maar eens een zetje aan de blauwe stang en ja hoor , de sluis loopt vol ! Boven aangekomen gaan de deuren niet open maar loopt de sluis met geweld leeg en zijn we zo weer beneden!! Goed dat ik de rinketten zag opengaan en de lijntjes nog om de stangen had . Dit grapje herhaalt zich twee keer en inmiddels is het 13.00 uur , we worden het zat en geven de rooie stang een stootje naar boven . De hele handel stopt en na een tijdje horen we een mobyletje aankomen , het stopt op de sluis , er verschijnt een kop boven de rand , er wordt niets gezegd of gevraagd , we worden handmatig naar boven geschut ! Ook goed , we varen opgelucht de haven van Decize in . Op de foto aan bakboord een bord waarop(richting Loire) duidelijk staat hoe je varen moet .!
DSC00958.jpg
DSC00958.jpg (475.99 KiB) 6800 keer bekeken
De blauwe stang schijnt de boel in werking te stellen als je binnen ligt en zover bent , die moet je dus bedienen na vastmaken , de rooie is de NOODSTOP ! Het staat in het boekje , maar achteraf blijkt , dat er storing in de electronica was .
DSC00959.jpg
DSC00959.jpg (553.83 KiB) 6800 keer bekeken
Het paneeltje waar alles in duidelijk frans( voor de touristen ) nog eens opstaat !
DSC00960.jpg
DSC00960.jpg (512.35 KiB) 6800 keer bekeken
Het is tenslotte gelukt , we zijn verbaasd !
Bijlagen
DSC00961.jpg
DSC00961.jpg (465.12 KiB) 6800 keer bekeken
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

De haven van Decize is een rechthoekige bak , afgesloten door twee sluizen . Aan de lange zijde waar geen sluizen zijn is de vestiging van le Boat , een verhuurder van polyesther plezierboten . De schepen van dit bedrijf liggen met de kont tegen de kade opdat men er meer kwijt kan . Er is ook een tankstation en een walkraan ,bij het kantoor zijn de sanitaire voorzieningen . Op de kop van de haven is een mooie oude steiger onder een berkenboom met een gemaaid grasveldje , echt iets voor ons . We kunnen er langszij afmeren , zodat de hond makkelijk van boord kan . Ik ga me op kantoor melden en moet 10 euro achterlaten voor de service . Ik wil de boegschroefaccu nu wel eens geladen hebben en ga proberen de walstroomaansluiting in orde te krijgen . De monteur heeft geen metertje om iets door te meten , neemt een slijptol en steekt die in het einde van onze walstroomkabel . Er gebeurt niets , conclusie kabel stuk ! Ik pak de slijptol en steek die direct in de walstroomaansluiting , weer niets .
De monteur haalt zijn schouders op en verdwijnt om niet meer terug te komen . Toch wil ik het nu eens in orde hebben . Met mijn scheerapparaat als stroommeter vindt ik een gecorrrodeerde aansluiting achter een paneeltje in het achterschip . Na schoonmaken en aansluiten heb ik 220 volt en kunnen eindelijk het fototoestel en de laptop geladen worden . de acculader werkt , maar de boegschroef accu trekt zich daar niets van aan en blijft geen kracht geven . Het fototoestel heeft even kuren , dus vandaag geen foto's!

Als ik aan dek zit , zie ik de ausies minstens drie keer boven de sluis uitkomen , maar de deur gaat niet open! Als tenslotte een sluiswachter arriveert , moet er ook een monteur komen die er nog even mee bezig is voordat de sluis open gaat . Uit de tegenoverliggende sluis komt een lage huurboot , die kennelijk voor ons wil aanmeren . De steiger is daar smal en mist hier en daar een plank , maar met een beetje hulp ligt het bootje snel vast . De schipper gaat een fiets van het achterdek pakken en geeft deze aan zijn vrouw die op randje van de steiger staat . Fiets en vrouw verdwijnen in het water achter de boot , de vrouw hadden we snel op de kant met de fiets zijn we nog even bezig geweest !

Als ik naar kantoor loop om folders te halen , komt een grote huurboot snel achteruit op de kade af .
Een vrouw roept mij vanaf het lage achterdek van de boot toe een lijntje aan te pakken . Als ik antwoord dat ze dan langzamer de wal moeten naderen , omdat nu een lijntje gooien alleen maar een lijntje in de schroef zal opleveren ,reageert haar partner die boven stuurt , we zijn volledig verzekerd !
Zonder vaart te minderen ragt hij de boot tegen de kade en onder de betonnen rand , waar het polyesther het krakend opgeeft . Die heeft geen lijntjes meer nodig en ligt zo muurvast! Mevrouw en meneer hebben het er nog lang over als ze later aan dek zitten.

Er is elke dag wel iets , ik ga de folders doorlezen .
Decize is een oude stad met veel geschiedenis , die op een bijna 200 meter hoge rotsachtige heuvel is gebouwd , omgeven door water . De verbinding tussen het kanaal du Nivernais en het kanaal evenwijdig aan de Loire( canal lateral a la loire ) wordt gevormd door de haven van Decize waar wij nu liggen.
Bisschop Aregius , overleden in Nevers , werd na zijn dood in een bootje gelegd , dat zonder enige hulp aankwam in Decize waar hij ter aarde werd besteld . Saint Aré werd de beschermer van de stad.
In 1559 werden bijna alle huizen van Decize vernietigd . In 1770 wordt begonnen met een groot project om de stad in te richten en bomen aan te planten . De promenade des halles met eeuwen oude plantanen is er een overblijfsel van.
In 1836 wordt begonnen met de bouw van de stuw waardoor de verbinding tussen de kanalen mogelijk wordt .
In 1907 bereikt het water een hoogte van 6,28 meter en overstroomt het lager gelegen gedeelte van de oude binnenstad.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Varen in frankrijk.

Bericht door v+d »

Om 09.00 uur schutten de ausies naar het kanaal lateraal , wij geven ze een uur voorsprong en zien ze dan ook niet meer terug . Om deze sluis in werking te stellen moet je ook weer naar een galg varen waar een eindje touw in hangt . Als we het touw bedienen gaat de sluis direct open . Een sluiswachter wacht ons op en bedient verder de knoppen , de automatisering lijkt nog niet geheel gelukt !
Er vaart hier vrachtverkeer , dus even opletten met het kanaal opsteken . Verder is het door weinig sluizen en beboste oevers af en toe een beetje saai . We maken een bocht naar bakboord en varen het kanaal op , waar we na anderhalve km. schutten in sluis Saulx(2,55mtr) direct na pont de Saulx .
Omdat we alleen varen gaat het schutten snel en is er geen gedoe , het weer is goed , felle zon en weinig wind . De zon zal vandaag het probleem worden.
DSC00962.jpg
DSC00962.jpg (536.26 KiB) 6665 keer bekeken
We varen langs een restaurant met een aanlegplaats , hier zeldzaam en schutten in sluis La Motte(2,55mtr).
DSC00963.jpg
DSC00963.jpg (553.6 KiB) 6665 keer bekeken
Voor sluis L'Huilerie(3,3mtr) staat een eenzame bolder in de wal en wij besluiten daar met een spring voor en achter op af te meren voor de middagpauze . Er staat een ezel in een weitje.
DSC00964.jpg
DSC00964.jpg (636.72 KiB) 6665 keer bekeken
.

Als ik gezellig bij de ezel ga zitten zegt mijn vrouw "soort zoekt soort " maar zoveel stomme dingen heb ik deze reis nog niet eens uitgehaald !

Deze sluis ziet er een beetje krakkemikkig uit en heeft onderhoud nodig.
DSC00968.jpg
DSC00968.jpg (638.8 KiB) 6665 keer bekeken
De bruggen zijn hier van het modernere type , we worden niet verwend met mooie antieke constructies en smalle bruggetjes .
DSC00970.jpg
DSC00970.jpg (405.93 KiB) 6665 keer bekeken
De Loire ligt hier steeds verder van het kanaal af en er zijn lange stukken van de oevers bebost .
We groeten af en toe een tourist en ontmoeten een afgeladen zeer langzaam varende spits , maar verder zien we de eerste hond pas als we schutten in sluis Vanneaux (3,2mtr)
DSC00972.jpg
DSC00972.jpg (328.15 KiB) 6665 keer bekeken
Na de sluis is een aanlegplaats met alle voorzieningen en van hier kan je te voet of per fiets naar Gannay sur Loire waar een oude dikke boom staat . De boom stamt uit 1597 en is geplant om het grenspunt aan te geven tussen Bourgondie , Bourbonnais en Nivernais .

Als we boven zijn ligt Joep nog steeds in de kajuit te pitten , dus er is vandaag niks te knokken!
DSC00973.jpg
DSC00973.jpg (652.6 KiB) 6665 keer bekeken
Het is nog 50 km. naar Digoin als we net onder de pont des Viviers door gevaren zijn . Drie kwartier per auto , wij zullen er nog eenpaar dagen over doen.
DSC00971.jpg
DSC00971.jpg (634.22 KiB) 6665 keer bekeken
Omdat het bloedheet is nu en de wind echt weg is , besluiten we nog te schutten in sluis Gailloux(3,4mtr) en sluis Rosiere(2,5 mtr) en na pont de St.Martin voor de wal te gaan om onder de parasol te gaan zitten .
Het is nu even niet uit te houden , dus maar een tropendienstje maken. De eigenaar van auberge de Tigrou heeft daar een paar bolders staan en het gras wat korter gehouden , voor bezoekers .
Helaas is zijn zaak niet open en moeten wij langs de D 238 naar Paray le Fresil voor brood en andere zaken . Nu even niet , te warm , we schrapen de koelkast vanavond wel leeg en voor de hond is er nog blikvoer .

We liggen hier goed en rustig tegenover een echte franse keuterboerderij waar van alles te zien is .


Plaats reactie