Piraterij

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Piraterij

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ook de Grieken mogen zich beschermen...
Tjaaa...belasting betalen daaar hebben die Grieken een donderse hekel an ( en WIE niet!!) :mrgreen: maar wat betreft hun eigen poen beschermen zitten ze dus niet op hun handen :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Piraterij

Bericht door v+d »

Het is in ieder geval een begin , je hoeft toch niet je schip onder je handen te laten kapen.!!
Ik zie ook het probleem niet , geef een paar opvarenden een goeie training , de gezagvoerder houdt nu toch immers ook het bevel over de toegevoegde bewakers?
Het komt er toch van en je hele leven achter prikkeldraad varen heeft niet veel meer met vrijheid te maken.!!
Bema

Re: Piraterij

Bericht door Bema »

Allemaal leuk en aardige deze discussie maar waarom doet iedereen alsof het iets van de tegenwoordige tijd is?
Ik kan me herinneren, heel pikheetje terug, golf van guinee heet het daar geloof ik. Laden/lossen in Abidjan, héél ver van de kust rondjes maken ivm wachten en ondertussen alle wd deuren vastlassen, lasapparaat bij laatste overgebleven open wd deur en alle trappen wegsleutelen die naar die verdiepingen gingen waar geen wd deuren waren.
Gelukkig hadden de "heren" toen nog geen raketwerpers etc bij zich en gingen ze na het leeghalen van wat containers weer weg. Trouwens altijd die containers waar waardevolle spullen in zaten, datdanweerwel.
Het typische was, russen en yanken, waar de officieren gewapend aan dek liepen hadden nooit van dat soort problemen.
Ik wil hiermee slechts aangeven dat piraterij van alle tijden is! en dat hollanders wat betreft bescherming van overheidswege al heel lang in de steek worden gelaten. Zonder hiermee een politieke discussie uit te willen lokken overigens.
Kleine anekdote: Mocht van 1 van die amerikanen (dacht dat t lykesline was) een keer schieten op een blikkie. Als ik eraan terugdenk krijg ik weer pijn in mn schouder! Wat een terugslag zeg!
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Piraterij

Bericht door Harry G. Hogeboom »

dat piraterij van alle tijden is!
Oooooh jaaa, zeker....ik heb hier pas op Kombuis nog een foto gezien van en standbeeld van Piet Hein...ergens in Cuba geloof ik :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Bema

Re: Piraterij

Bericht door Bema »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Piraterij

Bericht door Hannes »

Hieronder een artikel uit een oude krant, wat de piraterij betreft, in vroegere eeuwen voor onze eigen huisdeur.
Hier wordt Klaus Störtebecker, -onze nationale "Held", die men tegenwoordig als een soort Robin Hood ziet- aangehaald.
Ongetwijfeld hebben plaatsen als Emden, Marienhafe, enz. daarvan flink geprofiteerd.
Men mag daarbij niet vergeten, dat men in die jaren even anders met zijn medemens omsprong dan als wij dat tegenwoordig gewend zijn.
De bemanningsleden van de gekaapte Hanzekoggen zijn met grote waarschijnlijkheid overboord gegooid.
De zeerovers stond ook geen beter lot te wachten, Störtebecker werd met een aantal van zijn kornuiten in Hambrg een kopje kleiner gemaakt.
zeerovers.jpg
zeerovers.jpg (80.84 KiB) 1017 keer bekeken
zeerovers1.jpg
zeerovers1.jpg (116.29 KiB) 1017 keer bekeken
zeerovers2.jpg
zeerovers2.jpg (211.99 KiB) 1017 keer bekeken
zeerovers3.jpg
zeerovers3.jpg (162.16 KiB) 1017 keer bekeken
zeerovers4.jpg
zeerovers4.jpg (91.51 KiB) 1017 keer bekeken
zeerovers5.jpg
zeerovers5.jpg (155.44 KiB) 1017 keer bekeken
zeerovers6.jpg
zeerovers6.jpg (170.25 KiB) 1017 keer bekeken
zeerovers7.jpg
zeerovers7.jpg (98.23 KiB) 1017 keer bekeken
Groeten, Hans.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Piraterij

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Hans schreef:Störtebecker werd met een aantal van zijn kornuiten in Hamburg een kopje kleiner gemaakt.
"Een aantal", zei je? Zeventig man hakten ze in 1402 in Hamburg de kop af! Dertig man van Störtebeker en veertig man van de heren Godekins, Moltke en Manteufel.

AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Uit: Stan Hugill Zeemansliederen
Vertaling Theo Horsten
De Boer Maritiem 1978
ISBN 90 228 19825
Bep Roodenburg

Re: Piraterij

Bericht door Bep Roodenburg »

Ben het helemaal eens met het feit dat onze koopvaardij moet worden beschermd tegen piraterij. Laat dit dan doen door ons ministerie van defensie. Particuliere beveiligingsbedrijven zijn niet in staat deze taak te volbrengen. Moeten we dan willen dat de eerste de beste beveiliger gewapend rond gaat lopen, wie leert hun de rules of engagement, wie leidt hun op? Het Korps is perfect in staat deze taak te volbrengen alleen nog groen licht uit het Haagse. Quo Patet Orbis, Semper Fi.
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Piraterij

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Beppie...wanneer ga je eens doorkrijgen, dat de boy's and girls in den haag, er geen ene moer aan doen.Mart ex marineklant, maar zich verbeterd.. luctor et abortus :oops: :wink:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Piraterij

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Bep........
Nou dat heb je heel netjes en vooral "theoretisch korrekt" gezegd........waarschijnlijk van achter een buro met de thermostaat op 22 en "precies volgens het boekie zoals uitgelegd op blz. 23" :roll: ...ik zou zeggen : Ga eens een praatje maken met een paar van die gekaapte bemanningen die daar al een maandje of wat met d'r platte gebitje in Somalie in de woestijn onder een paar struiken gevangen worden gehouden,vertel ze dat daar even DUIDELIJK met het boekje in de hand en "wens ze het beste" EN proef de harde werkelijkheid.

"Eerst een formuliertje invullen voor een "aanvraag" ...ik meen 3 weken van te voren"......laat ik er verder maar niks van zeggen, maar het is -mij althans- wel DUIDELIJK dat die " groene licht lieden in Den Haag" zich vooral op geen enkele wijze zich laten hinderen door " kennis van zaken".....OF "begrip en interesse voor zakendoen OF dienstverlening!"
Al dat huidige " nutteloze-eindeloze-oeverloze-EN meestal DOMME..heen en weer gepraat van de politici" doet me allemaal weer sterk denken aan die "Engelse gozer"....die een bakkie thee was wezen drinken met Adolph Hitler......." Peace in our Time"......vooral NIKS doen dat HUN rust EN pensioenrechten mocht verstoren....... de lijst van voorbeelden om ons heen van "mooi pratende en vooral inkompetente" politici is ZO groot dat we het al "normaal" zijn gaan vinden.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie