prinses juliana 1909, Horst, Holm en Orca

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
Plaats reactie
innekeb123

prinses juliana 1909, Horst, Holm en Orca

Bericht door innekeb123 »

Mijn grootvader Menno Bolhuis geboren op 06/03/1905 en overleden op 29/06/1949 was kapitein/eigenaar van de Prinses Juliana 1909 ook van de andere bovenvermelde schepen. In 1940 is hij uit antwerpen vertrokken naar de UK. En 1945 is hij terug gekomen en spijtig genoeg in 1949 verongelukt. Mijn vader, Jean Bolhuis, zeevaartkapitein op rust, weet echter bijna niets over zijn vader! En is ook al geruime tijd op zoek naar informatie maar zonder resultaat. Hij weet wel van zijn oom Lammert dat zijn vader een 10 tal bemanningsleden van een tanker heeft gehaald die in brand was geschoten. Ook na de landing in Normandïe zouden zij voorraden in een Franse haven hebben gebracht. Mijn grootvader heeft lange tijd zijn basis gehad in Glasgow en Campbeltown. Zij zouden ook in de nacht van 10 op 11 mei 1940 meer dan 300 vluchtelingen hebben overgezet met hun 3 schepen, Prinses Julialan 1909, Horst en Holm.

Ahoy innekeb123,
Ik het door jou nieuw geopende topic verplaatst in het sub "Opsporing Verzocht",zo blijft het forum leesbaar en overzichtelijk, hopelijk krijg je respons op jouw vraag, en Sans Rancune!
Groetjes Ruud[Moderator]

Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Menno Bolhuis: Prinses Juliana 1909, Horst, Holm en Orca

Bericht door Vaerderij »

Prinses Juliana Menno Bolhuis kapiten eigenaar.jpg
Prinses Juliana Menno Bolhuis kapiten eigenaar.jpg (323.26 KiB) 3099 keer bekeken

Ik heb een printje gemaakt van bladzijde 31 datum 31-03-2007 van de topic:
Wat waren ze mooi de oude Coastertjes
(Her)Plaatsen van een oud bericht moet toch ook op een andere manier mogelijk zijn?
Overigens werkt het linkje naar het Kustvaartforum (na de crash?) bovenin het bericht niet meer.

Op de vragen van jouw vader is kennelijk nooit een reactie gekomen.

Ook een waardering (in welke vorm ook) voor datgene wat je grootvader in de oorlog heeft gedaan, blijft uit.


Anne
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Prinses Juliana 1909 de latere Minerva

Bericht door Vaerderij »

Geplukt van de Gallery van de te vroeg overleden Jelle Bijlsma.

http://beejee.home.xs4all.nl/1920/MINERVA-03-03-04.htm

Anne
innekeb123

Re: prinses juliana 1909, Horst, Holm en Orca

Bericht door innekeb123 »

innekeb123 schreef: Ahoy innekeb123,
Ik het door jou nieuw geopende topic verplaatst in het sub "Opsporing Verzocht",zo blijft het forum leesbaar en overzichtelijk, hopelijk krijg je respons op jouw vraag, en Sans Rancune!
Groetjes Ruud[Moderator]
Hartelijk dank hiervoor!
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: prinses juliana 1909, Horst, Holm en Orca

Bericht door jdbvos »

zoek je ook foto's van de PJ ?
...ik heb zo her-en-der al wel foto's geplaatst van de PJ op/nabij scheepswerf J.Vos&zn, maar kan ze zó weer plaatsen...maar mijn vader noemde altijd als eigenaar ene P.Joh.Balk....!?
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Re: prinses juliana 1909, Horst, Holm en Orca

Bericht door Vaerderij »

jdbvos schreef:zoek je ook foto's van de PJ ?
...ik heb zo her-en-der al wel foto's geplaatst van de PJ op/nabij scheepswerf J.Vos&zn, maar kan ze zó weer plaatsen...maar mijn vader noemde altijd als eigenaar ene P.Joh.Balk....!?
Kijk hier nog eens naar .............................
http://beejee.home.xs4all.nl/1920/MINERVA-03-03-04.htm

en ook hier ..............
http://beejee.home.xs4all.nl/1930/PRINS ... -01-08.htm

In 1929 verkocht P.J. Balk kennelijk de Prinses Juliana bjr 1909
en liet datzelfde jaar bij J.Vos een nieuwe Prinses Juliana bouwen.

Kapitein Jacob Blom en stuurman T. Hoogenraad lieten op 12 juni 1940 het leven bij
Poole toen de Prinses Juliana bjr. 1929 op een mijn liep.

Anne
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: prinses juliana 1909, Horst, Holm en Orca

Bericht door jdbvos »

Klopt Anne
althans...voor zover ik na kon gaan....
Die 2e Prinses Juliana zit hier ook bij:
Princes  Juliana-02.JPG
Princes Juliana-02.JPG (13.02 KiB) 2932 keer bekeken
Prinses Juliana 4.jpg
Prinses Juliana 4.jpg (77.25 KiB) 2932 keer bekeken
Scheepswerf Vos10.jpg
Scheepswerf Vos10.jpg (66.07 KiB) 2932 keer bekeken
Prinses Juliana 2.jpg
Prinses Juliana 2.jpg (90.41 KiB) 2932 keer bekeken
Oost, west...ook best
innekeb123

Re: Menno Bolhuis: Prinses Juliana 1909, Horst, Holm en Orca

Bericht door innekeb123 »

Vaerderij schreef:
Prinses Juliana Menno Bolhuis kapiten eigenaar.jpg

Ik heb een printje gemaakt van bladzijde 31 datum 31-03-2007 van de topic:
Wat waren ze mooi de oude Coastertjes
(Her)Plaatsen van een oud bericht moet toch ook op een andere manier mogelijk zijn?
Overigens werkt het linkje naar het Kustvaartforum (na de crash?) bovenin het bericht niet meer.

Op de vragen van jouw vader is kennelijk nooit een reactie gekomen.

Ook een waardering (in welke vorm ook) voor datgene wat je grootvader in de oorlog heeft gedaan, blijft uit.


Anne
idd, zijn vragen zijn nooit beantwoord!! Hij heeft wel in 1955 (na zijn dood) een oorlogsherinneringskruis oorlogsdienst koopvaardij 1940-1945 toegekend gekregen. Dit was echter spoorloos sinds de dood van mijn grootmoeder enkele jaren later. Nu, het goede nieuws is, dat ik van de week een positief antwoord heb gekregen van nederland dat er mij een originele ere-medaille zal opgestuurd worden aangezien ik het originele certificaat kon voorleggen. Tot grote vreugde van mijn vader!!
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: prinses juliana 1909, Horst, Holm en Orca

Bericht door Henk van der Moolen »

Neem ook eens contact op met Henk Meurs, die heeft een groot archief waar bijna iedereen die in de oorlog gevaren heeft voor komt
Je kunt hem een persoonlijke mail sturen, zoek even bij zijn mailadres hij staat bij leden, rechts boven in de pagina, op nummer 31.

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
innekeb123

Re: prinses juliana 1909, Horst, Holm en Orca

Bericht door innekeb123 »

Henk van der Moolen schreef:Neem ook eens contact op met Henk Meurs, die heeft een groot archief waar bijna iedereen die in de oorlog gevaren heeft voor komt
Je kunt hem een persoonlijke mail sturen, zoek even bij zijn mailadres hij staat bij leden, rechts boven in de pagina, op nummer 31.

vr gr Henk

Ik dank u vriendelijk voor de informatie!!

groetjes, Inneke


Plaats reactie