Griekenland

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Griekenland

Bericht door Joost.R »

Onderwerp: griekse schuld?

Griekse crisis, welke crisis?

Het is een mooie dag in een klein Grieks plaatsje. Alle straten zijn leeg. Het zijn slechte tijden, een ieder heeft schulden en allen leven op de pof.

Op deze dag rijdt een welgestelde Nederlandse toerist door het Griekse dorpje en stopt bij een klein hotel.

Hij zegt tegen de eigenaar dat hij graag de kamers bekijken wil, om er misschien een voor een nacht te huren en legt als onderpand 100 Euro op de desk.

De eigenaar geeft hem een paar sleutels.

- Als de bezoeker de trap op is, neemt de hotel eigenaar het geld, rent naar zijn buurman de slager en betaalt zijn schulden.

- De slager neemt de 100 Euro, loopt de straat uit en betaalt de boer.

- De boer neemt het geld en betaalt zijn rekening bij de koelopslag.

- De man daar neemt het geld en rent naar de kroeg om zijn drankrekening te betalen.

- De kroegbaas schuift het bedrag door naar een aan de bar zittende prostituee, waarbij hij nog schulden had.

- De prostituee rent naar het hotel om daar haar uitstaande rekening van 100 euro te betalen.

- De hotelbaas legt het geld weer op de balie. Op dit moment komt de toerist de trap weer af, neemt het geld van de balie en zegt dat de kamers hem niet aanstaan en hij verlaat het dorpje.

Niemand heeft iets geproduceerd.

Niemand heeft iets verdiend.

Iedereen is zijn schulden kwijt en ziet de toekomst met optimisme en zonnig tegemoet.

Zo, nu weten jullie hoe het zit.

Zo eenvoudig werkt het Griekse reddingspakket.
:wink:

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat is een aardig mopje dat naar ik meen al ergens op Kombuispraat staat. Overigens is de hotelbaas degene die met een onbetaalde rekening van 100 euro blijft zitten. :wink:
Maar als het zo simpel was, gebeurde dit niet...
  • Greece suicide rate soars
    Athens
    December 20, 2011


    Greece's suicide rate has reached a pan-European record high, with experts attributing the rise to the country's economic crisis and painful austerity measures.
    Statistics from the Greek Ministry of Health show a 40 per cent rise in those taking their own lives between January and May this year compared with the same period in 2010.
    Before the financial crisis began to bite three years ago, Greece had the lowest suicide rate in Europe at 2.8 per 100,000 inhabitants. It now has almost double that number, the highest on the continent, despite the stigma in a nation where the Orthodox Church refuses funeral rites for those who take their lives. Attempted suicides have also increased.
Voor hen die liever geen Engels lezen:

  • Het aantal zelfdodingen in Griekenland is gestegen tot een Europese recordhoogte, een stijging die door deskundigen wordt toegeschreven aan de economische crisis die het land doormaakt en de pijnlijke bezuinigingsmaatregelen.
    Statistieken van het Griekse ministerie van Volksgezondheid geven een stijging aan van het aantal mensen dat zich van het leven berooft van 40 procent tussen januari en mei van dit jaar, vergeleken met dezelfde periode in 2010.
    Voordat de financiële crisis drie jaar geleden werkelijk merkbaar begon te worden, had Griekenland met 2,8 per 100.000 inwoners het laagste zelfmoordcijfer van Europa. Dat is nu bijna verdubbeld en daarmee het hoogste van Europa, ondanks het stigma in een land waar de Grieks-orthodoxe kerk weigert hen die zichzelf van het leven beroven een kerkelijke begrafenis te geven. Het aantal pogingen tot zelfdoding is eveneens toegenomen.


Overigens bestrijd ik dit...
  • Greece had the lowest suicide rate in Europe at 2.8 per 100,000 inhabitants. It now has almost double that number, the highest on the continent.
    Of:
    Griekenland (heeft) met 2,8 per 100.000 inwoners het laagste zelfmoordcijfer van Europa. Dat is nu bijna verdubbeld en daarmee het hoogste van Europa.
Griekenland heeft inderdaad heel lang het laagste zelfmoordcijfer van Europa gehad en die 2,8 per 100.000 klopt ook. Maar als dat nu verdubbeld is tot 5,6 dan is dat nog steeds een stuk lager dan de 7,8 in Nederland, 11 in Zweden, 16,2 in België, 17,3 in Finland en Hongarije met 19,8 aan de top.

Maar dat het aantal zelfdodingen onrustbarend is gestegen, was dit jaar regelmatig in het nieuws en dat dit puur door de crisis komt, is een vaststaand feit.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Griekenland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

In en in Triest :cry:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Griekenland

Bericht door dita »

Theo!

Bedankt voor je artikeltjes. Ik heb nu een heel ander inzicht naar de oorzaak van de situatie daar. Dus van datgene wat NIET in de kranten staat.
Groeten
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Griekenland

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Tja... vermoedend dat ik voor nederlandse standaard de armste kombuizer ben met wat gezamelijke gedeeltelijke pensioentjes met een pinlimiet van 700 eurootjes,welke weinig hoop op opslag geven ,eerder vermindering in 2013 :oops: Heb ik tòch niet de neiging om ''een mondje slochteren''in te nemen of anderzins een eind aan mijn bestaan te maken.Deze 700 eurootjes zijn een goede 1680 reais vergelijkbaar met het salaris van een stadsbus chaufeur, die ook nog zijn eventueele verkeersboetes daarvan moet betalen en meestal een gezin met meerdere jonge kinderen heeft te onderhouden.
De boosdoeners zijn de creditcards met hun hoge percentages op achterstallige voldoeningen.Dus als jullie enige tijd niets van me horen dan is de prik tijdelijk afgesloten zo ook internet verbinding. :oops: Gaan dan gewoon verder met leven met een kaarsje s'avonds.Hebben dit al enige malen eerder gedaan bij de bouw van drie huizen. Douchen? gewoon een 18 ltr blik water verwarmen met wat hout er onder.. nooit de buren nodig gehad.Allemaal niet zo leuk nu we wat ouder worden... maar mijn vrouw is jonger en sterk( ik vecht er maar nooit mee)borduurd niet maar metseld mooie muurtjes :lol: Heb mijn huis aan de kust vorig jaar eindelijk kunnen verkopen , en de koper heeft toen alle achterstallige lasten overgenomen en ik was blij met een eind bedragje van 7500 euro welke ook alweer op zijn.Mischien komen er nog wat betere jaren nà 21 dec 2012 een positieve cosmische straling of zo :wink:
We gaan het zien, inmiddels nog steeds een flesje ''Presidente'' achter in de koelkast.Och heb al heel wat tegenslagen overwonnen, ben per slot een zeeman met meer dan 40 jaren op de teller, en enige strandingen en er zijn hier millioenen die het met vèèl minder moeten doen.Groet uit een warm maar nu bewolkt zuid brasil
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Naar het schijnt zijn het vooral oudere mensen die een eigen zaakje hadden die het leven niet meer zien zitten. Na jarenlang hard werken, zijn ze nu opeens alles kwijt. In de afgelopen twee jaar zijn er tienduizenden kleine bedrijfjes gesloten of op de fles gegaan. Als zo iemand dan ook nog met schulden blijft zitten, of wel aan leveranciers, maar nog veel erger: als ze geprobeerd hebben om het te redden door geld te lenen bij een van de vele woekeraars die actief en volkomen genadeloos zijn, dan komt er een moment dat iemand zijn lot maar liever in eigen hand neemt.

Hier op het platteland gaat het allemaal nog wel. Ik kom weer terug op dat eigenhuizenbezit van de Grieken: als je een eigen huis(je) hebt, hoe klein dan ook, dan hoef je alleen nog maar te eten en te zorgen dat je warm blijft. Overigens is de verkoop van huisbrandolie in de kleinere steden en op het platteland met 50 procent gedaald ten opzichte van vorig jaar en in de grote steden met 25 procent. Op het platteland kun je hout stoken, maar in de stad zitten de mensen simpelweg in de kou.

Stel je even voor dat je toch al niet zo hoge loon met 40 procent wordt verlaagd! Dat gebeurt. Elk dorp heeft een "voorzitter" of een president, dat is hetzelfde woord: πρόεδρος, spreek uit "pró-èdros". Daar word je voor gekozen en dat betaalt hooguit een 300 euro in de maand, maar daar hoef je dan ook weinig voor te doen en weinig voor te weten. De proedros heeft een secretaresse tot zijn beschikking, wat een ambtenaar in gemeentedienst is. De president zelf moet bij voorkeeur een beetje handige jongen zijn die dingen kan regelen en desnoods zelf doen: zorgen dat de wegen in goede staat blijven, het waterleidingbedrijf waarschuwen als er ergens een lek is, zorgen dat de straatverlichting blijft branden en kapotte vuilcontainers worden vernieuwd. De secretaresse doet de administratie en weet daar de weg in. Dat is hier sinds jaar en dag Maria Kirkenidis en die heeft daar een dagtaak aan. Vroeger zat ze hele dagen op het dorpskantoortje, maar daar zit ze nu maar twee keer in de week van 's morgens 7 tot 9 en de rest van de tijd zit ze op het gemeentehuis in het naburige stadje. Maria had 1500 euro in de maand wat hier een redelijk salaris is voor dergelijk werk. Je kunt natuurlijk beter buschauffeur in Athene of Thessaloniki zijn, want dan hoef je minder te weten, maar je krijgt wel dik 4000 euro in de maand, plus overtime die je niet hoeft te maken, wat weer een ander verhaal is waar ik misschien nog wel op terugkom.

Maar Maria ging dus, ik meen in oktober, van de ene dag op de andere van 1500 naar 900 euro in de maand. En zij is een van de vele tienduizenden die dat overkwam. Dan kun je wel gaan staken of demonstreren, maar er zijn gewoon geen centen meer, dus dat helpt ook niet. Als er dan voor begin 2012 nieuwe bezuinigingsmaatregelen, nieuwe belastingen en een verhoging van de elektriciteitsprijzen worden aangekondigd, dan word je toch wel moedeloos.

Morgen zal ik weer wat dieper ingaan op de oorzaken van deze rampzalige ontwikkelingen, want denk erom: de Grieken zijn nog lang niet op het dieptepunt.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Griekenland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

want denk erom: de Grieken zijn nog lang niet op het dieptepunt.
Wat zou je denken van " en de rest van de aardbol" Theo....

Als ik me goed herinner had Canada in 2008 ( DAT was bij dat vorige financiele waarschuwings aardbevinkie weet je wel??) Canada had toen een " sluitend budget beleid"....maar moest toen meen 80 biljoen in " THE Red" gaan om de zaak een beetje op de rails te houden......
EN da's "mooi"....ALS je nog wat lenen KAN!!!.......anders ga je " aan het gas"...a la " Dirty Thirties"

en DAN krijg je dit soort situaties......maaar DAT kan NU niet meer "hoor ik velen denken"......DAT dachten "ze" toen ooook....na de Swinging " Roaring Twenties"

Als ik deze brief van een radeloze boerin aan de Minister President over " Ik heb geen broek meer aan de kont" voor iemand moet vertalen dan hoor ik het graag.

The desperate plea of a penniless farmer's wife
September 28, 1933

Dear Prime Minister R. B. Bennett,
It is with a very humble heart I take the opportunity of writing this letter to you, to ask you if you will please send for the underwear in the Eatons' order, made out and enclosed in this letter. My husband will be 64 in December and his neuritis is very bad. We have had very few crops for the last three years, not enough at all to pay taxes and live, and this year's crops are a complete failure. My husband is drawing wood on the wagon for 34 miles. It takes two days for a trip and he has to sleep out under the wagon. It is cold and windy. I am writing this in the hope that you will send for this underwear for him, as we have no money ourselves. I have patched and darned his old underwear for the last two years, but they are completely worn out. We have never asked for anything of anybody before. If I can only get this underwear for my husband, I can manage for myself, as I can stay in the house over the winter.....

Notitie: Bennett was als Minister President -1930-1935-nou niet zo'n sukses kennelijk, alhoewel de geschiedenis gegevens mij daarover niet helemaal duidelijk zijn. Het is ZEKER dat hij als " prive persoon" bijzonder vrijgevig was en veeeel mensen met veeeel van z'n eigen geld heeft geholpen..er zijn honderden van dit soort brieven in het Nationale Archief!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: Griekenland

Bericht door Brazuca »

Tot hoe ver kun je gaan om lonen, uitkeringen en pensioenen te verlagen ?

Dat er mensen buiten de boot zullen vallen en geen uitweg meer zien is zeker, en dat er steeds meer mensen in toenemende mate afhankelijk zullen zijn van specifieke hulpverlening zoals bijvoorbeeld het verstrekken van voedsel via een voedselbank en soortgelijke initiatieven is ook met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vast te stellen.

Het is niet alleen een typisch Grieks probleem, maar meer een algemene tendens, welke in sommige ontwikkelde landen nadrukkelijker zichtbaar is dan in andere. Dat het in Griekenland nu een acuut en systematisch probleem geworden is zal Theo ons verder toelichten neem ik aan.

Ik zeg al zo'n 15 jaar dat de Verenigde Staten het eerstvolgende derdewereldland zal zijn, vanwege het onvermogen om de tering naar de nering te zetten. In de VS alleen al overleven +/- 46 miljoen mensen op voedselbonnen en dit cijfer groeit elk jaar met `double digits`.
Voor alle duidelijkheid, een persoon in de VS heeft recht op voedselbonnen als deze minder verdiend dan US$ 1.180 per maand.

Om het wat dichter bij huis te zoeken, Nederland heeft +/- 130 voedselbanken, waar +/- 50.000 mensen een voedselpakket verstrekt krijgen. Ook hier stijgen de aanvragen exponentieel.

Het is dus niet alleen in de ex-Oostblok landen waar voedselbanken en gaarkeukens een bekend fenomeen zijn, maar het is zoals eerder al gezegd een algemene tendens. 20 van de 27 landen in de Europese gemeenschap, maken gebruik van Europees geld voor voedselhulp aan de lokale bevolking.

Het is natuurlijk een kwestie van oorzaak en gevolg, en Theo zal zeker de vinger op de zere plek weten te leggen.
Ben benieuwd naar de toestand in de (Griekse) wereld toegelicht door onze lokale reporter aldaar.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Griekenland

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dick schreef:het verstrekken van voedsel via een voedselbank en soortgelijke initiatieven
Blijft de vraag wie die voedselbanken dan van voedsel en geld en andere faciliteiten moet voorzien. Dat zullen dan toch heus de internationale hulporganisaties moeten zijn. Er zijn wel een aantal zeer rijke particulieren die dergelijke initiatieven nemen, mensen die ook al vóór deze ramp in alle stilte minder bedeelden, of liever: echte armen, hielpen. De vrouw van wijlen de scheepsmagnaat Latsis is daar een van en ook de eigenaar van het grootste commerciële televisiestation ANTENNA 1 deed dat al vele jaren, maar nu nog veel meer. Dat is trouwens een vroegere koopvaardijmachinist die het station in 1989 opzette, toen het staatsmonopolie op televisie werd opgeheven.

De medische diensten van internationale hulporganisaties met een vestiging in Griekenland, zoals Artsen Zonder Grenzen, hebben het razend druk met het helpen van gewone Grieken die om een of andere reden geen toegang (meer) hebben tot de normale zorg, die overigens toch al erbarmelijk is.

De kerk zal ook wel het een en ander doen, maar hoe, dat weet ik niet; die doen dat of in stilte, of ze doen niks, dat kan ook. Voor wie het nog niet wist: de Grieks-orthodoxe kerk wordt volledig gefinancierd door de Griekse staat, dus op dit moment van Europees geld. Priesters en bisschoppen zijn in feite ambtenaren - met zeer goede salarissen - die nog steeds niet meedoen aan de bezuinigingen. Bovendien betaalt de kerk nauwelijks belasting op de enorme bezittingen die ze hebben. Vandaar dat het allemaal zo hopeloos is: hoe moet hier in korte tijd verandering in worden gebracht? Want er is geen tijd meer; alles wat er in dertig jaar verkeerd is gegaan en gedaan, zou eigenlijk in drie jaar hersteld moeten worden. De kerk is oppermachtig, dus hoe breek je die macht - als je die al wilt breken? Kerk en staat zijn op papier gescheiden, maar in de praktijk absoluut niet. Hetzelfde geldt voor de vrijheid van godsdienst. Ik wil daar hier nu niet te diep op ingaan en er zeker geen discussiepunt van maken; ik geef het alleen maar aan ter overdenking. Wie er meer over wil weten kan gaan Googelen. Laat ik twee dingen zeggen: wie het zou wagen om hier ergens op een plein op een stoel te klimmen en het evangelie te verkondigen, belandt in de bajes. Hetzelfde geldt voor een boekhandelaar die andere bijbels te koop zou aanbieden dan de officiële Griekse bijbel en dus ook geen bijbels in andere talen.
    • Afbeelding
Overal waar rampen zijn en mensen in nood verkeren, kom je het Leger des Heils tegen - in Nederland zijn er momenten geweest dat het Leger des Heils eerder met koffie en broodjes op de plaats van de ramp was, dan de hulpdiensten met groot materiaal. De treinramp bij Harmelen - zie foto - was daar een voorbeeld van. Hier in Griekenland is de Salvation Army heel lang een verboden organisatie geweest en is dat in feite nog. Als evangeliseren strafbaar is bij de wet, volgt daar automatisch uit dat het Leger des Heils hier helemaal niet kán. Anderzijds kan Griekenland dat binnen de EU natuurlijk niet volhouden en dus worden er nu heel voorzichtig stappen gezet om... Enfin, kijk HIER maar. Die mensen van die site moeten hun woorden uiteraard zeer zorgvuldig kiezen, dat spreekt.

Ik vertel deze dingen niet om de Grieken te veroordelen of te kleineren of belachelijk te maken, dat wil ik heel duidelijk stellen. Ik noem ze alleen maar om duidelijk te maken wat hier allemaal speelt en waar rekening mee moet worden gehouden, zaken die zo moeilijk te veranderen zullen zijn. De lange weg die hier nog te gaan is.

Het land moet vanaf de grond opnieuw worden opgebouwd en ik vrees dat het eerst tot op de fundamenten moet worden gesloopt voordat aan de opbouw kan worden begonnen. Dat gaat vele, vele jaren duren. Maar slopen zal waarschijnlijk niet nodig zijn; een dezer dagen stort het hele gebouw krakend in waarna het puinruimen wordt, zoeken naar overlevenden en dan van de grond af aan beginnen.

Als Brussel daar nu eens vanuit zou gaan en plannen maken om die instorting gecontroleerd te laten verlopen en geen geld in meerdere bodemloze putten gooien, maar veel geld opzij zetten om de slachtoffers te helpen en een kans te geven weer een bestaan op te bouwen. Ze zouden nu - vandaag en niet wachten tot bijvoorbeeld 2 januari - duidelijk moeten stellen dat Europa Griekenland niet uit de euro gaat gooien - wat ook helemaal niet kan - maar Griekenland met veel geld zal helpen om vrijwillig uit de euro te gáán. Ik zie geen andere weg.

Maar ja, wie ben ik? Een Hollandse potjesschipper met praatjes en verder niks.

Mijn tijd voor stukkies schrijven is voor vandaag verbruikt en ik moet verder met vertalen. De Griekse zon schijnt, de lucht is strakblauw, er is geen wind en het is 2 graden. Een mooie dag. Zo mag het van mij blijven tot eind maart.
Nog 85 pagina's, dan ben ik klaar en ik werk op 5 tot 6 pagina's per dag, dus nog twee weken, plus een week corrigeren en dan is het weer gebeurd. Dan ga ik verder met mijn verhalenbundel die nu zo ongeveer klaar had moeten zijn, maar een mens kan niet alles tegelijk.

Morgen verder met de aanloop naar deze toestand, van 1957 via 1983 naar het heden. Een continuing story...
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Griekenland

Bericht door jdbvos »

Het is een hele beroerde toestand, waar een enkeling niets aan kan veranderen.....met het 'dweilen met de kraan open' wordt het vertellen van de gevolgen dan al gauw een litanie
Maar jouw vertellingen werpen voor mij een heel ander licht op "de Grieken" in hun situatie, dan de indruk die we in de de berichten van de media opdoen....
Je reinste ramp voltrekt zich aan de Europese 'achterdeur'

Dank, voor je berichtgevingen hier Theo ! Zijn eye-openers.
Oost, west...ook best


Plaats reactie