IJslandvaarders

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: IJslandvaarders

Bericht door Bob R.I.P. »

De lust om de scriptie te lezen vergaat je met die advertentie dat je geselecteerd ben voor een speciale aanbieding. Bovendien nog een stem erover heen.


mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: IJslandvaarders

Bericht door Brazuca »

Bob schreef:De lust om de scriptie te lezen vergaat je met die advertentie dat je geselecteerd ben voor een speciale aanbieding. Bovendien nog een stem erover heen.
Bob, met Google Chrome als browser en Adblock (advertentie blocker) heb ik nergens last van.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: IJslandvaarders

Bericht door Bob R.I.P. »

Hallo Dick,

Beide programma's heb ik niet geinstalleerd. Natuurlijk kreeg ik wel de vraag om Chrome te installeren. Maar dat doen ze niet voor niets. Weer een bemoeial er bij. Bill Gates is al erg genoeg. Adblock kem ik niet. Zal eens kijken hoe dat werkt.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: IJslandvaarders

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik heb die eerste bekeken en de twee volgende gedeeltelijk. Heel mooi, vooral die eerste. Bedankt!
Waar vind je ze wel?
Ook nog een klein stukje fado van Madalena Iglesias.
Het wordt me duidelijk dat de Portugezen zelfs in 1966 nog zo visten, met dories vanaf een schoener.
Ook zie ik dat er maar één man in een dory zat; had Kipling toch gelijk.
Wat een leven.
Mariner (R.I.P.)

Re: IJslandvaarders

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Hallo Theo,

Als je die derde link gebruikt en de boel gewoon achter elkaar door laat draaien, dan heb je een avondvullend programma over de Portugese visserij in heden en verleden. 8)

Groets,

Mariner
Wybe-M3

Re: IJslandvaarders

Bericht door Wybe-M3 »

Ik kom niet zoveel meer op Kombuispraet, te druk met meissies en andere zaken, maar dit onderwerp en de berichten/foto's hier trekken me wel!

Op het Scheveningenforum hebben we het ook over de IJslandvaart (vooral de nederlandse variant daarvan) gehad, zie http://www.scheveningen-nu.nl/yabbse/in ... pic=2277.0

Ik kwam veel in Duinkerken en daar (en in Gravelines) wordt er veel over gesproken. Het moet een barre visserij zijn geweest.

Theo plaatst zijn boeken per soort op de planken en een verwijzing in een boeken-databank.
Ik plaats mijn boeken op de plank per grootte (van klein naar groot dus, heb ik overgenomen van de bibliotheek van de TU-Delft, het spaart veel meters plank).
Als database gebruik ik een referentieprogramma dat vrijwel standaard is in in akademische kringen (ik ben nu niet thuis, dus kan het niet opzoeken).
Ik verzamel nl. niet alleen maritieme boeken (vooral over het NL-zeereddingwezen) maar ook knipsels, foto's, schilderijen, CD's, DVD's, voorwerpen, enz.
Dus aan een database voor alleen boeken heb ik niks.
Als ik een boek nodig heb ga ik naar de database en vind daar o.a. de hoogte van het boek. Daarna ga ik met een centimeter naar de planken. Werkt prima. Als er teveel boeken van dezelfde hoogte zijn zet je die bijv. op alfabet van de schrijver.
Mariner (R.I.P.)

Re: IJslandvaarders

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Hallo Theo, Wybe e.a.

Ik heb nog nix gecategoriseerd en moet me daar buitengewoon diep voor schamen omdat het eigenlijk deel uitmaakt van m'n huidige vak. :oops: Omdat ik ook een kamertje vol met een zeer breed oeuvre maritiem getint oud papier heb, wordt het eigenlijk weleens tijd. Ik begin zo langzamerhand het overzicht toch een beetje te verliezen en koop dus ook doubletten, (zoals dat zo netjes heet in de museumwereld). Op zich niet zo'n punt, maar van bepaalde boekjes heb ik inmiddels vier exemplaren 'ergens' (?) staan. :roll:

Heb in ieder geval Theo's link even bij m'n favorieten gezet en ga die eens rustig uitpluizen als ik tijd heb. Benieuwd welke database jij gebruikt Wybe.
Groets,

Mariner

P.S. Wordt het geen tijd dat we Jos vragen om dit topic te verplaatsen naar het 'grote' forum? De strekking is inmiddels al iets breder dan alleen 'boeken'.
Wybe-M3

Re: IJslandvaarders

Bericht door Wybe-M3 »

Ik vermoed dat ik Reference Manager gebruik (http://en.wikipedia.org/wiki/Reference_Manager).
Kun je heel veel mee. Ik kan me er net mee redden voor wat ik nodig heb. Ik ben gestopt met artikelen enz, te kopen. Eerst mijn achterstand in administratie maar wegwerken. Is erg begrotelijk als je iets 3 of vier keer blijkt te hebben.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: IJslandvaarders

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Reference Manager; 234 euro voor een stukje software om je boeken te catalogiseren, vind ik wel een beetje duur.

Ik heb werkelijk heel lang gezocht naar een goed programma, niet alleen voor boeken, maar ook voor DVD's en vooral niet te vergeten voor CD's.
Het nadeel van al die programma's was telkens weer dat het te veel werk was om alles in te voeren, boek voor boek en DVD voor DVD. Tot ik vond wat ik nu gebruik, van COLLECTORZ.NL. Dat bleek dé oplossing voor boeken en DVD's, maar niet voor CD's, terwijl de man die deze software ontwikkelde, Alwin Hoogerdijk - samen met zijn vrouw, trouwens - toch begon met een programma te maken voor zijn cd-verzameling. Ik heb het op proef gebruikt en het voldeed me net zo min als al die andere muziekcatalogusprogramma's (legt u dat maar even bij Scrabble). Daar heb ik al bijna tien jaar mijn eigen oplossing voor gevonden en die is heel simpel: niks database, maar gewoon een map maken die je een makkelijke naam geeft en vervolgens voor elke CD weer een aparte map waarin je om te beginnen alle naar MP3 geripte tracks opneemt, een scan van voor en achterkant van de cd en verder alles wat je er nog graag bij wil hebben zoals misschien een foto van de artiest of een biografie in Word. Als je veel cd's hebt, is dat eventjes een hoop werk, maar het bijhouden ervan is een fluitje van een cent en het doorzoeken werkt fantastisch. Je gaat met de verkenner simpelweg naar de hoofdmap en tikt rechtsboven een zoekterm in, wat een artiest, een componist of de titel van een cd of een track kan zijn en ze rollen er zo uit. Het mag wat primitief klinken, maar ik heb na al die jaren nog nooit een professioneel programma kunnen vinden dat net zo goed werkt. Ik heb er nu 600 cd's inzitten en daar zal niet veel meer bijkomen omdat ik geen cd's meer koop. Ik download ze liever van iTunes. Aanzienlijk goedkoper en niks meer op plankjes en in kastjes op te slaan.
Maar zo werkt mijn persoonlijke cd "database" dus: gewoon mappen.
Afbeelding . AfbeeldingAfbeelding

Toen ik eraan begon, noemde ik de ik de map "CD PROJECT" - want het was een ambitieus project dat uiteindelijk veel minder werk was dan ik had gedacht. Die map is dus weer onderverdeeld in mappen voor de verschillende muziekgenres - het linkse plaatje. Rechts een klein stukje van de map "Klassiek", alleen maar om te laten zien hoe ik dat dan indeel. Flink ruimte laten in de nummering, dan kun je gemakkelijk nieuwe cd's invoegen. "Mozart Complete Works" met 170 cd's was even een klus. Even doorbijten, zeg maar. :-D Maar het werkt voortreffelijk. Ik kan het iedreen aanraden.

Met boeken en dvd's is dat anders en daar werkt die software van collectorz.nl fantastisch voor. Voor de prijs hoef je het niet te laten, zeker niet in vergelijking met die 234 euro van Reference Manager. Voor een standaardversie betaal je 25 euro en voor een Pro - die ik iedereen sterk aanbeveel - betaal je 40 euro. Je krijgt dan telkens 5 cent terug, maar die reken ik eventjes niet mee. :wink:
En alles een poosje gratis proberen, dat spreekt.
Het invoeren gaat snel. Heb je veel boeken en dvd's dan is een streepjescodescanner handig, maar noodzakelijk is die niet want een ISBN-nummer invoeren gaat ook met de hand snel. Koop je toch een scanner, neem dan de goedkoopste, want als je je boeken en dvd's eenmaal hebt ingevoerd, heb je dat enkele boek of die ene nieuwe cd met de hand sneller ingetikt dan dat je je barcode scanner hebt aangesloten.

Is het een oud boek zonder ISBN nummer, dan voer je schrijver en titel in waarna het programma op zoek gaat. Je kunt bij de opties aangeven in welk land hij het eerste moet zoeken en in welke volgorde. Ik heb daarvoor achtereenvolgens Nederland, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk voor gekozen, maar als hij het daar niet vindt, doorzoekt hij ook alle andere beschikbare databases. Vervolgens krijg je voor een boek dan alle uitgaven te zien die ooit zijn verschenen en kun je aan de hand van uitgever, druk en jaar uitzoeken welk boek jij in je verzameling hebt. Omslagen kan hij zelf online zoeken, maar je kunt ook zelf een scan maken.

Heb je alles ingevoerd, dan kun je naar hartelust zoeken en sorteren en selecteren. Het eindresultaat ziet er dan uit zoals op onderstaande schermafbeeldingen. Je kunt het als lijst tonen, maar ook als omslagen en dan naar keus allemaal op een rijtje of als een "flow".

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ten slotte kun je dat alles tegen een klein extra bedrag ook nog op je iPad of je smartphone krijgen zodat je, weifelend op de boekenmarkt in Deventer, snel even kunt nagaan of je dat boek nu wel of niet hebt.

Ik heb geen aandelen in die club, maar ik kan hun software werkelijk aanbeveln.


Plaats reactie