ValeMax VLOC's

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jancorjoh
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Jancorjoh »

De allergrootste bulkcarrier zit aan de grond

http://nos.nl/artikel/319756-grootste-i ... lopen.html

Gr.John

Bron:www.nos.nl

Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Brazuca »

Wat de Vale Beijing betreft, zit het schip niet aan de grond maar ligt gewoon in de haven "Terminal Ponta da Madeira" nabij São Luis (de Maranhão)

Afbeelding

Er wordt een beetje geheimzinnig over gedaan, zo is niet duidelijk waar het schip de schade heeft opgelopen, maar er wordt vanuit gegaan dat het schip een van de ballasttanks heeft beschadigd tijdens het laden.

Het schip is splinternieuw en is in zuid-Korea gebouwd.
Het schip is 361 meter lang, 65 meter breed en steekt 23 meter diep.

Het schip is vanmiddag van de pier weggesleept, en voor anker gegaan.
Er zijn surveyors en duikers aan boord om de schade op te nemen.
J.B235

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door J.B235 »

Jos Komen schreef: Ze zijn nu al 2 maanden bezig om het schip weer vlot te krijgen.
IK hoorde een gerucht dat er een kraan (Euro-Demolition Beverwijk)met schrotschaar naar toe is...
Houd dat dan in dat ze gesloopt gaat worden omdat ze haar niet weg kunnen krijgen???
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Bulkfietsje-Val Beijing...foto van het Internet
Bijlagen
vale-carrier-we_1349953cl-8.jpg
vale-carrier-we_1349953cl-8.jpg (90.07 KiB) 9777 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
albert s
Berichten: 260
Lid geworden op: 10 dec 2005 17:06

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door albert s »

Dirk/ brazil heeft gelijk kwam volgende op internet tegen:

'Vale Beijing' cracking at Brazilian terminal
New is circulating that 'Vale Beijing', one of the new ValeMax VLOCs, has suffered cracking while loading at the Brazilian port fo Pant de Madeira. The crack is apparently in the No.7 Hold and water is flooding into the hold from an adjacent ballast tank. The ship was scheduled to load 384,000 tonnes of iron ore but loading was stopped when she had about 200,000 tonnes loaded and with about 20,000 tonnes in the No.7 Hold.

Sources have advised the Antipodean Mariner that the ship will be moved off the loading berth and her bunkers are going to be pumped off to reduce the risk of pollution. Ponta de Madeira is a loading terminal and there are no facilities to discharge the ore aboard 'Vale Beijing'.

'Vale Beijing' was built at STX Jinhae Shipyard Korea, owned by STX Pan Ocean and time-chartered to Vale. The vessel is on her maiden voyage and Ponta de Madeira is her first cargo loading.

The Antipodean Mariner
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door v+d »

De schade aan de Vale Beijing lijkt te zijn ontstaan door fouten in het laden en ontballasten .
De Vale Brasil heeft in mei 2011 391.000 ton erts geladen(voor de eertste maal) zonder incidenten .
De Brasil is ook in Korea gebouwd echter bij Daewoo.

Op w.w.w.oil-electric.com/2011/12/vale-beijings-maiden-voyage-cut-short.html vindt je een interessant artikel , dat ook het ballastschema laat zien.

Foutje , maar wel mooi om te volgen :wink:

De volgende schepen voor Vale van deze afmetingen komen uit China , het wordt nog spannend :!:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Harry G. Hogeboom »

het wordt nog spannend
Hallo V+D..........volgens mij IS het al spannend.....nieuwe bulkfiets...1e vrachie....scheuren???stoppen met laden...weg van de terminal... :roll:

Het heeft geen zin om hier te gissen, maar het is nog niet zolang geleden dat " best flinke bulkfietsjes" braken en zonken....dus daaaar zullen die verzekering jongens OOOOK wel aan gedacht hebben.( Interessant boek om te lezen." Return of the Coffin ships") De "DOK-mogelijkheden"...indien nodig zijn vanzelf zeeeer beperkt i.v.m. de grootte van het schip en " in geladen toestand" is het gewoon ONMOGELIJK het schip in dok te zetten ( nogmaals indien dit nodig mocht blijken!!....ik las ergens dat ze bij het "verhalen" de eigen machines NIET konden gebruiken.....waarom????....splinternieuw schip???)

Het feit dat ze " het laden hebben gestopt" terwijl er goed 50% lading??? aan boord zit duidt op "ernstige problemen".......anders doen ze dat niet.

DUS om de "gedeeltelijke lading" eruit te vissen MOETEN ze het schip naar een "LOS-terminal" brengen....OF ter plekke met drijvende kranen lossen......dat laatste idee lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk- zo niet vrijwel onmogelijk???? i.v.m. de grote breedte van het schip....

Al met al een interessant geval en volgens mij IS dit al ZEEEEER spannend :lol:

Even als een notitie: Het is misschien niet erg algemeen bekend en wellicht wordt de 2nd hier een beetje narrig van :mrgreen: maar ik weet persoonlijk van 2-twee- splinter nieuwe schepen - 1 een bulkfiets, ander een doossiesboot- welke zodanig grote en ernstige gebreken in het laswerk van de romp toonden dat ze " voor een ZEER groot percentage" OPNIEUW moesten worden gelast :roll: .........en DIT allemaal voooooor ze een lading aan boord kregen :roll: .......dus "wie weet"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door v+d »

Je zou toch denken , dat lassen controleren met de huidige technieken niet echt onmogelijk is?
Het bakbeest weer leeghalen lijkt al een feest op zich , een kostbaar geintje!
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door rspeur »

Bij de EECV moeten ze het voorlopig maar houden bij de Berge Stahl, die nu misschien voorlopig wel weer even de grootste is, althans de grootste die ook nog iets presteert....
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door v+d »

René ,

ik heb even bij Wikipedia gekeken onder Berge Stahl , blij dat ik daar niet op hoef te werken.
De menselijke maat is een beetje zoek onderhand!


Plaats reactie