Sleepboten

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jur kaspers
Berichten: 1082
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:22

Re: Sleepboten

Bericht door jur kaspers »

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Op 4 Nov 2011 gezien op de Oude Maas de "ZP MONTELENA".

Groeten Jur

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Sleepboten

Bericht door Harry G. Hogeboom »

je mist GEHOOR, Harry...
Nou DAT klopt Jan.........de HOGE tonen...zijn al een mooi poossie de Hoge Bomen in!! :lol: de gevolgen van een wild MK leven :lol:

Als jij zegt dat je een turbo hoort, dan geloof ik je, ik kon het niet zien aan het fillumpie :oops:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10598
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Sleepboten

Bericht door jdbvos »

Ahh Harry, zoals ze destijds in Manilla zo leuk wisten te zeggen: "..me same-same..".....
Maar toch is dat blowertje goed te horen, ondanks onze hogetonen-handycap 8) .
Zet um us goed op de speaker, en als de toeren omhooggaan, komt ook dat blowertje. Als het toerental daarna snel zakt, hoor je het blowertje nog eventjes dapper doorgaan.

Ik ben in de loop der jaren eigenlijk meer kleurendoof geworden, geloof ik...:
Ik kan sommige ex-collegae niet meer uitelkaar houden...., die Gerben Zwart, Ulbe de Wit, Martin Groen, Kees de Bruin, Hans Geel, en Gerrit Blaauw.....
wie was nou ook alweer wie ???

:lol:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Sleepboten

Bericht door K.Brouwer »

Die motor draait hier ook geen vol. Als die dat wel deed gaf die blower een hoog snerpend geluid. Als je achter de manouvreerstand stond zat hij net boven je hoofd.Dat deed dan zeer aan je oren,kan het weten daar ik er zelf ook vaak achter heb gestaan 8) . De telegraaf hing daar uitraard ook en ook de lulpijp van/naar de brug en hwtk.
De fluit hoorde je nog net doch wat er gezegt werd kon je niet horen. Hier hebben heel wat wtk's hun bekende gehoorbeschadeging opgelopen.Gehoorbeschermers kenden wij toen nog niet :shock: .

Groeten,K.Brouwer.
Jaap v D

Re: Sleepboten

Bericht door Jaap v D »

IJsselmeer schreef:Nu heb ik toch een vraag, men heeft het over een schip terwijl men het over een sleepboot hebt ,ik dacht altijd dat het verschil hier in zat , een boot die trek cq duwd een vaartuig en een schip kan men laden dus vloeistoffen of stukgoed , containers etc .
Zo is het zelfde met kapitein en schipper mijn inziens is kapitein een gezagvoeder van een vaartuig met eigen voortstuwing en een schipper is een gezagvoerder van een NIET zelf voortstuwend vaartuig .

Wie kan dit ontrafelen.

Groet Henk
Henk op de visserij heb je een schipper ,en ik kan je verzekeren dat die schepen een eigen voortstuwing hebben :mrgreen:

grts Jaap
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10598
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Sleepboten

Bericht door jdbvos »

Je moet het zó zien (zei mijn pa) : aan een schip hangt een boot, en niet andersom.
Dus óók een binnenvaartschip, of een visserschip, met een schipper, heeft een bijboot (is ook reddingsboot !); ja, zelfs ook een sleepschip (dus zonder voortstuwing)...
Een sleepboot heeft men -DENK ik- dusdanig genoemd omdat ze in eerste instantie ook erg klein waren. Dat waren de voorlopers van de opdrukkers. Pas toen men ze ook ging gebruiken om grote zeilschepen buitengaats op te vangen en naar binnen begonnen te slepen werden ze al gauw groter, GROTER, GROOT.
Marine is een ander verhaal....
Maar waarom die die verschillen hebben. moeten we aan een marineman overlaten, vrees ik
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: Sleepboten

Bericht door b-bootsman »

Hallo allemaal.
Hierbij een foto van twee sleepboten in Noorwegen waarvan 1 betere tijden heeft gehad.
Links de Birger en rechts de Lofjell foto gemaakt door Arild B.
Bijlagen
51154-1.jpg
51154-1.jpg (365.88 KiB) 2167 keer bekeken
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Sleepboten

Bericht door Akwanaut »

Chemgas 16 en Isis, 26.10.2011.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groet Frank
Douwe J.
Berichten: 1820
Lid geworden op: 25 feb 2005 15:25

Re: Sleepboten

Bericht door Douwe J. »

RT Leader 2011
Afbeelding
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
Gebruikersavatar
Akwanaut
Berichten: 2292
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:40
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Sleepboten

Bericht door Akwanaut »

Aquarius, 08.11.2011.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groet Frank


Plaats reactie